Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@20:06:26 GMT

آئین نوروزخوانی رِشکی و ماسی برای مردم ایران‌زمین

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۲۸۹۳

آئین نوروزخوانی رِشکی و ماسی برای مردم ایران‌زمین

پس از تجربه موفق پخش آن‎لاین کنسرت‌های موسیقی در ایام تعطیلات نوروزی با دو هدف دعوت هرچه بیشتر مردم برای در خانه ماندن در مسیر تحقق شکست ویروس کرونا و قطع زنجیره شیوع این ویروس و ازسوی دیگر حمایت از هنرمندان و پر کردن اوقات فراغت مخاطبان؛ در گام دوم پخش آن‎لاین فعالیت‌های هنری، تلویزیون تعاملی نمایش‌نت به‌عنوان نخستین تلویزیون انحصاری پخش هنرهای نمایشی فعالیت خود را برای پخش زنده آثار تئاتری در شب‌های کرونایی کشورمان از هفدهم فروردین ماه آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایشی از آیین‌های بهاری مردمان استان مرکزی

شامگاه گذشته (جمعه ۲۲ فروردین‌ماه)؛ ششمین شب از اجرای نمایش‌های زنده و پخش آن‎لاین آن از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت به نمایش آیینی رِشکی و ماسی به نویسندگی و کارگردانی رضا فقیهی در گونه نمایش عروسکی اختصاص داشت.

این اثر تئاتری که از نمایش‌های موفق کارنامه فقیهی شناخته می‎شود و بازتاب دهنده بخشی از آیین‌های بهاری مردمان استان مرکزی است، طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تجربه حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک؛ جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، جشنواره تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جشنواره ملی تیرنگ در استان مازنداران را در کارنامه خود دارد و از تمامی جشنواره‌های ذکر شده جوایز مختلفی را به خود اختصاص داده است.

همچنین نمایش عروسکی و آیینی رِشکی و ماسی به قلم رضا فقیهی طی سال‎های اخیر با کارگردانی هنرمندانی دیگر در تهران و برخی استان‌های کشور به صحنه رفته است.

نگاهی به قصه نمایش آیینی رشکی و ماسی

رِشکی و ماسی از خرده نمایش‌هایی است که ریشه در مـراسـم آیینی مردمان استان مرکزی به خصوص شهرستان‌های اراک، محلات، ملایر و روستاهای اطراف آن‌ها دارد. در گذشته هنگام نزدیک شدن بهار و عید نوروز، دو نفر به نام‌های «رِشکی» و «ماسی» لباس‌های رنگین به تن می کردند و با چهره‌های خنده‌آوری که برای خود با ماسک و گــریم طراحی می‌کردند دست به نوروزخوانی می‌زدند. این نمایشگران آیینی با دایره زنگی، آوازخواندن و بذله‌گویی و هرده روایت‌های نمایشی چون  بقال بازی، سلمانی بازی و ... مردم را شاد و سپس هدایایی از آنان دریافت می کردند.

شادی‌ای که رشکی و ماسی به مخاطب بخشید

اجرای زنده نمایش آیینی و عروسکی رشکی و ماسی در طی ایام سایه سنگین و تلخ ویروس کرونا بر کشورمان با توجه به فضای شاد و بذله‌گویی‌های اجرا کننده آن - رضا فقیهی - که فضایی مفرح را برای دقایقیی میهمان مخاطبان خود کرده بود از جمله مهم‌ترین نکات انتخاب اجرای این اثر در شب‌های پخش اجرای زنده آثار نمایشی و پخش آن‎لاین آن از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت به‌شمار می‌رود.

همچنین دیگر ویژگی موجود در این اثر نمایشی که مخاطب را بیشتر سر ذوق می‌آورد بازتاب بخشی از آیین‌های بهاری ایران پهناور به لحاظ جغرافیایی و عمیق در قامت فرهنگی است. آئینی که در این ایام و سپری کردن روزهای بهاری در سایه قرنطینه جذابیتی دوچندان را به مخاطبان هدیه کرد.

مخاطبانی که در سراسر ایران با آئین نوروزخوانی به عنوان یکی از کهن‌ترین آیین‌های بهاری کشورمان آشنا بود؛ اینبار با لهجه و گویش شیرین مردمان استان مرکزی به‌ویژه شهرستان‌های اراک، ملایر و محلات با شیوه اجرای این آیین در آن خطه از کشورمان آشنا شد. 

بدون ریزش باران برنامه قطع شد!

نمایشی رِشکی و ماسی به نویسندگی و کارگردانی رضا فقیهی در ششمین شب از برنامه اجرای زنده هنرمندان تئاتر و پخش آن‎لاین آثار از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت شامگاه جمعه - ۲۲ فروردین‌ماه - از ساعت ۱۹:۱۰ تا ۱۹:۴۰ دقیقه پخش شد.

ششمین شب پخش آن‎لاین اجرای زنده نمایش از پردیس تئاتر تهران با ۱۰ دقیقه تاخیر در ساعت ۱۹:۱۰ آغاز شد. در ابتدا محمدرضا آزادفرد مجری این برنامه به سبب قطع برنامه در شب پیش - پنحشنبه ۲۱ فروردین‌ماه - به دلیل بارش باران از مخاطبان عذرخواهی کرد؛ اما بار دیگر این برنامه هنگام پخش در شامگاه جمعه - ۲۲ فروردین‌ماه - به سبب اشکالات فنی و در شرایطی که در آن ساعت در تهران باران نیز نمی بارید از حوالی ساعت ۲۰:۱۰ قطع شد و تا زمان پایان برنامه ساعت ۲۰:۳۰ مخاطبان تنها شاهد پخش وله و تبلیغات این رسانه تعاملی و اینترنتی بودند.

تجربه پخش زنده آثار نمایشی از طریق پرتال تلویزیون تعاملی نشان داد که بهره‌بردن از امکانات فضای مجازی می‌تواند بستری متفاوت و وسیع به وسعت خاک ایران‌زمین برای هنرمندان این عرصه جهت تولید و اجرای آثارشان با دامنه مخاطبان چندین میلیون نفری ایجاد کند. 

گام نخست پخش زنده نمایش و ارائه آنلاین آن از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت که از ۱۷ فروردین‌ماه آغاز شده تا ۲۷ فروردین هر شب از ساعت  ۱۹ تا ۲۰:۳۰ ادامه خواهد داشت.

  

برچسب‌ها ویروس کرونا سید عباس صالحی جشنواره تئاتر آیینی و سنتی جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خانه تئاتر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی پروندهٔ خبری آنلاین تئاتر ببینید پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سید عباس صالحی جشنواره تئاتر آیینی و سنتی جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خانه تئاتر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی ویروس کرونا سید عباس صالحی جشنواره تئاتر آیینی و سنتی جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خانه تئاتر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی آیین های بهاری فروردین ماه اجرای زنده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۲۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز پنجشنبه ۱۳‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات

ساعت پخش زنده دیدار تیم‌های چلسی، تاتنهام، استون ویلا، المپیاکوس، رم و بایرلورکوزن در لیگ‌های اروپا از شبکه سه و ورزش، سایت آنتن و آپارات مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دیدارهای مهم فوتبال امروز دنبال می‌شود که ساعت و لینک پخش همه این دیدارها در ادامه آمده است:

ساعت پخش زنده فوتبال امروز پنجشنبه

فوتبال قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا (عراق - اندونزی) ساعت ۱۹:۰۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

لیگ برتر انگلیس (چلسی - تاتنهام) ساعت ۲۲:۰۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

لیگ کنفرانس اروپا (استون ویلا - المپیاکوس) ساعت ۲۲:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

لیگ کنفرانس اروپا (فیورنتینا - بروخه) ساعت ۲۲:۳۰؛ پخش زنده از سایت آپارات‌

لیگ اروپا (رم - بایرلورکوزن) ساعت ۲۲:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌، شبکه ورزش

لیگ اروپا (مارسی - آتالانتا) ساعت ۲۲:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

کد خبر 749996

دیگر خبرها

  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • «هفت» دوباره روی آنتن
  • ببینید | انتقاد پیمان یوسفی از روند برکناری علی خطیر و خوشحالی مربی استقلال از این خبر روی آنتن زنده تلویزیون!
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز جمعه ۱۴‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز پنجشنبه ۱۳‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات