Web Analytics Made Easy - Statcounter

سینمای آنلاین اگر مدون شود، جلوی کپی‌کاری آن در فضای مجازی گرفته شود و مردم نیز به حقوق تولید‌کننده احترام بگذارند و به دانلود غیرقانونی آن دست نزنند، می‌تواند هم برای مردم و هم برای تولیدکنندگان به یک بازار قابل‌چرخش خوب و رضایت‌بخش تبدیل شود.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا،  اتفاق مهم اکران آنلاین فیلم سینمایی «خروج» در چند روز گذشته نظرها و تحلیل‌های مختلفی را به همراه داشته است؛ از نقد برخی سینماداران تا استقبال اهالی رسانه و حمایت از رفتار مردمی‌ای که تهیه‌کننده این فیلم و فیلمسازش انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما یک سوال مهم این است که آیا این کار می‌تواند ادامه‏دار باشد و به‌عنوان یک بازار اقتصادی و فرهنگی جدید در حوزه سینما تعریف شود؟ این سوالی است که شاید بیش از همه تهیه‏کنندگان به آن فکر می‏کنند و پاسخش برای سینماداران هم مهم است.

فارغ از اینکه امسال به‌خاطر کرونا، دو نوبت مهم اکران «نوروزی» و «عید فطر» از دست رفته و به‌صورت کلی نیز برآوردها می‌گوید یک‌سوم از زمان اکران فیلم‌ها در سینما می‌گذرد تا سینما دوباره راه بیفتد و این یعنی یک ترافیک پرحجم از فیلم‌های متقاضی اکران، آمارهای سال‌های قبل نشان می‌دهد همیشه بخشی از فیلم‏های سینمایی کشور پشت ترافیک اکران می‌مانند و فرصت به اکران فیلم‏هایی که به‌عنوان مثال در جشنواره فیلم فجر عرضه شده‌اند، در سال بعدی اکران‌شان نمی‌رسد. سال گذشته حدود 14 فیلم از جمع آثاری که در جشنواره سال 97 عرضه شده بودند، فرصت اکران پیدا نکردند. بنابراین همیشه ما با مساله اکران مواجهیم و نیاز به خطی غیر از محیط سینما برای عرضه فیلم‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

اما علاوه‌بر این مساله می‌توان درمورد منطق اقتصادی آن نیز به بحث و گفت‌وگو نشست. بیایید به جدول فروش فیلم‌ها در سال 98 نگاهی کنیم تا با عدد و رقم بتوان این موضوع را تحلیل کرد. از مجموع 74 فیلمی که در جدول اکران سال گذشته حضور دارند؛ 37 فیلم یعنی نیمی از فیلم‌ها زیر یک‌میلیارد فروش داشته‌اند، 19 فیلم بین یک تا پنج‌میلیارد فروش داشته‌اند، 9 فیلم بین 5 تا 10 میلیارد و تنها در 9 فیلم بالای 10 میلیارد فروش داشته‌ایم.

درآمد بازار سینما صرفا برای تهیه‌کنندگان نیست و طبق قاعده موجود این اعداد بین تهیه‌کننده، شرکت پخش و سینمادار توزیع می‌شود که از این میان یک‌سوم گیشه فیلم سهم تهیه‌کننده خواهد بود. این بدان معناست که درمورد 37 فیلم چیزی کمتر از 300میلیون تومان سهم تهیه‌کننده است و برای 19 فیلم در بهترین حالت تهیه‌کننده 4/1 میلیارد تومان  برداشت مالی از فیلم خواهد داشت. این فیلم‌ها با این آمار فروش برای سینماداران نیز چندان جذاب نیست و معمولا بازه اکران‌ها محدود و در سالن‌های کوچک صورت می‌گیرد.

این درحالی است که اگر صنعت سینمای آنلاین رونق پیدا کند و قاعده‌مند شود و تهیه‌کنندگان مستقیما با توزیع‌کنندگان سینمای آنلاین در ارتباط شوند، سود اصلی این پخش به‌نفع تهیه‌کنندگان خواهد بود، سینماداران نیز از خارج شدن این فیلم‌ها از چرخه اکران سینما ناراحت نخواهند شد.

باز هم عددی به مساله بپردازیم. اگر بلیت اکران آنلاین چیزی بین 10 تا 15هزار تومان باشد و صدهزار نفر در یک حد پایین به تماشای آن فیلم بنشینند، چیزی بین یک‌میلیارد تا یک‌و‌نیم میلیارد عایدی این اکران خواهد بود که با توجه به اینکه بخش اعظم این پول به تهیه‌کننده می‌رسد، قطعا سود تهیه‌کنندگان بسیار بیشتر از فروش آنها از سینما خواهد بود؛ اگرچه این براساس مخاطب حداقل در نظر گرفته شده و احتمال دارد در بلندمدت مخاطبان آن نیز افزایش یابند. این چرخه به سینماداران و فیلم‌های پرفروش نیز لطمه نمی‌زند و آنها می‌توانند در چرخه سینما مسیرشان را ادامه دهند. البته اینجا یک استثنا خود خروج حاتمی‌کیاست که می‌توانست جزء پرفروش‌ها باشد اما در این ایام برای مردم و اینکه این صنعت راه بیفتد پیشرو شده است. نگرانی سینماداران نیز شاید بیش از همه از این بابت است که فیلم خروج که می‌توانست جزء فیلم‌های با فروش بالا باشد شروع‌کننده بوده و این احتمال می‌رود که صرفا فیلم‌های پرفروش به این سمت گرایش داشته باشند. اما سینماداران باید بدانند که خارج شدن بخشی از فیلم‌ها (نه لزوما فیلم‌های پرفروش) باعث می‌شود فرصت بیشتری برای آنها و تهیه‌کنندگان فیلم‌های پرفروش فراهم شود تا بیشتر روی پرده باشند و دیده شوند.

خارج شدن این فیلم‌ها از چرخه اکران سینما اما این سوال را مطرح می‌کند که آیا سبد ژانری سینما همچنان تنوع خواهد داشت؟ پاسخ به این سوال نیز می‌تواند در دل جدول اکران سال گذشته مشاهده شود. در فیلم‌های بالای 10میلیارد سال گذشته، ژانرهای مختلف سینما را شاهدیم؛ فیلم‌های کمدی مثل مطرب، فیلم‌های استراتژیک مانند شبی که ماه کامل شد، فیلم‌های پلیسی-‌ جنایی که به مقوله‌های اجتماعی می‌پردازند مانند متری شش‌و‌نیم و حتی فیلم معمایی- تاریخی سرخ‌پوست در این جدول دیده می‌شود. در بالای جدول فروش فیلم‌های سال 97 هم همین تنوع وجود دارد. فیلم‌های هزارپا، لاتاری، به وقت شام و مغزهای کوچک زنگ‌زده در بالای جدول فیلم‌های این سال دیده می‌شوند و اینجا نیز تنوع ژانری رعایت شده است. البته که پس از به جریان افتادن «سینمای آنلاین» حفظ تنوع سبد سینما از‌جمله سیاستگذاری‌های اصلی و لازم از سوی سازمان سینمایی است.

فارغ از بحث اقتصادی از نظر تهیه‌کننده و سینمادار از منظر مخاطب نیز این طرح قابل‌بررسی است. خانواده‌ها شاید برای تماشای فیلم‌های میان‌جدولی حاضر نشوند هزینه چهار بلیت (80هزار تومان) را پرداخت کنند و به سینما بروند اما آنها حاضرند از طریق «سینما آنلاین» با عدد کمتری خانوادگی به تماشا بنشینند. این مساله شاید برای فیلمساز نیز از جنبه‌ای مثبت باشد و آن هم اینکه فیلمش به‌جای مخاطب چند ده‌هزار نفری در سینما، چند برابر بیشتر دیده می‌شود.

بنابراین سینمای آنلاین اگر مدون شود، جلوی کپی‌کاری آن در فضای مجازی گرفته شود و مردم نیز به حقوق تولید‌کننده احترام بگذارند و به دانلود غیرقانونی آن دست نزنند، می‌تواند هم برای مردم و هم برای تولیدکنندگان به یک بازار قابل‌چرخش خوب و رضایت‌بخش تبدیل شود.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: فضای مجازی سینمای آنلاین فیلم های پرفروش سینمای آنلاین تهیه کنندگان تهیه کننده فیلم ها سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۲۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد

مصطفی قاسمیان در چارسو فرهنگ نوشت: این روز‌ها که فیلم «سال گربه» به اکران رسیده، اخبار مختلفی از رکوردشکنی‌های این اثر به گوش می‌رسد؛ رکورد‌هایی مثل بیشترین فروش در روز اول اکران و بیشترین فروش در ۳ روز اول اکران که به افتتاحیه مشهور است. اگر پیگیر اخبار سینمایی باشید، احتمالا متوجه شدید که همین رکورد‌ها را یک ماه پیش فیلم «تمساح خونی» هم شکسته بود و برخی از این رکورد‌ها را در نیمه دوم ۱۴۰۲ آثاری مثل «ویلای ساحلی»، «هاوایی» و «هتل» جابه‌جا کرده بودند! ماجرای این رکورد‌ها چیست؟ همان‌طور که می‌شود حدس زد، نه فیلم‌های سینمای ایران طی همین ۷-۶ ماه اخیر، تماشاگرپسندتر و محبوب‌تر شده‌اند و نه سینمای ایران ناگهان با موج جدیدی از تماشاگران روبه‌رو شده، بلکه باز هم بلیت سینما گران شده است، ولی این بار بدون سروصدا.

- اوایل دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که بلیت سینما ناگهان گران شد. این اقدام از دو جهت کم‌سابقه به شمار می‌رفت؛ نخست آنکه پس از سال‌ها که افزایش قیمت بلیت سینما محدود به ابتدای اکران نوروزی شده بود، این تصمیم در میانه سال گرفته شد و دوم اینکه به فاصله ۱۰ ماه قبل از آن (اسفند ۱۴۰۱) یک بار دیگر بلیت سینما گران شده بود! یعنی این بار فاصله دو مرتبه افزایش بهای بلیت، نه یک سال، بلکه تنها ۱۰ ماه بود! طبق مصوبه‌ای که در آن زمان از طریق روح‌الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی اعلام شد، این نکته ذکر شد که همزمان با گرانی بهای بلیت، روز دوشنبه نیز (همراه با سه‌شنبه) به‌عنوان روز عرضه بلیت نیم‌بها تعیین شده تا ضرب خبر این افزایش قیمت، کمی گرفته شود. سهرابی در همان اظهارنظر گفت: «قیمت بلیت سینما در ساعات پیک و سانس‌های طلایی روز‌های پنجشنبه و جمعه در سینما‌های مدرن به صورت شناور تا سقف ۸۰ هزار تومان و در سینما‌های ممتاز تا سقف ۶۰ هزار تومان در اختیار مدیر سینما خواهد بود.»

- خبر عجیب آنکه با گذشت تنها دو ماه از این رخداد، یک بار دیگر بلیت سینما گران شده است و این بار بی‌سروصدا این اتفاق افتاده. بدون اطلاع‌رسانی رسمی، آن تبصره مهم فروش بلیت ۸۰ هزار تومانی در ساعات طلایی برداشته شده و سالن‌های سینما در ۵ روز هفته (چهارشنبه تا یکشنبه) در همه ساعات روز به غیر از دو سانس که صبح است می‌توانند بلیت را به قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش برسانند. این درحالی است که همواره مصوبات شورای صنفی نمایش و شورای راهبردی اکران به‌عنوان دو کمیته تخصصی تعیین آیین‌نامه عرضه در سینمای ایران، به اطلاع عموم می‌رسید و هرگونه تغییر در بهای بلیت سینما نیز از این قاعده مستثنی نبود. این اتفاقی نادر است که نه سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و نه صنوف سینمایی حاضر در شورا، خود را موظف ندیده‌اند تا گران شدن بلیت را به اطلاع علاقه‌مندان سینما برسانند.

منبع: کافه سینما

tags # سینما سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • عکس | حامد بهداد با عینک قرمز به سینما می‌ِآید!
  • اکران آنلاین فیلمی با بازی هدیه تهرانی
  • اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • سه فیلم جدید در راه اکران/قرارداد «تاوان»،«نیلگون» و«قلهک» ثبت شد
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • آمار فروش فیلم‌های سینمایی در اولین هفته اردیبهشت/ «مست عشق» از «تمساح خونی» سبقت گرفت