Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@10:54:48 GMT

ارتباط مرموز بین ویروس کرونا و قلب

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۵۵۳۹۰

ارتباط مرموز بین ویروس کرونا و قلب

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ویروس کرونا به طور عمده به ریه ها حمله می کند. اما پزشکان گزارش دادند که در این میدان نبرد قلب انسان نیز درگیر است.

یک مطالعه کوچک که 27 مارس در مجله«JAMA Cardiology» چاپ شده از هر پنج بیمار کووید-19 یک نفر دچار آسیب قلبی می شود. در حالی که برخی از این بیماران سابقه بیماری قلبی دارند و برخی دیگر خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصصان قلب و عروق اعلام کردند که قلب در صورت عدم وجود اکسیژن کافی، برای پمپاژ خون تلاش می‌کند و از این طریق ممکن است ویروس مستقیماً به سلول‌های قلب حمله کند. بدن ممکن است در تلاش برای از بین بردن ویروس، طوفان سلول‌های ایمنی را که حمله کننده به قلب را بسیج کند.

«محمد مژید» استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس در هیوستون گفت: «ما می دانیم که این تنها ویروسی نیست که بر قلب تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، طبق یک مطالعه منتشر شده در سال 2018 در مجله پزشکی نیو انگلستان، در چنین شرایطی خطر ابتلا به سکته قلبی در حدود شش برابر افزایش می یابد.»

علاوه بر این در بیشتر اپیدمی‌های آنفلوانزا، افراد بیشتر از عوارض قلبی می‌میرند. براساس این بررسی عفونت‌های ویروسی می‌توانند جریان خون به قلب را مختل کنند که باعث ضربان و نارسایی قلبی شوند.

بنابراین با این که جای تعجب ندارد ویروس کرونا می تواند به آسیب قلبی منجر شود و در مورد این بیماران بیشتر از افراد دیگر رخ می دهد.

«ارین میچس» معاون قلب و عروق پیشگیری در دانشکده پزشکی هاپکینز گفت: « این ویروس ممکن است مستقیماً به قلب حمله کند. آسیب قلبی در موارد خفیف کووید-19معمول نیست و بیشتر در بیمارانی که علائم شدید دارند و در بیمارستان بستری هستند، رخ می‌دهد.»

وی افزود اگرچه ویروس به طور عمده بر ریه‌ها تأثیر می گذارد، اما در جریان خون گردش می‌کند و این بدان معنی است که ویروس می تواند به طور مستقیم به ارگان های دیگر از جمله قلب حمله کند.

دانشمندان اعلام کردند هنگامی که بافت های بدن آسیب می بینند چه از طریق ویروس تهاجمی مانند SARS-CoV-2 و چه از طریقی دیگر، پاسخ درمانی طبیعی بدن شامل آزادسازی مولکول‌های التهابی مانند پروتئین های کوچک به نام سایتوکاین‌ها به جریان خون است. اما التهاب بیش از حد می‌تواند اوضاع را بدتر کند. آنزیم ACE2 به عنوان یک ضد التهاب عمل می‌کند و باعث می‌شود سلول‌های ایمنی بدن آسیب بیشتری به سلول‌های بدن وارد نکنند.

اما وقتی ویروس به پروتئین ACE2 می‌چسبد، این پروتئین‌ها از بین می‌روند و احتمالاً باعث کاهش محافظت از التهابات می‌شوند. بنابراین ویروس ممکن است با آسیب رساندن مستقیم به سلول‌ها و جلوگیری از محافظت بدن در برابر آسیب های التهابی، به عنوان یک تهدید بسیار جدی عمل کند.اگر عضله قلب بر اثر ویروس ملتهب شده و آسیب دیده ببیند، عکلکرد قلب مختل می شود.

درمان و عوارض

متخصصان قلب و عروق با استفاده از آزمایش خون پروتئین بنام تروپونین آسیب قلبی را تشخیص می دهند. هنگامی که سلولهای قلبی آسیب می‌بینند، تروپونین به جریان خون نشت می‌کند. گاهی اوقات آسان نیست که بفهمید چه نوع آسیب قلبی به بیمار وارد می‌کند.

میکس گفت: «ما واقعاً شاهد درگیری قلبی متفاوتی هستیم. بنابراین مهم است که بفهمیم چه چیزی باعث آسیب قلبی می شود. به عنوان مثال، اگر ویروس مستقیماً به قلب حمله کند، بیمار ممکن است به داروهای ضد ویروسی احتیاج داشته باشد. اگر سیستم ایمنی بدن آسیب قلبی ایجاد کند، بیمار ممکن است به سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی نیاز داشته باشد.

در حال حاضر، هیچ درمان مستقیمی برای کووید-19 وجود ندارد و بیشتر درمان‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل مراقبت‌های حمایتی مانند تأمین اکسیژن بیشتر است.

علاوه بر این، افرادی که فشار خون بالا یا سایر بیماری‌های قلبی اساسی دارند، معمولاً از داروهای مهار کننده ACE یا مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARB) استفاده می‌کنند. داروهایی که رگ های خونی را گسترده تر می کنند، بنابراین باعث افزایش مقدار پمپاژ خون و کاهش فشار خون می شوند.

میکس اظهار کرد که تشریح مفید یا مضر بودن ACE2 بیشتر بسیار دشوار است زیرا این پروتئین ها راه ورود ویروس به سلول ها هستند اما از سلول ها در برابر آسیب محافظت می‌کنند.

اجماع فعلی این است که اگر بیماران از قبل این داروها را مصرف می کنند باید آن ها را ادامه دهند.

انتهای پیام/

178 / 320 ویروس کرونا ریه قلب عوارض قلبی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ویروس کرونا ریه قلب عوارض قلبی قلب حمله سلول ها آسیب قلبی جریان خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۵۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاد مرموز در دانشگاه معروف تهران؛ ترک تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا/ «استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد»

به گزارش خبرآنلاین، چرا مهاجرت دانشجویان به خارج کشور گسترش یافته است؟ امروز کشور با بحران مهاجرت روبه‌روست و این بحران دلایل گوناگونی را در داخل ایران دارد. از همه دلائل سیاسی و اجتماعی بیرونی که بگذریم، بخشی از این دلائل به داخل دانشگاه و مدیریت آن باز می گردد. ناکارآمدی در ساختار مدیریت و شیوه‌های رفتاری استادان دانشگاه می‌تواند نقش به سزایی در ترک تحصیل و دل‌زدگی و نهایتا مهاجرت دانشجویان به خارج شود.

نمونه یکی از دانشگاه‌های مهم کشور

دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، از جمله نقاط مهم آکادمیک کشور است که در توسعه علمی حوزه‌های مختلف مرتبط با شیمی، نقشی بالایی دارد. دانشکده‌ای که پس از انقلاب اسلامی روییدن گرفت. از سال ۱۳۶۹ رشته شیمی کاربردی آن در مقطع کارشناسی شروع شد. در سال۱۳۷۱ در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجو پذیرفت و از سال ۱۳۸۰ به تربیت دانشجو در مقطع دکتری اقدام کرد. در سال ۱۳۹۲ گروه شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به دانشکده شیمی ارتقا یافت.

امروز مقطع دکتری دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، نقش حساسی را در تربیت دانشجویان برای امروز و فردای توسعه علمی کشور دارد. در این میان نقش استادان و اعضای هیات علمی این دانشگاه، در این راستا بسیار حساس است چه بسا اگر استادانی، به هر دلیل راه منطقی دانش اندوختن را بر دانشجویان ببندند، بی شک راه علمی کشور را سد کرده اند.

ماجرای یک استاد ناهنجار

در سال های اخیر دانشجویان مختلفی در رشته شیمی دانشگاه خواجه نصیر ترک تحصیل یا مهاجرت کرده‌اند. علت این ترک تحصیل یا مهاجرت اما جالب است و گفته شده که ریشه‌های رفتاری در درون دانشگاه دارد. عموم دانشجویان نخبه پسر و دختر در مقطع دکتری شیمی طی تماس و ارتباط با خبرآنلاین بیان کرده‌اند که به دلیل روش‌های نادرست اخلاقی و فشارهای روانی و رفتاری داخل دانشگاه، از ادامه تحصیل انصراف داده اند.

مشاهدات عینی دانشجویان

گذشته از مشاهدات عینی و روایت های گوناگون دانشجویان، تحقیق و بررسی‌های میدانی تایید می‌کند که کارمندان اداری و حتی برخی از اساتید این دانشکده نیز بر وجود یک عامل نابهنجار در حوزه آموزشی دانشگاه اقرار دارند.

یکی از دختران دانشجوی نخبه علمی کشور که از این دانشگاه ترک تحصیل کرده، درباره برخی رفتارهای یکی از استادان دانشگاه می گوید: «از جمله کارهایی که به ما تحمیل می شد این بود که در کلاس شیمی، روی دست بچه‌ها هزینه‌های گزافی می‌گذاشتند. یکی از استادان دانشجویان را مجبور می‌کرد که برای او وسیله‌های آزمایشگاهی بخرند و اگر نمی‌خریدند به آنها توهین می کرد و از طرفی هم این وسایل را به بچه ها نمی داد و در کمدش پنهان می‌کرد. یا مثلا ما برای دفاع، به کریستال احتیاج داشتیم. این استاد، یک هزینه هنگفتی را به ما تحمیل می کرد که باید کریستال های ما به خارج از کشور ارسال شود. از ما یک میلیون پول پست می گرفت که کریستال ها را به لهستان بفرستد. در حالی که این کار در داخل کشور بدون هزینه یا با کمترین هزینه انجام می شد و هیچ نیازی برای ارسال به خارج کشور نبود.»


از دانشجویان خواسته شد تا برای اثاث کشی خانه استاد کمک کنند

یکی از دانشجویان نخبه علمی که در چند دانشگاه کشور با رتبه بالا قبول شده، درباره ناهنجاری‌های رفتاری این استادان دانشگاه خواجه نصیر گفت: « آنچه دریافتم یک وضعیت آزار دهنده بود. ما با استادی روبرو بودیم که حتی خارج از زمان دانشگاه، طی تماس‌هایی با ما برخوردهای تحقیرآمیز می کرد. استادی از تحقیر دانشجویان لذت می برد. دانشجویان را به بالا شهری و پایین شهری تقسیم می کرد و بچه های پایین شهری را با زشت‌ترین بیان‌ها خطاب می‌کرد. استادی وارد مسائل خصوصی و شخصی دانشجویان می شد و این مسائل را بین دانشجوها ترویج می کرد. حتی به دانشجویان تهمت دزدی از آزمایشگاه زده شد. حتی یک بار از دانشجویان خواسته شد تا برای اثاث کشی خانه یکی از استادان کمک کنند!»

دانشجویان دکتری که به دلیل فشارهای روانی انصراف دادند

یکی دیگر از دانشجویانی که شش ترم درس خوانده و آماده دفاع پایان نامه بوده به دلیل فشارهای روانی یکی از استادان از به پایان رساندن تحصیلش انصراف داده و می گوید: «آنچه ما می‌گوییم ناشی از سختگیری یک استاد نیست. سختگیری با آزار دادن تفاوت دارد. این مثلا استاد، یک شخصیت صد در صد منفی دارد که هدفش آزار دادن دانشجوست. از اینکه به دانشجویان توهین کند و تهمت بزند تا اینکه وسایل و ابزار و مواد آزمایشگاه را به دانشجویان ندهد. این‌ها رفتارهایی بود که کاری کردند که من با شش ترم درس خواندن، این رشته را به پایان نرسانم و فقط به دلیل رفتارهای زشت استاد انصراف دادم.»

استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد

یکی از دانشجویان فارغ التحصیل و نخبه علمی کشور که دانشجوی خواجه نصیر بوده، از نمونه آزارهای روانی می‌گوید: «استاد راهنما باید حامی دانشجو باشد اما استادی داشتیم که دشمن دانشجوست. او از تحقیر و فشار به بچه ها خوشحال می شود. ایشان حتی از رشد علمی دانشجویان ناراحت می شد. وقتی شنید که من فرصت مطالعاتی در دوره خارج از کشور گرفته ام به شدت مخالفت کرد و گفت اگر تو بروی چه چیزی به من می رسد. باید برای این رفتن به من پولی بدهی. حتی بعد هم ناراحت شد. من دعوت نامه و ویزا برای یک فرصت مطالعاتی گرفته بودم و این زن به سوپروایزر آن دانشگاه خارج از کشور ایمیل زد و چنان از من بد گفت که آن دانشگاه دوره مرا حذف کرد. او شخصیتش به گونه ای است که از رشد علمی دانشجویانش ناراحت می شود. توهین و تهمت و تحقیر دانشجویان روش عمومی اوست و اینها فشارهای روانی بسیاری بر دانشجویان می آورد.»

تخریب شخصیت دانشجویان

یکی دیگر از دانشجویان دکتری، درباره وضعیت نابسامان آزمایشگاه این استاد می گوید: « از ما می خواستند بیش از زمان معمول در آزمایشگاه باشیم و ما را مجبور به نظافت های محل آزمایشگاه می کردند. یکی از مسائل مهم این بود که مواد آزمایشگاهی را به دانشجویان نمی دادند و استاد مواد را در کمد خودش نگه می داشت. بعد وقت و زمان ما را با حرف های شخصی و خصوصی معطل می کرد و مسائل شخصی دانشجویان را پنهانی از یکدیگر می پرسید. حتی استاد سر کلاس برنامه ریزی می کرد تا آبروی دانشجویان را با همان موضوعات خصوصی و شخصی ببرد. او در جمع، شخصیت افراد را تخریب و به آنان توهین‌های بدی می کرد.»

آیا مسئولان اقدامی خواهند کرد؟

آنچه در این گزارش از نمونه رفتاری رخ داده در دانشکده شیمی دانشگاه خواجه نصیر عنوان شد، تنها نمونه های اندکی است. چنانکه موجب شده برخی از دانشجویان در مقطع دکتری انصراف دهند یا برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند.

* اطلاعات،‌ هویت و صدای ضبط شده افرادی که در این گزارش صحبت کرده‌اند، در خبرآنلاین محفوظ است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903180

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • دینگونک؛ هیولایی مرموز که استعمارگران را می‌ترساند! (+عکس)
  • استاد مرموز در دانشگاه معروف تهران؛ ترک تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا/ «استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد»
  • سیگار کشیدن چگونه به قلب آسیب وارد می‌کند؟
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • (عکس) تمرینات مرموز حسن یزدانی در جویبار
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • آشنایی با سیستم مرموز چشم پنتاگون در مدار زمین | از ردیابی تا کشتار موشک‌ها! +تصویر
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس