Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه اینترنتی «کامن دریمز» در گزارشی مرگ هزاران آمریکایی را به دلیل ابتلا به کرونا، نتیجه سهل‌انگاری و خیال‌پردازی‌های ترامپ دانست و احتمال محاکمه او را مطرح کرد.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هفته‌ها سهل‌انگاری و دروغ‌پردازی ترامپ در حالی که جهان در تکاپوی ایجاد آمادگی برای مقابله با کرونا بود، موجب شده بسیاری وی را به دلیل مرگ هزاران آمریکایی و قرار گرفتن این کشور در صدر جدول تعداد مبتلایان و قربانیان در جهان مقصر بدانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«کامن دریمز» در گزارشی نوشت به عنوان یک اصل کلی، مقامات دولتی به خاطر اهمال‌کاری و غفلت در قبال جان انسانها در مقابل قانون مسئول شناخته می‌شوند. اما آیا درباره دونالد ترامپ هم این اصل صدق می‌کند؟ آیا روزی می‌رسد که او هم در برابر قانون جنایی یا مدنی، به خاطر مرگ هزاران آمریکایی به دلیل شیوع گسترده ویروس جدید کرونا به نام کووید-۱۹ مسئول شناخته شود؟

روزنامه آمریکایی «بوستون گلوب» در مقاله‌ای که اخیراً منتشر کرد، نوشت «دستان رئیس‌جمهور به خون آلوده است» زیرا نتوانست از شیوع مرگبار و درد و رنج ناشی از این بیماری جلوگیری کند.

این گزارش تاکید می‌کند به دلیل اقدامات ترامپ، کسانی که به او رای دادند—مردم آمریکا—را خطر مرگ تهدید می‌کند، در صورتی که اگر او مسئولانه و سریع عمل کرده بود، می‌توانست این بیماری را مهار و خطرات ویروس را کاهش دهد. از دیگر اقداماتی که ترامپ باید به خاطر آن در برابر قانون پاسخگو باشد، اقدام دولت وی در منحل کردن تیم امنیت سلامت جهانی علی‌رغم هشدارهای این تیم در خصوص آسیب‌پذیر بودن آمریکا در مقابل همه‌گیری فاجعه‌بار آنفلونزاست.

در نبود رهبری متمرکز و باتجربه، آمریکا برنامه‌ ملی منسجمی برای مقابله با کووید-۱۹ ندارد و به همین دلیل فرماندارها و مقامات محلی به صورت مجزا هر یک برای مقابله با این ویروس عمل می‌کنند. علاوه بر این، علیرغم هشدارهای چندباره، دولت ترامپ در ذخیره دوباره تجهیزات مورد نیاز از قبیل دستگاه تنفس مصنوعی، تجهیزات محافظتی مثل ماسک، روپوش و دستکش ناتوان مانده تا در سرتاسر آمریکا کمبود این تجهیزات در بحبوحه کرونا احساس شود. دولت آمریکا در تهیه و توزیع کیت‌های تشخیص قابل اطمینان برای سنجیدن میزان شیوع هم بسیار کند و با بی‌کفایتی عمل کرد.

کامن دریمز در ادامه نوشت: به اینها باید دروغهای ترامپ درباره خطرات کووید-۱۹ و اطمینان‌بخشی بی‌مورد او به مردم که دلیلی برای اعلام هشدار وجود ندارد را اضافه کرد. ترامپ ۲۴ ژانویه در توئیتی نوشت «همه چیز درست می‌شود»، شش روز بعد در یک سخنرانی در میشیگان گفت: «در این لحظه در کشور مسئله ناچیز است—۵ [مورد تایید شده]. آنها هم در حال بهبود هستند.»

دروغهای ترامپ وقتی شاخدارتر شدند که در ماه فوریه، خطرات این بیماری بیشتر از پیش در حال نمایان شدن بودند. دهم فوریه در یک گردهمایی در نیوهمپشایر ترامپ به دموکراتها تاخت و نگرانی‌های آنها درباره ویروس را حقه جدیدشان خواند و به جمعیت گفت «انگار با رسیدن ماه آوریل، بنابر نظریه‌ها، وقتی هوا کمی گرمتر می‌شود، ویروس هم به شکل معجزه‌آسایی از بین می‌رود.»

این در حالی است که آوریل هم رسیده و کرونا همچنان بی‌رحمانه در آمریکا قربانی می‌گیرد. اما ترامپ هنوز هم دست از دروغگویی برنداشته و برای فروش داروی هیدروکسی‌کلروکین که در درمان مالاریا و لوپوس کاربرد دارد، بازار گرمی می‌کند. در حالی که هیچ آزمایشی صحت اثربخشی این دارو در درمان کرونا را ثابت نکرده است.

این پایگاه می‌افزاید با وجود همه این‌ها، بعید است که ترامپ به دلیل دروغها و سوءمدیریتش در مقابل قانون مورد بازخواست قرار بگیرد.  

در سال ۱۹۸۲ شخصی به نام «فیتزجرالد»، تحلیلگر سابق بخش مدیریت نیروی هوایی از ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به دادگاه به دلیل خاتمه اشتباه یک قرارداد شکایت کرد. دادگاه عالی آمریکا تصریح کرد رئیس‌جمهور در پرونده‌های مدنی در مقابل خساراتی که به دلیل اقدامات او ایجاد می‎شود مصون است. این مصونیت حتی مواردی که رئیس‌جمهور از اختیاراتش سوءاستفاده می‌کند را شامل می‌شد.

پانزده سال بعد در پرونده دیگری علیه بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت، دادگاه این مصنویت را محدودتر و اعلام کرد رئیس‌جمهور را می‌توان در دادگاه فدرال بنابر قانون مدنی به دلیل اقدامات شخصی که پیش از رئیس‌جمهور شدن انجام داده مورد محاکمه قرار داد. نتیجه این دو پرونده همچنان این سوال را که آیا می‌توان به دلیل اقدامات رسمی رئیس‌جمهور، دادخواستهای مدنی علیه وی در دادگاه‌های ایالتی مطرح کرد، بی‌پاسخ گذاشت. به همین دلیل ترامپ هم تا زمانی که در قدرت است، از پاسخگویی در مقابل قانون مصنون است. طبق سیاست دیرینه وزارت دادگستری آمریکا، روسای‌جمهورِ در قدرت از تعقیب کیفری فدرال مصون هستند. اما زمانی که ترامپ دولت را واگذار کند چه می‌شود؟

«گِلِن کریشنر» دادستان سابق فدرال و تحلیلگر مسائل حقوقی کنونی معتقد است می‌توان ترامپ را پس از اتمام ریاست‌جمهوری‌اش به جرم قتل غیرعمد مورد پیگرد قانونی قرار داد. کریشنر در یک مصاحبه گفت: سه چیز باید برای مجرم شناختن یه نفر به دلیل قتل غیرعمد اثبات شود. اول این که قتل در نتیجه بی‌اعتنایی غیرقابل‌انکار صورت گرفته، دوم این که در نتیجه این بی‌توجهی خطر جراحت یا مرگ کسی را تهدید می‌کند و در نهایت این که مرگ کسی بر اثر این غفلت رقم خورده است.

این تحلیلگر تایید می‌کند که بررسی سابقه ترامپ در ارتباط با کووید-۱۹ این سه عامل را شامل می‌شود و در نتیجه می‌توان او را مسئول شناخت. او همچنین پیش‌بینی کرد که ترامپ بر همین اساس در هر حوزه قضایی که مردم به دلیل سهل‌انگاری وی جان خود را از دست داده‌اند، با دادخواستهای مدنی روبرو خواهد شد.

با این حال وی اذعان می‌کند که اثبات علیت برای کشاندن ترامپ پای میز محاکمه، شاید چالش‌برانگیزترین مانع پیش‌رو باشد و متاسفانه در نهایت این مانع ممکن است آنقدر بزرگ باشد که نتوان از آن عبور کرد.

نویسنده این گزارش در ادامه می‌نویسد: با توجه به امتناع ترامپ از ارسال تجهیزات پزشکی مانند کیت‌های تشخیص به مکانهایی مثل نیویورک که کانون بحران در آمریکاست، می‌توان پرونده محکمی برای اقامه دعوی مدنی یا جنایی علیه وی ایجاد کرد. با این حال شاید بهتر باشد فعلا نفسها را برای گذر از این همه‌گیری ذخیره و همراه میلیونها آمریکایی دیگر برای راحت شدن از شر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر برنامه‌ریزی کرد.  

آمریکا بیشترین تعداد مبتلایان و فوتی‌های جهان را به خود اختصاص داده است. شمار مبتلایان در این کشور با افزایش ۳۰ هزار نفری به حدود ۵۳۰ هزار نفر رسیده و تعداد فوتی‌ها نیز با افزایش بیش از ۱۸۰۰ نفری به ۲۰ هزار و ۶۰۸ نفر افزایش یافته است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دونالد ترامپ ویروس کرونا کروناویروس دولت آمریکا قربانیان کرونا مردم آمریکا دلیل اقدامات رئیس جمهور کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۰۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد

آفتاب‌‌نیوز :

بیانیه کاخ سفید تاکید می‌کند رهبران آمریکا، مصر و قطر درباره پیشنهاد تازه‌ای که اکنون برای تضمین آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس فوری در غزه روی میز است، گفتگو کردند.

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که کشورش به همراه مصر و قطر برای تضمین اجرای کامل مفاد این توافق پیشنهاد تلاش خواهد کرد.

بایدن از عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهورمصر خواسته‌است تا تمام تلاش خود را برای آزادی گروگان‌های حماس به کار گیرد، زیرا این تنها مانع برای آتش‌بس فوری و امدادرسانی به غیرنظامیان در غزه است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین بر اهمیت حفاظت از جان غیرنظامیان و اطمینان از اینکه فلسطینی‌ها به مصر یا هر مکان دیگری خارج از غزه آواره نمی‌شوند، تاکید کرده‌است.

رهبران این سه کشور همچنین «ابتکارات جاری» برای افزایش جریان کمک‌ها برای نجات جان مردم غزه را بررسی کردند. آن‌ها موافقت کردند که به طور مستقیم و از طریق تیم‌های خود در روز‌های آینده از نزدیک هماهنگ باشند.

دفتر ریاست جمهوری مصر نیز روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور در تماسی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درباره آخرین تحولات در مذاکرات بر سر آتش بس در غزه و خطرات تشدید تنش نظامی در رفح گفتگو کردند.

در این بیانیه با اشاره به خطر تشدید تنش نظامی در رفح تاکید شده‌است که حمله به رفح می‌تواند فاجعه کنونی را به یک بحران انسانی بدتر تبدیل کند که بر ثبات و امنیت در منطقه تاثیر می‌گذارد.

در این گفت‌وگوی تلفنی السیسی، با بررسی تلاش‌های فشرده مصر در این زمینه، بر ضرورت دسترسی کامل و کافی به کمک‌های بشردوستانه در غزه تاکید کرد.

آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا که در حال حاضر در عربستان سعودی بسر می‌برد در توییتی از دیدار خود با نمایندگان امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردان و سازمان آزادی‌بخش فلسطین خبر داد.

بلینکن تاکید کرده‌است که در این دیدار درباره نقش آمریکا دربرقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه و تلاش‌هایی که درباره آزادی گروگان‌ها و دستیابی به آتش بس صورت می‌گیرد، سخن گفته‌است.

بلینکن روز دوشنبه همچنین گفت که امیدوار است حماس پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» برای توقف حمله اسرائیل به غزه در ازای آزادی گروگان‌ها را بپذیرد.

به گفته او، «حماس پیشنهادی از سوی اسرائیل دریافت کرده که فوق‌العاده سخاوتمندانه است. در این لحظه تنها چیزی که بین مردم غزه و آتش‌بس ایستاده است حماس است».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «آن‌ها باید تصمیم بگیرند و باید سریع تصمیم بگیرند. امیدوارم که تصمیم درستی بگیرند.»

گزارش‌ها حاکی است که قرار بود هیئتی از حماس روز دوشنبه به مصر برود که همراه با قطر در حال میانجیگری برای دستیابی به توافقی است که باعث توقف حملات اسرائیل و آزادی گروگان‌ها شود.

منبع: سایت انتخاب

دیگر خبرها

  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن! | تصاویر
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین