Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دامداری‌ها و مزراع پرورش دام‌های شیری، تجهیزات برودتی و لبنیاتی نقش بسیار پررنگی در سلامت محصولات لبنی تولید شده ایفا می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اندیشه سبز، شیر و فرآورده‌های لبنی حاصل از آن از جمله پرمصرف ‌ترین خوراکی‌های روزانه و جزء جدایی‌ناپذیر از یک رژیم غذایی سالم است. برای تولید و فرآوری یک محصول لبنی سالم و بهداشتی، حفظ کیفیت شیر از مرحله شیردوشی، جمع آوری و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بسیار مهم است. لذا دامداران و کارخانجات و عرضه‌کنندگان محصولات لبنی در زنجیره تولید موظف به استفاده از تجهیزات لبنیاتی و برودتی برای حفظ و کنترل بهداشت شیر می‌باشند. یکی از پرکاربردترین تجهیزات لبنی دستگاه شیر سردکن می باشد که در تناژهای مختلف طراحی و تولید می‌شود.

کاربرد دستگاه شیرسردکن در دامداری‌ها و ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر

شیر خام به هنگام جمع‌آوری از دام‌ها دارای انواع آنزیم‌ها و باکتری‌های فعال می‌باشد. برخی از این باکتری‌ها عامل بیماری و عمدتا ترشی‌زا هستند. از طرفی دمای شیر خام در زمان دوشیدن از دام‌ها بالا می‌باشد و یک محیط کاملا مطلوب برای فعال شدن باکتری‌ها است. در صورتیکه دمای شیر خام پایین آورده نشود، شیر خام به سرعت فاسد و ترش می‌شود. برای پایین آوردن سریع دمای شیر خام از شیر سرد کن بهره گرفته می‌شود. در شیرسردکن ها علاوه بر کاهش دمای شیر از ساکن ماندن آن نیز جلوگیری می‌گردد. در حقیقت شیر خام حتی با دمای پایین اگر در داخل یک ظرف ساکن باقی بماند، دچار مخلوط چند فازی می‌شود. این مخلوط چند فازی ناشی از فعالیت میکرو ارگانیزم‌ها و واکنش‌های شیمیایی رخ داده در درون شیر خام می‌باشد. از این رو در دستگاه شیر سردکن از یک میکسر و یا همزن برای جلوگیری از فاسد شدن شیر خام استفاده می‌شود. همچنین همزن داخل شیرسردکن باعث کاهش سریع دمای شیر می‌شود.

لازم به ذکر است که شیر خام به شدت مستعد فاسد شدن است. حتی با دستگاه شیر سردکن نیز نمی‌توان برای مدت طولانی شیر خام را تازه و سالم نگه داشت. در این دستگاه‌ها، شیر خام حداکثر قبل از ۷۲ ساعت باید مصرف شود.

عموما در ساخت شیرسردکن‌ها از استیل خالص استفاده می‌شود. زیرا این نوع بدنه کاملا بهداشتی بوده و هیچ نوع آلودگی در کیفیت، طعم، مزه و رنگ شیر ایجاد نمی‌کند. همچنین دستگاه‌های شیردسردکن در ظرفیت‌های مختلف ۱۰۰ لیتری، ۲۰۰، و ... چند تنی نیز ساخته می‌شوند.

کاربرد سیستم‌های سرمایشی در فارم‌های پرورش دام

افزون بر تجهیزات لبنیاتی همچون شیرسردکن، در مزارع پرورش دام‌های شیری از تجهیزات سرمایشی نیز استفاده می‌شود. از جمله این دستگاه می‌توان به مه پاش و رطوبت ساز اشاره کرد. سیستم‌های مه پاش و رطوبت ساز در انواع مختلف اولتراسونیک، دیسکی و پروانه‌ای و مه پاش نازلی طراحی می‌شوند. کاربرد اصلی این دستگاه‌ها در دامداری‌ها برای خنک کردن دام‌ها و جلوگیری از استرس گرمایی است. با توجه به اینکه در دامداری‌ها، دام ها در یک فضای باز پرورش داده می‌شوند، سایر سیستم‌های خنک کننده پاسخگو نخواهند بود. دستگاه مه پاش با ایجاد رطوبت و جذب گرمای هوا، دمای محیط دامداری را کاهش می‌دهد. این دستگاه‌ها همچنین باعث کاهش بوهای نامطبوع دامداری و کاهش گرد و غبار موجود در هوا می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که بکارگیری سیستم‌های مه پاش در دامداری ها تا ۱۰ درصد باعث افزایش شیردهی دام ها می‌گردد.

جمع‌بندی

در دو دهه اخیر ظرفیت تولید روزانه شیر و فراورده‌های لبنی سیر صعودی داشته است که همسو با آن تولیدکنندگان متعددی اقدام به ساخت تجهیزات مرتبط با این صنعت کرده‌اند. یکی از موفق ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در این حوزه، شرکت اندیشه سبز می‌باشد که توانسته است به خوبی نیاز دامداران و مشاغل مرتبط را پوشش دهد. شرکت اندیشه سبز با بیش از ۲۶ سال سابقه تولید موفق، علاوه بر تجهیزات لبنیاتی، انواع سیستم‌های برودتی و حرارتی، تجهیزات گلخانه و مرغداری و انواع دستگاه‌های رطوبت ساز طراحی و به بازار عرضه می‌کند. این شرکت با بکارگیری قطعات مرغوب خارجی و داخلی و رعایت استانداردهای بهداشتی محصولات بسیار باکیفیت و بادوام تولید می‌کند. تجهیزات برودتی اندیشه سبز شامل انواع آبسردکن استیل و آبسردکن صنعتی، دستگاه‌های یخساز، کارخانه یخسازی، سردخانه جسد و سردخانه کانکسی می‌باشند. یکی از تولیدات جدید این شرکت، آبسردکن صنعتی است که برای مکان های شلوغ و پر رفت آمد همچون مواکب عزاداری، پایانه های مرزی، کارخانجات صنعتی و ... مناسب است. در هنگام خرید آبسردکن برای مناطق گرمسیر و پر رفت‌وآمد می‌بایست به نوع دستگاه دقت کرد. زیرا آبسردکن‌های استیل معمولی برای این نوع مکان‌ها پاسخگو نمی‌باشند. برای راهنمایی هر چه بیشتر خریداران، شرکت اندیشه سبز امکان مشاوره رایگان قبل از خرید نیز برای مشتریانش فراهم کرده است. همچنین در وب سایت این شرکت تمامی محصولات تولیدی اندیشه سبز با ذکر مشخصات کامل توضیح داده شده‌اند تا راهنمای جامعی برای خریداران باشد.

ناگفته نماند که محصولات تولیدی شرکت اندیشه سبز دارای ۱۲ ماه گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش است که این خدمات توسط بیش از ۱۰۰ نمایندگی در سراسر ایران به مشتریان ارائه می‌شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اندیشه سبز دامداري دامداری ها دستگاه شیر دستگاه ها دمای شیر شیر خام مه پاش دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۵۷۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز صاحب سینما می‌شود

تقی صادقی گفت: تجهیزات سینمای راز و جرگلان با همکاری و مساعدت مؤسسه سینما شهر با یک میلیارد تومان اعتبار خریداری و در ماه جاری در کانون فرهنگی و هنری شهید رجایی راز و جرگلان نصب خواهد شد.
وی ادامه داد: با نصب این تجهیزات مردم راز و جرگلان بعد از ۲۰ سال از شهرستان شدن از نعمت سینما برخوردار خواهند شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: ظرفیت سالن برای تماشای فیلم ۱۲۰ نفر است و با راه‌اندازی این سینما، خراسان شمالی صاحب هفت سینما در بخش دولتی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • راز صاحب سینما می‌شود
  • خریداری ۲۸ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین
  • خریداری ۳ سری دستگاه سیستم برودتی پیش سرد، ویژه کشتارگاه دام
  • حمله خرس وحشی به یک دامداری در ایلام و تلف شدن دام‌هایش
  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود
  • توقیف تجهیزات حفاری غیرمجاز در خرامه
  • دست‌درازی به دختر خردسال توسط پدر | مادر با مفتول شوهرش را کشت!
  • معرفی آوین شاپ فروشگاه تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی
  • پرسپولیسی‌ها به شیری در این بازی نگاه ویژه دارند
  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی