Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@10:31:57 GMT

رژیم صهیونیستی آتش بیار جنگ در لیبی

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۷۲۴۱۷

رژیم صهیونیستی آتش بیار جنگ در لیبی

 لیبی از زمان سرنگونی "معمر قذافی" به محل زور آزمایی برخی از کشورهای جهان و منطقه تبدیل شده و در طی این سال ها مردم آن آب خوشی از گلوی شان پایین نرفته است.

 کشور لیبی از زمان سرنگونی "معمر قذافی" دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست "فایز السراج" در طرابلس (غرب لیبی) است که در جهان و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که "خلیفه حفتر" ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از گذشت یک سال از حملات شبه‌نظامیان تحت امر ژنرال حفتر به طرابلس پایتخت لیبی و ناکامی آن‌ها در ورود به شهر، اکنون درگیری‌ها در این شهر وارد فاز جدیدی شده است.

کشورهای امارات متحده عربی، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج در غرب لیبی هستند.

متاسفانه هر دو طرف کشورهای حامی جنگ در لیبی به جای پیدا کردن راه حل صلح آمیز در این کشور که ۱۰ سال است درگیر جنگ و خون ریزی می باشد، با کمک های نظامی خود بر آتش این جنگ بی نتیجه می دمند.

رژیم صهیونیستی را شاید بتوان بازیگر خوشحال و فعال میدان لیبی نام نهاد چراکه این رژیم در سال های اخیر با فروش سلاح به دو طرف جنگ در لیبی در کشتار مردم این کشور سهم زیادی داشته و درآمدهای نامشروع زیادی از این راه کسب کرده که آخرین مورد آن تقویت پدافند هوایی شرق لیبی می باشد که که در کنترل ژنرال حفتر است.  

منابع خبری در دو روز اخیر گزارش داده اند که کشور امارات متحده عربی به منظور تقویت پدافند هوایی نیروهای شرق لیبی تحت امر "خلیفه حفتر" جهت مقابله با پهپادهای نیروهای غرب لیبی با رژیم صهیونیستی قرارداد نظامی امضا کرده است.

دولت "فائز السراج" در غرب لیبی که از حمایت‌های ترکیه برخوردار است، با پهپادهایی که ترکیه در اختیارش قرار داده، برتری خود را در میدان نبرد با شبه‌نظامیان تحت امر حفتر ثابت کرده و خسارت‌های زیادی را به این شبه‌نظامیان وارد کرده است و این اقدام موجب شده که امارات به نمایندگی از سوی کشورهای عربی همچون عربستان دست به دامن رژیم صهیونیستی بشود.

وبگاه "العربی‌الجدید" به نقل از برخی منابع خاص گزارش کرد که امارات به عنوان بزرگ‌ترین متحد حفتر قراردادی را با رژیم صهیونیستی برای خرید سامانه دفاع هوایی پیشرفته و تجهیز شبه‌نظامیان حفتر به این سامانه امضا کرده است؛ این سامانه تولید یکی از شرکت‌های ساخت سلاح رژیم صهیونیستی است که مستقیما به مصر تحویل داده شده تا قاهره نیز آن را به مناطق تحت سیطره حفتر در لیبی انتقال دهد.

این منابع گفتند که امارات عزم خود را برای نجات حفتر و موفقیت حملات آن به طرابلس و سیطره بر این شهر، جزم کرده و این تلاش‌ها در حالی است که یک هفته پیش خسارت‌های زیادی در محور الوشطة و سرت به نیروهای حفتر وارد آمد و ۱۲ نفر از فرماندهان آن در یک حمله هوایی نیروهای السراج کشته شده و خسارت‌های زیادی به تجهیزات و مهمات آن‌ها وارد آمد.

نیروهای حفتر از چهارم آوریل ۲۰۱۹ (۱۵ فروردین ۱۳۹۸) حملات به طرابلس را به بهانه آزادسازی این شهر از دست نیروهای سراج آغاز کردند. حفتر از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی امارات، عربستان، مصر و روسیه برخوردار است، اما به دلیل مقاومت نیروهای دولت وفاق ملی، نیروهای حفتر هنوز موفق نشده‌اند به داخل شهر طرابلس نفوذ کنند.

با نگاه به تحولات منطقه به ویژه در کشورهای سوریه، لیبی و یمن در سال های اخیر می بینیم که کشورهایی همچون امارات و عربستان در کنار رژیم صهیونیستی و کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه، انگلیس، کانادا و آلمان در هدایت و تجهیز مزدوران و تروریست های موجود در این کشورها دست دارند، اقدامی که در سال های اخیر موجب کشته شدن صدها هزار مسلمان شده است.

با قدری تامل می بینیم که کشورهای سوریه، لیبی (در دوران قذافی) و یمن از مخالفان رژیم صهیونیستی در منطقه بوده و هستند و همین امر باعث طولانی شدن بحران این کشورها شده است، بحرانی که از سال ۲۰۱۱(۱۳۸۹) در تونس آغاز و سپس به مصر، لیبی، بحرین، سوریه و یمن کشیده شد. هرچند ماهیت بحران سوریه با دیگر بحران های منطقه فرق داشت، اما اگر دقت کنیم متوجه می شویم که کشورهایی همچون مصر، بحرین و تونس که با رژیم صهیونیستی مشکل نداشتند بحران هایشان به نحوی حل شد ولی بحران سوریه، یمن و لیبی هنوز ادامه دارد و مردم این کشورها هنوز ادامه دارد.

معمر قذافی هر چند از نظر سیاسی دیکتاتور لیبی بود، اما در زمان حیاتش توانسته بود برخی سیاست های فقر ستیزانه را نیز در این کشور اجرا سازد.

مشکلات لیبی که با کشته شدن دیکتاتور آن مضاعف شده، در طول ۱۰ سال گذشته موجب گردیده که مردم این کشور که از دیکتاتوری قذافی فقط در موضوع سیاسی در رنج بودند، اما هم اکنون با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ناامنی روبه رو هستند، ناامنی که در پشت آن همچون سوریه و یمن، رژیم صهیونیستی و کشورهایی همچون عربستان و امارات و شماری از کشورهای غربی قرار دارند.

می توان گفت که رژیم صهیونیستی برنده بحران های منطقه می باشد چراکه در طول ۱۰ سال گذشته که بحران شماری از کشورهای اسلامی را فراگرفته و صدها هزار کشته بر جای گذاشته، حتی برای نمونه یک صهیونیست نیز آسیب جدی ندیده و در عین حال صهیونیست ها توانسته اند با تولید و فروش سلاح های خود به تروریست ها و همپیمانان غربی – عربی آنها در کشتار مسلمانان شریک باشند و سهم زیادی در این باره ببرند.

نکته ای که کشورهای امارات و عربستان باید به آن توجه کنند این است که آیا زمان آن فرا نرسیده که سران ابوظبی و ریاض در عملکرد منطقه ای خود تجدید نظر کنند و صف خود را از صهیونیست ها و غربی ها جدا سازند؟

                

برچسب‌ها خلیفه حفتر طرابلس ابوظبی لیبی امارات‌ متحده ‌عربی رژیم صهیونیستی ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خلیفه حفتر طرابلس ابوظبی لیبی امارات متحده عربی رژیم صهیونیستی ترکیه خلیفه حفتر طرابلس ابوظبی لیبی امارات متحده عربی رژیم صهیونیستی ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۲۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی زیر آوار جنایات رژیم صهیونیستی

دیگر خبرها

  • دیدار رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه امارات در ابوظبی
  • قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در غزه
  • نخست‌وزیر سابق اسرائیل به خانه وزیر خارجه امارات رفت + عکس
  • سناریو BBC برای کاهش فشار بر رژیم صهیونیستی
  • لاپید به امارات می‌رود
  • بی‌بی‌سی خط مقدم حمایت از رژیم صهیونیستی
  • رئیس اپوزیسیون رژیم اسرائیل به امارات می‌رود
  • نه به حضور رژیم صهیونیستی در المپیک پاریس
  • ببینید | «ابو جهاد» به روایت مستند
  • زندگی زیر آوار جنایات رژیم صهیونیستی