Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@15:34:28 GMT

آن تایلر با یک رمان جدید بازگشت/ روایت زندگی ناقهرمان‌ها

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۱۵۲۶

آن تایلر نویسنده سرشناس آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر، رمان جدیدی با عنوان «موقرمز کنار جاده» را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیویورک تایمز، آن تایلر رمان‌نویس، نویسنده داستان‌های کوتاه و منتقد ادبی آمریکایی با رمانی جدید به نام «موقرمز کنار جاده» بازگشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتقد نیویورک تایمز ایمی بلوم درباره او می‌نویسد که تایلر می‌داند چه کار می‌کند. او کاملاً برادرها و خواهرهای فضول، شاکی و گول‌زننده و تمام افرادی که مجبور می‌شود به داخل مشکلات‌شان کشیده شود را می‌شناسد. او با رخدادهای خانوادگی پرهرج‌ومرج که هم خنده دارند و هم درد، آشنایی دارد و مادران خسته و عصبانی، ازدواج‌های با سوء‌تفاهم‌ها و گذشته و حال شهر خود یعنی بالتیمور را می‌شناسد؛ شهری که به هیچ وجه شبیه سریال «وایر» نیست، اصلاً شباهتی با خشونت و قتل «نگهدارنده‌ها» ندارد و بازی‌های سیاسی زادگاه نانسی پلوسی سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا را هم ندارد.

منتقد نیویورک تایمز می‌نویسد: «این بالتیمور فقط نردبان و سیاره آن تایلر است و او می‌داند که حافظه می‌تواند قدرتمند، یک راهنما و همچنین یک دروغگو باشد».

مایکا مورتیمر شخصیت اول داستان رمان جدید او یک قهرمان نیست و خوانندگان آن تایلر با او آشنایی دارند. او شکل و شمایل خوبی دارد، بلد است چند غذا درست کند، بعد از شام ظرف‌ها را می‌شوید و محتاط و باثابت است و از این کیفیت‌های خود لذت می‌برد. شخصیت اول‌های تایلر افراد هیجان‌انگیزی نیستند. آن‌ها پشیمان می‌شوند و اجتناب می‌کنند. آن‌ها نگران می‌شوند و می‌ترسند. آن‌ها اهداف کوچکی تعیین می‌کنند و اغلب شکست می‌خورند.

همانطور که در کتاب‌های دیگر این نویسنده یعنی «توریست تصادفی»، «قدیس شاید» و «قطب‌نمای نوآ» دیده می‌شود، شخصیت‌ها منفعل، نگران، منزوی، نه خیلی باهوش و بامزه و البته نه خیلی هم بی‌نمک هستند. مانند مایکا، آن‌ها ایده‌ای ندارند تا وقتی که یک اتفاق بزرگ، شاید یک تراژدی، آن‌ها را بیدار کند، بلرزاند و تغییر دهد.

منتقد نیویورک تایمز می‌نویسد: «هیچ کس جذابیت‌ها و ترس‌های گردهمایی‌های خانوادگی را بهتر از تایلر روایت نمی‌کند».

او درباره شخصیت اول داستان رمان جدیدش می‌گوید «آدم فکر می‌کند که چه چیزی در ذهن چنین فردی می‌گذرد. مردی بسیار محدود و بسته است. هیچ چیزی ندارد که مشتاقش باشد و درباره هیچ چیز رویاپردازی نمی‌کند» اما در عین حال اضافه می‌کند که «تایلر آنقدر در کار خود خوب است که اجازه نمی‌دهد آنطور که می‌خواهم مایکا را کنار بزنم».

این منتقد در نهایت می‌گوید: «تایلر تمام استعدادهایی را دارد که یک رمان‌نویس نیازمند آن‌هاست: موشکافی دقیق، حس همدردی و ارتباط که مستقیم و متعجب‌کننده است. او خوبی بدون خجالتی هم دارد».

رمان «مو قرمز کنار جاده» در ۱۹۲ صفحه، از سوی انتشارات آلفرد و ناپف به قیمت ۲۶.۹۵ دلار از سوم مارس وارد بازار نشر شده و نگاه تحسین آمیز منتقدان را برانگیخته است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نیویورک تایمز آن تایلر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۱۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد

رمان «نقاب، رنگ آسمان» اثر باسم خندقجی نویسنده اسیر فلسطینی رای هیأت داوران جایزه بوکر عربی که در ابوظبی مستقر است را از آن خود کرد.

برادر خندقجی این جایزه را از طرف او دریافت کرد و در فضایی آمیخته از شادی و غم اشک ریخت و اشاره کرد که «نقابی به رنگ آسمان» نسبت به ۱۳۳ رمان دیگر بهتر بوده است.

این رمان توسط هیأت داوران به عنوان بهترین رمان عربی منتشر شده در دوره بین جولای ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ شناخته شد.

نقاب موجود در عنوان رمان اشاره‌ای به «هویت آبی» است که نور، باستان‌شناس ساکن اردوگاهی در رام‌الله، در جیب یک کت قدیمی که صاحب آن اسرائیلی است، می‌یابد و بنابراین سفر روایی رمان آغاز می‌شود.

هیأت داوران این رمان را «چند لایه، با شخصیت سازی، آزمایش،  بازیابی تاریخ و حافظه مکان‌ها» توصیف کردند.

باسم خندقجی ۲۰ سال اسیر بوده و سه بار توسط اشغالگران به اتهام شرکت در عملیاتی که منجر به کشته شدن ۳ اسرائیلی شد به حبس ابد محکوم شده است.

خندقجی که در سال آخر تحصیل در دانشکده روزنامه‌نگاری و ارتباطات دستگیر شده بود، علاوه بر مجموعه‌های شعر، چندین رمان از داخل زندان نیز منتشر کرد.

خندقجی از زمان زندانی شدنش در سال ۲۰۰۴ مجموعه‌های شعری از جمله آیین‌های اولین بار (۲۰۱۰) و شعر نفس‌های یک شب (۲۰۱۳) را سروده است؛ همچنین سه رمان: نرگس تنهایی (۲۰۱۷)، کسوف بدرالدین (۲۰۱۹) و نفس‌های یک زن فریب خورده (۲۰۲۰).

منبع: عربی ۲۱

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • جواد افهمی با یک رمان در محور مقاومت به نمایشگاه می‌آید
  • «حذف و اضافه» رمانی درباره همه آنچه در دانشگاه‌ها می‌گذرد
  • سریال قطب شمال اقتباسی از رمان کنت مونت کریستو یا نسخه ایرانی یک سریال ترکی؟
  • چگونه سرنوشت یک نوجوان تغییر کرد/ پاهای هوتن شکیبا در بتن!
  • افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟