Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:49:36 GMT

مواجهه مخاطب با زندگی حُر انقلاب در «حرمان»

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۷۲۵۹۳

مواجهه مخاطب با زندگی حُر انقلاب در «حرمان»

پس از تجربه موفق پخش آن‎لاین کنسرت‌های موسیقی در ایام تعطیلات نوروزی با دو هدف دعوت بیشتر مردم برای در خانه ماندن در مسیر تحقق شکست ویروس کرونا و قطع زنجیره شیوع این ویروس و ازسوی دیگر حمایت از هنرمندان و پر کردن اوقات فراغت مخاطبان؛ در گام دوم پخش آن‎لاین فعالیت‌های هنری، تلویزیون تعاملی نمایش‌نت به‌عنوان نخستین تلویزیون انحصاری پخش هنرهای نمایشی فعالیت خود را برای پخش زنده آثار تئاتری در شب‌های کرونایی کشورمان از هفدهم فروردین آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایشی از آیین‌های بهاری مردمان استان مرکزی

شامگاه گذشته (شنبه ۲۳ فروردین‌) هفتمین شب از اجرای نمایش‌های زنده و پخش آن‎لاین آن از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت به نمایش حرمان به نویسندگی و کارگردانی قاسم طاهراحمدی در گونه تئاتر دفاع مقدس اختصاص داشت.

این اثر زمستان سال ۱۳۹۸ در پردیس تئاتر تهران اجرای عمومی خود را پشت سرگذاشت و بازتاب دهنده بخشی از زندگی شهید شاهرخ (ابوالفضل) ضرغام معروف به «حر انقلاب» یکی از فرماندهان دوران حماسه هشت سال دفاع مقدس است که پیش از اجرای عمومی سابقه حضور در جشنواره تئاتر مقاومت وجشنتواره تئاتر فتح خرمشهر را در کارنامه خود دارد و از تمامی جشنواره‌های ذکر شده جوایز مختلفی را به خود اختصاص داده است.

نگاهی به قصه نمایش دفاع مقدسی حرمان

قاسم طاهراحمدی به عنوان نمایشنامه‌نویس و کارگردان این اثر قصه روایت خود را بر پایه زندگی شهید شاهرخ (ابوالفضل) ضرغام یکی از فرماندهان دوران حماسه هشت سال دفاع مقدس استوار کرده است. متن این اثر به گفته کارگردان بر اساس یادداشت‌ها و خاطرات همرزمان این شهید والامقام دوران دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده است.

زنده‌نام شهید ضرغام پیش از انقلاب به سبب جثه بزرگی که داشت و در مسابقات کشتی در جام‌های داخلی به عنوان برگزیده انتخاب شده بود از مسیر زندگی کمی منحرف شده بود و بیشتر او را به عنوان زروگو و قلدر می شناختند. حتی بنا به اسناد موجود پیش از انقلاب ساواک از او خواسته‌بود در سرکوب مردم شرکت کنند. اما پس از انقلاب و با شنیدن سخنان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)  و آشنایی مشی و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی تغییر رویه داد و با حضور در میدان‌های نبرد حق علیه باطل به نوشیدن شربی شهادت نائل شد.

درست به سبب همین شیوه زندگی کوتاه ۳۱ ساله اوست که از شهید ضرغام به عنوان حُر انقلاب (حر ریاحی از یاران امام حسین علیه السّلام) نام برده می‌شود.

قدرت روایت و بهره‌گیری از شیوه نمایش‌های ایرانی

قدرت روایت نمایشنامه‌نویس در اثر حرمان با توجه به ویژگی تک‌گویی یا مونولوگ بیشترین بهره و ارتباط مستقیم میان مخاطب و تک بازیگر این اثر نمایشی را با خود به‌همراه داشت.

از سوی دیگر با توجه به کمتر شنیده شدن نام شهید ضرغام در میان شهدای والامقام عرصه دفاع مقدس؛ بهره‌بردن از ویژگی مونولوگ بیشترین دامنه ارتباط‌گیری مخاطب با این اثر را با خود به‌همراه داشت.

همچنین در ساحت کارگردانی؛ طاهراحمدی با تاکید بر شیوه نمایش نقالی به‌عنوان کهن‌ترین گونه نمایش آیینی کشورمان، توانست هم علاقه‌مندان به گونه نمایش‌های ایرانی و هم دوستداران حوزه تئاتر دفاع مقدس را به‌عنوان مخاطبان اصلی و هدف اجرای نمایش حرمان در مواجهه با این اثر با روایی صریح، ساده و جذاب با خود همراه کند.

هفتمین شب پخش آن‎لاین اجرای زنده نمایش از پردیس تئاتر تهران بدون تاخیر و در ساعت ۱۹ آغاز شد. برخلاف شب پیش محمدرضا آزادفرد مجری این برنامه به سبب قطع بیست و چند دقیقه‌ای برنامه در شب پیش (جمعه ۲۲ فروردین‌) به دلایل فنی یا ریزش باران از مخاطبان عذرخواهی نکرد؛ اینبار برخلاف دو شب پیش این برنامه بدون قطع شدن تا ساعت ۲۰:۳۰ به شکل زنده به پخش خود ادامه داد.

تجربه پخش زنده آثار نمایشی از طریق پرتال تلویزیون تعاملی نشان داد بهره‌بردن از امکانات فضای مجازی می‌تواند بستری متفاوت و وسیع به وسعت خاک ایران‌زمین برای هنرمندان این عرصه جهت تولید و اجرای آثارشان با دامنه مخاطبان چندین میلیون نفری ایجاد کند.

گام نخست پخش زنده نمایش و ارائه آنلاین آن از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت که از ۱۷ فروردین‌ آغاز شده تا ۲۷ فروردین هر شب از ساعت  ۱۹ تا ۲۰:۳۰ ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها ویروس کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تئاتر دفاع مقدس نمایش پروندهٔ خبری آنلاین تئاتر ببینید پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تئاتر دفاع مقدس نمایش ویروس کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تئاتر دفاع مقدس نمایش تلویزیون تعاملی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۲۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ کارگردان نمایش «تشریفات ساده» گفت: داستان این نمایش در یک شب سرد بارانی در ناکجاآباد می‌گذرد و محور آن کشف رمز از پرونده قتلی معماگونه است.


سعید امیرسلیمانی در خصوص چگونگی شکل‌گیری ایده این نمایش افزود: من در سال ۱۳۸۵ زمانی که فیلم «تشریفات ساده» از «جوزپه تورناتوره» را در شبکه ۴ دیدم، داستان فیلم به دغدغه اصلی من تبدیل شد و می‌خواستم با بیان این دغدغه، یک نمایش هدفمند را به مخاطب ارائه دهم.


وی گفت: نمایش «تشریفات ساده» برای مخاطب بالای ۱۲ سال مناسب است و علاوه بر مخاطب عام، می‌تواند برای علاقه‌مندان به حوزه‌های روانشناسی و ادبیات نیز جذاب و مفید باشد.


نمایش «تشریفات ساده» تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه ماه حوزۀ هنری استان اصفهان، واقع در خیابان استانداری به روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت این نمایش به سایت تیوال مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • (ویدئو) دود غلیظ نمایش خانگی در چشم مخاطب!
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • فروش نمایش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • فروش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • «هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان
  • اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان