Web Analytics Made Easy - Statcounter

خطرات ناشی از بحران کووید19 برای کودکان بسیار زیاد است. با افزایش شمار فوتی های جهان بر اثر کروناویروس، تعداد زیادی از کودکان یتیم شده و در برابر استثمار و سوء استفاده ها آسیب پذیر خواهند شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ سازمان دیده بان حقوق بشر (hrw) طی گزارشی که منتشر شد گفت که بحران کووید19 اثر منفی بالقوه طولانی و دراز مدتی بر کودکان سراسر جهان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی اگر کودکانی که در معرض کووید19 قرار می گیرند نسبت به گروه های سنی دیگر میزان مرگ و میر و علائم شدید کمتری داشته باشند، این ضربه به احتمال زیاد ویرانگر است.

بیش از 1.5 میلیارد دانش آموز (در دوران کرونا) از مدرسه دور مانده اند. از دست دادن گسترده شغل و درآمد و نا امنی اقتصادی در میان خانواده ها که به احتمال زیاد نرخ کودکان کار، استثمار جنسی، بارداری در نوجوانی و ازدواج کودکان را افزایش می دهد. استرس بر خانواده ها به ویژه آنها که در قرنطینه و تعطیلی هستند منجر به افزایش خشونت خانگی می شود.

همانطور که شمار فوتی های جهان بر اثر کووید19 افزایش می یابد، تعداد زیادی از کودکان یتیم شده و در برابر استثمار و سوء استفاده آسیب پذیر خواهند شد.

"جو بِکِر" مدیر حمایت از حقوق کودکان در دیده بان حقوق بشر گفت: "خطرات ناشی از بحران کووید19 برای کودکان بسیار زیاد است. دولت ها هنگام همه گیری باید سریعا از کودکان محافظت کنند و همچنین توجه داشته باشند که تصمیمات کنونی آنها چگونه پس از پایان بحران به بهترین وجه از حقوق کودکان حمایت می کند."

بحران کووید19 برای بسیاری از کودکان به معنای آموزش محدود یا عدم تحصیل و یا عقب ماندن از همسالان خود است. بیش از 91 درصد از دانش آموزان جهان به دلیل بسته شدن مدارس در حداقل 188 کشور از مدرسه دور مانده اند.

این بحران، تفاوت های گسترده ای را در آمادگی اضطراری کشورها، دسترسی کودکان به اینترنت و وجود مطالب آموزشی نشان داده است. اگرچه تمرکز زیادی بر پلتفرم های آنلاین آموزشی گذاشته شده، اما مدارس دولتی برای استفاده از آنها تنظیم نشده یا فناوری و تجهیزات ارائه آموزش آنلاین را ندارند. نزدیک به نیمی از جهان به اینترنت دسترسی ندارند.

علاوه بر این، استرس های خانواده مانند؛ از دست دادن شغل، انزوا، محرومیت بیش از حد و نگرانی ها در مورد سلامتی و مسائل مالی به دلیل بحران کووید19 خطر خشونت در خانه از جمله؛ بین زوج ها و یا پرستاران کودک با کودکان را افزایش می دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد طی گزارشی مبنی بر افزایش جهانی وحشت از خشونت خانگی ناشی از کووید19 خواستار کمک به برخی از کشورها که خشونت خانگی در آنها 2 برابر شده، شده است. تشخیص سوء استفاده از کودکان در دوران بحران کووید19 احتمال ضعیفی دارد، زیرا سازمان های حمایت از کودکان نظارت خود را به دلیل جلوگیری از شیوع این ویروس کاهش داده اند و معلمان نیز با تعطیلی مدارس قادر به تشخیص علائم رفتارهای بیمارگونه نیستند.

کارشناسان برآورد می کنند که تلفات جهانی کووید19 در نهایت می تواند به 10 تا 40 میلیون نفر برسد که به ناچار بسیاری از کودکان را یتیم یا بدون پرستار می کند. کودکان یتیم در برابر قاچاق و دیگر استثمارها مانند؛ بهره برداری جنسی، گدایی اجباری، فروش کالا در خیابان ها و سایر کودکان کار به طور ویژه آسیب پذیر هستند. کودکان بزرگتر به خاطر حمایت از برادران و خواهران کوچکتر خود ترک تحصیل می کنند.

رکود اقتصادی جهانی ناشی از بحران کووید19 از جمله؛ از بین رفتن گسترده مشاغل جهانی احتمالا نرخ کودکان کار و ازدواج کودکان را افزایش می دهد. پیش از همه گیری کووید19، حدود 152 میلیون کودک در سطح جهان کودک کار بودند و 73 میلیون نفر از آنها به کارهای خطرناک می پرداختند. تحقیقات نشان داده که کار کودکان به شدت با شوک های مالی از جمله؛ بیماری، معلولیت یا از دست دادن شغل والدین که توسط یک خانواده تجربه می شود مرتبط است.

بحران کووید19 خطر سوء استفاده جنسی آنلاین از کودکان را نیز افزایش می دهد. یوروپول (Europol) گزارش داده که همکاران مجری قانون از افزایش فعالیت آنلاین کسانی که به دنبال سوء استفاده از کودکان هستند خبر می دهند. کودکان به دلیل تعطیلی مدارس زمان زیادی را در اینترنت می گذرانند و ممکن است به خاطر انزوا و محدودیت دچار اضطراب یا تنهایی شوند و این امر آنها را در برابر غارتگران اینترنتی آسیب پذیرتر می کند.

میلیون ها کودک در سیستم دادگستری و مهاجرت بازداشت یا در یتیم خانه ها و نهادهای دیگر محبوس شده اند. کودکان در بسیاری از اینگونه مکان ها که عامل شیوع بیماری های عفونی مانند کووید19 هستند، با دسترسی محدود به آب و سیستم تخلیه فاضلاب در مجاورت سایر کودکان نگهداری می شوند. دسترسی آنها به خدمات اولیه پزشکی نیز صفر یا ضعیف است و سلامتی کودکان را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

به همین ترتیب، میلیون ها کودک پناهنده، مهاجر یا آوارگان داخلی در اردوگاه های شلوغ، مراکز پذیرش غیر رسمی یا اقامتگاه های نامتعارف که اقدامات اصلی پیشگیری از کووید19 مانند شستشوی مرتب دست ها و فاصله گذاری اجتماعی در آنها تقریبا غیر ممکن است زندگی می کنند.

همانطور که همه گیری کووید19 بر سیستم های بهداشتی غلبه می کند، ممکن است کودکان دیگر واکسینه نشوند یا به مراقبت های بهداشتی اساسی برای نجات زندگی دسترسی نداشته باشند. کاهش دسترسی به درمان در زمان شیوع ابولا (2014 تا 2015) در غرب آفریقا منجر به افزایش چشمگیر مرگ و میر ناشی از مالاریا، اچ.آی.وی، ایدز و سل در میان کودکان شد.

سازمان دیده بان حقوق بشر از دولت ها می خواهد تا اقدامات فوری زیر را برای حمایت از حقوق کودکان انجام دهند:

- اولویت بندی تلاش ها برای ادامه آموزش همه کودکان با استفاده از تمام فناوری های موجود؛

- ارائه کمک های اقتصادی از جمله؛ واگذاری های نقدی به خانواده های کم درآمد که در ابتدا و به سختی آسیب می بینند و کمک به آنها برای رفع نیازهای اولیه بدون متوسل شدن به کار یا ازدواج کودکان؛

- به حداقل رساندن اختلالات در دسترسی کودکان به خدمات بهداشتی و درمانی اساسی و نجات دهنده؛

- افزایش تلاش ها در راستای شناسایی کودکانی که در اثر کووید19 یتیم شده اند و گسترش شبکه های تعمیم مراقبت از خانواده و سرپرست؛

- گسترش آموزش عمومی، کمپین های اطلاع رسانی، خط تلفن و خدمات دیگر برای کودکانی که در معرض خطر خشونت خانگی یا بهره برداری جنسی اینترنتی قرار دارند؛

- انتقال کودکان محروم از آزادی به مراقبت خانواده‌محور و اطمینان از اقامتگاه مناسب و بهداشتی برای کودکان پناهنده، مهاجر و آوارگان داخلی؛

به گفته دیده بان حقوق بشر، واکنش و پاسخ احترام آمیز به حقوق کودکان در بحران کووید19 نه تنها آسیب های وسیع دوره همه گیری را تسکین خواهد داد، بلکه می تواند در درازمدت به آنها سود برساند. معمولا گسترش دسترسی کودکان به اینترنت، دسترسی آنها به اطلاعات و توانایی آنها در سازماندهی و اظهار وجود خودشان را افزایش می دهد.

ممکن است بحران اقتصادی ناشی از کووید19 دولت ها را در راستای تقویت ضمانت های اقتصادی و حقوق اجتماعی و حمایت از جوامع فقیر و خانواده های آسیب پذیر به فعالیت وادارد. چنین اقداماتی می تواند در درازمدت منجر به بهبود امنیت غذایی و کاهش میزان فقر کودکان، کودکان کار و ازدواج آنها شود.

بِکِر گفت: "همه گیری کووید19 ناتوانیِ جدی بسیاری از کشورها در حمایت از کودکان از جمله؛ سیستم های مراقبت های بهداشتی و حمایت اجتماعی ناکافی، مکان های بازداشت پر ازدحام و فقدان برنامه های اضطراری برای تعطیلی گسترده مدارس را برجسته کرده است."

وی افزود: " انتخاب های فعلی دولت ها نه تنها برای تسکین بدترین آسیب های ناشی از همه گیری بسیار مهم است، بلکه در طولانی مدت به نفع کودکان خواهد بود."

برای مشاهده فیلم مصاحبه با تعدادی از کودکان سراسر جهان با اینجا بروید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دیده بان حقوق بشر افزایش می دهد ازدواج کودکان بحران کووید19 حقوق کودکان خشونت خانگی سوء استفاده برای کودکان کودکان کار خانواده ها آسیب پذیر همه گیری دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۷۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای عجیب گم شدن یک حلقه ازدواج

          گزارش کامل از گزیده‌خبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

ماجرای عجیب گم شدن یک حلقه ازدواج 

منتظر موج جدید بارش‌ها از این تاریخ باشید  
منظور از ضربان قلب چیست و چگونه کار می‌کند؟ 


برخورد خاص سردار قاآنی با نوجوانان و کودکان 


درخواست هادی چوپان برای عفو توماج صالحی


مضرات استفاده طولانی‌مدت از رژلب 


فرش قرمز پادشاه اروپا برای استقبال از تیلور سوئیفت 


اولین «هتل طلایی» در جهان پوشیده با طلای ۲۴ عیار 


آقای قلعه‌نویی واقعا این حرفت را باید با طلا نوشت! 


خودکشی یک پزشک خانم در تهران  


تصویر پربازدید از حضور سردار رادان در قم 


این مکمل تقویتی رشد مو را نخرید! 
انتخابات هند؛ بزرگترین رأی گیری جهان 


عکس ناراحت کننده از پلنگ باغ وحش مشهد جنجالی شد

استوری عقاب آسیا برای تولد پسرش 


عکس وحشتناک از وقوع سیل ویرانگر در بم 


«مست عشق» در روز اول اکران رکورد زد! 


مصرف این خوراکی برای کودکان ممنوع است 


خواهرانی که برای گرفتن خانه مجردی پدرشان را به قتل رساندند 

دیگر خبرها

  • کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • ماجرای عجیب گم شدن یک حلقه ازدواج
  • وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده