Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@09:52:11 GMT

ویروس کرونا به سیستم عصبی آسیب وارد می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۶۱۴۸۲

ویروس کرونا به سیستم عصبی آسیب وارد می‌کند

پژوهش‌های تازه نشان می‌دهد ویروس جدید کرونا قابلیت آسیب رساندن به سیستم عصبی را دارد تا جایی که ممکن است منجر به قطع ناگهانی تنفس شود. این در حالی است که پیش‌تر آسیب ویروس سارس و مرس بر دستگاه عصبی مسجل شده است.

عفونتی که از ابتلا به ویروس جدید کرونا موسوم به "سارس - کوو دو"  ناشی می‌‌شود نه تنها نشانه‌هایی مانند تب، سرفه و ناراحتی‌های تنفسی به همراه دارد بلکه با علایم عصبی نیز تظاهر پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری آلمان، این نتیجه حاصل بررسی علمی کارشناسان چین در ووهان، شهری است که در آن بیماری "کووید ۱۹" در اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد.
طبق این بررسی مطالعاتی که در مجله علمی "جاما نورولوژی" منتشر شده، در بیش از یک‌سوم ۲۱۴ مریض مورد بررسی نشانه لطمه به سیستم عصبی دیده شد. علائم بالینی شایع در این بیماران سرگیجه، سردرد و اختلال در دو حس بویایی و چشایی بود.
برند زالس‌برگر از کلینیک دانشگاه رگنزبورگ آلمان می‌گوید: «تا کنون بر روی مغز بیماران کرونایی تحقیق بسیار کمی انجام شده است و ما در این باره بسیار کم می‌دانیم.»

مطابق یافته‌های این تیم تحقیقاتی به سرپرستی لیگ مائو از دانشگاه هاژونگ، در ۷۸ بیمار (بیش از ۳۶درصد) تظاهرات عصبی دیده شد که بسته به پیشرفت بیماری "کووید ۱۹" شدت آن نیز متفاوت بود. سرگیجه در ۳۶، سردرد در ۲۸، اختلال حس چشایی در ۱۲ و اختلال حس بویایی در ۱۱ بیمار دیده شد. شش بیمار نیز دچار سکته مغزی شدند.

در یک پژوهش مستقل در دانشگاه کالیفرنیا که توسط سه عصب‌شناس به نام‌های ساموئل پلژر، آری گرین و اندرو جوزفسون انجام شده نیز نتایجی مشابه می‌بینیم. به گفته نویسندگان نتایج این تحقیق، تظاهرات خاص ابتلا به کرونا از دست دادن حس بویایی و چشایی، ضعف عضلات و سکته مغزی و علائم غیر خاص شامل سردرد، اختلال سطح هشیاری، سرگیجه و تشنج می‌شود.

هنوز روشن نیست که این علائم جانبی مختص بیماری کرونا است یا بخشی از سلسله واکنش‌های التهابی بیمارانی‌‌ به حساب می‌‌آید که به‌شدت درگیری این مرض شده‌اند. برای روشن شدن این موضوع باید در آینده مطالعات بیش‌تری صورت گیرد.

تأثیر بر حواس و اعصاب

نورولوژیست‌‌های نویسنده نتایج تحقیقات به این نکته مهم اشاره کرده‌اند که در اکثر موارد مورد بررسی، علائم اختلال حس بویایی و چشایی و ناراحتی‌های عضلانی در ابتدای بیماری دیده شده است. در حالی که در بیماران مبتلا به سارس در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ که منشاء آن هم نوعی از ویروس‌های کرونا بود بروز این نشانه‌های عصبی بسیار متفاوت بود.

اختلال دستگاه عصبی در بیماری‌های سارس و مرس ناشی از ویروس‌‌های کرونا نیز شایع بود. طبق بررسی‌ها، ویروس در این دو بیماری می‌توانست از طریق اعصاب بویایی درون حفره بینی وارد مغز شود.

در حال حاضر تحقیقاتی در دست انجام است تا مشخص شود که قطع ناگهانی تنفس تا چه حدی از درگیر شدن سیستم عصبی در بیماری کرونا ناشی می‌شود.

پتر برلیت، دبیرکل انجمن نورولوژی آلمان می‌گوید، از نظر عصب‌شناسی مهم توضیح این مسئله است که درگیر شدن سیستم عصبی مرکزی تا چه حد در پیشرفت این بیماری مؤثر است.

نویسندگان این تحقیق به پزشکان توصیه می‌کنند، هنگام معاینه بیمارانی با علائم عصبی یادشده احتمال ابتلا به کرونا را در نظر بگیرند تا "از تشخیص دیرهنگام یا اشتباه پرهیز گردد و از انتقال بیش‌تر کرونا جلوگیری شود./ دویچه وله

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سیستم عصبی حس بویایی دیده شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۱۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی، در روز جهانی مبارزه با مالاریا (۲۵ آوریل مصادف با ششم اردیبهشت)، از مالاریا به عنوان بیماری انگلی شایع در جهان نام برد و گفت: حذف و ریشه کنی مالاریا یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت است.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت شیوع مالاریا در ایران، گفت: این بیماری در سال‌های دور شیوع گسترده‌ای در کشور داشت، اما با بهبود وضعیت بهداشت در مناطق روستایی و آندمیک مالاریا و تلاش کارشناسان بهداشت محیط و شبکه‌های بهداشتی در سالیان اخیر تا آستانه ریشه کنی مالاریا پیش رفت.
به گفته طبرسی، روند ریشه کنی مالاریا در چند سال گذشته به علت همسایگی با کشور‌های مالاریا خیز در حاشیه جنوب شرقی کشور (افغانستان و پاکستان)، شیوع کرونا و اختصاص تمام ظرفیت شبکه‌های بهداشتی به کنترل کرونا دچار اختلال شد به نحوی که امسال آمار مبتلایان به مالاریا افزایش داشته است.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت:در یک سال گذشته در برخی مناطق به خصوص مناطق جنوب شرقی، شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم که وزارت بهداشت در تلاش است بیماری را در آن مناطق کنترل و ریشه کن کند.
انتقال بیماری فقط از طریق پشه آنوفل است و فرد به فرد صورت نمی‌گیرد. به این معنا که در مناطقی که این پشه وجود ندارد حتی اگر فرد مبتلا به مالاریا وجود داشته باشد بیماری منتقل نمی‌شود.
مناطق آندمیک مالاریا در ایران، محدود به استان‌های جنوب شرقی هم مرز با افغانستان و پاکستان است و شیوع و عدم کنترل مناسب مالاریا در این کشور‌ها و وجود مراودات با ایران باعث انتقال مالاریا در استان‌های جنوب شرقی کشور شده است.
افرادی که از مناطق غیرآندمیک به مناطق آندمیک مالاریا سفر می‌کنند باید نکات ایمنی و حفاظتی را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری رعایت کنند و با هماهنگی مراکز بهداشتی، داروی پیشگیری از ابتلا به مالاریا مصرف کنند.

دیگر خبرها

  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • گلایه شهروندان از اختلال در سامانه آموزش و پرورش
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!