Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@12:59:51 GMT

زباله‌‎گردها؛ ناقلان خاموش کرونا

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۱۶۲۵

زباله‌‎گردها؛ ناقلان خاموش کرونا

فعالیت چشمگیر زباله گردهایی که این روزها تا کمر در مخازن زباله خم شده و برای پیدا کردن لقمه نان، غرق شدن در آلودگی را برایشان بی معنا می سازد، بیش از پیش خطر ابتلا به کرونا را در کمین آنها قرار داده است.

فرآیند جمع‌آوری زباله هر اندازه که در طول سال های گذشته خطرناک قلمداد شده اما بخش اسفبارتر کاهش سن زباله گردها و افزایش میدانی آنها در این روزهای اوج شیوع ویروس کرونا در سطح شهر همدان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرادی که ظاهر آنها نشان می دهد که وضعیت بهداشتی بسیار بد و به شدت آلوده داشته و پیامدهای ویروس هم برای آنها هیچ معنایی ندارد.

اغلب آنها هر چند تا حدی از تهدیدهای ویروس کرونا اطلاع دارند اما معتقدند سیر شدن شکم گرسنه را امروز به مرگ فردا ترجیح می دهند.

زباله‌گردها هر چند تا حدی از تهدیدهای ویروس کرونا اطلاع دارند اما معتقدند سیر شدن شکم گرسنه را امروز به مرگ فردا ترجیح می دهند.

زباله گردها به طور معمول بدون دستکش و تجهیزات بهداشتی هستند و با این حال مدام با زباله و شیرابه آن سرکار دارند.

اما نکته خطرناک ماجرا در این است که در این روزها در میان زباله های خانگی شاهد زباله های بیمارستانی نیز هستیم که شاید ناقل بر ویروس کرونا نیز باشند.

همنشینی کرونا در طلای سیاه پسماند

در واقع خطر ابتلا به کرونا در غوطه ور شدن میان طلای سیاه پسماند تهدید جدی برای زباله گردها به شمار می رود و نباید از این قشر همیشه آسیب پذیر غافل ماند.

دوره گردی آنها در کوچه ها و محله ها نیز موجب نگرانی خانواده ها و ساکنان شهری به ویژه حاشیه نشین نیز شده است.

ماندن در خانه و افزایش تولید زباله خانگی نیز باعث شده تا زمان انباشته شدن آن در کوچه و محله ها کم شود و از این روز تلاش زباله گردها برای تردد مستمر در معابر را افزایش داده و حتی برخی از آنها غذای روزانه خود را در سطح شهر صرف کرده و ادامه فعالیت می دهند.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که فراتر از زباله گردهای پیاده در سطح شهر، اکنون برخی وانت بارها و حتی خودروهای سواری نیز اقدام به زباله گردی کرده و اقدام به جمع‌آوری پسماند خشک می کنند.

این دسته از نان آوران زندگی نه تنها سلامت خود را در معرض ویروس فراگیر کرونا قرار می دهند بلکه خانواده آنها نیز در تیررس ابتلا به کرونا قرار گرفته اند.

این روزها هر چند ساماندهی زباله گردها بیش از گذشته احساس می شود اما همچنان قانون مشخصی برای منع و محدودسازی آنها در زباله گردی در شرایط شیوع کرونا وجود ندارد.

شهرداری مسوول رسیدگی به زباله‌گردها

البته چندی پیش معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با تاکید بر اینکه فعالیت زباله گردها ممنوع است، گفته بود: دانشگاه علوم پزشکی اعتقاد دارد که این فعالیت باید تعطیل شود در غیر این صورت فعالیت زباله‌گردها باید با توزیع ماسک و دستکش در بین آنها باشد.  

منوچهر کرمی در گفت وگوی خبری خاطرنشان کرد: جلوگیری از فعالیت زباله‌گردها به شهرداری ارتباط دارد و منع و مدیریت فعالیت زباله ‌گردها باید همراه با جداسازی پسماند اجرا شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مخالف فعالیت زباله‌گردها است، گفت: این مرکز تنها وظیفه اعلام موضع و بیان تذکرهای لازم را دارد و تمام موارد را نیز اعلام کرده است.

فعالیت زباله‌گردها نیاز مالی است

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان گفت: فعالیت زباله گردها به دلیل نیاز مالی و از روی ناچاری است و ساماندهی آنها به هیچ عنوان ساده نیست.

علی فتحی افزود: هر چند نباید در شرایط حساس فعلی که با شیوع ویروس کرونا همراه است، فعالیت زباله گردها را شاهد باشیم اما انها با وضع نامناسب مالی مواجه هستند.

وی اضافه کرد: از شهرداری خواسته شده تا نسبت به ارایه بسته های بهداشتی به این افراد اقدام کند هر چند خود آنها نیز باید رعایت کنند.

فتحی با بیان اینکه حتی برخی از این افراد با خودرو، موتور، سه ‌چرخه و چرخ دستی زباله گردی می کنند یادآور شد: این دسته از افراد نیاز به اشتغال پایدار دارند و در نبود شغل به ناچار به این فعالیت کاذب درآمدی می پردازند.

 آماده ارایه بسته‌های بهداشتی به زباله‌گردها هستیم

معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز گفت: مشکلی برای ارایه بسته های بهداشتی به زباله گردها نداریم و هر اندازه که نیاز باشد، در راستای پیشگیری از کرونا برای آنها تامین می کنیم.

وحید علی ضمیر افزود: در راستای ارایه این بسته ها فراخوان داده ایم و از واسطه های آنها خواسته ایم که برای دریافت بسته های بهداشتی به شهرداری مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: برای آنها ژل ضدعفونی کننده، دستکش و ماسک در قالب بسته بهداشتی تامین کرده ایم و تاکنون بین ۲۰۰ زباله گرد نیز توزیع شده است.

برای زباله‌گردها ژل ضدعفونی کننده، دستکش و ماسک در قالب بسته بهداشتی تامین کرده ایم و تاکنون بین ۲۰۰ زباله گرد نیز توزیع شده است.

معاون شهردار همدان با اشاره به اینکه ۷۰۰ زباله گرد در سطح شهر همدان فعالیت دارند، گفت: انتظار می رود مابقی آنها نیز برای دریافت بسته بهداشتی اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه قانون مدون برای منع فعالیت آنها در شرایط فعلی وجود ندارد، گفت: تنها راهکار تشویق آنها برای دریافت بسته های بهداشتی است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: ۶۸ هزار و ۱۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد کل جان باختگان کرونا در کشور به چهار هزار و ۲۳۲ نفر رسید.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی روابط عمومی زباله شورای اسلامی شهر قانون بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی بسته های بهداشتی فعالیت زباله گردها زباله گردها ویروس کرونا سطح شهر بسته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۱۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نتایج یک پژوهش‌ جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که ۲ میلیون نفر در سراسر این کشور همچنان از علایم کووید طولانی رنج می‌برند که ۳۸۱ هزار نفر از این افراد، فعالیت‌های روزانه خود را محدود کرده‌اند.

اداره ملی آمار بریتانیا اعلام کرد که ۳.۳ درصد از افرادی که داده‌هایشان در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، بین ۶ فوریه تا ۷ مارس اعلام کردند که پس از ۴ هفته همچنان دارای علایم کووید هستند.

نتایج این پژوهش که روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل منتشر شده، نشان می‌دهد که ۰.۴ درصد به تعداد افرادی که در ماه مارس ۲۰۲۳ از علایم کووید طولانی رنج می‌بردند افزوده شده است.

کووید طولانی یکی از عوامل افزایش جمعیت غیرفعال در بریتانیا بوده که از زمان همه‌گیری کرونا حدود ۷۰۰ هزار نفر به آن افزوده شده است.

داده‌های این پژوهش نشان می‌دهد ۹.۱ درصد افرادی که بیکار بودند یا به دنبال شغل هم نمی‌گشتند، علائم کووید طولانی را گزارش کرده‌اند که تقریباً سه برابر نرخ آن نسبت به کل جمعیت بریتانیا است.

بر اساس نتایج این پژوهش، پنج درصد از افرادی که در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، از علایم کووید طولانی رنج برده‌اند که بیشترین رقم در بین گروه‌های سنی است.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که نرخ زنانی که علایم بیماری کرونا را گزارش کرده‌اند ۲۰ درصد بیشتر از مردان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تبدیل افکار خاموش ذهن به گفتار| ابزاری که اندیشه را واژه می‌کند!
  • رئیسی: خیزش دانشجویان غربی حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • کسی که صدای حامیان فلسطین را خاموش کند، حیوان و هیولایی درنده است
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!