Web Analytics Made Easy - Statcounter

از آغاز شیوع کرونا با وجود اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و در خانه ماندن، اما برخی افراد مانند کارگران سر گذر مجبورند برای کسب لقمه نان در اجتماع حاضر شوند و این روزهای بیکاری را با دلی خسته و ترس از کرونا سپری کنند. ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از بیرجند، صبح خروس خوان که می‌شود راهی میدان شهر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دستش کیسه‌ای دارد که حاوی چند تکه نان و لقمه پنیری است که قرار است غذای نهارش باشد. زمستان، تابستان، بهار یا پاییز، روزهای آفتابی و بارانی و گرما و سرما، ایام کرونا یا قبل کرونا برایش فرقی ندارد مجبور است برای سیر کردن شکم اهل خانواده راهی سر گذر شود.

کارش همین است او به همراه تعداد زیادی از کارگران سرگذر روزگاری برای خود کار و کاسبی داشته و کارگر کارخانه... بودند، اما همین که قوت جوانی‌شان به اتمام رفت از کار بی کار شده و به دلیل بیمه نبودن اخراج شدند و امروز مجبورند برای درآوردن لقمه نانی بر سرگذر در میدان امام حسین(ع) یا خیابان بهشتی بیرجند حاضر شوند و منتظر باشند تا شخصی از راه برسد و آنها را برای کار ساختمانی یا هر کار خدماتی دیگر با خود ببرد.

دستمزدهای 99 جوابگوی جامعه کارگری نیست / خط فقر را باید ملاک سنجش دستمزد کارگران قرار دادروایت سازمان برنامه و بودجه از افزایش 33 درصدی دریافتی کارگران در سال 99‌عضو کمیسیون اصل 90 مجلس: در تعیین ‌حقوق ‌کارگران ‌ضوابط قانونی رعایت نشد / شاهد اختلاف 20 درصدی در میزان حقوق ‌و تورم ‌هستیم‌

تعدادشان هم کم نیست. کارگرانی که در زمان فاصله گذاری اجتماعی که تردد در شهر کم بود اما در سر گذر نشسته بودند و چشمانشان به خیابان بود تا ماشینی برای کار به دنبالشان آید، با توقف هر خودرو تعداد زیادی از کارگران خود را به سمت ماشین می‌رسانند گویی مسابقه دو داشتند و هر کس زودتر خود را می‌رساند می‌توانست سوار ماشین شود و برگ برنده را از آن خود کند.

مشکلاتی که تمامی ندارد

در میدان امام حسین(ع) بیرجند تعداد زیادی از کارگران را مشاهده می‌کنیم که تعداد انگشت شماری ماسک دارند، برخی هم دستمال و شال گردنی خود را دور صورت پیچیده‌اند. دفتر و خودکار مرا که دیدند گمان کردند یکی از مسئولان ادارات هستم دورم حلقه زدند هرکدام از حال و روز زندگیشان گفتند.

در ثبت مشکلات هم سعی دارند از هم سبقت بگیرند، یکی از مشکلات و بیماری‌اش می‌گوید. دیگری از دختران دم بختی که هنوز جهیزیه‌ای ندارند و چند سال است در عقد مانده‌اند.  یکی هم از درد کلیه همسرش و دیگری هم ...

وعده‌های بی سرانجام مسئولان

اما یکی از کارگران که سن و سالش نسبت به مابقی شاید کمی بیشتربود به آرامی در کنار گوشم گفت دختر جان خودت را خسته نکن اینکه بیایی مشکلات ما را بنویسی، هیچ دردی از ما کارگران دوا نمی‌شود مگر تا کنون چندنفر از همکاران شما مشکلات ما را نوشته‌اند و چه قدر عملیاتی شده است!! چرا که مسئولان وعده می‌دهند اما خبری از عمل نیست.

این کارگر سر گذر با بیان اینکه ای کاش حرف و عمل مسئولان از مقامات کشوری تا استانی گرفته یکی باشد گفت: آقای مسئولی که در خانه‌اش نشسته و سر ماه حقوق از دولت می‌گیرد، نیازی ندارند سر کار بیاید و برای محفاظت از جانش در هنگام کرونا در خانه می‌ماند، اما من کارگر که بیمه نیستم، درآمدی هم ندارم اگر در خانه بنشینم چه کسی می‌خواهد نان سفره خالی مرا تامین کند؟

وی ادامه داد: من اگر جیب پر پولی داشتم چه در زمان فاصله گذاری اجتماعی و چه قبل از آن ماندن در خانه و در کنار خانواده را انتخاب می‌کردم اما حال ناچارم از اینکه روانه خیابان‌های شهر شوم به امید اینکه بتوانم نانی پیدا کنم، مشکلاتمان زیاد است یکی دوتا نیست و نمی‌دانم از کدام مشکلاتم برایت بگویم.

نان سفره خالی کارگران را قرار است چه کسی تأمین کند؟

علی یکی دیگر از کارگران سر گذر است که سه فرزند دارد که چند سال گذشته در یک حادثه دچار آسیب دیدگی دیسک کمر شده و بعد از آن دیگر نتوانست بر سر شغل قبلی برود و مجبور است امروز کارگر سرگذر باشد گفت: بیمه ندارم و بسته‌های حمایتی به افراد دارای بیمه تعلق می‌گیرد و بقیه که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند نمی‌توانند از این مزایا استفاده کنند.

وی اظهار داشت: مشاغلی چون نظافت‌چی، پیک موتوری و کارگر ساختمانی به صورت قراردادی کار می‌کنند و این افراد به دلیل نداشتن قراردادهای طولانی مدت و رسمی نمی‌توانند از مزیت ثبت‌نام برای دریافت بیمه بیکاری استفاده کنند و به همین‌ دلیل شرایط‌شان سخت تر از بقیه است.

اصغر یکی دیگر از کارگران سرگذر به خبرنگار تسنیم گفت:  هیچ کسی به فکر قشر کارگر و به فکر افرادی که از سر ناچاری بر سر گذر نشسته و در طول ماه ممکن است حتی 10 روز هم بر سر کار نروند، نیست و حال و روز آنها را درک نمی‌کند.

وی افزود: این در حالی است که تعداد کارگران ایرانی در بیرجند و استان زیاد است اما گاهی می‌بینم کارفرمایان و حتی در بخش‌های دولتی از کارگران افغانستانی استفاده می‌‌کند.

گذران زندگی تنها با پول یارانه

این کارگر ساختمانی اظهار داشت: شرایط به گونه‌ای است که کاگر نمی‌تواند حق بیمه خود را بدهد و برای درمان بیماری‌ فرزندان و خانواده دچار مشکل می‌شوند اما از سویی مسئولان و مدیران در اتاق‌های گرم خود نشسته و برای قشر زحمتکش و کارگر کاری انجام نمی‌دهند. چه کسی می‌داند که تعداد زیادی از این کارگران تنها با یارانه زندگی می‌کنند و قادر به پرداخت قبوض آب و برق خود نیستند.

در میان این کارگران جوانان تحصیل کرده‌ای هم به چشم می‌خورد که با وجود داشتن مدرک لیسانس به دنبال کارگری آمده است.

وی اظهار داشت: در جامعه مطرح می‌شود ازدواج جوانان به تعویق افتاده اما نمی‌گویند هنگامی که من جوان شغل و درآمدی ندارم چگونه می‌توانم ازدواج کنم که یک نفر دیگر هم به پای بیچارگی من بسوزد؟

وی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه این روزها پارتی بازی حرف اول را در ادارات می‌زند اظهار داشت: من با چشم خودم شاهد و ناظرم که فلان مدیر دستگاه اجرایی در همین استان خودمان به راحتی چند نفر از اقوام خود را بدون هیچ آزمونی استخدام کرده و حال تکلیف من جوانی که هیچ پارتی ندارم، علافی و کارگری است.

عضویت 12 هزار نفری انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان جنوبی

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خراسان جنوبی نیز به تسنیم گفت: در حال حاضر 12 هزار کارگر ساختمانی در استان عضو انجمن صنفی کارگران ساختمانی هستند که 6 هزار نفر مربوط به مرکز استان هستند.

علیزاده افزود: کارگران و استادکاران در پرداخت اجاره خانه و مایحتاج زندگی خود با مشکل مواجه هستند و بسیاری از کارگران حتی توان خرید یک ماسک و دستکش حفاظتی را ندارند لازم است دولت و دستگاه‌های حمایتی در این شرایط با اختصاص بسته‌های حمایتی در قالب‌های درمانی، خوراکی و نقدی از همه کارگران به دلیل تعطیلی کار حمایت کنند.

وی با بیان اینکه به وجود آوردن شرایط روحی مناسب برای تمامی مردم و دور شدن از استرس در حال حاضر ضروری است افزود: خواستار تامین امکانات بهداشتی و محیط سالم ایمن در همه محیط‌های کار و خدمات رسانی به کارگران هستیم و باید بیمه بیکاری برای تمامی کارگران به خصوص کارگران و استادکاران ساختمانی اختصاص یابد.

ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های کار و حفظ حقوق کارگران

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز گفت: شناسایی افراد دارای کمترین میزان درآمدی و فاقد شغل ثابت برای واریز مبلغ 200 تا 600 هزار تومان با سازمان هدفمندی یارانه‌ها است که از مرکز صورت می‌گیرد.

اشرفی افزود: در زمینه دریافت کارت خرید دو میلیون تومانی توسط افراد فاقد درآمد ثابت بیان‌کرد: در این زمینه تاکنون از تهران ابلاغیه‌ای به دست ما نرسیده و بعد از دریافت ابلاغیه و دستورالعمل کار را انجام خواهیم داد.

 وی با اشاره به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های کار و حفظ حقوق کارگران در این زمینه گفت: کارفرمایان و کارگاه‌ها مکلف به رعایت برنامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی بر اساس مصوبات ستاد پیشگیری از کرونا هستند.

وی ادامه‌داد: از طرف دیگر تمان کارگرانی که دارای علائمی نظیر تب، سرفه، گلو درد، تنگی نفس و سایر علائم مشکوک هستند باید نسبت به ارجاع آنها به مراکز خدمات سلامت در حوزه جغرافیایی هر شهرستان اقدام شود.

انتهای پیام/254/ش

R41348/P/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تعداد زیادی خراسان جنوبی کارگران سر سر گذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۰۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران یکی از شاخصه‌های توسعه و جهش تولید هستند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مطهری صبح شنبه در جلسه هفته کارگر فرا رسیدن روز کارگر را به تمامی کارگران سخت کوشی که با همت و تلاش مضاعف و کارفرمایان که با مدیریت جهادی، در شکوفایی اقتصادی و صنعتی و سربلندی و اعتلای پرچم معنوی نظام جمهوری اسلامی ایران نقش آفرینی می‌کنند تبریک گفت و اظهار داشت: درسالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال " جهش تولید با مشارکت مردم" نامگذاری شده، رسیدن به این اهداف با همت و تلاش کارگران که بازوان حرکت هر جامعه‌ای برای رشدو تعالی و شکوفایی است میسر خواهد شد.

فرماندار شبستر تصریح کرد: کارگران موتور محرکه تولید، شریف‌ترین انسان‌های اجتماع و از دیدگاه اسلام بسیار محترم و ارزشمند هستند، لذا کارگران که یکی از شاخصه‌های توسعه و جهش تولید بشمار می‌روند، انتظار می‌رود تولید کنندگان با ارزش دادن به این قشر از جامعه و تعامل و همکاری در تحقق منویات مقام معظم رهبری در تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی تلاش کنند.

در این نشست که به مناسبت هفته کارگر با حضور برخی مسئولان، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی صورت گرفت فرماندار شبستر اعلام کرد: در کار و فعالیت‌های اقتصادی، هر کس با بهره گیری از تفکر و خردورزی سعی دارد، به نحوی شایسته مسیر تکامل را پیموده و رشد کند، که توجه بدان از بعد اسلام، بر ارزش‌های بسیار آنان می‌افزاید.

رئیس کارگروه اشتغال شهرستان شبستر تصریح کرد: کار کردن تنها خلاصی از فقر نیست؛ بلکه اشتغال به کار، بر عزت و شخصیّت هر فرد افزوده و او را در نظر خود و دیگران محترم می‌سازد لذا ضمن دقت لازم در روابط قانونی کار بین کارگر و کارفرما و حفاظت و صیانت از نیروی ارزشمند کار و کارفرما موجب بهره وری و توسعه سرمایه گذاری و اشتغال جهت صیانت از نیروی کار بسیار مهم است و موجب پیشگیری از بروز مشکلات فراروی صنعت و تولید که از اهداف راهبردی است خواهد شد.

وی به مأموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و افزود: با برنامه ریزی و ساز و کارهایی که دولت طراحی کرده است امیدواریم در سال جاری بخش قابل توجهی از دغدغه‌های مردم به ویژه کارگران در بخش‌های مختلف مرتفع گردد.

وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم از وابستگی‌ها رهایی یابیم، و نیازهای مان را با اتکا به خود و حفظ استقلال و حیثیت ملی ودینی خود برآورده سازیم، باید طبق فرامین مقام معظم رهبری که در اوایل سال جاری ارائه فرمودند با عزم ملی و مدیرت جهادی، با گسترش دامنه کار و فعالیت علمی و پژوهشی و توسعه اقتصاد ملّی و البته با برنامه ریزی های اساسی و دراز مدت، راه پیشرفت کشور را برای خود و نسل‌های آینده هموار سازیم.

کد خبر 6089574

دیگر خبرها

  • رشد ۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری در گیلان
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • ۱۹ کارگر در استان سمنان جان خود را از دست دادند
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • کارگران یکی از شاخصه‌های توسعه و جهش تولید هستند
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با ۱۵۰ کار فرمای متخلف
  • بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد