Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:50:27 GMT

برف و سرما محصولات سردرختی خلخال را تهدید می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۷۰۵۶۶

برف و سرما محصولات سردرختی خلخال را تهدید می‌کند

بهبود علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با وجود بهار دیررس در مناطق سردسیر این شهرستان از جمله باغ‌های شهر و بخش مرکزی، درختان میوه در مناطق نیمه‌ گرمسیری خلخال از جمله مناطقی از بخش‌های خورش‌رستم و شاهرود ببار و گل نشسته و احتمال سرمازدگی بار درختان میوه در این مناطق در روزرهای آتی دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهارداشت: هشدار سطح نارنجی از سوی اداره کل هواشناسی استان اردبیل و تاکید سازمان جهاد کشاورزی استان بر لزوم هوشیاری کشاورزان و باغداران به معنای آماده بودن مسوولان و عموم مردم برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرمای دیر رس بهاره است.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: کاهش محسوس دمای هوا  از ۵  تا ۸ درجه سلسیوس و رخداد یخبندان در ساعات شبانه و صبحگاهی و احتمال سرمازدگی محصولات باغی و زراعی بویژه در مناطق کوهپایه‌ای و سرمازدگی شکوفه‌ها در باغات و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی و سیلابی شدن مسیل‌ها و احتمال اصابت صاعقه به احشام را دارد.

علیزاده با توصیه به کشاورزان و باغداران خلخال جهت آماده‌سازی وسایل مواجهه با سرمازدگی بهاره در باغات و اطراف مزارع نظیر بخاری باغی، کاه کلش و لاستیک فرسوده افزود:  پیشگیری همواره مانع از افزایش خسارت سرمازدگی محصول است.

به گفته علیزاده ، کشاورزان و دامداران برای تامین سوخت، کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه‌ها در گلخانه‌ها و مرغداری‌ و دامداری‌ها اقدام کنند تا از گزند سرما وخسارات ناشی از آن در امان باشند.

او تشریح کرد: در باغات میوه ، مزارع و مناطق کوهپایه‌ای محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین، همچنین ایجاد پوشش پلاستیکی بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر، همچنین خودداری از انجام هرس درختان ،  آبیاری بموقع مزارع و باغات قبل از ورود موج سرما به منظور تعدیل دمای محیط و محافظت از کندوهای زنبور عسل در مقابل کاهش دما ضروری است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی خلخال بارش برف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی خلخال بارش برف وزارت جهاد کشاورزی خلخال بارش برف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۰۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر بخشی از کمبود بارش در بخش کشاورزی را جبران کرد

احد وظیفه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش های کشور نسبت به دوره نرمال ۱۳ تا ۱۴ درصد کمتر است.

به گفته او، علی رغم شرایط مساعد بارش نسبت به دوره نرمال، اما در استان های قزوین، البرز، تهران و خراسان رضوی بیشترین کم بارشی را داریم.

وظیفه ادامه داد: در مناطق جنوبی خوزستان، فارس، بوشهر و هرمزگان برداشت غلات در جریان است، از این رو به سبب بارش های سیل آسا به کشاورزان توصیه می شود که نسبت به انتقال غلات به انبارها اقدام کنند.

رئیس مرکز خشکسالی افزود: کشاورزان با مراجعه به کارشناسان اقدامات داشت را انجام دهند که بهترین خروجی را داشته باشند.

به گفته او، با توجه به کاهش منابع آبی ناشی از برداشت بی رویه سفره های زیرزمینی به کشاورزان توصیه می شود که در روزهای بارندگی یک تا ۲ نوبت آبیاری را به تاخیر بیندازند که این امر می تواند کمکی به آبیاری هر منطقه باشد‌.

این مقام مسئول افزود: با توجه به بارش های اخیر در حوزه غرب و جنوب غرب، بخشی از کم بارشی های اخیر در حوزه کشاورزی جبران شد.

وظیفه گفت: با توجه به کاهش بارش و بحران آب در برخی مناطق از جمله تهران، سمنان و خراسان رضوی، مدیریت آب شرب، صنعت و کشاورزی باید در دستور کار قرار بگیرد چراکه مدیریت آب شرب در این مناطق ضروری است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بارش‌های اخیر بخشی از کمبود بارش در بخش کشاورزی را جبران کرد
  • با اختراع جدید سونی هرکجا که هستید خنک می‌شوید!
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم
  • با اختراع جید سونی هرکجا که هستید خنک می‌شوید!
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱
  • سیلاب و تگرک محصولات کشاورزی بوشهری‌ها را تهدید می‌کند
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان