جریان فکری شهید صدر، می تواند در ایجاد تحولات بزرگ امت اسلامی نقش آفرین باشد/شهید صدر به فکر اصلاح روابط امت اسلامی بود
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۲۸۳۹
به گزارش خبرنگار حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، اخبار تقریبی این خبرگزاری در هفتهای که گذشت به شرح ذیل است:
*آیت الله حسینی بوشهری در گفتوگو با تقریب: شهید صدر معتقد بود که با اهتمام به مشترکات مذاهب میتوان اسلامی قدرتمند و یکپارچه به دنیا عرضه کرد
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شهید محمدباقر صدر از پیشگامان وحدت بود و معتقد بود که یکی از راههای قدرتمندی اسلام وحدت و همدلی بین امت اسلامی و مسلمانان است و اگر مشترکات مذاهب مختلف اسلامی را در دستور کار خود قرار دهیم میتوانیم یک اسلام قدرتمند و یکپارچه به دنیا عرضه کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*آیت الله غروی در گفتگو با تقریب:شهید صدر، یک مجتهد جامع و به روز بود و در زمینه مسائل سیاسی ارتباط بسیار نزدیکی با امام راحل داشت
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: شهید صدر در زمینه مسائل اقتصادی پیشرفت شگرفی داشتند و ما باید با بهره گیری از روش ایشان در این زمینه، نظامات و مکاتب مختلف اقتصاد اسلامی را ارائه دهیم که این مهم مستلزم کار وسیع و گسترده ای است، در حقیقت باید از مبانی ایشان نه تنها در حوزه اقتصاد بلکه در حوزه سیاست و اجتماع هم استفاده شود.
*حجت الاسلام مبلغی در گفتگو با تقریب:شهید صدر، سیاستمداری باهوش و یک شخصیت تقریبی خاموش در جهان اسلام بود/ایشان، نهضت امام خمینی(ره) را دریچهای برای نجات مردم میدانست
حجت الاسلام مبلغی با بیان اینکه شهید صدر از پیشتازان تقریب است، اظهار کرد: سلوک ایشان در ارتباط با اهل سنت یک سلوک منطقی و با نگاهی فراگیر و قابل قبول بوده و افکار ایشان در جهان اسلام از جمله در دانشگاه الازهر، تقریبا بالاترین انعکاس ها را داشته است.
*حجتالاسلام سید منذر حکیم در گفتگوی تفصیلی با تقریب: از دیدگاه شهید صدر، دین آمد تا بشریت را مدیریت کند/ در آثار شهید صدر نگاه جامع به دین و انسان موج میزند
حجتالاسلام سید منذر حکیم با بیان اینکه یکی از ابعاد شخصیت شهید محمد باقر صدر خود ارزیابی و فهم جامع ایشان است گفت:ما در جامعه بشری نیاز داریم که در همه عرصهها انسانهای فرهیخته، خلاق و مبتکری همانند شهید سید محمدباقر صدر داشته باشیم.
*مبلغی در گفتگو با تقریب:شهید صدر، شخصیت تقریبی مثبت، فعال، و سازنده ای داشت/شهید صدر به فکر اصلاح روابط امت اسلامی بود
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شخصیت تقریبی شهید محمد باقر صدر گفت: اگر ایشان فرصت هایی نظیر سفر کردن به کشورهای اسلامی را پیدا می کرد، معجزه قرن در زمینه وحدت امت اسلامی رخ می داد.
*قناد باشی در گفتگو با تقریب: شهید صدر شخصیت کم نظیری در جهان تشیع و حتی جهان اسلام است/ همسویی ایشان با انقلاب اسلامی ایران، بسیار قابل توجه است
قناد باشی تصریح کرد: شهید صدر در هر عرصه ای که قدم گذاشته، نبوغ و تلاش های او سبب شده که نه تنها در آن عرصه بالاترین مقام را کسب کند، بلکه در هر کدام نوآوریهایی نیز داشته که در بین علمای جهان اسلام کم نظیر است.
*آیت الله کعبی در گفتوگو با تقریب؛شهید صدر و خواهر بزرگوارشان، اسوه و الگوی حوزه های علمیه و امت اسلامی هستند/جریان فکری شهید صدر، می تواند در ایجاد تحولات بزرگ امت اسلامی نقش آفرین باشد
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: شهید صدر با آشنایی به مقتضیات زمان و شناسایی تهدیدات و فرصت های فراروی امت اسلامی توانستند، جریان علمایی زنده و اثربخشی را بر پایه آموزه های ناب محمدی(ص) و مکتب اهل بیت علیهم السلام ایجاد کنند.
*آیت الله بهشتی در گفتگو با تقریب:آثار شهید صدر می تواند در وحدت امت اسلام و بلکه بشریت نقش آفرین باشد/اقتصاد اسلامی مطرح شده از طرف ایشان، جامع و ماندگار است
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اقتصاد اسلامی یک اقتصاد مستقل در برابر سوسیالیسم، کمونیسم و هم در برابر کاپیتالیسم بوده و برگرفته از اسلام ناب و اسلام واقعی است و می تواند جهان اسلام را از شر همه بدبختی ها، پریشانی ها، فلاکتها، ظلم و شکم استثمار و استعمار نجات دهد.
*ابوالحسینی در گفتگو با تقریب:شهید صدر، یکی از بزرگترین طلایه داران تقریب در عصر حاضر/ کتابهای اقتصادنا و فلسفتنا شهید صدر در بر گیرنده همه مذاهب اسلامی است
معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: شهید صدر یکی از بزرگترین طلایه داران تقریب در عصر حاضر بوده است و در سخنان ایشان هیچگاه مطالبی که موجب تشویش افکار امت اسلامی گردد، مشاهده نمیکنید؛ تألیفاتشان هم به گونه ای است که شیعیان و اهل سنت میتوانند از آن بهره ببرند.
*آیت الله اراکی در گفتگو با تقریب:شهید صدر تواضع، تدین و تقوای فوقالعاده ای داشت/ افکار ایشان حیاتبخش و انقلابآفرین است
عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: شهادت مرحوم شهید صدر، در واقع شهادت انتخابی بود؛ خودشان این راه را انتخاب کردند و میدانستند که شهید میشوند و با علم به این ، راه جهاد و مقاومت را در پیش گرفتند و به آن شکل فجیع به شهادت رسیدند.
*آذر شب در گفتگو با تقریب:فعالیتهای شهید صدر فراملیتی و فرامذهبی بود/ گفتمان فرادینی ایجاد تقریب می کند
مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اقدامات فرامذهبی و فراملیتی شهید صدر گفت: هیچ مؤسسه ای نمی تواند، اقداماتی که ایشان در زمینه تقریب و وحدت داشت را انجام دهد.
*حجت الاسلام و المسلمین مختاری در گفتگو با تقریب:شهید صدر پیوند عمیقى با امام خمینى(ره) داشت/ یکى از ویژگیهاى اخلاقى ایشان، احترام به آراء علماى دیگر مذاهب بود
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار داشت: شهید محمد باقر صدر شخصیتى چند بُعدى داشت، یک فرد نبود، بلکه با صیقل دادن درون خود، آیینه تمام نماى مکتب نجاتبخش اسلام ناب محمدى (صلی الله علیه و آله وسلم) و مذهب اهل بیت رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم ) بود.
*کنعانی مقدم در گفتگو با تقریب:ادامه تحریم های ایران از سوی آمریکا در شرایط کرونا، نشان دهنده عدم توجه به اصول انسانی است
کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه تحریم های ضد حقوق بشری آمریکایی ها در چهل سال گذشته صدمات بسیار زیادی را به کشور ما وارد کرده است، ادامه این تحریمها در شرایط کنونی را نشان عدم توجه آنها به اصول انسانی بر شمرد.
*معرفی کتابهای تقریبی-32| «الرواة المشترکون بین الشیعة و السنة»
معرفی راویان مشترک از شیعه و اهل سنت و بیان گوشههایی از زندگانی و شخصیت علمی و اخلاقی آنان موضوع این اثر است؛در این اثر به ترتیب حروف الفبا به شرح احوال برخی از راویان احادیث معصومان(ع) و بیان طبقه حدیثی، نسب، لقب، خاندان و قوم و قبیله آنان پرداخته شده است.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: عضو مجلس خبرگان رهبری مذاهب اسلامی حجت الاسلام امت اسلامی جهان اسلام امت اسلام آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۲۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اصلاحطلبان؟ خیر، متشکرم!
این نوشته تلاشی است برای طرح یک مسئله، آسیبشناسی یک روند و در حد وسع ارائه چند پیشنهاد، که در نوشته دوم تقدیم خوانندگان خواهد شد. برای ورود به بحث ناگزیر از طرح یک مثال هستم. همه ما در سطوحی با مسئلهها، بحرانها و بعضاً فجایعی دست به گریبان هستیم و برای مواجهه با آنها به ابزارهایی متوسل میشویم. این ابزارها در مواقعی به حل مسئله و مدیریت بحران کمک میکنند و حتی قادر هستند از فجایع جلوگیری کنند و در برخی موارد واجد چنین کارکردی نیستند. به گمان من به سیاست نیز میتوان از این منظر نگریست؛ یعنی مسئلهها، بحرانها و فجایعی را فهرست کرد و سپس پرسید آیا ابزارها و ابتکارهای متعارف احزاب، جبههها و حتی افراد واجد کارکرد مثبتی هستند یا خیر؟
کمی به عقب برمیگردم. از بدو تأسیس جمهوری اسلامی ایران، جریانی که ابتدا بهنام چپ [خط امام] و سپس اصلاحطلب شناخته میشد، کوشید ضمن تلاش برای درک صحیح وضع موجود، به بخشی از راهحل تبدیل شود. بهعنوان نمونه در زمانیکه گروههای سیاسی- نظامی عرصه سیاست و اجتماع را تسخیر کرده بودند، این جناح تلاش کرد بر وزن سیاست بیفزاید و از نظامیگری بکاهد یا به عبارتی از عرصه عمومی اسلحهزدایی کند که حاصل این تلاش به اعلامیه ده مادهای دادستانی ختم شد. یا، در دورهای که نظام اطلاعاتی کشور بهشکل پراکنده اداره میشد و هر گروه بهصلاحدید خود نسبت به عملکردش پاسخگو بود، تلاش شد نهاد اطلاعات کشور تجمیع شود و بهعنوان یک وزارتخانه تحت اشراف قوه مقننه قرار بگیرد تا امر پاسخگویی ممکن شود.[۱] مضاف بر اینها میبایست به بحث زمان و مکان در فقه حکومتی ارجاع داد؛ باب این امر ابتدا از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی و در پی سنگینی نگاه فقه سنتی بر نظام تقنینی و حل مسئله کشور گشوده شد اما بعدتر جریان روشنفکری دینی با تلاش مضاعف بر آن شد نگاه و کارکردی متفاوت به دین ببخشد و از قرائتهای تئوکراتیک و جزماندیشانه بکاهد و بر ابعاد دموکراتیک و دگرخواهانه بیفزاید. افزون بر اینها میتوان درباره آنچه بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گذشت نیز، تأمل کرد؛ دولت اصلاحات توانست با ابتکاراتی پرستیژ ایران را در منطقه و جهان ارتقاء دهد و ضمناً، در بحرانهایی مانند افغانستان، ۱۱ سپتامبر و همچنین حمله نظامی به عراق جنگطلبی و تنشزایی را تعدیل کند. و، در آخر باید به انتخابات ۹۲ اشاره داشت که جریان اصلاحات بهرغم پرونده مفتوح انتخابات ۸۸ در جمیع ابعاد، به بنبستشکنی کمک کرد و در جهت کاستن از سرعت فرآیند فرسودگی کشور گام برداشت. البته همه این موارد طبعاً واجد خطاها و کاستیهایی بوده است، که فهرستکردن و نقد قاعدهمند آنها میتواند راهگشا باشد.
اینک اما بهنظر میرسد دو فاکتور مذکور، یعنی درک صحیح وضع موجود، و نقشآفرینی بهعنوان بخشی از راهحل، اگر نگوییم به بنبست رسیده، دستکم با بحران اساسی مواجه شدهاند. بحرانی که دامنگیر احزاب اصلاحطلب، جبهه اصلاحات ایران و… نیز شده، و بیم آن میرود چون آفت بهسراغ ریشهها نیز برود.
درباره نظام ادراکی اصلاحطلبان. طی سالیان گذشته، مجموعهای از تلاشها رخ داد و کمک کرد تا اصلاحطلبان درکی نسبتاً روشن از وضع موجود یا به تعبیری «منطق موقعیت» بهدست بیاورند. این تلاشهای سه وجهی شامل ۱) فعالیت مستمر و هدفمند حزبی- جبههای، ۲) کوششهای محققانه، و ۳) حضور مؤثر در نظام اداری کشور بوده است که امروزه هر سه وجه محل تأملاند. یعنی آنچه مزیت نسبی اصلاحطلبان- بهعنوان جریان آلترناتیو- بهشمار میرفت، رقیق شده و رو به اضمحلال رفته است. در وجه اول شاهد فقدان خلاقیت حزبی از یکسو و کاستیهای بسیار در تئوریک و پراتیک سیاستورزی حزبی هستیم. در مقابل، رقیب که اساساً تحزب را امری ثانوی و مخل نظم عمودی- دستوری در سیاست میپندارد، ضمن آنکه خود همچنان به زیست محفلی و باندی وفادار است تلاش میکند با حداکثر توان از احزاب رقیب سازمانزدایی کند. در وجه دوم با افت قابل ملاحظه تولیدات نظری، خاصه در زمینه مسائل توسعه و علوم انسانی روبرو هستیم و گاه، تلاشهایی رهزن و تعمیمهای انحرافی را مشاهده میکنیم که نهتنها قابلیت انطباق بر شرایط کنونی ایران را ندارند بلکه مخل پروژههای اصلاحی میشوند. در سوی دیگر، جریان رقیب تلاش داشته از کلمات مشئومه و حوزههای ممنوعه از قبیل علوم انسانی، الهیات جدید و جز اینها قبحزدایی کند و بهشکل قرارگاهی بر این حوزهها متمرکز شود و آنها را تصرف کند. تعدد نشریات علوم انسانی و برنامههای سمعی- بصری وابسته به نهادهای حاکمیتی تصویری بهنسبت روشن از این وضعیت به نمایش میگذارد. البته که نگارنده معتقد است هنوز این جریان با جوششها و کوششهای تئوریک معتبر فاصلهای قابل توجه دارد. به اینها اضافه کنیم ارتقاء متوسط سواد عمومی و تسلط بر زبانهای خارجی، و همچنین امکان دسترسی به منابع آکادمیک برای کنشگران آزاد و البته ابزارهای هوش مصنوعی، که قادرند بینیاز از ایستگاههای مرسوم تغذیه فکری جناحی، خوراک فکری شهروندان منفرد را تأمین کنند. در وجه سوم با عدم حضور مؤثر اصلاحطلبان در نظام اداری کشور مواجه هستیم. این عدم حضور تا حد زیادی معلول نگاه دگرساز و غیریتستیز ساخت قدرت بوده است چنانکه میبینیم عمده تلاش جریان رقیب اصلاحطلبان بر فتح بوروکراسی و ویژهخواری، آن هم به مبتذلترین شکل آن بوده است. اما از سوی دیگر نمیتوان بر یک ضعف اساسی، یعنی عدم کادرسازی و از آن مهمتر محافظهکاری، حتی در مواجهه با اختیارات قانونی چشم بست. ضعفی که در درجه اول نظام ارتقاء جناحی- باندی و در درجه بعد انواع تبعیضهای جنسی، قومی و… را در پی داشته است. معالوصف، شاید بتوان گفت اشغال بوروکراسی و ورود به سیاهه حقوق-دستمزدِ دولت دیگر لزوماً مزیت یک جریان سیاسی آلترناتیو بهحساب نخواهد آمد.
با این اوصاف میتوان اینگونه ادعا کرد که احزاب اصلاحطلب و جبهه اصلاحات ایران (در وضعیت فعلیشان) قادر نیستند گام مؤثری در جهت تقویت نظام ادراکی شبکه حامیان، در درجه اول، و مخاطبان عام در درجه بعد بردارند.
نقشآفرینی بهعنوان بخشی از راهحل. برای توضیح این سرفصل نخست میبایست تفکیکی میان سیاست پاییندستی (low politics) و سیاست بالادستی (high politics) قائل شد. اگر تا سالیان پیش میان این دو سطح از سیاست تعادلی برقرار بود، اینک بهنظر میرسد کفه سیاست بالادستی به سنگینی گرایش پیدا کرده است. بدین معنا که ساخت قدرت به ذیل اختیارات منصوص و حصری، و حتی شورایهای قانونی/فراقانونی بسنده نکرده و خود رأساً به امور پاییندستی ورود کرده است. از دیگر سو، سیاست پاییندستی بهحدی تنزل یافته است که اگر نگوییم هیچگونه امکان اثرگذاری بر آن مترتب نیست، دستکم باید بر اثرگذاریِ حداقلی آن تفاهم کنیم؛ آن هم در حد جوانان حزب رستاخیز که نهایتاً ذیل سیاست دفاع از مصرفکننده، آمار گرانفروشی و گرانفروشان را گزارش میکردند!
این وضعیت چندعاملی چرخ فعالیت کنشگران اصلاحطلب را دستخوش اختلال کرده است. به عبارتی نه ورودیها (inputs) با واقعیت همخواناند، نه نظام هنجاری با مطالبات جامعه تنظیم است، و نه با ابداعات و بضاعت کنونی راهی برای اثرگذاری باقی مانده است. برای این ادعا مثالهایی را ذکر میکنم که به نظر موجب صدمه دیدن پایگاه اجتماعی اصلاحطلبان شدهاند. سابق بر این دستگاه ادراکی- تحلیلی جریان اصلاحات، حسب دریافت خود از وضع موجود از طریق ابزارهای در دسترس، به اموری به نسبت کلان واکنش نشان میداد. برای نمونه میتوان به مجموعه بیانیههای تحلیلی جبهه مشارکت ایران اسلامی اشاره داشت. بخشی از آن متون، فارغ از آنکه در یک ساعت «س» بدل به کیفرخواست شدند، ایستارهایی را فراهم آوردند که عمدتاً، گفتوگو و نقد در عرصه عمومی را بهدنبال داشتند. حال آنکه امروز با تغییر گارد حاکمیت و گذار به الگوهایی جدید و نامتعارف از جمله در:
الف. مسئله واگذاری و تخصیص منابع،
ب. مسئله خصوصیسازی،
پ. مسئله نظام دانش و طبقاتی شدن آن،
ت. مسئله کارگران و زیر ضرب رفتن آنها و فقدان توان چانهزنی مؤثر این قشر،
ث. مسائل نظام درمان و تعرفهها،
ج. مسئله شهر و الگوی دفرمه توسعه آن،
چ. مسئله تبعیض مضاعف در تحرکهای عمودی در بوروکراسی خاصه در مورد زنان و نیروهای مستقل و صاحب فکر، و…
کوششی درخور، جهت فهم مسئله و تجویز راهحل صورت نمیپذیرد یا اگر هم تلاشی صورت میگیرد، ارتباط مؤثری با جامعه هدف برقرار نمیکند. به عبارتی جریانی که سابقاً دارای تصویری کلان از نظام اداره عمومی کشور بود، اینک فاقد آن تصویر شده است. به اینها اضافه کنیم مواردی که به سیاستهای کلی نظام راجع است و اساساً باب گفتوگو دربارهشان بسته است؛ خواه بهعلت محافظهکاری، خواه بهدلیل فقدان تئوری منسجم و منطبق با واقعیت، و خواه بهسبب انذارها و محدودیتها.
این وضعیت ترسیم شده سه پیامد را بهدنبال دارد. نخست آنکه کارویژه اصلاحطلبان- که همان دیوار حائل (بالشتک ضربهگیر) میان جامعه و حکومت بود، از میان میرود. یعنی حاکمیت صرفاً خود را در برابر توده مردم میبیند و طبعاً «قهر» را بر سایر ابزارها رجحان میدهد. دوم آنکه، جامعه بهسوی نوعی خودبسندگی هدایت میشود و بیپشتوانه و بدون تئوری و پیوستگی تاریخی به وادی عمل وارد میشود و بهشکل اقتضایی عمل میکند. نام این وضعیت را میتوان «تسطیح سیاست» نهاد، بدین معنا که تصادم دولت و جامعه بهغایت افزایش پیدا میکند و مردم مستمراً متحمل هزینههای گزاف میشوند. ضربهناپذیری- یا ضربهپذیری حداقلی- مردم بهشکل تودهای در دولت اصلاحات میتواند مؤید این تحلیل و اهمیت این کارویژه اساسی باشد؛ چنانکه در تمامی ادوار دولت در جمهوری اسلامی جز دولت اصلاحات ضربهپذیری تودهای، چه برآمده از اعتراض و چه برخاسته از شورش وجود داشت و دولت نتوانست بهعنوان ضربهگیر از وارد آمدن خسارت به مردم بکاهد. سوم آنکه متعاقب این روند نوعی تصویرسازی دفرمه به نظام تحلیلی اصلاحطلبان تحمیل میشود. نخستین مرحله این تصویرسازی، اختلال در نظام مسئلهیابی است. این اختلال، که شاید در پزشکی نیز شایع باشد، با تشخیص نادرست بیماری و تجویز نادرست دارو همراه است. مرتبط کردن سنگاندازیها در پروسههای اصلاحی، و برگشتپذیری آنها به مؤلفههایی چون «لحن»، «ادبیات تحریکآمیز» و… جزئی از این نظام اختلالی است؛ حال آنکه میتوان فهرستی از لحنهای آرام، و ادبیات غیرتحریکآمیز را بر آفتاب فکند و این فرضیه را ابطال کرد. دومین مرحله این تصویرسازی «برساختن خصم» است. چنانکه اختلال در نظام مسئلهیابی به هسته مرکزی یک تفکر بدل شود، ناخودآگاه آن تفکر به برساختن خصم رهنمون میشود. بدین معنا که آگاهانه یا از سر خطای تحلیلی صرفاً به بخشی از صحنه سیاست نور تابانده و خصمِ جدید علتالعلل مسائل معرفی میشود. حال آنکه اساساً منطق اصلاحات، نه خصمپرور است و نه حذفمحور.
در بخشهای بعدی این یادداشت، تلاش خواهم کرد به طرح پیشنهادها و تجویزهایی ناظر به آینده جریان اصلاحات بپردازم.
پینوشت:
[۱] خوانندگان میتوانند برای مطالعه بیشتر به مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی و پیشنهادهای مطرح در زمینه تأسیس نهاد اطلاعاتی کشور مراجعه کنند.