Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@13:43:16 GMT

تریاک چگونه مصرف‌کنندگان را به کرونا نزدیک می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۷۳۰۶۶

تریاک چگونه مصرف‌کنندگان را به کرونا نزدیک می‌کند؟

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، دکتر رضا ملک زاده در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: باورهای کاملا غلط درباره شفابخشی تریاک سبب شده سالانه شاهد مرگ‌های فراوان ناشی از بیماری‌های مرتبط با مصرف مستمر این ماده مخدر باشیم.

وی افزود: مطالعه ما (مطالعه ۵۰ هزار نفری کوهورت گلستان) به عنوان مهم ترین و بزرگ ترین مطالعه جهان در زمینه سرطان زایی تریاک (به دلیل داشتن بیش از ۸ هزار شرکت کننده مصرف کننده تریاک، تنوع قومی و پیگیری طولانی مدت) نشان داد تمام باورها درباره شفابخشی تریاک نه تنها باطل، بلکه مصرف مستمر آن مرگبار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مصرف مستمر تریاک خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی را تا ۸۶ درصد افزایش می دهد. شانس مصرف کنندگان تریاک در ابتلا به سرطان دو برابر است.

ملک زاده در این مطلب یادآور شد: مصرف تریاک در بروز حداقل ۶ نوع سرطان «مری، معده، لوزالمعده، ریه، مثانه و حنجره» موثر است. مصرف تریاک در بروز سرطان مغز هم تاثیرگذار است و این نوع سرطان در استان گلستان که مصرف تریاک در آن بالاست به تدریج افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مواد مخدر از طریق اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و نیز نواحی عروقی، خطر بروز تومورها و زمینه ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و در ارگان های مختلف بدن تاثیرگذار است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین نوشت: غلظت PAH (هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای) در بافت‌های سرطانی نسبت به بافت‌های دیگر بالاتر و در بافت‌های سرطانی مصرف کنندگان تریاک، حتی تا ۲۵ برابر بیشتر است.

ملک زاده تاکید کرد: تریاک خالص هم کاملا سرطان زاست! شواهد قوی علمی نشان داد ماده سرطان زا دقیقا در تریاک خالص است و این تصور که تریاک خالص سرطان زا نیست، کاملا نادرست است.

وی افزود: تریاک ماده ای بسیار قوی تر از سیگار در سرطان زایی و مرگ و میر ناشی از آن است و تاثیر تریاک در بروز سرطان حنجره، حتی از سیگار هم بیشتر است. افراد دیابتی مصرف کننده تریاک، بیشتر از سایر بیماران دیابتی دچار مرگ زودرس می شوند.

وی تاکید کرد: سهم مصرف تریاک در بیماری های قلبی عروقی بالا و شانس مصرف کنندگان دائمی در سکته های قلبی و مغزی دو برابر بیشتر است. تعداد مرگ‌های ناشی از سیروز کبدی در مصرف کنندگان تریاک نیز رقم قابل توجهی را نشان داد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف تریاک به دلیل تضعیف سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری های تنفسی، ریوی و ...، افراد را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های عفونی از جمله کرونا قرار می دهد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا مناجات شعبانیه جهش تولید شبکه اجتماعی شاد حداقل دستمزد طرح ترافیک 99 مصرف تریاک ویروس کرونا ویروس کرونا مناجات شعبانیه جهش تولید شبکه اجتماعی شاد حداقل دستمزد طرح ترافیک 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۳۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده



به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب ایران کاهش میزان بارندگی کشور نسبت به شرایط نرمال را هفت درصد اعلام کرد و افزود: با وجود اینکه بارش کشور به شرایط نرمال نزدیک شده، اما آثار خشکسالی سال‌های گذشته در رواناب‌ها و جریان رودخانه‌ها محسوس است و با کاهش در آورد رودخانه‌ها روبرو هستیم.
وی با اشاره به کاهش جدی بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی، قزوین و تهران و تأثیر آن بر حجم مخازن سد‌های موجود در این استان‌ها، درصد پرشدگی سد‌های تأمین‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۴ درصد دانست و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سد‌های تهران تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.
قاسم‌زاده توجه به مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌ها را ضروری دانست و ادامه داد: هرچند که در انتظار بارش‌های خوب دیگری در هفته جاری در برخی نقاط کشور هستیم، اما با توجه به جدی بودن تبعات تغییرات اقلیم که گرم شدن هوا را شدت بخشیده و می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد، لازم است هموطنان در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند تا فصل گرم سال را با اطمینان خاطر پشت سر بگذاریم.

دیگر خبرها

  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • فناوری‌هایی که استاندارد امنیتی ضعیف دارند ممنوع می‌شوند
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند