Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@08:29:33 GMT

۲۵۰ هکتار بیابان در تایباد نهال‌کاری شد

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۶۴۹۶۵

۲۵۰ هکتار بیابان در تایباد نهال‌کاری شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تایباد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وسعت کانون بحران فرسایش بادی قلعه خاکی خرگوشی در این شهرستان را ۲۸ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به وسعت زمین‌های بیابانی اجرای طرح تثبیت شن و مقابله با پدیده بیابان‌زایی، اولویت نخست، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدرضا علی‌پور افزود: در این راستا با هزینه هشت میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۳۸ هزار گونه اصله نهال تاغ به عنوان بهترین گونه متناسب با اقلیم آب و هوایی در این منطقه کاشته شد.
وی ادامه داد: این منطقه از نظر وسعت یکی از مهمترین کانون‌های فرسایش بادی در خراسان رضوی است و قسمتی از این کانون در حوزه استحفاظی شهرستان تربت‌جام قرار دارد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تایباد به جایگاه کانون بحران حاجی آباد این شهرستان اشاره کرد و گفت: محدوده این کانون بحران از نوار مرزی دوغارون شروع شده و تا روستای میرزا آقابیک ادامه دارد و تاکنون افزون بر  دو هزار و ۶۰۰ هکتار از وسعت این کانون نهال‌کاری شده است.
خراسان رضوی ۱۵ کانون بحران فرسایش بادی در ۱۷ منطقه و ۱۵ شهرستان دارد، ۷۵ درصد وسعت این استان در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد و یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از زمین‌های آن در مناطق بیابانی متاثر از کانون‌های فرسایش بادی است که شامل حدود ۳۰ درصد از وسعت استان می‌شود.
مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا جنوب شرقی خراسان رضوی زمین صندوق توسعه ملی منابع طبیعی و آبخیزداری بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی فرسایش بادی کانون بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۴۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است

لیدا شجاعی‌فر رئیس اداره تالاب‌های محیط‌زیست آذربایجان‌غربی در حاشیه بازدید از تالاب درگه سنگی نقده با بیان اینکه این تالاب بیشترین حجم آب را در بین تالاب‌های فصلی این شهرستان دارد، گفت: آبگیری تالاب بین المللی با بیش از ۶۰۰ هکتار از اواخر آذرماه پارسال آغاز شده و بیش از ۸ میلیون مترمکعب آب به داخل تالاب رها شده است.

وی با اشاره به اینکه منبع تغذیه این تالاب رودخانه گدار است، افزود: در سال‌های گذشته این تالاب در طول فصل تابستان خشک می‌شد، اما امسال پیش بینی می‌شود با این حجم آبگیری انجام شده، خشک نشود.

شجاعی‌فر اضافه کرد: تالاب درگه سنگی نقده از اواخر تیرماه بهترین مکان برای استراحت و تغذیه فلامینگوها است به‌طوریکه این تالاب پارسال پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود.

وی در ادامه گفت: این تالاب بدلیل داشتن منبع غذایی عالی زیستگاه مهمی برای زمستان گذرانی، زادآوری و استراحت پرندگان است.

رئیس اداره تالاب‌های محیط‌زیست آذربایجان‌غربی همچنین بیان کرد: تالاب درگه سنگی از نظر وسعت بزرگترین تالاب شهرستان نقده است و تالاب‌های سولدوز، آق قلعه (شورگل حسنلو)، یادگارلو و طالقان به ترتیب در رتبه‌های بعدی تالاب‌های این شهرستان از نظر وسعت قرار دارند.

به گفته شجاعی‌فر، چنگر، مرغابی‌ها، اردک سرسفید و فلامینگو‌ها از پرندگان شاخص این تالاب هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  • تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان