Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ نتایج انتخابات مجلس یازدهم نشان داد خرداد امسال یکی از اصولگراترین مجلس‌های بعد از انقلاب بر سر کار خواهد آمد. در سال‌های گذشته اصولگرایان همواره منتقد عملکرد دولت بوده‌اند و گفته‌اند نمایندگان اصلاح طلب نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند. مجلس آینده تنها ۱۶ اصلاح‌طلب دارد و باید منتظر ماند اصولگرایان منتقد چه خواهند کرد؟ 

جعفر قادری نماینده کنونی و منتخب شیراز در مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید کشور ما از قبل دچار مشکلاتی مانند تحریم بود و بحران ویروس کرونا باعث شد وضعیت کسب و کار‌ها بیشتر دچار رکود شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکل مهم اقتصادی در کشور، رکود تورمی است، یعنی همزمان هم تورم و هم رکود را در جامعه داریم و مجلس یازدهم باید تمام تلاش خود را به‌کار ببندد تا کشور از این حالت خارج شود.

او می‌گوید: مباحثی که مجلس یازدهم باید به آن بپردازد، اول رونق دادن به تولید است. از این‌رو مجلس آتی باید تلاش جدی برای برداشتن موانع قانونی در راه تولید داشته باشد تا دوباره تحرک در جامعه ایجاد شود. بحث بعدی این است که دولت منابع مالی برای اجرای طرح‌های عمرانی را ندارد. ما باید سریع با کارزیما‌هایی که می‌توانند بار اجرای طرح‌های عمرانی را از دولت کم کنند را به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های مجلس آینده در نظر بگیریم. باید در قوانین مالیاتی و بیمه‌ای تلاش کنیم تا با اصلاحاتی که می‌توانیم اعمال کنیم، مشوقی برای تولید و سرمایه‌گذاری باشیم و آیین‌نامه برخی از قوانینی را که هنوز نوشته نشده است را اصلاح یا بنویسیم، زیرا بعضی از بخش‌ها محرک اقتصادی است و ما باید مشوق ورود جدی بخش خصوصی برای تولید و سرمایه باشیم.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های خالی و واحد‌های داخلی

قادری با اشاره به اهمیت و نقش سرمایه‌گذاری‌های بلااستفاده بیان کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های کلان صنعتی در کشور انجام شده که خیلی مورد بهره‌وری قرار نگرفته‌اند و باید تلاش کنیم بدون سرمایه‌گذاری مجدد از این ظرفیت‌های خالی حداکثر برداشت را انجام دهیم. اما کار‌هایی از جمله جلوگیری از قاچاق و واردات کالا‌های غیرضروری، حمایت از کالا‌های تولید داخل، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از موضوعاتی است که در مجلس آتی باید مورد توجه و در صدر کار‌ها قرار گیرد تا بتوانیم عقب‌ماندگی و شکافی علمی را که بین ما و کشور‌های توسعه‌یافته ایجاد شده را از میان برداریم.

بیشتر بخوانید: امکانات دولت برای فرودستانی که منبع درآمد پایدار ندارند، استفاده شود

او تصریح کرد: باید بتوانیم با ادغام و حذف کار‌های غیرضروری عملاً هزینه‌های دولت را کاهش داده و با تعطیل یا تعدیل نهاد‌های موازی بار مالی دولت را کم کنیم و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی باید به حداقل برسد و منابع این صندوق فقط برای حمایت و توانمندسازی اقتصاد مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه شاهدیم که دولت به بهانه‌های مختلف از این صندوق برداشت می‌کند که این کار به هیچ‌وجه درست و منطقی نیست.

قادری با انتقاد به شیوه‌های مالی دولت بیان کرد: متاسفانه شیوه‌هایی که دولت در دستور کار قرار داده است باعث افزایش نرخ سود تسهیلات شده است که باید اصلاح شود و از طرفی باید به اصلاح نظام بانکی کشور نیز بپردازیم.

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم می‌گوید متاسفانه مجلس دهم بیشتر درگیر کار‌های سیاسی شد در صورتی که خیلی بهتر از این می‌توانست در مباحث نظارتی عمل کند. نظارت مجلس دهم خیلی ضعیف بود و می‌توان ادعا کرد بخش اعظمی از نمایندگان مجلس دهم وکیل‌الدوله بودند نه نماینده مردم که بتوانند کار‌های جدی برای حل مشکلات آن‌ها انجام دهند.

قادری می‌گوید: افزایش قیمت بنزین بنزین یکی از این مواردی بود که تبعات سخت آن گریبان‌گیر قشر ضعیف و مستضعف جامعه شد که اگر نظارت و کنترل دولت درست و مستمر صورت می‌گرفت شاهد چنین تبعات منفی نبودیم.

او با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان ادامه داد: در حالی که دولت با فشار زیاد، عرصه را برای تولیدکننده تنگ کرده است، آن‌ها را به‌سمت تعطیلی یا ورشکستگی سوق می‌دهد. از سوی دیگر حمایت‌های لازم برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عمل نیامده است و در تحقق اجرای طرح‌های زیربنایی، کار جدی انجام نشده و دولت با روش‌های سنتی خود به انجام کار‌های عمرانی می‌پردازد. با وضعیت موجود عملاً کار خاصی در کشور اتفاق نمی‌افتد.

قادری می‌گوید ما معتقدیم مالیات بر ارزش افزوده بعضی از اصناف مانند صنف پوشاک باید صفر شود و مالیات برای صنایع غذایی مورد حمایت قرار بگیرد. مالیات بر نرخ ۲۵ درصد، نرخ بالایی است و باید کاهش یابد تا به مرور پایه‌های مالیاتی توسعه یابد و در عوض جلوی بخشی از معافیت‌های بی‌دلیل و فرار‌های مالیاتی گرفته شود.

قادری در پایان خاطرنشان کرد: حمایت از صنعت‌هایی مانند پوشاک علاوه بر اینکه کمک می‌کند تا اقشار کم‌درآمد و فقیر جامعه هم بتوانند وارد صنعت تولید شوند و از آنجایی که این صنعت نیازی به تخصص و سرمایه زیاد ندارد به‌راحتی می‌توانیم با حمایت از این اصناف دوباره چرخه اقتصادی کشور را به حرکت درآوریم و این یعنی آموزش ماهی‌گیری به‌جای اینکه مرتباً به دهک‌های پایین جامعه ماهی دهیم.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 مجلس یازدهم سرمایه گذاری مجلس یازدهم کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۴۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سی و پنجمین جشنواره ملی تقدیر از کارگران نخبه، گروه‌های کارگری و واحدهای نمونه اظهار کرد: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند. تولید محور همه تلاش های ماست و محور تولید هم کارآفرینی و کارگر است. نقش کارگران در این زمینه بی بدیل است و باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود تا تولید ما هم در کیفیت و هم کمیت رشد کند.

وی ادامه داد: باید محصولی تولید شود که در دنیا بهترین باشد و تولید این محصولات از کشور ما برمی‌آید. استاندارد کف مشخصات یک کالاست و کالای تولدی ما باید در دنیا برتر باشد. در سریلانکا صدور خدمات فنی و ومهندسی انجام شده و ومهندسان آنجا می‌گفتند، کار بسیار علمی و دانش پایه انجام شده است. این کار چند منطوره بود و سد و نیروگاه ایجاد شده بود. مهندسان ما گفتند شاید اولین کاری است که در آن منطقه انجام شده است.

رئیسی ادامه داد: رهبری حکیمانه فرمودند که در جامعه کارگری نخبگانی داریم که مورد بی توجهی قرار می‌گیرند که باید به این نخبگان توجه شود. باید از ایده پردازی حمایت کرد. ایده پردازی در دانشگاه مهم است، اما کسی که در عمل صاحب ایده شده است، باید مورد حمایت و توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رشد فرهنگ کار در کشور بسیار مهم است، گفت: باید به کار و کارگر توجه شود. عمل برتر و موثر مهم است. بین نماز اول وقت و نماز قضا تفاوت وجود دارد. تاکید دارم کار زمان شناسانه اهمیت دارد. در زمان دفاع مقدس کارهایی در کارخانه‌ها انجام شد که ما را از کشورهای بیگانه بی نیاز کرد. کارهایی که همراه با خلاقیت و نوآوری بود. کارگران ما سابقه این کارها را نداشتند. الان هم به ما جنگ اقتصادی به ما تحمیل شده است که تاکنون جوانان، کارگران و کارفرمایان ما نشان دادند که همچنان که رزمندگان ما سیلی محکمی به دشمن زدند، کارگران ما هم در عرصه اقتصادی سیلی محکمی به دشمن خواهند زد، دشمنان فکر می کنند با تهدید و تحریم می توانند ما را متوقف کنند.

وی افزود: ما رشد تولید، رشد اقتصادی، رشد نوآوری داریم و در حوزه فناورانه رشد داریم.رشد کمی در شرکت‌های دانش بنیان داریم. جامعه کارگری و کارآفرنی ما پای کار است و این جای تقدیر دارد.
رئیس جمهور با اعلام اینکه لایحه امنیت شغلی کارگران در دولت تصویب شده و در مجلس پیگیری می‌شود تا کار سریعتر به نتیجه برسد، خاطرنشان کرد: ثبات شغلی بسیار مهم است. ما امروز شاهیدم که اشتغال در کشور افزایش و بیکاری کاهش یافته و این جای افتخار دارد. زمینه شغل برای تحصیل کردگان بهتر از قبل فراهم شده است. بیمه کارگران ساختمانی بسیار مهم است. وزیر گفته است که موانع این کار در حال رفع است. بیمه کارگران ساختمانی مورد تاکید دولت است.

رئیسی همچنین با بیان اینکه سازوکار قانونی سه‌جانبه دولت، کارفرما و کارگر خوب است و ادامه یابد تا تصمیم مناسب با تورم گرفته شود و قابل دفاع است، افزود: بانک‌ها با اشتغال، مسکن و ازدواج همراهی کنند. تاکید می‌کنم که در پرداخت وام برای این سه موضوع که به رفع دغدغه جوانان کمک می کند، همراهی کنند. باز هم تاکید می کنم که بانک‌ها مساعدت بیشتری داشته باشند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسئول بانک رفاه کارگران اعلام کردند که آمادگی دارند که برای تسهیلات مسکن کارگران کمک کنند که من از وی تشکر می کنم تا این دغدغه کارگران را حل کنند. سهم مسکن در سبد هزینه خانوداه زیاد است و بنای دولت این است که با امکاناتی که در کشور وجود داردآن را حل کند. یکی از امکانات مهم کشور، زمین است و ممکن در مرکز استان یا تهران زمین نداشته باشیم، اما آن طرف تر از تهران، تبریز یا مشهد و مرکز استان امکان تهیه زمین وجود دارد. از همه مدیران شرکت‌ها و کارخانجات می خواهم همت کنند تا تعاونی‌های مسکن فعال شوند. وزارت راه و شهرسازی آمادگی برای رفع دغدغه مسکن را دارد. مسکن دغدغه مهمی برای کارگران است و باید این دغدغه رفع شود.

رئیسی در ادامه گفت: مهارت ورزی برای همه لازم است برای هر کاری دانش‌افزایی و مهارت افزایی لازم است. مهارت و دانش باید به روز شود. همواره باید نسبت به کسب دانش اقدام کرد. دنیا هم دنیای اطلاعات، ارتباطات و دانش است. در گذشته حرف دولت الکترونیک مطرح بود و امروز بحث دولت هوشمند مطرح است . در سال های گذشته دولت‌ها نتوانستند دولت الکترونیک را اجرایی کنند  و الان 37 درصد دولت الکترونیک محقق شده است. همه ما محتاجیم که دانش‌مان به روز شود و مهارت افزایی و دانش افزایی برای جامعه کارگران هم اهمتی زیادی دارد.

وی در پایان گفت: هزاران کارگر مشغول به کار شده‌اند و کارخانجات تعطیل دوباره احیاء شده اند. تعطیلی کارخانجات مشکلات زیادی در زندگی کارگران ایجاد کرده است. کارخانه‌های زیادی بودند که از گردونه تولید خارج شده بودند و اما الان به چرخه تولید بازگشته‌اند. قریب به 10 هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل به تولید برگشته‌اند. تاکید کرده‌ام که مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای به هر دلیلی تعطیل شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • پاسخ خبرگزاری مجلس به گزارش‌ها درباره مرکز پژوهش‌ها
  • رفع چاله‌های بزرگ مسکن مهر در دولت سیزدهم
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • صنایع پیشرفته برای صادرات تامین مالی می‌شوند
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • رکورد وصول مطالبات صندوق توسعه ملی شکسته شد
  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است