Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌ گزارش همشهری آنلاین؛ رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، در کانال تلگرامی خود درباره شیوع کرونا و تاثیری که بر چرخه نشر گذاشته است، نوشت: این روزها، درخواست‌های اهل کتاب، برای دریافت فایل‌های الکترونیکی خیلی زیاد شده‌است. در واقع، به‌دلیل بسته‌شدن کتابخانه‌ها و عدم امکان مراجعه مستقیم از یک طرف، و وقت بیشتری که اهل نوشتن در خانه برای انجام کارهای علمی می‌گذارند، نیاز به فایل‌های الکترونیکی جدی‌تر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرادی که شاید سال‌ها فرصت مطالعه نداشتند، الان می‌توانند و فرصت دارند کتاب بخوانند، ولی ممکن است این کتاب‌ها به صورت فیزیکی در اختیار آنان نباشد. در این‌باره، کارهای زیادی می شود کرد از جمله:

اول اینکه دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های خود را مکلف کنند تا به درخواست‌های دیجیتالی پاسخ داده و اگر نه عمومی، به صورت فردی، کتاب‌هایی را برای استادان و دانشجویانی که درخواست آن را دارند، اسکن کرده و بفرستند. آثاری که مشکل حقوقی ندارد به صورت عمومی به اشتراک بگذارند و آثار مشکل‌دار را به صورت فردی بفرستند و به اشتراک عمومی نگذارند و به این نکته توصیه هم بکنند.

دوم اینکه وزارت ارشاد، در زمینه توزیع کتاب‌های الکترونیکی فعال تر شود. برای نمونه، اگر سهمی از پول برای کتاب در اختیار دارد، به جای خرید نسخ کاغذی، اقدام به خرید کتاب‌های الکترونیکی از ناشران و مولفان کرده، و آن‌ها را برای عموم به اشتراک بگذارد. حتما وزارت ارشاد می تواند کارهای دیگری هم انجام دهد.

سوم این که موسسات خیریه، وجهی را برای اینکار اختصاص دهند. برای نمونه آنان می توانند به نویسندگان بگویند که در ازای واگذاری حق انتشار الکترونیکی کتابشان، مبلغی دریافت خواهند کرد. این مبلغ می‌تواند معادل پولی باشد که آن‌ها از یک یا دو چاپ و مثلا حداکثر 3 تا 5 هزار نسخه از آن کتاب دریافت می‌کنند. پس از آن این کتاب را برای همیشه می توانند آزاد کنند.

چهارم اینکه در پیام رسان‌های معمول، کانال‌هایی برای دریافت فایل‌های کتاب الکترونیکی از مولفان آنها ایجاد شود، کسانی که دوست دارند کتاب‌هایشان بیشتر استفاده شود. 

به نظرم برای تمام موسسات فرهنگی کشور، از کوچک و بزرگ، فرصتی فراهم شده است تا بتوانند با ارسال فایل‌های الکترونیکی در هر زمینه از علوم، به اهالی دانش کمک کنند، و حتی اگر در صدد انتشار افکاری در زمینه علائق علمی خاص خود هستند، این فرصت را غنیمت بشمارند.

سوال خاص من از کتابخانه ملی است که به جز فایل 23 هزار تایی کتاب داستان و قصه، چه می‌کند؟ آیا بهتر نیست کتاب‌های قدیمی خود را که اسکن هم کرده است، به صورت آزاد روی پیام رسان‌های خود بگذارد یا در وبسایت خود جایی را اختصاص داده و هزاران فایل را مجانی در اختیار مردم قرار دهد؟ کتابخانه آستان قدس چه می‌کند؟ کتابخانه ملک یا دیگران. کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران چه؟ به هر حال شرایط برای همه مهیاست. 

و نکته اخیر این که، ناشران دولتی که صدها و هزاران کتاب منتشر کرده‌اند و نسخه‌ای از آن‌ها را ندارند، آیا بهتر نیست الان فایل‌های آن‌ها را آزادانه در اختیار مردم قرا دهند؟ آیا مناسب نیست در حوزه فرهنگ، سال 1399 را سال آزاد کردن فایل‌های الکترونیکی کتاب‌ها نامگذاری کنیم؟

کد خبر 499759 برچسب‌ها کتاب الکترونیک

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کتاب الکترونیک فایل های الکترونیکی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۱۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»

همزمان با هفته معلم، آئین رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟» با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، معلمین، مدرسین، فعالین اجتماعی، اعضای کتابخانه‌های عمومی و علاقه‌مندان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی آذربایجان غربی برگزار شد. 

توحید اصغرزاده از سال ۱۳۷۰ در کنار شغل شریف معلمی، نویسندگی را مشق زندگی خود قرار داده و تا کنون حدود ۲۰ عنوان کتاب در حوزه‌های تعلیم و تربیت، دفاع مقدس، ادبیات و .. دارند که هر کدام وزن و ارزشی ویژه دارد. 

این اثر گفتار نوشته‌هایی با محوریت آموزش خانواده و دستنامه‌ای برای معلمین، مدرسین و اولیاء محسوب شده که با قلم نافذ، اثرگذار نویسنده نگاشته شده است. 

کتاب  «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟» خلاصه ای  از  پاسخ  پرسش هایی برای  تغییر دنیای خود و دیگران به ویژه  برای معلمان و اندیشمندان انسان ساز است و که در اجرای   سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر مبنای سبک زندگی ایرانی و اسلامی به نگارش درآمده است.

محتوای این کتاب، خانواده و مدرسه را پیوند می‌دهد و اگر این پیوند مستحکم باشد بسیاری از مشکلات جامعه امروزی حل خواهد شد. 

خدیجه معصومی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی در آییبن رونمایی از این کتاب تصریح کرد: مطالعه رکن جامعه فرهیخته است و هر چقدر بیشتر در کتابخانه های حضور پر رنگ وجود داشته باشد و خواندن کتاب افزایش یابد مسلما سطح آگاهی  و سواد جامعه نیز افزایش خواهد یافت .

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • دولتی یا خصوصی بودن ناشران ملاک واگذاری غرفه در نمایشگاه کتاب نیست + فیلم
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • زمان بازسازی افغانستان فرارسیده است
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • کاهش میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون پزشکی زنجان
  • آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم
  • وزیر کشور: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم
  • ویژگی مهم مرحله دوم انتخابات مجلس برای اولین بار در کشور
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»