Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سوره قلم یا نون و القلم شصت و هشتمین سوره قرآن است و در جزء بیست و نهم آن قرار دارد.

محتوای این سوره دلداری پیامبر (ص) در مقابل تهمت‌های مشرکان و دعوت به صبر و نهی او از پیروی مشرکان و یادآوری عذاب مشرکان در روز قیامت است. از آیات مشهور این سوره، آیه «و ان یکاد» و آیه خُلق عظیم است که پیامبر (ص) را دارای اخلاقی والا معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام صادق (ع) درباره فضیلت سوره قلم می‌فرماید: هر کس سوره قلم را در نماز واجب یا مستحب بخواند، خداوند او را از فقر در امان نگه می‌دارد و از فشار قبر در امان خواهد بود.

ثواب قرائت سوره قلم معادل اجر کسانی است که خداوند صبر (یا خِرَد) آنان را بزرگ داشته است. اگر این سوره را بر چیزی نوشته و بر دندان آسیب‌دیده بگذارند، درد دندان آرام می‌گیرد.

فایل صوتی تلاوت سوره قلم با صدای عبدالباسط محمد عبدالصمد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی متن سوره قلم همراه با ترجمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خدای بخشاینده مهربان

ن ۚ وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ ﴿۱﴾

سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند (۱)

مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّک بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾

که تو  به لطف پروردگارت دیوانه نیستی (۲)

وَ إِنَّ لَک لَأَجْرًا غَیرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾

و بی‌گمان تو را پاداشی بی‌منت خواهد بود (۳)

وَ إِنَّک لَعَلَیٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ ﴿۴﴾

 و راستی که تو را خویی والاست (۴)

فَسَتُبْصِرُ وَ یبْصِرُونَ ﴿۵﴾

به زودی خواهی دید و خواهند دید (۵)

بِأَییکمُ الْمَفْتُونُ ﴿۶﴾

 که کدام یک از شما دستخوش جنونید (۶)

إِنَّ رَبَّک هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ ﴿۷﴾

 پروردگارت خود بهتر می‌داند چه کسی از راه او منحرف شده و هم او به راه یافتگان داناتر است (۷)

فَلَا تُطِعِ الْمُکذِّبِینَ ﴿۸﴾

 پس از دروغ‌زنان فرمان مبر (۸)

وَ دُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیدْهِنُونَ ﴿۹﴾

 دوست دارند که نرمی کنی تا نرمی نمایند (۹)

وَ لَا تُطِعْ کلَّ حَلَّافٍ مَّهِینٍ ﴿۱۰﴾

 و از هر قسم خورنده فرو مایه‌ای فرمان مبر (۱۰)

هَمَّازٍ مَّشَّاءٍ بِنَمِیمٍ ﴿۱۱﴾

که عیب‌جوست و برای خبرچینی گام برمی‌دارد (۱۱)

مَّنَّاعٍ لِّلْخَیرِ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ ﴿۱۲﴾

مانع خیر، متجاوز، گناه پیشه (۱۲)

عُتُلٍّ بَعْدَ ذَٰلِک زَنِیمٍ ﴿۱۳﴾

گستاخ و گذشته از آن زنازاده است (۱۳)

أَن کانَ ذَا مَالٍ وَبَنِینَ ﴿۱۴﴾

  به صرف اینکه مالدار و پسردار است (۱۴)

إِذَا تُتْلَیٰ عَلَیهِ آیاتُنَا قَالَ أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ ﴿۱۵﴾

 چون آیات ما بر او خوانده شود، گوید: افسانه‌های پیشینیان است (۱۵)

سَنَسِمُهُ عَلَی الْخُرْطُومِ ﴿۱۶﴾

 زودا که بر بینی‌اش داغ نهیم و رسوایش کنیم (۱۶)

إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ کمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَیصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِینَ ﴿۱۷﴾

 ما آنان را همان گونه که باغداران را آزمودیم مورد آزمایش قرار دادیم آنگاه که سوگند خوردند که صبح برخیزند و میوه آن باغ را حتما بچینند (۱۷)

وَ لَا یسْتَثْنُونَ ﴿۱۸﴾

 ولی ان شاء الله نگفتند (۱۸)

فَطَافَ عَلَیهَا طَائِفٌ مِّن رَّبِّک وَ هُمْ نَائِمُونَ ﴿۱۹﴾

پس در حالی که آنان غنوده بودند بلایی از جانب پروردگارت بر آن باغ به گردش در آمد (۱۹)

فَأَصْبَحَتْ کالصَّرِیمِ ﴿۲۰﴾

 و باغ آفت زده  و زمین بایر گردید (۲۰)

فَتَنَادَوْا مُصْبِحِینَ ﴿۲۱﴾

پس باغداران بامدادان یکدیگر را صدا زدند (۲۱)

أَنِ اغْدُوا عَلَیٰ حَرْثِکمْ إِن کنتُمْ صَارِمِینَ ﴿۲۲﴾

 که: اگر میوه می‌چینید، بامدادان به سوی کشت خویش روید (۲۲)

فَانطَلَقُوا وَ هُمْ یتَخَافَتُونَ ﴿۲۳﴾

پس به راه افتادند و آهسته به هم می‌گفتند (۲۳)

أَن لَّا یدْخُلَنَّهَا الْیوْمَ عَلَیکم مِّسْکینٌ ﴿۲۴﴾

 که: امروز نباید در باغ بینوایی بر شما در آید (۲۴)

وَ غَدَوْا عَلَیٰ حَرْدٍ قَادِرِینَ ﴿۲۵﴾

 و صبحگاهان در حالی که خود را بر منع بینوایان توانا می‌دیدند، رفتند (۲۵)

فَلَمَّا رَأَوْهَا قَالُوا إِنَّا لَضَالُّونَ ﴿۲۶﴾

 و چون باغ را دیدند، گفتند: قطعا ما راه گم کرده‌ایم (۲۶)

بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ ﴿۲۷﴾

نه بلکه ما محرومیم (۲۷)

قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَلَمْ أَقُل لَّکمْ لَوْلَا تُسَبِّحُونَ ﴿۲۸﴾

خردمندترینشان گفت: آیا به شما نگفتم: چرا خدا را به پاکی نمی‌ستایید؟ (۲۸)

قَالُوا سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنَّا کنَّا ظَالِمِینَ ﴿۲۹﴾

 گفتند: پروردگارا، تو را به پاکی می‌ستاییم، ما واقعا ستمگر بودیم (۲۹)

فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَیٰ بَعْضٍ یتَلَاوَمُونَ ﴿۳۰﴾

 پس بعضی‌شان رو به بعضی دیگر آوردند و همدیگر را به نکوهش گرفتند (۳۰)

قَالُوا یا وَیلَنَا إِنَّا کنَّا طَاغِینَ ﴿۳۱﴾

گفتند:ای وای بر ما که سرکش بوده‌ایم (۳۱)

عَسَیٰ رَبُّنَا أَن یبْدِلَنَا خَیرًا مِّنْهَا إِنَّا إِلَیٰ رَبِّنَا رَاغِبُونَ ﴿۳۲﴾

 امید است که پروردگار ما بهتر از آن را به ما عوض دهد زیرا ما به پروردگارمان مشتاقیم (۳۲)

کذَٰلِک الْعَذَابُ ۖ وَ لَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَکبَرُ ۚ لَوْ کانُوا یعْلَمُونَ ﴿۳۳﴾

 عذاب دنیا چنین است و عذاب آخرت اگر می‌دانستند قطعا بزرگتر خواهد بود (۳۳)

إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ ﴿۳۴﴾

 برای پرهیزگاران، نزد پروردگارشان باغستان‌های پر ناز و نعمت است (۳۴)

أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ کالْمُجْرِمِینَ ﴿۳۵﴾

 پس آیا فرمانبرداران را چون بدکاران قرار خواهیم داد؟ (۳۵)

مَا لَکمْ کیفَ تَحْکمُونَ ﴿۳۶﴾

شما را چه شده؟ چگونه داوری می‌کنید؟ (۳۶)

أَمْ لَکمْ کتَابٌ فِیهِ تَدْرُسُونَ ﴿۳۷﴾

 یا شما را کتابی هست که در آن فرا می‌گیرید (۳۷)

إِنَّ لَکمْ فِیهِ لَمَا تَخَیرُونَ ﴿۳۸﴾

که هر چه را برمی‌گزینید برای شما در آن خواهد بود؟ (۳۸)

أَمْ لَکمْ أَیمَانٌ عَلَینَا بَالِغَةٌ إِلَیٰ یوْمِ الْقِیامَةِ ۙ إِنَّ لَکمْ لَمَا تَحْکمُونَ ﴿۳۹﴾

  یا اینکه شما تا روز قیامت از ما سوگند‌هایی رسا گرفته‌اید که هر چه دلتان خواست حکم کنید؟ (۳۹)

سَلْهُمْ أَیهُم بِذَٰلِک زَعِیمٌ ﴿۴۰﴾

 از آنان بپرس: کدامشان ضامن این  ادعایند؟ (۴۰)

أَمْ لَهُمْ شُرَکاءُ فَلْیأْتُوا بِشُرَکائِهِمْ إِن کانُوا صَادِقِینَ ﴿۴۱﴾

یا شریکانی دارند؟ پس اگر راست می‌گویند شریکانشان را بیاورند (۴۱)

یوْمَ یکشَفُ عَن سَاقٍ وَ یدْعَوْنَ إِلَی السُّجُودِ فَلَا یسْتَطِیعُونَ ﴿۴۲﴾

روزی که کار، زار و رهایی دشوار شود و به سجده فرا خوانده شوند و در خود توانایی نیابند (۴۲)

خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۖ وَ قَدْ کانُوا یدْعَوْنَ إِلَی السُّجُودِ وَ هُمْ سَالِمُونَ ﴿۴۳﴾

دیدگانشان به زیر افتاده، خواری آنان را فرو می‌گیرد در حالی که پیش از این به سجده دعوت می‌شدند و تندرست بودند (۴۳)

فَذَرْنِی وَ مَن یکذِّبُ بِهَٰذَا الْحَدِیثِ ۖ سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَیثُ لَا یعْلَمُونَ ﴿۴۴﴾

 پس مرا با کسی که این گفتار را تکذیب می‌کند واگذار به تدریج آنان را به گونه‌ای که در نیابند گریبان خواهیم گرفت(۴۴)

وَ أُمْلِی لَهُمْ ۚ إِنَّ کیدِی مَتِینٌ ﴿۴۵﴾

 و مهلتشان می‌دهم  زیرا تدبیر من سخت استوار است (۴۵)

أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ ﴿۴۶﴾

آیا از آنان مزدی درخواست می‌کنی و آنان خود را زیر بار تاوان گرانبار می‌یابند؟ (۴۶)

أَمْ عِندَهُمُ الْغَیبُ فَهُمْ یکتُبُونَ ﴿۴۷﴾

 یا علم غیب پیش آنهاست و آن‌ها می‌نویسند؟ (۴۷)

فَاصْبِرْ لِحُکمِ رَبِّک وَ لَا تَکن کصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَیٰ وَ هُوَ مَکظُومٌ ﴿۴۸﴾

 پس در امتثال حکم پروردگارت شکیبایی ورز و مانند همدم ماهی یونس مباش آنگاه که اندوه‌زده ندا درداد (۴۸)

لَّوْلَا أَن تَدَارَکهُ نِعْمَةٌ مِّن رَّبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَاءِ وَ هُوَ مَذْمُومٌ ﴿۴۹﴾

 اگر لطفی از جانب پروردگارش تدارک حال او نمیکرد قطعا نکوهش شده بر زمین خشک انداخته می‌شد (۴۹)

فَاجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنَ الصَّالِحِینَ ﴿۵۰﴾

 پس پروردگارش وی را برگزید و از شایستگانش گردانید (۵۰)

وَ إِن یکادُ الَّذِینَ کفَرُوا لَیزْلِقُونَک بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکرَ وَ یقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿۵۱﴾

و آنان که کافر شدند چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند و می‌گفتند: او واقعا دیوانه‌ای است (۵۱)

وَ مَا هُوَ إِلَّا ذِکرٌ لِّلْعَالَمِینَ ﴿۵۲﴾

و حال آنکه قرآن جز تذکاری برای جهانیان نیست (۵۲)

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قرآن کریم سوره قلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۲۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در دیدار فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) و جمعی از فرماندهان که به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی سپاه و شهادت شهید مطهری انجام شد، گفت: برخی از بزرگان دینی ما وقتی صحبت می‌کنند عقل ما را تسلیم کرده و شبهات ذهنی ما را برطرف می‌کنند، اما نمی‌توانند دل ما را قانع کنند، برخی عرفا نیز وقتی مطالبشان را می‌شنویم دلمان قانع شده، اما عقلمان تسلیم نمی‌شود، در آثار شهید مطهری یک اکسیر خدایی وجود دارد که هم عقل را تسلیم و هم دل را راضی می‌کند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: هر کس به هر اندازه با کتب استاد مطهری و بیانات نورانی ایشان آشنا باشد، کاملاً این اثرگذاری را حس می‌کند، فرمایشات رهبر حکیم انقلاب نیز این‌گونه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: نقش قرآن در شخصیت و آثار شهید مطهری بسیار تماشایی است، یعنی به راحتی می‌توان متوجه شد که این آثار مربوط به یک اندیشمند و متفکر قرآنی است، نگاه ایشان به تفسیر قرآن، نگاهی نو به قرآن است.

وی عنوان کرد: مجموعه مقالات ایشان درباره حقوق زن در اسلام بسیار خواندنی است، همچنین برای مثال آنهایی که می‌آمدند بین ایران و اسلام تقابل ایجاد کنند، شهید مطهری به این شبهات پاسخ می‌دادند، برای جوانان ما داستان راستان را نوشتند و در حوزه‌های دیگر نیز ورود داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: ایشان سهمی برای هر روزشان از قرائت قرآن در نظر داشتند، این استمرار و ارتباط با قرآن در ایشان باعث شد آثارشان عطر و بوی قرآن را گرفته و نشاط و سرسبزی قرآن را داشته باشد، این نشاط به کسانی که آثار ایشان را مطالعه می‌کنند هم انتقال پیدا می‌کند.

امام جمعه قزوین گفت: نقشی که نهج‌البلاغه در شخصیت شهید مطهری داشته خیلی مهم است، ایشان در مقدمه سیری در نهج‌البلاغه از استاد خود میرزاعلی شیرازی نام برده‌اند که فوق‌العاده جذب کلاس‌های ایشان شده بودند، شهید مطهری مرید استاد خود و استادشان هم مرید ایشان شده بود، یعنی هر دو گوهر همدیگر را شناخته بودند، تلاقی این دو دریای بابرکت چقدر روزی و برکت نصیب ما مردم کرد.

وی یادآور شد: قرآن زیرساخت اعتقادی و زیرساخت سیاسی ما را فراهم می‌کند، این شعاری نیست، امروز مسئله اول دنیا درگیری با یهود و صهیونیست‌ها است، یک موقع ما روی تحلیل شخصی خودمان می‌گوییم یهودیان چه کسانی هستند، یک موقع هم تحلیل قرآنی می‌کنیم، اگر قرآن در این مورد موضع ما را مشخص نکند تحلیل‌هایمان نادرست می‌شود، نوسان پیدا می‌کند و غیرواقعی می‌بینیم، اما وقتی به سراغ قرآن می‌رویم، قرآن به ما می‌گوید باید توجه داشته باشید که بدترین دشمن شما یهودیان هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: این معنا در آیه ۸۲ سوره مائده آمده است، خدای متعال در این آیه می‌فرماید «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ»، یعنی (مسلماً یهودیان و کسانى را که شرک ورزیده‏‌اند دشمن‏ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهى یافت و قطعاً کسانى را که گفتند ما نصرانى هستیم نزدیک‌ترین مردم در دوستى با مؤمنان خواهى یافت زیرا برخى از آنان دانشمندان و رهبانانى‏‌اند که تکبر نمى‌‏ورزند).

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: همچنین در این آیه آمده آنهایی هم که با یهودیان همراهند، مثل یهودیان دشمنان مسلمانان هستند، مانند مسیحی صهیونیست‌هایی مثل بایدن که خودشان هم اقرار به صهیونیست بودن می‌کنند.

وی بیان کرد: سپس خداوند به ما می‌فرماید مبادا اشتباه کنید و مسیحیان را مانند یهودی‌ها ببینید، مسیحیان صهیونیست مانند یهودیان هستند، اما همه مسیحیان که صهیونیست نیستند، خدای متعال در همین آیه می‌فرماید آنهایی که مسیحیان واقعی هستند و به مسیحی بودن خودشان افتخار می‌کنند، دوستان مسلمانان هستند، اینها اهل عبادت و ذکر هستند، اینان مستکبر نیستند، این یعنی دسته قبلی مستکبر بودند.

امام جمعه قزوین گفت: بنابراین خدا دو قطبی مستضعفان و مستکبران را برای ما درست می‌کند، کدام استاد می‌تواند به این زیبایی جایگاه سیاسی و مبانی اعتقادی را برای ما ایجاد کند؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: حال ببینیم در این دو قطبی، سمت و سوی خدا متعال در کجاست، خدای متعال در آیه ۵ سوره قصص می‌فرماید «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»، یعنی (و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرو دست‏ شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان مردم گردانیم و ایشان را وارث زمین کنیم).

وی عنوان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید که همراه با مستضعفان است، همه اینها زیرساخت‌های سیاسی ما هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی اظهار کرد: همچنین خدای متعال در آیه ۲۷ سوره حدید می‌فرماید «ثُمَّ قَفَّیْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِرُسُلِنَا وَقَفَّیْنَا بِعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ وَآتَیْنَاهُ الْإِنْجِیلَ وَجَعَلْنَا فِی قُلُوبِ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِیَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَایَتِهَا فَآتَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ»، یعنی (آنگاه به دنبال آنان پیامبران خود را پى ‏درپى آوردیم و عیسى پسر مریم را در پى آنان آوردیم و به او انجیل عطا کردیم و در دل‌هاى کسانى که از او پیروى کردند رأفت و رحمت نهادیم و، اما ترک دنیایى که از پیش خود درآوردند ما آن را بر ایشان مقرر نکردیم مگر براى آنکه کسب خشنودى خدا کنند با این حال آن را چنانکه حق رعایت آن بود منظور نداشتند پس پاداش کسانى از ایشان را که ایمان آورده بودند بدان‌ها دادیم ولى بسیارى از آنان دستخوش انحرافند).

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید در دل پیروان واقعی حضرت عیسی (ع) رأفت، رحمت و رهبانیت را قرار داده‌ام، مسیحیان نیز نباید در مسیحیت خودشان در جا بزنند، پیغمبرشان به آنها نشان داده که مسیحیت مسیر عبور بوده و محل ماندگاری نیست.

وی بیان کرد: خدای متعال در آیه ۶ سوره صف راجع به حضرت مسیح (ع) فرمود رسولی را برای بخشی از قوم بنی‌اسرائیل فرستادم، اما به پیامبر (ص) ما فرموده که بگو ایهالناس! من پیامبر جمیع شما هستم، راجع به تفاوت حضرت مریم (س) و حضرت زهرا (س) نیز همین معنا مطرح است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: هم در رابطه با حضرت مریم (س) و هم در رابطه با حضرت زهرا (س) گفته شده که سیده نساء العالمین هستند، ائمه اطهار (ع) در رابطه با این مسئله فرمودند حضرت مریم (س) سیده زنان عالم زمانه خودش بود، اما حضرت فاطمه (س) سیده زنان عالم از ابتدا تا انتهای خلقت است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: بنابراین فرزند مریم (س) رسول بنی‌اسرائیل است و مربوط به یک زمان و مقطع است، اما پیامبر ما رحمه للعالمین است، فاطمه (س) نیز مانند پدرش از ابتدا تا انتهای خلقت برای بانوان رسالت جهانی دارد.

وی عنوان کرد: در آیه ۶ سوره صف آمده که حضرت مسیح (ع) می‌فرماید من تورات که قبل از من آمده را تصدیق می‌کنم و بشارت به آمدن پیامبر خاتم می‌دهم که نام او احمد است، این هم نشان می‌دهد که مسیحیان باید از این مسیر عبور کنند و به پیغمبری که پیامبرشان آمدن او را بشارت داده بپیوندند، چرا که مسلمانی به معنای عالی‌ترین سطوح تحصیلات است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: بنابراین حضرت عیسی (ع) به پیروان خود می‌گوید که شما باید به پیغمبر خاتم بپیوندید، این فرمان حضرت عیسی (ع) امروزه خیلی جدی گرفته می‌شود، یکی از تحلیلگران آمریکایی می‌گفت در امریکا سالیانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر مسلمان می‌شوند، این یک معجزه عجیب است که در حال رخ دادن است، اینها پیش‌درآمد‌های ظهور است که در حال مشاهده آنها هستیم.

وی عنوان کرد: بدون تردید می‌دانیم آینده جهان متعلق به حاکمیت قرآن، معارف قرآنی و معارف اهل بیت (ع) است، اگر این گونه نبود دانشمند بزرگی مانند جرج جرداق مسیحی تمام عمرش را پای کتاب صوت العداله الانسانیت درباره امیرالمؤمنین (ع) نمی‌گذاشت، اینها به این معناست که همه عالم فهمیده‌اند که جهان در آینده با این اندیشه اداره خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی بیان کرد: باید رصد کنیم ما در زمینه حفظ، تفسیر و همه حوزه‌های قرآنی در چه رتبه‌ای هستیم، فرصت‌های قرآنی استان را بررسی کنیم، البته اجمالاً همه اینها را می‌دانیم، الحمدلله استان قزوین موقعیت برجسته‌ای در حوزه قرآن در سطح کشور دارد.

امام جمعه قزوین گفت: خدای متعال در آیه ۸۲ سوره اسراء می‌فرماید «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا»، یعنی (و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‌کنیم ولى ستمگران را جز زیان نمى‏‌افزاید).

وی تأکید کرد: مطابق این آیه اگر کسی به پدر و مادرش بی‌احترامی کرد، اما آیات مربوط به احترام به پدر و مادر را خواند یا اگر کسی اهل ربا بود، اما آیات مربوط به ربا را خواند، قرآن بر خسارت او می‌افزاید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: هر چقدر خالصانه، صادقانه و مخلصانه پای قرآن باشیم، مطابق آیه ۲ سوره بقره خواهد شد که خدای متعال در این آیه می‌فرماید (این کتاب باعظمتی است که شک در آن راه ندارد و مایه هدایت پرهیزکاران است).

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی یادآور شد: خدای متعال در آیه ۱۱۹ سوره توبه می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از خدا پروا کنید و با صادقان باشید صادقانی که کامل‌ترینشان پیامبران و اهل بیت رسول بزرگوار اسلام هستند).

وی اظهار کرد: اگر شرک، ریا و هر چیزی که موجب عدم صداقت، حلالیت و انسانیت است، از انسان دور باشد، انسان پاک می‌شود، آنهایی که خود را مطهر نکنند قرآن دست رد به سینه‌شان می‌زند، امیدواریم دل‌هایمان را از کینه، بدی، بدخواهی نسبت به دیگران، لقمه حرام، کلام بد و نیت ناشایست پاک کنیم تا زمینه نزول قرآن در جانمان فراهم شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: آیات قرآن مانند فرشتگان هستند، خدای متعال در آیه ۳۰ سوره فصلت می‌فرماید فرشتگان و آیات قرآن در دل‌های کسانی که در راه خدا استقامت می‌ورزند راه پیدا می‌کنند، اگر دلی ناپاک بود شیاطین به آن نفوذ می‌کنند، خدای متعال در آیه ۲۲۱ و ۲۲۲ شعراء می‌فرماید شیاطین بر دل دروغگویان گنهکار نازل می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدا ان‌شاءالله دل‌های ما را طوری قرار بدهد که محل نزول آیات الهی و محل نزول فرشتگان باشد و بتوانیم پیشکسوتان عرصه علم، دانش، شهادت، شهامت و شجاعت را اسوه خود بدانیم و راه آنها را ادامه دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد
  • علم‌آموزی همواره در آیات و روایات مورد تاکید بوده است
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن
  • با این ویتامین از پوکی استخوان در امان بمانید
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند
  • پشت پرده انتخاب رئیس جدید امان رسانه‌ای شد
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد