Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@18:47:06 GMT

۱۳۹۸؛ سال پرالتهاب گیلان

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۶۶۲۲۹

۱۳۹۸؛ سال پرالتهاب گیلان

گیلان همیشه سرسبز، سرزمین باران های نقره ای، آبشارها، رودخانه ها، سواحلی با چشم انداز بدیع از شالیزارها، دریای بیکران و مناظر ناب و انرژی مضاعف، سالی پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت؛  آرامش نسبی که این استان در بهار و تابستان تجربه کرد، با نزدیک شدن به فصل پاییز، رنگ خزان درختان را به رویدادها زد.

 از واپسین روزهای اسفند ۹۷ و اوایل نوروز ۹۸ بود که خبرهای غافلگیرکننده و ناخوشایند سیلاب از گوشه و کنار استان های کشور و ویران شدن بسیاری از کاشانه ها و  جانباختن تعدادی از هموطنان مان به گوش می رسید؛ گیلان به طور معمول پرباران ترین استان کشور است و همزمان با بارش های سیل آسا در کشور، زنگ خطر سیلاب در گیلان هم به گوش می رسید اما تدابیری که توسط مدیریت استان و دستگاههایی همچون آب منطقه ای اندیشیده شدموجب گردید تا خطر را از بیخ گوش این استان دور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با رهایی یافتن گیلان از این پدیده، این خطه معین شهرستان گمیشان در استان گلستان شد و ماموریت هایی برای کمک به سیلزدگان این منطقه و ساخت واحدهای مسکونی آن یافت.

در همان فصل بهار سال گذشته بود که گیلان شاهد انتصابات و تغییر و تحولات مقامات تاثیر گذار استانی بود، انتصاب مدیریت شهری رشت پس از ۱۰ ماه درگیری و اختلاف نظر اعضای شورای شهر و روانه شدن مصطفی سالاری استاندار پیشین گیلان به سازمان تامین اجتماعی کشور از جمله تغییرات و تحولاتی بود که  این استان در این ایام به خود دید.

شهرداری حاج محمدی 

 ناصر حاج محمدی نیمه اردیبهشت ماه سال گذشته با ۱۰ رای اعضای شورای اسلامی رشت پس از کش و قوس های بسیار به عنوان شهردار منتخب این کلانشهر انتخاب شد.

پیش از آن مسعود نصرتی قزوینی نژاد که در آن زمان با انتخاب اعضای شورای دوره پنجم و با شعار رشت به سوی شکوفایی سکان مدیریت شهری این کلانشهر را به دست گرفته بود در سی ام تیرماه سال۹۷پس از ۱۰ ماه استعفایش را به رئیس شورا تقدیم کرد وپس از آن؛ حامد عبداللهی از اعضای شورا به عنوان شهردار منتخب معرفی شد که وزارت کشور او را برای تصدی پست شهرداری تایید نکرد؛ حجت جذب دیگر عضو شورای اسلامی این کلانشهر نیز به عنوان دیگر شهردار منتخب برگزیده شد که صلاحیت او نیز به دلیل نداشتن ۹ سال سابقه مدیریت میانی احراز نشد.
در ادامه فرایند انتخاب شهردار از سوی اعضای شورا، چهارم اسفندماه سال ۹۷ حسین علیقلی زاده با ۱۱ رای اعضا به عنوان شهردار منتخب این کلانشهر انتخاب شد که صلاحیت او نیز توسط وزارت کشور احزار نشد.
حاج محمدی غیربومی بوده و سابقه تصدی پست شهرداری شاهرود و اسلامشهر را در کارنامه کاری خود دارد.

انتصاب ارسلان زارع به عنوان سرپرست استانداری گیلان

اما هنوز شهردار رشت جا پایش را محکم نکرده بود که زمزمه رفتن مصطفی سالاری استاندار گیلانکه جوانترین استاندار کشور بود،  قوت گرفت و تیرماه با حکم محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سمت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی منصوب شد.

در پی آن با صدورحکمی از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، تیرماه ارسلان زارع به عنوان سرپرست استانداری گیلان منصوب و پس از بیش از سه ماه به عنوان استاندار این خطه در این پست تثبیت شد.
‌ 

بهره برداری از حدود ۲ هزار پروژه در این سال

اما از انتصابات که بگذریم گذری بر اقدامات مهم در حوزه اقتصادی نشان می دهد که طی این سال پروژه هایی که در مناسبت های مختلف به صورت پراکنده در استان بهره برداری شد یک هزارو ۹۸۲ پروژه همزمان با هفته دولت و دهه فجر در حوزه های مختلف عمرانی، بهداشتی، کشاورزی، صنعتی و غیره با مشارکت ارزشمند بخش خصوصی در استان راه اندازی گردید.

از این میزان یک هزار و ۲۶ پروژه با اعتباری بالغ ‌بریک هزار و ۵۳۶  میلیارد تومان مربوط به هفته دولت بود که بیشتر در زمینه  های صنعتی، کشاورزی، شیلات، عمران شهری، گاز رسانی، آبرسانی، برق رسانی و آسفالت راه های روستایی، فضاهای آموزشی گردشگری، حمل ونقل و مسکن مددجویان کمیته امداد فعال شد.

 در ایام دهه فجر هم ۹۵۵ پروژهای عمرانی و اقتصادی، گردشگری، ورزشی، فناوری و کشاورزی و پروژهای بندری، صنعتی، عمرانی، شهری و روستایی و پروژه های ارتباطی با اعتباری بالغ بر ۲هزار و ۴۵۹ میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری می رسد که هر یک در جای خود در ایجاد اشتغال برخورداری مردم از خدمات آنها و کمک به رونق و توسعه استان اثرات خوبی در بر داشت.

آبرسانی به ۵۱ روستای گیلان
اما سال ۹۸ در حوزه روستایی هم با وجود همه مشکلات و محدودیت های اعتباری ناشی از تحریم ها، ۱۱۷ میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی استان از ردیف ملی پیش بینی شد که ۹۳ و نیم میلیارد تومان از این میزان از محل صندوق توسعه ملی بوده است که از این محل ۵۱ روستای استان آبرسانی شدند.

رشد دو برابری سرمایه گذاری صنعت و راه اندازی ۱۶۰ کارخانه جدید

در بخش صنعتی هم امسال مدیر کل صنعت، معدن وتجارت از رشد دوبرابری سرمایه گذاری صنعتی استان در سال رونق تولید خبر داده بود.

به گفته فرهاد دلق پوش بیش از ۱۶۰ پروانه بهره‌برداری برای فعالیت صنعتی و تولیدی در سال گذشته در استان صادر شد که با سرمایه گذاری بیش ازیک هزار و ۶۰۰میلیارد تومان در بخش صنعت شاهد تحقق شعار سال رونق تولید در این بخش بوده ایم.

وی اشتغال آفرینی در حوزه صنعت را حائز اهمیت دانست و گفت: در سال گذشته با شروع فعالیت ۱۶۰ کارخانه جدید در گیلان بیش از ۲ هزار و ۵۶ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شدند و زمینه اشتغال قریب به سه هزار نفر نیز به طور غیر مستقیم در  زنجیره این واحدهای صنعتی فراهم شد.

بازگشت ۴۱۷ واحد صنعتی به چرخه تولید

دبیر کارگروه رفع موانع و رونق تولیدگیلان اظهار کرد: با این میزان پرداخت تسهیلات رونق تولید گیلان از این حیث مقام سوم را در کشور کسب کرد.

 دلق پوش افزود: بیش از ۴۱۷ واحد صنعتی گیلان به چرخه تولید بازگشت و از ضرر و تعطیل شدن حجم عظیمی از سرمایه گذاری های انجام شده با اهتمام مدیران عضو کارگروه جلوگیری شد.

صادرات ۵۷۹ میلیون دلاری گیلان در سال ۹۸
اما به اذعان مسئولان حوزه صنعت گیلان در همین سال صادرات غیر نفتی استان هم رقمی معادل ۵۷۹ میلیون دلار شد که این میزان صادرات در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن دارای رشد خوبی بوده است.

عمده این صادرات هم به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان، عراق، اوکراین،   پاکستان و بلاروس انجام شده است.

ورود اولین محموله بار به ایستگاه راه آهن رشت

 اولین محموله ۷۰۰ تنی شمش فولاد از طریق خط آهن خوزستان به قزوین و سپس به ایستگاه راه آهن رشت هم در سال ۹۸ وارد شد.

یکی از اقدامات مهم و تاثیرگذار در اقتصاد هر منطقه توسعه خطوط ریلی است؛ نیمه های اردیبهشت ماه سال گذشته بود که نخستین قطار باری با حضور مصطفی سالاری استاندار گیلان به ایستگاه راه آهن گیلان وارد شد و خود به عنوان زیربنای توسعه استان می تواند آثار بسیار ارزشمندی در این حوزه داشته باشد.

ثبت جهانی روستای گردشگری قاسم آباد و جنگل های هیرکانی

اما در حوزه گردشگری که به عنوان بخشی محوری از اقتصاد استان است در این ایام اقدام شاخصی که صورت گرفت ثبت جهانی دو مورد ارزشمند از ظرفیت های استان بود.

اگرچه ثبت جهانی روستای قاسم آباد در کنارتداوم تلاش ها در جهت توسعه و  رونق اقتصادی و بهره برداری شماری از پروژه ها در دهه فجر از رویدادهای مثبت نیمه دوم سال ۹۸ در گیلان بود،   اما طی شش ماه دوم سال گذشته آنچنان اتفاقات ناخوشایند پشت سرهم و  به هم تنیده شده بود  که رویدادهای مثبت در هیاهوی آنها گم شد و در شرایط کنونی کمتر به آنها اندیشیده می شود.

سال گذشته  قاسم آباد رودسر با عنوان روستای جهانی چادرشب بافی که فرآیند آن از اسفند ۹۷ آغاز شده بود از سوی شورای جهانی صنایع دستی ( World Crafts Council) ثبت جهانی شد. این روستا نخستین اثر از گیلان است که بصورت مستقل در فهرست ثبت جهانی قرار گرفت.

روستای قاسم آباد که اصالت، رنگ و قدمت چادرشب بافی اش پای گردشگران خارجی را نیز به این دهکده - که پیش تر لباس محلی آن آوازه جهانی داشت - باز کرده است، درتاریخ ۱۱ تیر ماه سال ۹۷ از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت شد و نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی بود.

جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شد

اما اتفاق ارزشمند تر و خوشایندتر از آن ثبت جنگلهای هیرکانی بود که از دیگر رویدادهای خوب  گیلان و البته دو استان شمالی دیگر کشورمان بود، جنگل های هیرکانی از بقایای جنگل های دوران سوم زمین شناسی و به لحاظ پایداری و قدمت از اهمیت بسزایی برخوردارند؛ حدود دو میلیون هکتار از این جنگل ها در ایران بویژه شمال کشور است و ثبت جهانی آنها اقدامی مناسب برای حفظ زیست بوم و گردشگری طبیعی می باشد.

 سه سایت از جنگل های هیرکانی شامل لیسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاه رود رودبار مربوط به استان گیلان است و این مناطق به عنوان مناطق حفاظتی تلقی و هیچ گونه دخالت انسانی در آن انجام نخواهد شد و به عنوان جاذبه های طبیعی گیلان محسوب می شوند.

از جنگل های هیرکانی با نام فسیل زنده یا موزه طبیعی نیز یاد می شود زیرا بسیاری از گونه های گیاهی موجود در این جنگل ها امروزه به صورت فسیل در اروپا یافت می شوند.
ثبت جهانی امروزه یک برند بسیار معتبر در جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری در جهان محسوب می شود.

۱۳۰ هکتار اراضی جنگلی استان گرفتار حریق و آتش سوزی

در همین گیرو دار با آغاز فصل زمستان طی دو مرحله با شروع بادهای گرم شاهد آتش سوزی های جنگلها و مراتع استان بودیم که در مجموع ۲۸۰ هکتار از جنگلهای استان دستخوش حریق شد.

در دیماه حدود ۱۵۰ هکتار اراضی جنگلی استان درگیر حریق شد و در پی آن بادهای گرم بهمن ماه هم ۱۳۰ هکتار دیگر از جنگلهای استان را در گستره ۱۳ شهرستان با شدت های کم تا زیاد در آتش محاصره نمود و به جان درختان رخنه کرد.

گیلان در میانه بحران برف  

اما هنوز گیلان نفسی از رهایی آتش و حریق های پاییزی تازه نکرده بود که در دام برف سنگین افتاد.

آنگونه برف سنگین ۲۰ بهمن ماه که ارتفاع آن از ۷۰ سانت در شهرها تا ۱.۵ متر و بیش از ۲ متر در مناطق روستایی و ارتفاعات متغییر بود، همه مناطق استان را درگیر کرد و از ۵۲ شهر استان ۵۰ شهر به شدت متاثر از برف و تبعات آن شدند که قطعی آب و برق و مسدود شدن راههای اصلی و فرعی آنها از جمله این مسائل بود.

 و صدها روستا هم در کنار این مشکلات دسترسی هاشان قطع شد و در محاصره برف سنگینی قرار گرفتند.

راههای استان در محورهای اسالم - خلخال و آستارا - اردبیل، آزاد راه رشت- قزوین و رشت – فومن و ... مسدود شد وبازگشایی آنها روزها به طول انجامید.

برق بیش از ۲۴۶ هزار مشترک گیلان در شهرها حتی رشت مرکز استان و روستاها قطع شد و قطعی  آب ۵۰ روستای گیلان و ۱۲ هزار مشترک شهری نیز از دیگر پیامدهای این بارش بود.

 با توجه به زیرساخت های نامناسب استان و وخامت وضعیت محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مدیریت کار را برای بسیج امکانات کشور در حل مشکل استان عهده دار شد و وزرای راه و شهرسازی و نیرو و معاونانشان نیز با توجه به شرایط این منطقه به موضوع وارد شدند.  

 اختصاص ۵۰ میلیارد تومان شامل۲۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت های مربوط به تأسیسات برق و ۳۰ میلیارد تومان نیز بابت تامین هزینه های ضروری اولیه، بازسازی سایر زیربناها و تاسیسات عمومی آسیب دیده ناشی از برف شدید در استان گیلان از جمله آثار حضور نوبخت در این ایام در استان بود.

این برف هر چند خسارت زیادی در بخش تاسیسات آب و برق و جاده ای برای استان در پی داشت اما تلفات جانی زیادی در بر نداشت و بر اساس گزارش پزشکی قانونی؛ شش نفر آن هم براثر حوادث ناشی از برف در استان جان خود را از دست دادند.

زلزله ۴.۵ ریشتری تشدید نگرانی مردم در اوج برف

در همان روزهای برفی که فکر همگان معطوف فائق آمدن به مشکلات ناشی از برف که زلزله ای به بزرگی ۵. ۴ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری زمین با مرکزیت احمدسرگوراب از توابع شهرستان شفت زمین را لرزاند و این زمین لرزه در برخی از شهرهای گیلان از جمله رشت احساس شدو وحشتی مضاعف از پس لرزه هایی با قدرت بیشتر؛ اما خوشبختانه موضوع به همینجا ختم شد و خسارتی هم در بر نداشت.

انتخابات و انتخاب ۱۳ نماینده 

پس از برف تنها یک هفته به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده بود که در این فاصله هم به دلیل وضعیت برفی استان و فضای تبلیغات چندان گرم نشدو انتخابات در استان همزمان با کشور برگزار شد.

 در این دوره ۴۵۵ نفر در استان برای دستیابی به ۱۳ کرسی نمایندگی استان داوطلب شده بودند که  در نهایت ۱۹۷ نفر بعد از تایید صلاحیت ها به رقابت پایانی دست یافتند و ۱۳ نماینده استان انتخاب شد.

کرونا و ضرب شصتی که به این دیار نشان داد

اما برای آنکه کلکسیون حوادث و اتفاقات استان در سال ۹۸ کامل شود بحران کرونا خودنمایی کرد و یک روز مانده به برگزاری انتخابات خبرهایی از فوت دو نفر در قم بر اثر کرونا به گوش رسید و در پی آن فوتی یک پزشک و پرستار در استان اعلام شد.

گیلان دومین استان درگیر در کشور و دارای آمار بالای مبتلا و فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹در کشور و از جمله کانون های بحران بود که ویروس کرونا در آن خودی نشان داد.

و این بیماری از اوایل اسفندماه که به صورت رسمی اعلام شد به شدت وضعیت این استان را متاثر کرد و قبل از هر نقطه کشور مدارس و مراکز عمومی آن تعطیل و در ادارات با ۷۰ درصد ظرفیت نیرو دورکاری اجرایی و پیاده شد هر چه به پایان آن نزدیکتر می شدیم بیماری بیشتر اوج می گرفت چنانکه تمام ظرفیت تخت های بیمارستان های دولتی و خصوصی به این امر اختصاص یافت و کادر درمانی به صورت شبانه روز در این میدان خدمت فداکارانه حضور یافت اما توان پاسخگویی این شیوع گسترده را نبود.

و طی همین ایام در کنار آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا بیش از ۱۶ نفر از پزشکان و پرستاران ما در این مسیر شهید خدمت شده و جان خود را فدا کردند.

 و سال ۹۸ اینگونه با استرس و نگرانی مردم این دیار از فردای خود اما امید به روزهای بهتر و عزمی جدی و گسترده برای تحقق آینده ای روشنتر پایان یافت.

برچسب‌ها گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گیلان گیلان جنگل های هیرکانی شهردار منتخب سرمایه گذاری بهره برداری رونق تولید سال گذشته ثبت جهانی قاسم آباد یک هزار ماه سال جنگل ها سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۶۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

فاطمه صدر در دیدار با اسدالله عباسی استاندار گیلان در رشت گفت: همچنین یک هزار و ۵۰۰ تاریخ شفاهی از شخصیت‌ها در حوزه دولتمردان، سیاستمداران، ادیبان و اهالی فرهنگ و هنر نیز در سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور نگهداری می شود.

وی در ادامه با تشریح جایگاه و قدمت سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور عنوان کرد: بخش کتابخانه ملی این سازمان قدمت ۹۰ ساله دارد؛ ضمن اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور عضو فدراسیون بین‌المللی کتابخانه‌های ملی و عضو فدراسیون بین المللی آرشیوهای ملی است.

وی با بیان اینکه این سازمان در دنیا بسیار بیشتر از داخل ایران شناخته شده‌است اضافه کرد: حفظ و نگهداری میراث مستند و مکتوب کشور وظیفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور است که بخشی مربوط به اسناد اداری است.

صدر با بیان اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در اصطلاح حافظه ملی ایران نامیده می‌شود اظهار کرد: تمام منابع ایران شناسی و اسلام شناسی در خارج از کشور با تولید به هر زبانی و منابع غیرکتابی شامل فیلم، صوت و انواع صفحات گرامافون در این سازمان نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به نگهداری تمام اسناد سازمان برنامه و بودجه از دهه‌های گذشته، امور استخدامی و وزارت نفت و غیره در سازمان یادشده ادامه داد: اطلاع دستگاه‌ها از وظایف این سازمان و همکاری آنان ضرورت دارد.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور بیان کرد: به غیر از نگهداری اسناد اداری کشور تعدادی اسناد تاریخی از دوران قاجار و پهلوی نیز در این سازمان نگهداری شده‌است.

وی با بیان اینکه اسناد ضمن نگهداری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور بر اساس مصوبات شورای اسناد ملی تعیین تکلیف و ارزش‌گذاری شده و بعد از فرآیند ضدعفونی ثبت و ضبط می‌شوند ادامه داد: همه اسناد در فرآیندی دیجیتال شده و در کتابخانه دیجیتال کشور که بزرگترین کتابخانه کشورست نگهداری می‌شوند.

صدر خواست تا در شهرهای با قدمت و دارای منابع و اسناد هویت بخش کشور، مردم با کمک متولیان برای تحویل اسناد تشویق شوند تا پس از دریافت، اسناد با استانداردهای لازم ضدعفونی و نگهداری شوند؛ ضمن اینکه به صورت امانت نیز حاضر به نگهداری اسناد هستیم.

وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور به مردم معرفی شود

استاندار گیلان نیز با اشاره به جایگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور در حفظ و نگهداری اسناد هویت بخش ایران گفت: وظایف و فعالیت این سازمان با استفاده از افراد تاثیرگذار و با همکاری رسانه‌ها باید بیش از پیش به مردم معرفی شود.

اسدالله عباسی با بیان اینکه نگهداری اسناد هویت‌دار اهمیت زیادی دارد و موجب حفظ فرهنگ و هویت هر ملت می‌شود اضافه کرد: بازدید دانش‌آموزان از سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان برای شناخت و آگاهی آنان از وظایف این سازمان در دستور کار متولیان قرار گیرد.

وی نگهداری نسخه‌های خطی و تاریخ شفاهی شخصیت‌ها در حوزه‌های مختلف را از کارهای ارزشمند سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور خواند و بر ضرورت همکاری بیش از پیش دستگاه‌ها با مدیریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گیلان تاکید کرد.

عباسی در خاتمه برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان قول مساعد داد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • رشد ۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری در گیلان
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • طرح نور، طرحی برای حفظ حجاب و عفاف
  • پرونده داغ چای روی میز مسئولان گیلان
  • پاداش قبولی سوادآموزان سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ کردستان واریز شد
  • آغاز توزیع بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان
  • کارگران رکن اصلی تولید در سال جهش تولید
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور