Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@05:15:46 GMT

یکپارچگی اروپا یکی از قربانیان کووید-۱۹

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۳۱۰۶

یکپارچگی اروپا یکی از قربانیان کووید-۱۹

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشریه آمریکایی «امریکن کانسروتیو» یکپارچگی اروپا را یکی از قربانیان کووید-۱۹ برشمرد و نوشت چه کشور‌هایی مانند اسپانیا یا ایتالیا از اتحادیه اروپا خارج شوند یا نه، شیوع کرونا اعتبار هواداران اتحادیه اروپا را زیر سوال برده است.

پایگاه اینترنتی این نشریه آمریکایی در مقاله‌ای نوشت: هواداران روابط همیشگی و نزدیک بین کشور‌های اروپایی هرگز تسلیم مقاومت و فشار‌های عمومی نشده‌اند و هر مشکلی که پیش می‌آمد، پاسخ آن‌ها وحدت بیشتر اروپا بود؛ تا اینکه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ سراسر اروپا را در بر گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایتالیا به یکی از نخستین و بزرگترین قربانیان ویروس کرونا تبدیل شد. به همین علت رم نومیدانه از دیگر کشور‌های اروپایی کمک خواست؛ اما پاسخ همسایگان ایتالیا این بود که مرزهایشان را با این کشور ببندند و کمک‌هایی که از راه رسید نیز از چین فرستاده شد. گرچه مشقت‌های ایتالیا ممکن است مقامات اتحادیه اروپا را اندوهگین کرده باشد، این موضوع تأثیر چندانی بر سایر نقاط اروپا نداشت. هیچ کسی تصورش را هم نمی‌کرد که اتحادیه اروپا به علت ابرازِ ناچیز «همبستگی» انسانی با ایتالیا، دچار شکاف شود.

با وجود این، حتی پیش از آنکه ایتالیا دچار کووید-۱۹ شود، بحرانی اقتصادی در شرف وقوع بود. ایتالیا تجربه خوشایندی از حضور در منطقه یورو نداشته است. ورود به منطقه یورو باعث کاهش اعتبار اوراق قرضه دولت ایتالیا شد و از ایجاد اصلاحات اقتصادی لازم با استفاده از کاهش ارزش پول جلوگیری کرد. نتیجه، قابل پیش بینی بود: رشد همه شاخص‌ها اندک بود و فقط استقراض افزایش یافت.

همان طور که تونی باربر در گزارش خود در روزنامه فایننشال تایمز می‌نویسد: در بین ۱۹ کشور عضو منطقه یورو، ایتالیا تنها کشوری است که هرگز نتوانست به طور کامل بحران بانکی و بدهکاری‌هایی را که بعد از سال ۲۰۰۰ دامن‌گیر واحد پول یورو شد، پشت سر بگذارد. بخش تولید ایتالیا بر اثر این بحران، ۲۵ درصد کوچک شد و بسیاری از بانک‌های این کشور نیز هنوز زیر بار بدهی‌های دولتی قرار داشته و شکننده هستند. 

پارسال، نسبت بدهی ایتالیا به تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۳۴.۸ درصد بود که این دو برابر رقم مشابه در کشور آلمان است؛ کشوری که اقتصادی به مراتب قوی‌تر و پایدارتر دارد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۹ و همزمان با آغاز بحران مالی یونان، میزان بدهی این کشور فقط معادل ۱۲۷ درصد تولید ناخالصی آن بود و همین باعث شد دولت وقت یونان برای اینکه از منطقه یورو خارج نشود، چندین بار درخواست کمک‌های مالی کند.

وقوع بحران مشابهی در ایتالیا، آثار به مراتب گسترده تری از فقر جامعه این کشور خواهد داشت. ایتالیا، هشتمین تولید ناخالص داخلی بزرگ دنیا را دارد که حجم آن ده برابر اقتصاد یونان است و بیش از ۱۰ درصد کل اقتصاد اتحادیه اروپا را تشکیل داده است. بدین ترتیب، سایر کشور‌های اروپایی که بر اثر شیوع کرونا ضعیف شده‌اند، نه اراده و نه توان کمک را دارند.

با وجود این، ماه گذشته زمانی که از کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا و رئیس پیشین صندوق بین المللی پول درباره حمایت و کمک‌های احتمالی به اقتصاد ایتالیا سوال شد، او پاسخ داد وظیفه بانک مرکزی اروپا این نیست که شکاف بین اوراق قرضه دولتی ایتالیا و آلمان را پر کند. این مسئله باعث افزایش نرخ بهره (وام بانکی) و سقوط شاخص سهام در بورس ایتالیا شد. این موضوع، بهترین دستاویز برای ماتئو سالوینی از چهره‌های مطرح سیاسی در رم و نخست وزیر احتمالی آینده در ایتالیا شد. او که بار‌ها اتحادیه اروپا را محکوم کرده است گفت: تنها کمکی که اروپا کرد این بود که باعث سقوط ارزش بورس شد. سالوینی همچنین از بانک مرکزی اروپا خواست به علت زیان‌های مالی که به بار آورده است، خسارت بپردازد.

اقتصاد ایتالیا هر روز ضعیف‌تر می‌شود و همان طور که روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارش داده است: ایتالیا به علت وجود مشاغل کوچک و متوسط که بسیاری از آن‌ها به شکل خانوادگی اداره می‌شوند و انعطاف پذیری مالی محدودی دارند، با ریسک اقتصادی بزرگی از جانب قرنطینه و تعطیلی‌ها روبه‌رو است. اکنون دولت ایتالیا ناچار به پرداخت وام و کمک‌های مالی بیشتر شده است در حالیکه بودجه آن را ندارد.

ایتالیا در کنار اسپانیا، کشور دیگری که به شدت بر اثر شیوع کرونا آسیب دیده است، پیشنهاد انتشار اوراق قرضه مشهور به اوراق قرضه اروپایی (یورو باند) را با هدف کمک به بازسازی اقتصادی کشور‌های اروپایی داده اند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز پیشنهاد انتشار اوراق قرضه مشترک یا استفاده از بودجه اتحادیه اروپا را برای کمک به کشور‌های بحران زده این قاره مطرح کرد. با وجود این، برخی کشور‌ها که آلمان و هلند در رأس آن‌ها قرار دارند، با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند و آن را گام نخست برای تقسیم کلی بدهی می‌دانند که از مدت‌ها قبل توسط شماری از اعضای اتحادیه اروپا نظیر فرانسه پیشنهاد شده است. آن‌ها در عوض خواستار استفاده از «سازوکار ثبات اروپا» هستند، صندوقی که با هدف کمک به کشور‌های اروپایی و جلوگیری از بحران مالی دیگری مشابه آنچه در یونان رخ داد، ایجاد شده است. رم با این پیشنهاد مخالفت کرده است، زیرا این کمک‌ها در نهایت ایتالیا را بدهکارتر خواهد کرد. بدتر آنکه، وام‌های سازوکار ثبات اروپا معمولا با شرایط خاصی داده می‌شود. کشور‌های اتریش، فنلاند و هلند نیز اصرار دارند که پول صرفا برای هزینه‌های مرتبط با شیوع کرونا اختصاص یابد و بر مبنای پایبندی و تعهد کشور‌ها به مسئولیت‌های مالی پرداخت شود.

کنار کشیدن اروپا در زمان نیاز ایتالیا و اینکه فقط چین حاضر شده است به این کشور کمک کند، باعث تغییر افکار عمومی علیه اتحادیه اروپا شده است. پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا نیز هشدار داد: حتی سرسخت‌ترین کشور‌ها و دولت‌های هوادار اتحادیه اروپا، نظیر اسپانیا نیز (به دیدن) نشانه واقعی تعهد نیاز دارند. وی افزود ما به همبستگی تزلزل ناپذیر نیاز داریم و نتیجه گرفت «اکنون خود اروپا در خطر است.»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اتحادیه اروپا کرونا در اروپا تاثیر کرونا بر اقتصاد اتحادیه اروپا کشور های اروپایی اوراق قرضه شیوع کرونا منطقه یورو کووید ۱۹ کشور ها کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۳۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض شدید نمایندگان تهران به وزیر کشور در خصوص هرگونه تعرض به یکپارچگی شهرستان ری

به گزارش «نماینده»، سید علی یزدی خواه نماینده مردم، تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی از تدوین نامه‌ای خطاب به وزیر کشور خبر داد که در آن به تصمیمات برای تقسیمات جدیدی کشوری و تعرض به یکپارچگی شهرستان ری اعتراض شده است. متن این نامه که به امضای جمعی از نمایندگان تهران رسیده به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر وحیدی
وزیر محترم کشور

سلام علیکم؛

با صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص)؛ همانگونه که استحضار دارید، ملک ری یکی از کهن ترین شهرهای جهان با قدمت بیش از ۸ هزار سال بوده و شیخ البلاد و عروس جهان اسلام با هویت تاریخی، تمدنی و مذهبی خود با تعبیر زیبای رهبر فرزانه انقلاب به عنوان قبله تهران معرفی گردیده است.

پیرو اخبار واصله در خصوص طرح تشکیل استان های تهران غربی و شرقی، تاکید می گردد طرح مذکور به هیچ وجه نباید منجر به جابجایی محدوده جغرافیایی فعلی شهرستان ری و بخش های پنجگانه ... ری گردد.

هرگونه تغییر و جابجایی در محدوده سیاسی کنونی، علاوه بر صدمه به هویت و تاریخ این شهرستان، خسارات جبران ناپذیری بر سرمایه های مادی و معنوی مردم ولایت مدار شهرستان ری وارد و موجبات اعتراض شدید اهالی و ساکنین را فراهم می آورد.

لذا تقاضامند است دستور فرمائید از هرگونه تغییر و جابجایی در محدوده جغرافیایی شهرستان ری احتراز و قبله تهران بدون کوچکترین خدشه و به صورت یکپارچه در حریم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) حفظ گردد و جزیی از استان تهران مرکزی باقی بماند.

بدیهی است با توجه به مطالبات مردمی جهت تحقق این مهم، از همه اختیارات و ظرفیت های قانونی مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی استفاده خواهد گردید.

/

دیگر خبرها

  • افزایش شمار قربانیان سیل در کنیا
  • کمک ۱۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • اعتراض شدید نمایندگان تهران به وزیر کشور در خصوص هرگونه تعرض به یکپارچگی شهرستان ری
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟