Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رکنا، محمدرضا محبوب‌فر پژوهشگر آسیب های اجتماعی درباره وضعیت کودک آزاری در شرایط شیوع ویروس  کرونا گفت: قرنطینه خانگی شرایط خاص خود را دارد . انسان ها به آن عادت نداشته و در این شرایط قرار نداشته اند. حال در یک وضعیت اضطرار در این موقعیت قرار گرفته اند. آمارها از افزایش اختلافات خانوادگی در قرنطینه های خانگی خبر می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خشونت علیه زنان، خشونت علیه مردان و به ویژه خشونت علیه کودکان خود را نشان داده است.

کودک آزاری به دلیل کشمکش های زوجین افزایش داشته است

وی ادامه داد: طی مدتی که مردم در خانه بسر می برند کودک آزاری افزایش چشم گیری داشته که با توجه به کشمکش های زوجین این شرایط به کودکان نیز تسری پیدا کرده است.

محبوب فر درباره درصد افزایش کودک آزاری در دروه کرونایی نسبت به پیش از آن در کشور گفت: متاسفانه درصد کودک آزاری در کشور نسبت به قبل از شیوع کرونا نزدیک ۵ برابر افزایش داشته است.

این پژوهشگر آسیب های اجتماعی با بیان اینکه نزدیک ۲۴ میلیون نفر فقط بر اساس آمار رسمی حاشیه نشین هستند اظهار کرد: مسئله ای که وجود دارد این است که بر اساس آمار غیر رسمی ۳۲ میلیون نفر حاشیه نشین وجود دارد که نزدیک ۱۰ میلیون نفر از آنها در استان تهران حضور دارند که بیشترشان درد نان دارند و کارگر روزمزد هستند بنابراین در این شرایط اگر از خانه خود خارج نشوند با مشکل معیشت روبرو خواهند شد.

وی اضافه کرد: وقتی این جمعیت گسترده حاشیه نشین را که در تامین نخستین نیاز های زندگی خود مشکل دارند در خانه نگه می داریم طبیعی است که حاصلی جز افزایش بروز انواع خشونت ها نخواهد داشت.

ضرب و شتم از سوی والدین به صورت مداوم شده است

محبوب فر درباره قالب های خشونت علیه کودکان تصریح کرد: پیش از کرونا بیشتر خشونت ها در قالب خشونت فیزیکی و حتی تعرض بودند که امروز نیز همان ها وجود دارد با این تفاوت که امروزه از طرف والدین ضرب و شتم کودکان به صورت مداوم تکرار می شود. آمار کودک آزاری آنقدر وسیع است که سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی شماره تلفن اعلام کرده و از شهروندان درخواست کرده که در صورت وقوع چنین اتفاق هایی تماس بگیرند تا پیشگیری های لازم صورت بگیرد.

این آسیب شناس اجتماعی گفت: همه افراد جامعه امروز باید فعال باشند و در صورت دیدن خشونت ها آن را به اطلاع مراکز ذی ربط به خصوص بهزیستی و اورژانس اجتماعی خبر بدهند چراکه اگر این روند فعلی ادامه دار شود و مشکلات اقتصادی نیز به آن اضافه شود بدون شک آمارها افزایش چشم گیر خواهد داشت کمااینکه بیشتر خشونت های کنونی حاصل کشمکش های خانوادگی به دلیل افزایش مشکلاتی اقتصادی است.

او در پایان تاکید کرد: نیاز است که از سوی مراجع دولتی و غیر دولتی مانند سازمان های مردم نهاد، آموزش مهارت های زندگی به مردم صورت بگیرد تا اعضای خانواده بدانند که در چنین شرایط بحرانی چه باید انجام دهند.

هیچ سیستم اجتماعی از کودک حمایت نمی کند

عسل نعمت‌الله‌زاده عضو هیات مدیره جمعیت امام علی نیز درباره این مسئله که کودک آزاری ها به چه شکلی در مناطق محروم رخ می‌دهد بیان کرد: امروز بچه هایی وجود دارند که اولویت نخست آنها در زندگی سلامتی و حفظ بقا است. مسئله این است که پدر مبتلا به اعتیادی که از کمپ رها شده و به جمع خانواده بازگشته است یا مادری که هر روز سرکار می‌رفت اما دیگر به دلیل کرونا نمی‌رود و کودکی که در خانه مانده است تمام ملزومات خشونت خانگی را دارا است که

وی ادامه داد: پدیده های اجتماعی به صورت زنجیر وار به یکدیگر مربوط می‌شوند یعنی فقر و در حاشیه بودن خود را در اشکال مختلف ضربه زننده از سلامت جسمی گرفته تا سلامت روان نشان می‌دهد که اولین قربانی در خشونت های خانوادگی برای کودکان است.

نعمت الله زاده در پاسخ به این سوال که چند درصد خشونت ها افزایش داشته است گفت: آمار افزایش خشونت را دارا نیستیم اما مصادیق مختلف آن برای ما وجود دارد چراکه آن مداخلات قبلی که برای کاهش آسیب انجام می‌دادیم امروز کمرنگ است. یکی از راهکارهای ما این بود که بچه ها را از خانه دور نگه داریم تا آسیب کمتری ببینند اما حقیقت این است که اکنون ما امکان این مداخله را نداریم.

عضو هیات مدیره جمعیت امام علی (ع) خاطرنشان کرد: ما قبل از شیوع ویروس کرونا برای کودکی که والدینش دچار اعتیاد است، سعی میکردیم که هر روز اقلا یک وعده غذای گرم داشته باشیم. از طرفی دیگر خبری از آغوش محبت یک مربی که کودک براحتی بتواند مشکلاتش را با او در میان بگذارد وجود ندارد و تنها یک تماس تلفنی و چک کردن سلامت بچه ها انجام میشود که کافی نیست.

او اضافه کرد: نیاز است تا مشکلات اقشار آسیب پذیر با اطلاع رسانی تشکل های مردم نهاد توسط سازمان بهزیستی و مددکاران بطور مستمر پیگیری شود و حمایت‌های مشروطی از این خانواده ها تعریف شود.

نعمت الله زاده در پایان با بیان اینکه گاه این الزام به وجود می آید که مددکار ما به دلیل شرایط بحرانی کودک به صورت حضوری به کودک سر بزند تاکید کرد: این مشکل وجود دارد که در صورت بیماری آن داوطلب، یا ایجاد بیماری برای افراد خانواده اش، هیچ سیستم اجتماعی از او و خانواده اش حمایت نمی کند.

کد خبر 499828 برچسب‌ها كودك‌آزاري خشونت خانگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كودك آزاري خشونت خانگی کودک آزاری خشونت علیه خشونت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۲۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، دبیر اجرایی سیزدهمین کنگره روانشناسی کودک و نوجوانان گفت: از ابتدای تولد، کودکان و شیرخواران لازم است تحت نظر مراکز خدمات جامع سلامت بهداشتی، ارزیابی رشد و تکامل دریافت نمایند تا در صورت بروز اولین فاکتور‌های نگران کننده، خانواده به کارشناسان متخصص در این حوزه ارجاع داده شوند.

دکتر فاطمه محرری با اشاره به اینکه ۴ تا ۷ اردیبهشت ماه سیزدهمین کنگره روانپزشکی کودک و نوجوان در شهر مشهد برگزار شد، افزود: برخی از کودکان رشد و تکامل طبیعی را ندارند، به موقع صحبت نمی‌کنند و راه نمی‌روند و توانمندی‌های ارتباطی و اجتماعی متناسب با سن ندارند لازم است برای این کودکان به سرعت مداخلات تشخیصی و درمانی انجام گیرد.

وی گفت: شناسایی و درمان به موقع این اختلالات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است برخی از کودکان از اولین مراحل رشد دچار نقص هستند و برخی در سنین بالاتر شاهد کاهش توانمندی تکاملی آنها هستیم که برای هر دو گروه باید درمان‌های مورد نیاز در نظر گرفته شود. 

دکتر محرری با اشاره به اینکه از جمله اختلالات عصبی تکاملی می‌توان به اختلال طیف اوتیسم و اختلال بیش فعالی و نقص توجه اشاره نمود تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد رشد بیماران طیف اوتیسم هستیم، علاوه براین براساس ارزیابی‌های صورت گرفته ۵ تا ۱۰ درصد کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه هستند و در شهر مشهد این امار به ۱۰ درصد می‌رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: کودکان دچار اختلال بیش فعالی عملکرد تحصیلی، شناختی، عاطفی و اجتماعی مناسبی ندارند، بدلیل توجه و تمرکز ناکافی افت عملکرد تحصیلی داشته، در روابط بین فردی کنترل تکانه ندارند و از صبر و حوصله کمی برخوردارند که این موضوع می‌تواند باعث نگرانی خانواده شود.

دکتر محرری با اشاره به اینکه اختلال اوتیسم بیشتر کودکان پسر را درگیر می‌کند، اما اگر کودک دختری به این اختلال دچار شود شدت بیماری اش بیش از پسران است، اظهار کرد: در این کودکان تماس چشمی، خنده اجتماعی و ارتباط کودک با والد کمرنگ است و از همان ابتدا والدین با این علائم هشدار دهنده روبرو می‌شوند، اما در برخی از کودکان بعد از دو سالگی کودک دچار افت عملکرد می‌شود.

وی با تاکید براینکه مهمترین علت مراجعه والدین به مراکز درمانی عدم گفتار کودک است این در حالی است که پس از بررسی‌های بیشتر تشخیص اوتیسم برای کودک گذاشته می‌شود و درمان‌های متناسب با شرایط کودک برای او در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: کودکان طیف اوتیسم ضعف در حوزه‌های ارتباطی و اجتماعی داشته، علائق محدود و رفتار‌های کلیشه‌ای و تکراری دارند، بنابراین برای این کودکان درمان‌های مختلفی مانند گفتار درمانی، مشاوره و آموزش‌های ویژه، بازی درمانی، کار درمان ذهنی و حرکتی توصیه می‌شود.

دکتر محرری با بیان اینکه همکاران متخصص کودکان و نوزادان در حوزه اختلالات عصبی تکاملی مسلط هستند و اکثر خانواده‌ها در قدم اول با متخصص اطفال مشکل کودک را در میان می‌گذارند و در صورت لزوم به سایر کارشناسان ارجاع می‌شوند، ابراز کرد: در اختلالات خفیف شروع با دارو درمانی نیست، اما اگر در معاینه کودک شاهد اختلالاتی در خواب، پرخاشگری یا صدمه زدن به خود و دیگران باشیم، درمان‌های دارویی نیز برای کودک توصیه می‌گردد که هیچ گونه خطری برای سلامتی کودکان ندارند و اعتیاد آور نیست.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها باید علائم هشدار دهنده را بشناسند و به موقع برای درمان مراجعه کنند تا از پیامد‌های نامناسب بعدی جلوگیری شود و کودک بتواند حضور موثری در اجتماع داشته باشد.

دیگر خبرها

  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • دومینوی آسیب‌ها با میکاپ دختربچه‌ها
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • دومینوی آسیب‌
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد