Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@03:14:51 GMT

توسعه ۵۰ هکتاری گلخانه‌های قزوین

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۶۵۸۴۲

توسعه ۵۰ هکتاری گلخانه‌های قزوین

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: توسعه و گسترش گلخانه‌ها از اولویت های مهم وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود.

علی اکبری افزود: تقویت و توسعه گلخانه‌ها با توجه به محدودیت‌های منابع آبی یکی از ضروریات کشاورزی استان و کشور به شمار می‌رود چرا که مصرف آب در محیط‌های گلخانه‌ای نسبت به مزارع تا حد چشمگیری کاهش پیدا می‌کند ضمن آنکه عملکرد و تولید محصولات در این مکان‌ها افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: ساخت شهرک گلخانه‌ای نودهک در شهرستان تاکستان از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان قزوین بود که فاز نخست آماده‌سازی آن در بیش از ۷۰ هکتار اجرا و اراضی مربوطه به سرمایه گذاران واگذار شد.

اکبری با اشاره به فعالیت گلخانه‌های دارای پروانه بهره‌برداری استان قزوین در سطح ۶۵ هکتار در سال گذشته، گفت: با راه‌اندازی و افتتاح طرح‌های شهرک گلخانه‌ای نودهک تاکستان، مساحت گلخانه های استان قزوین به بیش از ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر ۱۲۵ واحد گلخانه در استان قزوین در ۶۵ هکتار مساحت دارای پروانه بهره‌برداری هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در ادامه از توسعه کشت ۵۰ هکتاری گیاهان دارویی در استان طی سال جاری خبر داد.

اکبری گفت: تمرکز کشت گیاهان دارویی در استان قزوین امسال با محصولاتی چون گل محمدی و زعفران و گل گاوزبان است.

وی با اشاره به رشد 4 برابری کشت گیاهان دارویی در قزوین طی ۲ سال گذشته،اظهار کرد: در سال ۹۶ میزان کشت گیاهان دارویی استان حدود د۶۰ هکتار بود که این رقم در سال گذشته به حدود ۲۵۰ هکتار افزایش یافت.

اصلاح و جوان سازی ۳۵۰ هکتار از باغ های زیتون 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در ادامه از اصلاح و جوان سازی ۳۵۰ هکتار از باغ‌های زیتون استان در طارم سفلی در سال جاری خبر داد.

اکبری اظهار کرد: علاوه بر عملیات اصلاح و جوان سازی، ۲۰۰ هکتار نیز توسعه باغ‌های زیتون اغلب در اراضی شیب دار را در دستور کار داریم که با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: سال جاری در مجموع حدود هزار هکتار توسعه باغ‌های مثمر در استان قزوین را در برنامه داریم که بیشترین آنها مربوط به زیتون و انگور است.

این مسئول سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار امیدواری کرد که امسال نیز با مقابله مناسب با آفت مگس زیتون، بتوان از وارد شدن خسارات به باغ‌های این محصول در استان جلوگیری کرد.

وی از زیتون به عنوان یک محصول باغی استراتژیک نام برد و گفت: اصلاح و احیای باغ‌ها، جوان سازی باغ‌های قدیمی، هرس، باردهی در کنار مبارزه با آفت مگس زیتون از مهمترین اقدامات جهاد کشاورزی برای بهبود کیفیت و کمیت محصول باغ‌های زیتون در استان قزوین بوده است که همچنان با قوت ادامه دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: برآورد می‌شود امسال حدود ۲۵ هزار تن زیتون از باغ‌های این محصول در استان برداشت شود.

کاشت نهال های دیرگل ده برای جلوگیری از سرمازدگی در باغ‌ها

این مسئول سازمان جهاد کشاورزی قزوین در ادامه از کاشت نهال دیرگل ده و مقاوم به سرما برای جلوگیری از سرمازدگی در باغ‌های جوان و جدید خبر داد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا در راستای افزایش عملکرد و رشد تولید و همچنین مقابله با سرمازدگی محصولات باغی و آسیب به درختان باغ‌های مثمر، اصلاح و بهسازی آنها را با جایگزینی ارقام دیرگل ده و مقاوم دنبال کنیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین افزود: اصلاح و بهسازی ۲ هزار هکتار از باغ‌های مثمر استان به ویژه در انگور، بادام و پسته را برای سال جاری در دستور کار داریم.

استان قزوین دارای بیش از ۷۵ هزار هکتار باغ میوه است.

۲۴ محصول باغی سالیانه در استان قزوین تولید می‌شود که بیشترین میزان آن مربوط به انگور و زیتون است.

نزدیک به ۳۲ هزار هکتار از باغ‌های استان قزوین به انگور و ۱۰ هزار هکتار نیز به زیتون اختصاص دارد.

این استان به لحاظ تولید محصولات باغی رتبه نهم کشور را برخوردار است. 

کد خبر 500195 برچسب‌ها باغ و باغبانی استان قزوین کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: باغ و باغبانی استان قزوین کشاورزی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قزوین هکتار از باغ استان قزوین گیاهان دارویی باغ های زیتون هزار هکتار جوان سازی گلخانه ها سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۵۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور در این همایش با اشاره به رکورد شکنی برداشت بیش از ۷ تن پنبه در هر هکتار گفت: سال‌های گذشته ۲ رقم پنبه داشتیم، اما اکنون ۱۴ رقم تجاری داریم که ارقام زودرس هستند و صرفه جویی در مصرف آب از جمله مزیت آنهاست.

قربانی افزود : کشورمان به سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن وش پنبه برای صنایع مختلف نیاز دارد.

برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در این همایش از برنامه ریزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در استان خبر داد.

در این همایش از جدیدترین دستگاه کارنده پنبه که با توان تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است رونمایی شد.

سالانه حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع گلستان زیر کشت پنبه می رود که یک پنجم تولید کشور از این سطح برداشت می شود.


کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج