Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@19:53:49 GMT

رونمایی از تولیدات صداوسیما درایام کرونایی و نوروز

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۱۷۸۲

رونمایی از تولیدات صداوسیما درایام کرونایی و نوروز

صدا و سیما دهه‌هاست که فعالیت می‌کند و در تمام سال‌های کاری خود با آزمون و خطاهای بسیار برنامه هایی شاد یا سوگوارانه از جمله سریال و فیلم های مناسبتی را برای تمامی آیین های سنتی و مذهبی رسمی و غیر رسمی در تقویم شمسی در دستور کار خود قرار داده و به غیر از برنامه های روتین هفتگی، برای مناسب هایی مانند ایام نوروز و شب های ماه مبارک رمضان برنامه های سرگرمی از گفت وگو محور تا سریال های طنز و درام را به روی آنتن می فرستد تا هموطنان در سراسر ایران بتوانند اوقات فراغت خود را با این محتواها پر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوی سبقت شبکه‌های مجازی و تلویزیون‌های اینترنتی

اما سال ۹۹ همه چیز به گونه ای دیگر رقم خورد و آزمونی بزرگ برای رسانه ای گسترده مانند صداوسیما را ایجاد کرد که با نگاهی اجمالی می توان به دست خالی آن پی برد، در حالی که بسیاری از هنرمندان حاضر به تولید برنامه های مناسب برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی بودند شبکه های مجازی و تلویزیون های اینترنتی با تولیدات متنوع آنلاین از کنسرت، تئاتر و برنامه های گفت و گو محور توانستند بر مخاطبان خود بیافزایند و تلویزیون را در رده های بعدی توجه قرار دهند.

از اسفند ماه سال گذشته که آغاز شناسایی ویروس کرونا در ایران بود و تمامی مراکز، اجتماعات و فضاهای تفریحی، هنری و سرگرمی تحت تاثیر شرایط ویژه کشور محدود یا تعطیل شدند از تمام مردم خواسته شد تا در خانه های خود بمانند به همین دلیل یک ماه پیش از آغاز بهار و تعطیلات نوروز تلویزیون باید به میدان توجه برای پخش سرگرمی برای اقشار مختلف جامعه تبدیل می شد اما نه تنها این اتفاق رخ نداد و موجب شد تا مردم به سمت تماشای شبکه نمایش خانگی بروند بلکه در ایام عید هم آنطور که باید از پس جلب نگاه مخاطب بر نیامد.

تلویزیون و سه برنامه نوروزی

تلویزیون برای شب های تعطیل عید نوروز سه برنامه مشخص داشت نخست سریال پایتخت که در سری ششم خود ظاهر می شد، برنامه استعدادیابی عصر جدید که برای دومین دور خود بر روی آنتن می رفت و سوم برنامه گفت وگو محور دورهمی که در چهارمین سری، از پیش مقرر به پخش بودند اما مشکل از جایی شروع شد که با پیدا شدن سروکله ویروس کرونا ضبط این برنامه ها نیز تحت الشعاع قرار گرفت.

اولین برنامه ای که اقدام به تعطیلی ضبط قسمت های مختلف خود کرد عصر جدید به تهیه کنندگی و مجری گری احسان علیخانی بود که به دلیل قوانین تردد بین شهری پذیرفته شدگان برای اجرای هنر خود و صدها تماشاگری که زمانی طولانی در فضایی محدود باید در کنار یکدیگر قرار می گرفتند برای حفظ سلامت و کنترل شرایط تا زمان بهبود وضعیت شیوع این بیماری نوظهور از هفتم اسفندماه جلوی دوربین قرار نگرفتند و به همین دلیل در ایام نوروز به جای اینکه هر قسمت از برنامه در یک شب که به انتخاب برگزیده برای ورود به مرحله بعد منجر می شد پخش شود هر قسمت به دو نیمه تقسیم و در دو شب بر روی آنتن شبکه سه قرار گرفت تا بتواند ۱۲ شب میهمان خانه های مردم شود و برای پر کردن زمان بسیاری از گفت و گوهای میان مجری، داوران و شرکت کنندگان تدوین شده و پخش می شد.

 البته دو قسمت آخر برنامه عصر جدید که در چهار شب پخش شد بدون حضور تماشاگران بود که این موضوع فضایی متفاوت را ایجاد می کرد و به همین دلیل تهیه کننده برنامه خیلی زود از توقف ضبط آن برای قرار ندادن کادر درمانی در شرایطی ویژه خبر داد؛ البته این موضوع را نباید فراموش کرد که عصر جدید در یک ماه اسفند نیز با تولید برنامه های مختلف توانست ساعتی از کنداکتور پخش برنامه شبکه سه را پر کند و بخشی از شب های خانه نشینی مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا باشد.

بعد از برنامه عصر جدید، دست اندرکاران مجموعه تلویزیونی پایتخت ۶ با انتشار ویدئوهایی کوتاه از ادامه ضبط برنامه در روزهای کرونایی با شرایط ویژه خبر دادند اما در حالی که طبق اعلام مسئولان در زمان پخش این سریال از شبکه اول سیما استفاده از اینترنت با کاهش ۳۰ درصدی مواجه می شد بعد از گذشتن از شب های عید در ۱۵ فروردین ماه سال جدید مخاطبان هیچ پایانی برای پایتخت نداشتند و وعده پخش دو قسمت پایانی به بعد از شرایط کرونا و در ایام عیدی دیگر در طول سال داده شد.

مجموعه گفت وگو محور دورهمی نیز که از شبکه نسیم در سال های اخیر به روی آنتن می رود آخرین برنامه تلویزیونی بود که تن به تعطیلی به دلیل شیوع کرونا داد؛ مهران مدیری مجری این برنامه با آغاز این بیماری گروهی از متخصصان را برای چک کردن وضعیت سلامت تماشاگران حاضر در استودیو مستقر کرد و برای حفظ فاصله ایمنی اعلام شده حاضران را یکی در میان بر روی صندلی نشاند اما به ضبط برنامه ادامه داد به طوری که در توئیتر موجی اعتراضی به راه افتاد و مقامات وزارت بهداشت ضمن تکریم از عصر جدید به روند تولید دورهمی واکنش نشان دادند؛ در آخر نیز مدیری با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود از توقف ضبط این برنامه در میانه راه خبر داد که به همین دلیل در آخرین شب های تعطیلی نوروز برخی از قسمت های تکراری پخش شد.

وعده انجام نشده شب های کرونایی

البته این تنها ایراد پخش برنامه های تلویزیون در شب های عید نوروز با حضور ویروس کرونا و قرنطینه نبود بلکه همین برنامه های معدود برای پخش دچار ترافیک شبانگاهی بودند و به این ترتیب بعد از پخش سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم در ساعت ۱۰، هر دو برنامه عصر جدید و دورهمی حوالی ساعت ۱۱ به صورت همزمان بر روی آنتن قرار می گرفت و هر مخاطب در کانون خانواده مجبور به انتخاب می شد که کدام برنامه را با نظر مشترک اعضای خانواده در کنار هم به تماشا بنشینند.

از سوی دیگر برنامه های نوظهوری نیز به لیست پخش اضافه شده بودند که هنوز مخاطبی را برای خود دست و پا نکرده از صفحه تلویزیون خداحافظی کردند زیرا فرصتی برای ضبط برنامه خود در شرایط جدید نداشتند؛ برنامه اتفاق به مجری گری رضا رشیدپور و مسابقه ایران با حضور سام درخشانی از برنامه هایی بودند که پخش آنها پیش از رونق به پایان رسید.

البته این لیست از برنامه ها برای ایام نوروز تدارک دیده شده بودند و تا حدودی توانستند بخش اندکی از سرگرمی های لازم را فراهم کنند اما شب های خانه نشینی به سبک کرونا نه تنها از پیش از ایام نوروز که روزهای پیش رو نیز ادامه دارد و هنوز پایانی قاطع برای آن اعلام نشده است و این شب ها تلویزیون به سراغ اندوخته خود برای ماه های آینده رفته است که آی روند نیز با مشکلاتی همراه است.
قرار بود از ۲۰ فروردین ماه سری دوم مجموعه تلویزیونی نون خ که تدارکی ۲۵ قسمته برای شب های ماه مبارک رمضان در اردیبهشت ماه بود در ۱۷ قسمت جمع بندی شده است تا در شب های کرونایی میهمان مردم خانه نشین شود اما به دلایلی نا معلوم که یکی از آنها می تواند حواشی های به وجود آمده برای سریال پایتخت ۶ باشد آنتن در اختیار نون خ قرار نگرفت.
وعده انجام نشده شب های کرونایی صدا و سیما فقط منوط به پخش نشدن سری دوم سریال نون خ نمی شود بلکه مخاطب برای تماشای پشت صحنه مجموعه پایتخت و قسمت های جدید دور همی نیز با همین روند وعده ای بی سر انجام مواجه شده است.
این سریال به کارگردانی سعید آقاخانی سال گذشته توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند و زمان آغاز آن ۲۰ فروردین ماه مقرر شده بود که نخست به ۲۱ و سپس به شامگاه امشب تغییر کرد که باید منتظر ماند تا ببینیم این وعده سه باره به نتیجه خواهد رسید یا خیر.

البته برنامه بازیمون به طراحی حسن فتحی روشن از برگزیدگان دوره پیشین برنامه عصر جدید نیز که از سال گذشته صحبت هایی در خصوص ضبط آن مطرح شده بود از ۱۶ فروردین ماه پخش خود را برای دو روز شنبه و یکشنبه آغاز کرده است و هنوز معلوم نیست بتواند مخاطبی را با خود همراه کند و بخشی از شب های قرنطینه و خانه نشینی شود.

از این ستون به ان ستون فرج است

گویا این روزها برای صداوسیما از این ستون به آن ستون رفتن فرج شده است و به جای پخش برنامه هایی که به صورت آنلاین می توان از آنها بهره مند شد از اندوخته های ماه های آینده خود بهره مند می شود تا بتواند کنداکتور برنامه های خود را پر نگه دارد در حالی که معلوم نیست بتوان جایگزینی برای آنها با تدوام این وضعیت پیدا کرد.

در نیمه اول ماه جاری با وجود پخش تمام تولیداتی که مورد استقبال مردم قرار گرفت آن هم به دلیل سابقه ای که این برنامه های تلویزیونی در خاطر مردم داشتند اما پخش نیمه کاره یا انتخاب سبک های جدید برای پخش باز هم نتوانست برای رسانه ملی دست پری به همراه داشته باشد و در زمانی به غیر از دو ساعت پایانی شب عموم مردم را با خود همراه کند و حالا نیز با توجه به بهره گیری از تولیدات ماه های آینده باید دید با تداوم خانه نشینی مردم برای انتشار ویروس کرونا چه اقدامی را برای پای تلویزیون نشاندن مردم در پیش خواهد گرفت.

برچسب‌ها شبکه نسیم احسان علیخانی صدا و سیما سعید آقاخانی عصر جدید شبکه یک سیما کنسرت موسیقی شبکه سه سیما وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری سهم اهالی فرهنگ در مهار کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شبکه نسیم احسان علیخانی صدا و سیما سعید آقاخانی عصر جدید شبکه یک سیما کنسرت موسیقی شبکه سه سیما وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شبکه نسیم احسان علیخانی صدا و سیما سعید آقاخانی عصر جدید شبکه یک سیما کنسرت موسیقی شبکه سه سیما وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برنامه عصر جدید همین دلیل ویروس کرونا فروردین ماه ایام نوروز خانه نشینی صدا و سیما برنامه ها روی آنتن بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۱۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سند راهبردی شیراز همزمان با روز بزرگداشت شاهچراغ (ع)

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون اعلام ویژه برنامه‌های دهه پرفضیلت کرامت و ششم ذی القعده سالروز بزرگداشت سیدالسادات الاعاظم، گفت: با توجه به این‌که شهر شیراز، سومین حرم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است و در دهه کرامت به‌عنوان یکی از محور‌های اصلی برنامه‌های کشوری قلمداد می‌شود، لذا انتشار اخبار و اطلاع‌رسانی‌های مربوط به برنامه‌های حرم مطهر در این دهه مبارک، دارای اهمیت است.

او در ادامه به چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» اشاره کرد و گفت: آیین اختتامیه این همایش بزرگ ملی با موضوع محوری «علوم انسانی اسلامی» فردا دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۸:۳۰ صبح در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ (ع) برگزار خواهد شد و طی آن نخستین «جایزه علوم انسانیِ اسلامی محی‌الدین» یادمان اندیشه فقید آیت الله حائری شیرازی به یکی از پیشکسوتان عرصه علوم انسانیِ اسلامی اعطا خواهد شد.

آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام ادامه داد: این مراسم با همکاری مشترک حرم مطهر، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان فارس و مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار خواهد شد. مسئولیت کار در چهارمین همایش بر عهده مؤسسه علوم انسانی آیت الله حائری شیرازی است و در آن آیت‌الله علی اکبر رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور و رئیس حوزه‌های علمیه استان تهران، سخنرانی خواهد کرد.

تولیت حرم مطهر در ادامه به همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله سید عبدالحسین نجفی لاری اشاره کرد و گفت: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ساعت ۸ صبح نیز حرم مطهر، میزبان همایش بین المللی مرجعیت شیعه، حکمرانی و تمدن اسلامی با محوریت واکاوی اندیشه‌های علامه مجاهد مرحوم حضرت آیت الله حاج سید عبدالحسین نجفی لاری است.

کلانتری ادامه داد: این همایش با همت و مشارکت حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام و دانشگاه جهرم و با حضور اندیشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگرانی که به دبیرخانه همایش، مقاله ارسال کرده‌اند، برگزار می‌شود. علامه نجفی لاری شخصیت مجاهدی است که اولین حکومت اسلامی را بر اساس نظریه ولایت فقیه، در عصر خود در منطقه جنوب کشور و استان فارس تأسیس کرده است.

او در ادامه با اشاره به درپیش بودن دهه کرامت گفت: این دهه پرفضیلت از یکم ذی القعده آغاز و تا یازدهم این ماه ادامه دارد که مصادف با سالروز ولادت باسعادت حضرت معصومه سلام الله علیها در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت، روز بزرگداشت سیدالسادات الاعاظم حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام در روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت و سالروز میلاد خجسته حضرت علی‌بن موسی الرضا علیه السلام در روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه است.

تولیت حرم مطهر بیان کرد: ویژه برنامه‌های متعدد و متنوعی در طول این دهه برگزار خواهد که یکی از مهم‌ترین آنها، رونمایی از «سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت علیهم السلام»، همزمان با روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ علیه السلام است.

کلانتری در توضیح «سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت علیهم السلام»، گفت: این سند جامع با تلاش‌های چند هزار ساعته جمعی از نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان استان فارس، تنظیم شده است. امام جمعه شیراز، حضرت آیت الله دژکام استاندار فارس، ایمانیه و تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) شورای راهبری این سند را تشکیل می‌دهند. این سند طی جلسات متعدد، تدوین و مورد نقد قرار گرفته است. همچنین جلساتی برای گفتمان‌سازی سند با حضور مسئولان فرهنگی برگزار شده است.

او بیان کرد: سند مذکور طی مراسم باشکوهی با حضور شخصیت‌های کشوری، لشکری و استانی، در پیش از ظهرِ روز ششم ذی القعده در حرم مطهر رونمایی خواهد شد و در آینده، ابعاد مختلف آن توسط رسانه‌ها به اطلاع عموم خواهد رسید.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام همایش بزرگ افتخار خدمت، دیگر برنامه شاخص حرم مطهر در دهه کرامت امسال است که تولیت حرم مطهر به آن اشاره کرد و گفت: این همایش با حضور بیش از دو هزار خادم افتخاری حرمین شرفین احمدی و محمدی در ساعت ۱۶، روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه، مصادف با روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی در شبستان امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد و طی آن مراسم، که جمعی از خدام حرم مطهر رضوی (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س)، نیز در آن حضور دارند، از ۲۵۰ خادم پیشکسوت و برگزیده آستان مقدس، تقدیر به عمل خواهد آمد.

او در پایان اظهار کرد: بیش از چهل عنوان برنامه در حرم مطهر برای دهه کرامت امسال تدارک دیده شده است، از جمله مراسم با حضور سخنرانان و مداحان شاخص کشور، ویژه برنامه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی، و برنامه‌هایی برای بانوان و کودکان، که در ادامه معاونت فرهنگی حرم مطهر، به تفصیل در مورد آنها صحبت خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • خبر‌هایی از اجرای برنامه های بسیج سازندگی در میامی
  • رونمایی از سند راهبردی شیراز همزمان با روز بزرگداشت شاهچراغ (ع)
  • حرکت جدی بنیاد ملی علم ایران به سوی تولیدات فاخر علمی است
  • سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) رونمایی می‌شود
  • برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان
  • شبکه خبر 2 هک شد؟! + فیلم و واکنش صداوسیما
  • صداوسیما ادعای هک را رد کرد
  • صداوسیما ادعای هک رد کرد
  • گره اندر گره
  • خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه ۱۴ اردیبهشت