Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-01@21:55:37 GMT

شفافیت و جهش مطلوب در شستا

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۷۰۹۸۹

به گزارش به ایلنا به نقل از روابط عمومی و ارتباطات گروه صنعتی بارز ، حسن محمدی، مدیر روابط عمومی شستا در یادداشتی آورده است:

نبود شفافیت به‌ویژه در زمینی بایر، خاکی است حاصلخیز برای آنان که می‌خواهند فساد درو کنند و از شیره جان مردم این سرزمین سودهای هنگفت به دست آورند. البته نباید این‌طور قلمداد شود هر جا که شفافیت نباشد، فساد ایجاد می‌شود اما اگر شفافیت نباشد به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و مدیریتی، زمینه و زیرساخت فساد شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع شفافیت که یکی از کلیدی‌ترین محورهای برنامه ارائه شده از سوی محمد شریعتمداری وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز گرفتن رای اعتماد از مجلس بود به طور جدی در شستا پیگیری شد و همه ارکان شستا با هدف جلوگیری از فساد به شفافیت روی آوردند.

محمد شریعتمداری گفته بود: «همه ملت با شفافیت تمام در جریان همه رویدادها و وقایع، تمام معاملات و قراردادها و خرید و فروش‌های مجموعه‌های زیرنظر وزارتخانه قرار خواهند گرفت.» شاید بتوان شستا را یکی از موفق‌ترین نمونه‌ها در مجموعه وزارت کار در پیاده‌سازی شفافیت ارزیابی کرد.

مدیریت فکری حاکم بر شستا که نورافکن به تاریک‌خانه‌ها انداخته، معتقد است هر چه بیشتر در حوزه شفافیت کار کنیم زمینه فساد و رانت، بیشتر از بین می‌رود و به همین روی ارائه و انتشار گزارش عملکرد هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه در دستورکار قرار گرفت تا همه 187 شرکت مدیریتی زیرمجموعه شستا بدانند که باید پاسخگوی عملکرد خود هم به ارکان مدیریتی درون‌سازمانی و هم به مردم باشند به همین روی دسترسی پژوهشگران، سازمان‌های مردم‌نهاد، محققان و اصحاب رسانه به اطلاعاتی که در دسترس نبود، ایجاد شد و شستا توانست این مسیر همواره مسدود را به روی آن‌ها باز کند.

با راه‌اندازی شستا رسانه به ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با جامعه مخاطب اقدام کردیم و ریل‌گذاری انجام‌ شد تا افراد متخصص بتوانند با هر سرعتی روی آن حرکت کنند و مردم نیز از جزئیات اتفاق‌هایی که در این مجموعه رخ می دهد، مطلع شوند. قطعا شفافیت زمینه و امکان نظارت و مشارکت عمومی در عملکرد شستا را فراهم کرده و ضامن پیوستگی و پایداری سیستم فرآیندهای آن می‌شود.

از آنجایی که افزایش شفافیت یکی از شاه‌کلید‌های اصلی در مبارزه با فساد اقتصادی است و هر چه فرآیندها شفاف‌تر باشد، زمینه برای تخلفات اقتصادی کاهش می‌یابد. ضمن آنکه رویکرد رسانه‌ای شستا نیز تقویت و با بهره‌گیری از دانش روزنامه‌نگاران خوشنام و حرفه‌ای از یک‌سو و ایجاد دسترسی سریع به صورت‌های مالی، لیست اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های تابعه، راه‌اندازی سامانه‌های انتصابات، نظارت و ارزیابی و مزایده عمومی املاک گام موثری برای تحقق شفافیت برداشته شده است.

البته سرعت بخشیدن در بورسی شدن و برداشتن گام‌های موثر بنگاه‌داری نشان از شعاری نبودن شفافیت در شستا دارد. شاید بتوان با واژه شفافیت بسیار بیش از این بازی و لفاظی کرد اما صاحبنظران به نیکی آگاهی دارند که حضور موثر در بورس اقدام اساسی در این مسیر است. بورسی شدن شرکت‌های صدر تامین، توزیع داروپخش، پخش هجرت، ژلاتین کپسول، دارویی ره‌آورد و کلرپارس از یک‌سو و حضور در صف پذیرش و عرضه اولیه شرکت سیمان ساوه و هلدینگ‌های صبا تامین و سیمان تامین نشان از تحولی اساسی در نگرش بنگاه‌داری و شفافیت در شستا دارد.

کافی است اندکی بر عملکرد شستا در یک‌سال اخیر تامل کنیم، تحولات رخ‌داده فقط زیربنایی نیست بلکه آنچه امروز در شستا شاهدیم هم گامی تحولات زیربنایی و روبنایی است. علاوه بر اینکه می‌توان گفت مدیریت افراد متخصص شستا را از زیان نجات داد اما ناظران اقتصادی اشاره دارند که آنچه شستا را از رکود نجات داد، تغییر در شیوه‌های اعمال فشار برای نظارت بود.‌ پیش از این نظارت صحیحی بر هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه از سوی ستاد شستا اعمال نمی‌شد و شستا به جزیره‌ای تبدیل شده بود که هیچ فرد و سازمانی از ورودی و خروجی آن اطلاع دقیقی نداشت اما اکنون عملکرد شستا به سمت شفافیت هر چه بیشتر حرکت کرده و علاوه بر اینکه گزارش عملکرد سه‌ماهه و شش‌ماهه و نه‌ماهه تدوین می‌کند، گزارش عملکرد خود را نیز بیشتر از ادوار گذشته به رسانه‌ها ارائه می‌نماید.

اگر شستا در نه‌ماه سال 1398 فقط 141درصد سود خالص تجمیعی را تجربه کرده است مهم‌ترین دلایل آن را می‌توان در کاهش هزینه‌ها، ساماندهی شرکت‌ها، کاهش بهای تمام شده تولیدات، بهره‌برداری درست از فرصت‌های بازرگانی، اصلاح مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه و مهم‌تر از همه ساماندهی پروژه‌ها در شستا ارزیابی کرد و به همین دلیل شاهد رشد و جهش مطلوب در این مجموعه مهم اقتصادی بودیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: شستا حسن محمدی گروه صنعتی بارز شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۰۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکلات ارتباطی روستای گنجگان با نصب سایت جدید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سرپرست مخابرات استان به منظور بررسی مشکلات ارتباطی منطقه گنجگان به همراه تعدادی از مدیران از روستا‌های چشمه پهن، میرآباد، جنگیر آباد ودره ماهینی بازدید کرد.
خدادادخالق پناه با اشاره به اینکه در این بازدید مشخص شد روستای گردشگری گنجگان، به ویژه محدوده رستوران‌های بین راهی چشمه پهن دارای ضعف پوشش ارتباطی است افزود: بخشی از مسیر جاده این روستا نیز به عنوان نقطه کور ارتباطی استان محسوب می‌شود. وی ادامه داد: برای پوشش مطلوب این روستا مقرر شد، سایت موبایل واقع در روستای گنجگان مرکزی جابه جا، و دکل ارتباطی این روستا نیز افزایش یابد.
سرپرست مخابرات استان افزود: برای دسترسی مطلوب اهالی چشمه پهن، دره ماهینی و رستوران‌های بین راهی نیز سایت جدید احداث می شود.
خالق پناه اضافه کرد: جانمایی سایت جدید مشخص شد و به زودی فرایند آن انجام می شود.

دیگر خبرها

  • با پرداخت های به موقع راه آهن عملکرد مناسبی در آماده به کاری لکوموتیوها داشتیم
  • بررسی عملکرد شرکت‌های دولتی با جدیت ادامه می‌یابد
  • رفع مشکلات ارتباطی روستای گنجگان با نصب سایت جدید
  • افت نزدیک به ۳۰۰۰ واحدی شاخص در معاملات صبحگاهی بورس
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند
  • بازگشت واحدهای تعطیل‌شده به چرخه تولید، ادعاست یا واقعیت؟ / باوجود دستور رئیسی، مسئولان از اعلام آمار، فراری هستند
  • چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟
  • جهش تولید نفت ایران در سال جاری
  • وزیر نفت: ۵۰ درصد از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت است