Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،، دیابت نوع دو و پرفشاری خون از شایع‌ترین کوموربیتی‌ها در افراد مبتلا به کرونا هستند و در گذشته هم نشانه‌هایی از ابتلا به مرس و سارس در افراد دیده شده است. متخصصان عقیده دارند که دیابت نوع ۲ یکی از مهم‌ترین ریسک‌های ابتلا به ویروس خطرناک کروناست و باید دانست که شانس ابتلا به کرونا را تا ۲ برابر افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیابت نوع ۲ و هایپر گلایسمی مستقل از هم بر مورتالیتی و موربیدیتی سارس اثر داشتند به همین علت؛ در کووید ۱۹ هم احتمال می‌رود که افراد مبتلا به سندروم متابولیک دچار افزایش ترشحات سایتوکان‌ها شده باشند که این وضعیت یا طوفان سایتوکانی در بیماران شدید نارسایی چند ارگانی به وضوح دیده می‌شود.

باید در نظر داشت که سندرم متابولیک می‌تواند ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد و مانع مقابله با کرونا شود و از طرفی هم با ایجاد نقص ترمیم دوران نقاهت را طولانی‌تر خواهد کرد. در یک مدل حیوانی دچار کوموربیدیتی دیابت نشان داده شد که ایمنی ضعیف شده و بیماری شدیدتر شده است.

در این پژوهش، موش دیابتی گیرنده انسانی DPP۴ را بروز داده بود که موش را به مرس حساس می‌کرد و دیده شده بود که پس از ابتلا پروفایل سایتوکاینی متفاوتی بروز داده بود که در آن IL۱۷_a به همراه عفونت افزایش یافته بود. از این داده‌ها می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که کویید ۱۹ و دیابت در کنار هم سبب تداخل در سیستم ایمنی بدن و بروز مشکلات شدید ریوی خواهند شد.

ارتباط مستقیم اندوکرینی

کووید ۱۹ و سارس از طریق خار گلیکوپروتئینی غشایی وارد سلول‌های انسانی می‌شوند و از همین راه سبب انتقال ویروس از انسانی به انسان دیگر خواهند شد. این گلیکوپروتئین ویروس جهت ورود به سلول انسانی باید به گیرنده ACE۲ متصل شوند و توسط سرین پروتئاز TMPRSS۲ آماده سازی شوند.

وظیفه ACE۲ در سیستم تنفسی، تجزیه آنژیوتانسین ۲ به ۷_۱ است و نقش بسیار مهمی در سیستم آنژیوتانسین ایفا خواهد کرد. هنگامی که فعالیت ACE۱ افزایش می‌یابد و فعالیت ACE۲ نابود می‌شود. ACE۲‌های دست نخورده از طریق گیرنده آنژیوتانسین ۱ (AT۱) یا AT۲R عمل کرده و باعث القای پاسخ التهابی می‌شود و ترشح آلدوسترون را بیشتر خواهند کرد، البته این تغییرات نه تنها باعث افزایش فشارخون و هیپوکالمی می‌شوند بلکه با افزایش نفوذپذیری عروق ریسک سندروم دیسترس تنفسی را افزایش می‌دهند و بالا خواهند برد.

بیشتر بخوانید: عارضه چشم صورتی می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به کرونا باشد؟

برخلاف این مسیر آنژیوتانسین ۱_۷ از طریق مسیر رسپتور MAS عمل کرده و سبب القای پاسخ ضد التهابی و ضد فیبروتیک می‌شود و احتمال دارد گزینه مناسبی برای درمان بیماری کرونا باشد. می‌توان مدعی بود، فردی که بیماری شدیدتری بروز داده احتمالا دارد دچار عدم تعادل این مسیر‌ها باشد. به طوری که AT۱R و AT۲R بیشتر فعال شده اند که این حالت در T۲DM و HTN و مقاومت به انسولین سندروم متابولیک بیشتر دیده می‌شود.

ارتباط مستقیم متابولیک

علاوه بر وجود ارتباط مستقیم بین HTN و کرونا به نظر می‌رسد ارتباط مستقیم بین کرونا و T۲DM هم وجود داشته باشد، باید توجه داشت که ویروس با اتصال به گیرنده خود (ACE۲) در پانکراس سبب تخریب جزایر لانگرهانس و کاهش ترشح انسولین می‌شود.

دو گروه از بیماران با هم طی یک مطالعه مقایسه شدند که گروه اول مبتلایان به SARS بدون هیچ سابقه T۲DM طی درمان خود، کورتیکواستروئید دریافت نکردند گروه دوم گروه شاهد خواهر یا برادران سالم این افراد بودند این افراد طی ۳ سال پیگیری شدند، حین بستری بیش از ۵۰ درصد بیماران SARS دیابتی شدند و پس از ۳ سال همچنان ۵ درصد آن‌ها دیابتی ماندند؛ چرا که ویروس از طریق گیرنده ACE۲ در پانکراس بیان می‌شود وارد سلول‌های بدن شده و با تخریب آن‌ها سبب هایپرگلایسمی حاد و T۲DM گذرا می‌شود.

اما نکته مهم تر شواهد در موش‌های دیابتی نشان می‌دهد که در آن‌ها بیان ACE۲ افزایش یافته است، از این رو بیماران T۲DM بیشتر در معرض خطر COVID-۱۹ هستند، علاوه بر این T۲DM سبب افزایش بیان ACE۲ در سایر ارگان‌ها نیز می‌شود و احتمالاً به همین دلیل سبب نارسایی چند ارگانی به دنبال SARS می‌شود.

عواقب پزشکی فوری

با توجه به موارد بالا کنترل متابولیک T۲DM و پارامتر‌های آن در بیمارران COVID-۱۹ الزامی است نه تنها به دلیل هم بارزی سخت این دو بیماری در کنار هم بلکه جهت درمان همه بیماران COVID-۱۹ است.

دارو‌های ضد دیابتی از قبیل آگونیست GLP-۱ که سبب بهبود عملکرد متابولیک شده و سبب القای فعالیت محافظتی ACE۲ و مسیر رسپتور MAS می‌شوند ممکن است بتوانند متابولیسم گلوکز و فشارخون را بهتر کنند و همچنین به دنبال رقابت اتصالی با ACE۲ مانع ورود COVID-۱۹ به سلول‌ها شوند این اثر می‌تواند ریه را حفظ و بازتوانی کند. همچنین درمان با بلاکر رسپتور ACE۲ (لوزارتان یا تلمیزارتان) و یا حتی ACE۲ نوترکیب ممکن است با تقویت مسیر ACE۲ و MAS سبب برتری آن بر مسیر‌های گیرنده آنژیوتانسین شود.

این اپروچ احتمالاً همزمان دارو‌های ضد دیابتی ضد ویروسی و ضد التهابی را بیان می‌کند و در نهایت CAMUSTAT مهارکننده پروتئاز سنتیک که سرین پروتئاز TMPRSS۲ لازم جهت ورود ویروس به سرور را بلاک می‌کند و همچنین باعث بهبود دیس لیپیدمی و هایپرگلایسمی خواهد شد.

ارتباط جالب COVID-۱۹ با این مسیر‌های متابولیک می‌تواند اثر مهمی بر مدیریت سیر درمانی COVID-۱۹ شدید داشته باشد گلوکوکورتیکوئید‌ها اگرچه در درمان ARDS مفید بودند، ولی در درمان COVID-۱۹ توصیه نمی‌شوند چرا که نه تنها کنترل متابولیسم را بدتر خواهند کرد، بلکه بیان آنژیوتانسین ۱_۷ و رسپتور MAS را هم تضعیف می‌کنند؛ به همین علت نقشو تاثیر محدودی در درمان COVID-۱۹ ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ چگونه بدون تب سنج بفهمیم تب داریم؟

ولی برخلاف تمام آن‌ها داروی ضد روماتیک هیدروکسی کلروکین که به صورت گسترده در مراکز درمانی کرونا استفاده می‌شود به عنوان یک مداخله درمانی احتمالی در T۲DM مورد توجه قرار می‌گیرند. ولی تا کنون معلوم نیست که آیا ترکیب هیدروکسی کلروکین با دارو‌های ضد دیابتی و ضد التهابی بتواند مستقیماً در مسیر کرونا-ACE۲ دخالت کند.

نتیجه گیری

شاید COVID-۱۹ در ابتدا یک بیماری متابولیک نباشد، ولی کنترل دقیق گلوکز لیپید و فشار خون در این بیماری بسیار مهم بوده و همین عامل به ویژه جهت عوارض قلبی- عروقی و متابولیک مفید خواهد بود. علاوه بر این کنترل دقیق این پارامتر‌ها احتمال دارد باعث پیشگیری و تضعیف آثار حاد این ویروس به وسیله کاهش پاسخ‌های التهابی محیطی و جلوگیری از ورود ویروس به سلول‌ها شود.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس ارتباط مستقیم سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۶۸۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرض مرد رمال به زنان به بهانه بخت گشایی

مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.

به گزارش مشرق، آذر سال ۱۴۰۲ زن جوانی به نام نسرین با مراجعه به پلیس آگاهی از مردی رمال شکایت کرد و اظهار داشت وی او را مورد آزار و اذیت و تعرض قرار داده است.

این زن در تشریح ماجرا به مأموران گفت: از ۴ سال قبل به یک بیماری مبتلا شدم و به پزشکان متعددی مراجعه کردم اما نه تنها بیماری‌ام درمان نشد بلکه قدرت عضلاتم را هم از دست دادم. به صورت عادی نمی‌توانستم راه بروم تا اینکه چند ماه قبل به واسطه یکی از دوستانم با مرد رمالی به نام سعید آشنا شدم. او ادعا می‌کرد که ظرف چند جلسه و با یک نسخه جادویی می‌تواند بیماری‌ام را درمان کند. اظهارات این مرد دوباره من را امیدوار کرد و به خانه سعید در جنوب تهران رفتم. پس از چند جلسه او گفت برای درمان کامل باید به من انرژی بدهد و با حرف هایش فریبم داد و در نهایت هم من را مورد آزار و اذیت قرار داد. حالا هم من از او شکایت دارم.

در حالی که مأموران در حال تحقیق از متهم بودند دومین شکایت مشابه به پلیس اعلام شد.

دومین شاکی دختر جوانی به نام شیرین بود که اظهاراتش با شاکی اول شباهت زیادی داشت.

در ادامه ۳ زن جوان دیگر هم با شکایت‌های مشابه به پلیس مراجعه کردند و تعداد شاکی‌های پرونده مرد رمال به ۵ نفر رسید.

به این ترتیب مأموران سعید را ردیابی کردند و بازداشت شد. وی پس از انتقال به پلیس آگاهی و در جریان بازجویی‌ها منکر اتهام وارده شد. پس از آن مأموران او را در مقابل شاکی‌ها قرار دادند که هر ۵ زن او را شناسایی کردند.

با تکمیل تحقیقات پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در ابتدای جلسه پنج شاکی پرونده برای مرد رمال درخواست اشد مجازات کردند.

پس از آن نسرین به جایگاه رفت و به قضات گفت: متهم به بهانه درمان بیماری به من تعرض کرد. حالا علاوه بر بیماری جسمی به مشکلات روانی هم مبتلا شده‌ام و زندگی‌ام نابود شد. من به هیچ عنوان حاضر به گذشت نیستم.

شیرین دومین شاکی پرونده نیز به قضات گفت: من به خاطر اینکه دوست داشتم زودتر ازدواج کنم و همیشه به دنبال آن بودم که یک مرد خوب همسرم بشود از طریق یکی از دوستانم با سعید آشنا شدم.

وقتی به خانه‌اش رفتم او گفت که می‌تواند با دادن یک نسخه جادویی کاری کند که خیلی زود مرد ایده‌آلم به خواستگاری‌ام بیاید و بختم باز شود اما این مرد شیاد من را مورد آزار و اذیت قرار داد.

سومین شاکی هم گفت: چند سالی بود که مشکلات اقتصادی، من و خانواده‌ام را آزار می‌داد و فکر کردم می‌توانم با گرفتن یک نسخه از متهم قفل مشکلات مان را باز کنم اما سعید با ترفندی فریبکارانه به من تعرض کرد.

دو شاکی دیگر هم که با همین ترفند فریب مرد رمال را خورده بودند جزئیات شکایت شان را مطرح کردند.

پس از اظهارات شاکی‌ها، متهم ۵۰ ساله به جایگاه رفت و گفت: من منکر ارتباط با شاکی‌ها نیستم و با هر ۵ نفر ارتباط داشتم اما من آنها را به زور به خانه‌ام نیاوردم و خودشان از من نسخه جادویی می‌خواستند و هر ۵ زنی که حالا از من شاکی هستند خودشان از من خواستند و پیشنهاد دادند که با آنها ارتباط داشته باشم. من به هیچ‌کدام از شاکی‌ها تجاوز نکرده‌ام و اتهامم را قبول ندارم.

متهم در ادامه افزود: البته من دو همسر دارم که یکی از آنها بیمار است و دیگری هم در افغانستان زندگی می‌کند. اگر هم می‌بینید که پیشنهاد شاکی‌ها را رد نکردم به خاطر دوری از همسرانم بود وگرنه با آنها ارتباط برقرار نمی‌کردم.

با اظهارات متهم قضات ادامه جلسه رسیدگی به پرونده را به تحقیقات بیشتر درباره ادعای متهم موکول کردند.

منبع: روزنامه ایران

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • تعرض مرد رمال به زنان به بهانه بخت گشایی
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم