Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@08:13:00 GMT

بهبودی ۴۴۹ بیمار مبتلا به کرونا در همدان

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۶۳۰۹۲

بهبودی ۴۴۹ بیمار مبتلا به کرونا در همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از بهبودی ۴۴۹ بیمار مبتلا به کرونا در همدان خبر داد.

رشید حیدری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اهمیت اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در استان اظهار کرد: متاسفانه مشکل عمده‌ای که در دنیا وجود دارد این است که نمی‌توان با اطمینان گفت که چه زمانی بحران کرونا دست از سر بشریت برمی‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: در این راستا آنچه باید توجه کرد این است، یاد بگیریم در عین حال که زندگی عادی خود را داریم، بتوانیم علیه این ویروس نیز مبارزه کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه یکی از استراتژی‌ها فاصله‌گذاری اجتماعی بود که با قرنطینه کردن افراد همراه بود که در حال حاضر نیز مورد توجه است افزود: یکی از دغدغه‌های جدی در سطح کلان و آن هم در دنیا و در کشور تامین اقلام و مایحتاج ضروری جامعه است.

وی با اشاره به اینکه اگر اتفاقی بیافتد و روند درمان ویروس کرونا طولانی شود و همه اصناف تعطیل شوند می‌تواند به یک بحران اجتماعی بدتر از کرونا ایجاد شود گفت: طبق تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور قرار بر این شد که از امروز در تمام استان‌های کشور به جز تهران فاصله‌گذاری اصناف یا هوشمند اجرا شود.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه اصناف به دو دسته تقسیم شده‌اند که فعالیت تعدادی از آنها پرخطر و ریسک بالایی دارد و امکان ابتلا به ویروس بسیار است و فعلا تعطیل هستند گفت: به اصنافی که خطر کمتری دارند با شرایط خاص اجازه فعالیت داده شده است. 

وی با بیان اینکه اصناف پرخطر باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌ نام کنند گفت: از این طریق به آنها کد رهگیری داده می‌شود و بر مبنای کد وارد سامانه می‌شوند و اطلاعات را وارد می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه هر صنفی پروتکل صف خود را در سامانه پیدا می‌کند و باید کد رهگیری را داشته باشد گفت: متاسفانه به دلیل بار مراجعات، ثبت‌نام در سایت وزارت بهداشت دچار مشکل شده‌ است اما طبق تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا قرار بر این شده تمام اصناف طی یک هفته به صنف مربوطه مراجعه کنند و تعهد بدهند که تمام ضوابط محیط کار را رعایت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اصناف باید تمام ضوابط بهداشتی محیط کار  و پروتکل‌های مربوطه را رعایت کنند افزود: آنها یک هفته فرصت دارند کد رهگیری را دریافت کنند که بعد از آن ارزیابی صورت می‌گیرد و اگر شرایط‌ لازم را رعایت کرده بودند اجازه فعالیت دارند.

حیدری‌مقدم تاکید کرد: با هر صنفی که اصول بهداشتی، فاصله گذاری هوشمند مد نظر و حفاظت فردی را رعایت نکند قطعا بدون اغماضی برخورد و پلمب خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دو نوع کنترل داخلی و خارجی روی اصناف وجود دارد گفت: مفهوم کنترل داخلی این است که کارفرمایان و هم کارگران عزیز اولویت اول خود را ابتدا سلامت و بعد تولید قرار دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره اینکه اگر فردی بیماری دارد باید از پزشک مربوطه گواهی سلامت بیاورد که ادامه فعالیت او مشکلی ندارد افزود: اگر فردی از شاغلین به کرونا مبتلا شده حتما باید برای فعالیت اجازه پزشک را داشته باشد.

وی تاکید کرد: از کارفرمایان و کارگران اگر کسی ابتلای به بیماری یا شک داشت و کارفرما اهمال کرد و نخواست بروز دهد با سامانه استانی ۳۱۴۳ به همکاران اطلاع بدهند تا در کمترین زمان ممکن بازرسی و نظارت را انجام دهیم.

حیدری مقدم با بیان اینکه نظارت خارجی نیز توسط کارشناسان و همکاران ما و صنف مربوطه از همکاران نیروی انتظامی انجام می‌شود گفت: این گروه به شیوه کنترل خارجی ارزیابی‌ها را انجام می‌دهند تا پروتکل‌ها رعایت شود.

وی یادآور شد: با تایید وزارت بهداشت صنف مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، مراکز پیش‌دانشگاهی و مهدکودک‌ها، مراکز فرهنگی مانند سینماها، فرهنگسراها، مراکز ورزشی خصوصا مراکز ورزشی سرپوشیده، اماکن مذهبی، آستان‌های مقدس، مساجد و حسینیه‌ها، پارک‌ها، فضای سبز، مراکز گردشگری، موزه‌ها، خوابگاه‌ها، پانسیون‌ها، مراکز تفریحی پرخطر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تصریح کرد: فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، پاساژها، مجتمع‌ها، بازارهای سرپوشیده، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی، آموزش رانندگی، رستوران‌، اغذیه فروشی، طباخی و فست فود، گرمابه، سونا، ماساژ، بازار روزها، نمایشگاه‌ها، مراکز بازی، تفریحی، گیم نت‌ها، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالارهای پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا مشاغل پرخطری هستند که فعلا دستورالعملی برای باز کردن آنها وجود ندارد.

وی بیان کرد: امیدوارم به توصیه‌ها توجه شود چرا که اگر با موارد غیرمعمول بیماری مواجه شویم و ریسک ابتلا افزایش یابد و نیز بیمارستانها درگیر شوند ناچاریم استراتژی دیگری تدوین کنیم و مجبور به عقب شویم. 

حیدری‌مقدم ضمن درخواست از اصناف در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی گفت: شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از اقلام حفاظتی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه اگر در این طرح موفق نشویم مفهوم آن این است که باید به قرنطینه سخت برگردیم گفت: این نشاندهنده نیاز به تعامل دوسویه است و امیدوارم همانطور که تا امروز به ما کمک شده تا در کنترل بیماری موفق باشیم در ادامه کار نیز مردم  یاریگر باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه منع تردد بین استانی هنوز وجود دارد و هر فردی از استانی به استان دیگر اجازه تردد ندارد مگر در شرایط خاص و طبق پروتکل باشد افزود: منع تردد درون‌استانی در حال حاضر تعدیل شده و دیگر شدت قبل را ندارد و در داخل استان رفت و آمدها می تواند انجام شود.

وی با بیان اینکه هرگونه تردد، تجمع و اجتماع خانوادگی می‌تواند زنگ خطر باشد گفت: تاکنون در استان همدان از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون ۶۰۷ مورد مثبت ابتلا به بیماری را شاهد بودیم.

حیدری‌مقدم افزود: از این تعداد ۴۴۹ نفر بهبود پیدا کرده‌اند که تقریبا ۷۵ درصد مبتلایان با سلامت کامل از بیمارستان‌های استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ۶۰ نفر از مبتلایان در این مدت فوت کرده‌اند که به خانواده‌های آنها تسلیت می‌گویم گفت: بقیه مبتلایان در بیمارستان‌ها بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان  بیان کرد: در اسدآباد ۴۷، بهار ۴۸، تویسرکان ۳۲ ، رزن ۳۷ ، فامنین ۱۱، کبودراهنگ ۵۰، ملایر ۶۸، نهاوند ۸۶، همدان ۲۲۱ مورد مثبت  ابتلا به بیماری کرونا ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه شاخصی به نام بروز تجمعی وجود دارد که به ازای هر یکصدهزار نفر جمعیت چند نفر آلوده شده‌اند گفت: شاخص استانی ۳۶.۳ درصد است یعنی از هر صدهزار نفر ساکن در استان ۳۶ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه این شاخص در کشور ۸۵.۴ درصد است افزود: اگر این شاخص را با شاخص ملی مقایسه کنیم، تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر در سراسر کشور آلوده شده‌اند و اگر مقیاس ما مانند مقیاس کشور باشد با ۲ هزار و ۱۰۰ نفر آلوده داشته باشیم که خوشبختانه ۶۰۷ نفر در استان هستند و هفت نفر از افراد ساکن همدان هستند و در استانهای دیگر مبتلا شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت استان با توجه به تلاش شبانه‌روزی همکاران در تمام بخش‌ها به این نقطه رسیده‌ایم گفت: اگر به نکات بهداشتی و اجتماعی توجه نشود امکان بحران وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر کمبودهای تجهیزات بیمارستانی تا حدود زیادی رفع شده است گفت: از لحاظ داروهای اختصاصی برای کرونا مشکلی داخل استان نداریم و امیدواریم خدواند یاری کند تا از این بحران عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه بار سنگینی بر دوش همکاران ما خصوصا در بیمارستان‌ها است و شبانه‌روز تلاش می‌کنند افزود: این نیروها و خانواده‌هایشان در معرض ریسک و بیماری هستند و از خداوند می‌خواهم به آنها سلامتی عنایت کند و مردم عزیز نیز ما را از دعای خیر خود بی نصیب نکنند.

حیدری‌مقدم خاطرنشان کرد: فاصله‌گذاری هوشمند فرصت دوسویه است که هم می‌تواند به ما کمک کند مایحتاج و اقلام ضروری کشور را تامین کنیم و هم از طرفی اگر رعایت نکنیم ریسک بسیار جدی بیماری را بالا ببرد و امیدوارم مردم به این موضوع توجه کنند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان خبرگزاری فارس همدان فاصله گذاری اجتماعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان همدان با اشاره فاصله گذاری حیدری مقدم شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۳۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت