Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@09:11:46 GMT

پرپر شدن بازار گل از تب کرونا

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۱۶۲۲

پرپر شدن بازار گل از تب کرونا

پرورش گل، گلخانه‌داری و در مجموعه صنعت گل ،از جمله کسب و کارهای تولیدی است، که تحت تاثیر نفود کرونا در همه شهرها، این روزها دچار مشکل شده است.

امروزه با توجه به گسترش شهرنشینی و زندگی صنعتی، گل زینتی، آپارتمانی و گلدانی، به عنوان نماد و مدل کوچکی از طبیعت زنده در بین ساختمان‌های سیمانی و آهنی قد علم است تا  سبب شادابی حداقلی انسان صنعتی شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت گل از این دیدگاه و از سوی دیگر ایجاد اشتغال و بهره‌وری بهینه از منابع آب ،سبب شده است که گرایش به سمت احداث گلخانه‌ها افزایش یابد.

با توجه به مصارف متعدد گل رُز در جشن‌ها، تشریفات، آذین‌بندی‌ها، مراسم‌ها، گلخانه گل رز می‌تواند یک انتخاب مناسب برای تولید همراه با سودآوری باشد، به گونه‌ای که افراد زیادی را در این راستا به خود جذب کرده است.

به طور معمول با نزدیک‌شدن به آغاز سال نو، برگزاری جشن‌های مختلف و مراسم‌های ازدواج، بهترین روزهای برای فروش گل در کشور را رقم می‌زند ، اما متاسفانه شیوع ویروس کووید ۱۹ ورق را برگرداند.

ویروس کووید ۱۹روی بسیاری از صنایع جهان تاثیر داشته است و صنعت پرورش گل نیز از این اثرگذاری ویروس کرونا مستثنی نیست و واقعیت این است که وقتی پای جان در میان باشد، کمتر کسی به سراغ کالاهای لوکس و فانتزی می‌رود و گل از جمله این کالاها به شمار می‌رود.

با کاهش صادرات و تقاضا برای خرید گل به دلیل لغوشدن مراسم‌ها، اجتماعات و تشویق به در خانه ماندن، بسیاری از گلخانه‌داران نتوانستند تولید خود را به بازار عرضه و آن را به فروش برسانند و زمانی که می‌توانست برای گلخانه‌داران سودآور باشد به بدترین زمان برای آنها تبدیل شد.

تعطیلی بازار گل عامل فروش نرفتن گل تولیدی

یکی از گلخانه‌داران شهرکرد در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: گل تولیدشده در این واحد به بازار گل تهران فرستاده می‌شد، متاسفانه در شرایط کنونی به دلیل شیوع کووید ۱۹ و بسته بودن بازار گل، به طور تقریبی این واحد فروشی نداشت و اکنون نیز تولید نداریم.

آقای حقی با بیان اینکه پس از بروز این شرایط اقدام به ذخیره‌سازی گل‌های تولیدشده در گلخانه خود کرده است، افزود: ما ۶ هزار شاخه گل را ذخیره کرده‌ایم ،البته این کار نیز فایده چندانی ندارد زیرا حداکثر مدت زمان نگهداری گل در شرایط ذخیره ۲ هفته است.

وی ادامه داد: در این شرایط چون گلی وجود ندارد که نیاز به رسیدگی داشته باشد، نیمی از ظرفیت انسانی مشغول به کار است بدون شک، اگر این شرایط ادامه پیدا کند دیگر نیاز به نیروی کار هم نخواهیم داشت.

این پرورش‌دهنده رُز هلندی با بیان اینکه سالانه مجوز تولید ۳۶۰ هزار شاخه گل رز دارد، تصریح کرد:اکنون شاخه‌ای برای گلدهی وجود ندارد، ضمن اینکه دمای گلخانه را نیز در حد خواب گیاه پایین آورده‌ایم، البته این روش حداکثر تا یک ماه دیگر امکان‌پذیر است و با گرم شدن هوا کارایی خود را از دست می‌دهد.

تولید نشدن گل ما را به سمت تعدیل نیرو سوق می‌دهد

آقای حیدری یکی دیگر از پرورش‌دهندگان گل رز در سطحی به مساحت ۳ هزار مترمربع در سورشجان با تاکید بر اینکه اکنون تولید گل ندارند، اظهار داشت: با توجه به اینکه اکنون بازاری برای فروش گل نیست قبل از اینکه بوته به گل بنشیند ،غنچه‌ها را حذف و به این ترتیب اجازه گلدهی به بوته را نمی‌دهیم.

وی به ضرر یک هزار میلیون ریالی این واحد به دلیل مشکلات ناشی از کرونا اشاره و تصریح کرد: با توجه به بازار خوب فروش گل در شب عید، ما برای تولید روزانه یک هزار شاخه گل برنامه‌ریزی کرده بودیم اما این هدف محقق نشد.

این گلخانه‌دار با اشاره به اشتغال ۵ نفر در این واحد، بیان کرد: تاکنون حقوق این افراد پرداخت شده است ولی اگر شرایط همین‌گونه پیش برود ناچار به تعدیل نیرو هستیم چون هزینه‌های سم، کود، برق و گاز همان است ولی درآمد مانند قبل نیست.

کاهش قیمت هر شاخه گل رز به زیر ۱۰ هزار ریال

معاون امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری سطح زیر کشت گلخانه‌های استان را ۳۰ هکتار عنوان و بیان کرد: به طور تقریبی ۲۲ گلخانه با مساحت ۱۰ هکتار در استان زیر کشت گل رز، ۴ هکتار توت فرنگی و مابقی سبزی و صیفی است.

ابراهیم شیرانی در گفت و گو با ایرنا افزود: چهارمحال و بختیاری به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا و شدت نور بالا، منطقه‌ای بسیار مناسب برای تولید گل شاخه بریده است.

وی، به اشتغال ۹۰ نفر به صورت مستقیم در صنعت پرورش گل استان اشاره و بیان کرد: سالانه ۹ تا ۱۰ میلیون شاخه گل رُز در استان تولید می‌شود.

شیرانی، با بیان اینکه بیشترین تعداد گلخانه‌های استان در شهرستان‌های بروجن و شهرکرد قرار دارند، افزود: با شیوع کرونا در کشور، پرورش گل نیز تحت تاثیر قرار ‌گرفت به گونه‌ای که قیمت هر شاخه گل رز از میانگین کشوری ۴۰ هزار ریال قبل از شیوع کرونا به کمتر از ۱۰ هزار ریال در زمان کرونا رسید.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه همه گلخانه‌های استان به صورت هیدروپونیک (آب کشت) هستند، تصریح کرد: سال گذشته سرمایه‌گذاری هر مترمربع گلخانه گل بسته به شرایط ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان هزینه داشت.

شیرانی علت این مساله را کاهش خرید و فروش گل به دلیل حذف بسیاری از مراسم‌ها به دنبال شیوع کرونا دانست و خاطرنشان کرد: گل تولیدی استان به بازار گل تهران و اصفهان ارسال می‌شد اما با شیوع کرونا، بسته‌شدن بازار گل و نبود صادرات، این بخش دچار آسیب شد.

وی با بیان اینکه بیشتر بازارهای گل کشور با مشکل مواجه شده است، تصریح کرد: این مشکلی است که در همه کشور وجود دارد و مختص استان ما نیست به همین دلیل مشکلات گلخانه‌داران برای حل جمع‌آوری و به تهران ارسال شده است.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اختصاص سرمایه در گردش و معوقه کردن تسهیلات بانکی تولیدکنندگان می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

کارگران بیکارشده بخش کشاورزی نسبت به ثبت‌نام بیمه بیکاری اقدام کنند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در خصوص اختصاص بیمه بیکاری به کارگران بیکارشده بخش کشاورزی به ایرنا گفت: ویروس کووید ۱۹ روی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی تاثیرگذار بوده است و بخش کشاورزی نیز از این مساله مستثنی نیست، به گونه‌ای که فروش نرفتن برخی محصولات تولیدی در این بخش مشکلاتی را به وجود آورده است.

حفیظ‌الله فاضلی، با تاکید بر اینکه مستمری بیمه بیکاری برای مشمولان قانون کار و تامین اجتماعی است، بیان کرد: چنانچه نیروهای بخش کشاورزی کارفرما داشته باشند و برای آنها بیمه تامین اجتماعی پرداخت شود مشمول قانون کار هستند و می‌توانند از مستمری بیمه بیکاری استفاده کنند.

وی یادآور شد:متقاضیان دریافت بیمه بیکاری می‌توانند با مراجعه به سامانه bimebikari.mcls.gov.ir نسبت به وارد کردن اطلاعات و بررسی وضعیت خود برای بهره‌مندی از بیمه بیکاری اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، ‌ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اصفهان چهارمحال و بختیاری حقوق خرید و فروش گاز بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گلخانه داران بیمه بیکاری بخش کشاورزی شیوع کرونا گلخانه ها بازار گل مراسم ها کووید ۱۹ پرورش گل فروش گل شاخه گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۱۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!

به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق در سال ۲۰۲۱ به لاوال در لیگ دو فرانسه پیوست اما پس از مصدومیت‌های پرشمار در اواخر فصل گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

مهاجمی که اکنون بازنشسته شده استدلال کرده است که او نه یک نظریه‌پرداز با توهم توطئه است و نه یک ضد واکسن، اما او مایل است دادگاه بررسی کند که آیا ارتباطی بین آسیب‌دیدگی او و واکسن وجود دارد یا خیر.

او گفت:«می‌خواهم بفهمم چرا دیگر بدنم به خوبی کار نمی‌کند.» این بازیکن سابق مدعی شد که در همان زمانی که در برابر بیماری واکسینه شده بود، صدمات و مصدومیت‌های زیادی متحمل شده است.

او علاوه‌بر اینکه از شرکت‌های فایزر و بیونتک که تولید واکسن کرونا را برعهده داشتند، شکایت کرده، بلکه علیه فدراسیون فوتبال فرانسه هم اقدام قانونی انجام داده. وکیل این بازیکن گفت:«ابتدا واکسن برای همه اجباری نبود اما بعد از مدتی واکسیناسیون برای بازیکنان حرفه‌ای هم اجباری شد. من فکر می‌کنم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مسئولیت دارد.»

جلسه‌ای در دوم ژوئیه در پاریس برگزار می‌شود که در آن دادگاه به کمک هیئتی از کارشناسان تصمیم خواهد گرفت که آیا بین مصدومیت‌های وی و واکسیناسیون رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!