Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@19:18:10 GMT

فراز و فرود نرخ تورم در ۳۰سال گذشته

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۶۲۲۶۷

فراز و فرود نرخ تورم در ۳۰سال گذشته

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تازه ترین آمار نرخ تورم که توسط بانک مرکزی منتشر شده، نشان‌دهنده فراز و نشیب بالای این شاخص اقتصادی در طی سال‌های مختلف است. تلاش‌های گسترده دولت ها برای مهار تورم معمولا تاثیرات موقت و گذرا بر جای می گذارد؛ بدین معنا که برای مدتی کوتاه، نرخ تورم را پایین نگاه می‌دارد اما پس از مدتی به سرعت بالا می‌رود

ثبت کمترین نرخ تورم

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۳۶۹ که گزارش آماری بانک مرکزی از آن سال آغاز شده نرخ تورم ۹ درصد بود که پس از آن سال، دو نرخی شده (بالای ۱۰ درصد) و به سرعت بالا رفته است، به طوری که در سال ۱۳۷۰ نرخ تورم بیش از دو برابر شده و به ۲۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ درصد رسیده است.

طی ۲۶ سال نرخ تورم، دوم رقمی باقی می‌ماند تا اینکه در دولت یازدهم و در سال ۹۵ روند نزولی یافته و پس از ۲۶ سال دوباره تک نرخی می‌شود و به ۹ درصد افت می‌کند. در سال ۹۶ نیز نرخ تورم تک رقمی‌شده و به میزان ۹.۶ رشد می‌کند.

سال ۸۴ با تورم ۱۰.۴ درصدی، سال ۸۸ با تورم ۱۰.۸ درصدی و سال ۱۳۸۰ با تورم ۱۱.۴ درصدی و سال‌های ۸۵ و ۹۴ با تورم ۱۱.۹ درصدی جزو سال‌هایی به شمار می‌روند که در آنها با کمترین میزان تورم مواجه بوده ایم.

سال‌های رکورد دار بیشترین نرخ تورم

بالاترین نرخ تورم در ۳۰ سال گذشته به سال ۱۳۹۴ تعلق دارد که تورم در آن سال به رکورد ۴۹.۴ درصد صعود کرد.

پس از آن، بیشترین میزان تورم به سال ۱۳۹۸ مربوط می‌شود که طی آن، نرخ تورم به ۴۱.۲ درصد رسید. رشد قیمت دلار و ارزهای عمده و تشدید تحریم‌ها از مهم‌ترین عوامل رشد نرخ تورم در سال گذشته به شمار می رود.

سال ۷۳ با تورم ۳۵.۲ درصد، سال ۱۳۹۲ با تورم ۳۴.۷ درصد و سال ۹۷ با ۳۱.۲ درصد در جایگاه‌های بعدی بالاترین نرخ تورم قرار دارند.

شکل‌گیری موج جدید تورم پس از رشد شدید نرخ ارز

بر اساس این گزارش، در سال‌های اخیر با اقدامات دولت، نرخ تورم به کمترین میزان در سه دهه اخیر کاهش یافته بود به طوری که همان طور که اشاره شد نرخ تورم تک رقمی ۹ درصدی در سال ۹۵ به ثبت رسید، اما این روند پایدار نبود.

از سال ۱۳۹۷ پس از آزاد شدن فنر دلار و رشد چند برابری نرخ دلار، موج جدید از گرانی و تورم، بخش های مختلف اقتصادی کشور را در بر گرفت.

نرخ تورم که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ تک رقمی‌شده بود، پس از جهش بهای دلار، دوباره دو رقمی می‌شود و به سرعت بالا می رود؛ به طوری که در سال ۹۷ نرخ تورم با رشد بیش از سه برابری به ۳۱.۲ درصد بالغ می‌شود.

در سال ۹۸ نیز رقم ۴۱.۲ درصد برای نرخ تورم ثبت می‌شود که بالاترین رقم در ۲۴ سال گذشته به شمار می‌رود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بانک مرکزی تورم نرخ تورم آمار سال گذشته نرخ تورم ۲ درصد ۹ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۲۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم ترکیه چقدر است؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز، بر اساس آخرین داده‌های موسسه آمار ترکیه، تورم سالیانه ترکیه در ماه آوریل به ۶۹.۸ درصد افزایش یافت. تورم سالیانه مربوط به قیمت مصرف کننده هم در این کشور در ماه گذشته نزدیک به ۷۰ درصد رسید که کمی کمتر از انتظار بود. این رقم بالاترین نرخ تورم را از نوامبر سال ۲۰۲۲، آن هم به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها به ویژه برای هزینه‌های آموزشی، رستوران‌ها و هتل‌ها، به خود اختصاص داده است.

بانک مرکزی ترکیه در ماه مارس نرخ بهره کلیدی خود را به ۵۰ درصد افزایش داد و دلیل آن را ادامه نیاز به مقابله با افزایش تورم در این کشور دانست. این بانک در آن زمان در بیانیه‌ای با اعلام کاهش واردات کالا‌های مصرفی و طلا سایر شاخص‌ها از جمله چسبندگی در تورم خدمات، انتظارات تورمی، ریسک‌های ژئوپلیتیکی و قیمت مواد‌غذایی را عامل تداوم فشار تورمی دانست. بر طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، سیاست پولی انقباضی تا زمان کاهش تورم ماهیانه حفظ خواهد شد.

دیگر خبرها

  • پیشتازی ترامپ در مقابل بایدن در مهمترین موضوع برای آمریکایی‌ها
  • ریزش ۷۹ درصدی تورم تولید/کاهش تورم مصرف‌کننده ادامه دارد؟
  • نرخ رشد پایه پولی ۱۶.۹ درصد کاهش یافت
  • نرخ رشد پایه پولی به ۱۶.۹ درصد رسید
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • افزایش ۲۵ درصدی تردد خودرو بین استانی در بوشهر
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • حوادث هفته گذشته کشور ۱۶۹ کشته و ۳۰۰۰ مصدوم داشت
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • تورم ترکیه چقدر است؟