Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-04@04:50:34 GMT

انحصار لیموترش و شیرین در دست 5 نفر

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۷۹۴۸۱

به گزارش فارس،  قیمت‌ میوه‌ها در بازار طی روزهای گذشته و پس از ایام عید، رشد زیادی یافته و میوه‌های به اصطلاح ضدکرونا هم با 6 برابر قیمت به فروش می‌رسد. 

در حالی که میوه در بازار فراوان و شاید در هر محله چندین میوه‌فروشی با تنوع فراوان میوه‌ها وجود دارد و به دلیل شیوع ویروس کرونا یا کووید 19 و گذشتن ایام عید که تب و تاب خرید میوه کمتر شده، افزایش قیمت میوه کمی تعجب‌برانگیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گزارش میدانی خبرنگار فارس از منطقه 19 تهران نزدیک میدان مرکزی میوه و تره بار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم لیموترش به 45 هزار تومان، لیموشیرین 28 هزار تومان و سیر خام 17 هزار تومان و سیر خشک 50 هزار تومان رسیده است. اینها همان میوه‌های به اصطلاح ضد کرونایی هستند که قیمت‌های آنها نجومی رشد کرده است. 

در بین مردم با توجه به اطلاعات شبکه‌های مجازی چنین رایج شده که این میوه‌ها خاصیت گرمی دارند و می‌تواند در مقابل ویروس کرونا مفید باشد. 

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی هم تأیید می‌کند که این میوه‌های به اصطلاح ضد کرونایی 6 برابر قیمت در بازار فروخته می‌شود. قیمتی که اکنون در بازار است بسیار گران‌تر از قیمت تمام شده آنها است، البته قیمت سایر میوه‌ها هم بسیار گران شده است.

زمانی که از کارگر درباره دلیل افزایش قیمت‌ها می‌پرسم، توپ را به زمین میدان مرکزی میوه و تره‌بار می‌اندازد و می‌گوید آنها به ما گران می‌فروشند و مغازه‌داران تنها مجاز هستند که بر اساس فاکتوری که خریده‌اند، 30 درصد روی قیمت میوه‌ها بکشند. 

وی ادامه می‌دهد که قیمت‌ها در میدان میوه و تره‌بار تهران نوسان زیادی دارد، یعنی میوه‌ها از ساعت 3 صبح تا آخر شب در آنجا با انواع قیمت‌ها به صورت عمده به فروش می‌رسند و مغازه‌داران سطح شهر بر اساس قیمتی که خریده‌اند، تنها 30 درصد به این قیمت‌ها اضافه می‌کنند.

این مسؤول در عین حال اعتراف می‌کند که قیمت میوه در سطح مغازه‌های شهر حتی 200 متر به 200 متر هم متفاوت است، اما همچنان روی خواسته خود اصرار دارد که ریشه این گرانی در نوسان قیمت میدان مرکزی میوه و تره‌بار نهفته است.

اما آنچه این مسؤول می‌گوید همه واقعیت‌ها نیست، چرا که نوسان قیمت در سطح شهر بسیار بالا است، مغازه داران به دلایل مختلف از طریق نوسان قیمت خرید و پرداخت اجاره گران، بالا بودن فساد میوه‌ها، قیمت کرایه‌ها، قیمت‌ها را بالا می‌برند. به طوری که در برخی مواقع قیمت در جنوب شهر تا شمال شهر به دو برابر می‌رسد.

زمانی که خبرنگار فارس از رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی می‌پرسد، اگر شما در همان مصوبه 30 درصدی خود نظارت کنید و اجازه ندهید، قیمت‌ها را بی‌دلیل افزایش دهند، طبیعتا مغازه‌داران در زمان مناسبی به میدان میوه و تره‌بار مراجعه می‌کنند و با قیمت کمتری خریداری خواهند کرد که در آن صورت هم حاشیه سود آنها حفظ می‌شود و هم اینکه مردم با قیمت مناسب‌تری خواهند خرید، وی پاسخ می‌دهد: چرا ما از میدان مرکزی میوه و تره‌بار شروع نکنیم؟ بنابراین آنچه مشخص است مسؤولان به جای انجام وظایف در حیطه خودشان با فرافکنی و انداختن توپ در زمین بازی دیگران می‌خواهند دیگران را مقصر جلوه دهند و نتیجه افزایش قیمت‌هایی می‌شود که بر اساس همه فاکتورها انتظار کاهش قیمت باید داشته باشیم. 

میدان مرکزی میوه  تره‌بار تهران در اتوبان آزادگان و جنوبی‌ترین نقطه تهران واقع شده است. روزانه شاید صدها تن میوه از کشور میدان مرکزی میوه این مکان از شهرهای مختلف می‌آید و از آنجا به صورت مویرگی به شهرهای دیگر و شهر تهران توزیع می‌شود.

مغازه‌داران میوه‌های خود را به صورت عمده طبق فاکتور از آنها خرید می‌کنند و بر اساس مصوبه باید 30 درصد به این قیمت‌ها اضافه کنند، اما در عمل هیچ وقت چنین نمی‌شود.

گزارش میدانی خبرنگار فارس از منطقه 19 تهران حاکی است که قیمت میوه‌ها به این شرح است:

میوه (کیلوگرم) قیمت (تومان) لیمو ترش میناب 45000 سیب خشک 50000 لیمو شیرین 28000 سیر خام 17000 موز 18000 پرتقال تامسون 7500 سیب زرد 8500 سیب قرمز 7000 پرتقال  7000 چغاله بادام (نیم کیلو) 10000 گوجه سبز (نیم کیلو) 20000 بادمجان  5500 کدوی سبز 5500 هویج 3500 فلفل دلمه 12000 کلم قرمز 3500 کلم سفید 2500 لوبیا سبز  9000 شلغم 5000 کاهو 5500 باقالی 4000 کیوی 10000 پیاز 7500 سیب زمینی 6000 گوجه فرنگی 6500 خیار 5500

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: میدان مرکزی میوه و تره بار مغازه داران هزار تومان قیمت میوه بر اساس قیمت ها میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۷۹۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ رفع انحصار ریلی با ایجاد یک نهاد رگولاتوری

تین نیوز

رئیس کار گروه اقتصاد حمل و نقل انجمن ریلی با تاکید بر اینکه به این دوره از مدیریت راه آهن امیدوار نیستیم، معتقد است: انحصار با ایجاد یک نهاد رگولاتوری ریلی از تمامی ذی نفعان حمل و نقل ریلی از بین خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، مرتضی رجبی، رئیس کارگروه سرمایه گذاری و اقتصاد حمل و نقل انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی با تاکید بر اینکه  حمل و نقل ریلی نیازمند یک نهاد رگولاتور ریلی است، گفت: شرکت راه آهن نباید تصدی گری داشته و تصدی گری در بخش ریلی باید به بخش خصوصی واگذار شود.

خبر پربازدید بخش ریلی را بخوانید:

طولانی ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می شود

رجبی افزود: مهم ترین و اصلی ترین موضوعی که باید اتفاق بیفتد این است که باید واگذاری کامل لکوموتیو ها به بخش خصوصی صورت گیرد. در وهله بعدی نقش تصدی گری راه آهن کاهش باید. همچنین باید یک نهاد رگولاتور در حوزه حاکمیتی ایجاد شود. موضوع مهم بعدی این است که باید ماده 12 اجرایی شود.

رئیس کارگروه اقتصاد حمل و نقل انجمن ریلی تاکید کرد: صنعت ریلی در حال تضعیف بوده و این کوتاهی هم از جانب دولت و هم از جانب بخش خصوصی اتفاق افتاده است. اگر افزایش قیمت سوخت و حامل انرژی اتفاق نیفتد به مشکلات صنعت حمل و نقل ریلی دامن خواهد زد. در طول ۲۰ تا ۳۰ سال اخیر تنها قانونی که می توانست به حمل و نقل ریلی کمک کند، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید بود که متاسفانه تاکنون مبلغی از جانب آن در بخش حمل و نقل ریلی جذب نشده است.

مرتضی رجبی، رئیس کارگروه اقتصاد انجمن ریلی

وی ادامه داد: اگر رویه موجود تغییر نکند و در اجرای قوانین اتفاق خاصی نیفتد این شیب نزولی حمل بار قطعا به نفع حمل جاده ای بیشتر خواهد بود و در عمل باعث نابودی صنعت ریلی و رونق بخش جاده ای خواهد شد.

مرتضی رجبی با اشاره به اقدامات لازم در  ایجاد رغبت بخش خصوصی به سرمایه گذاری در حوزه ریلی، تشریح کرد: در گام نخست نقش شرکت راه آهن باید کاملا مشخص شود. سرمایه گذار باید بداند راه آهن تا چه اندازه در تصدی گری دخالت دارد تا نسبت به آن برای سرمایه گذاری تصمیم گیری کند. دوم اینکه قوانین موجود در حوزه ریلی تفسیر شوند. قوانینی که به نفع بخش ریلی مصوب شده اند در حال آسیب به آن هستند. مثلا معافیت مالیاتی بخش ریلی به منظور ترغیب و تشویق بخش ریلی گذاشته شده اما در عمل باعث ایجاد پرونده های مالیاتی برای شرکت های ریلی شده است.

رئیس کارگروه اقتصاد انجمن ریلی خاطر نشان کرد: شرکت راه آهن نباید تصدی گری داشته و تصدی گری در بخش ریلی باید به بخش خصوصی واگذار شود. امور ناوگان (اعم از لکوموتیو و واگن) در بخش های سرمایه گذاری، بهره برداری، ترافیک شبکه، تعمیر و نگهداری و نظارت بر آن در حیطه وظایف تصدی گری بوده باید و باید از شرکت راه آهن به بخش خصوصی واگذار شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آموزش یک مدل نوشیدنی کافی شاپی خوشمزه با طالبی 
  • کاهش قیمت قیمت نوبرانه‌ها تا این تاریخ | قیمت عمده گوجه سبز و توت فرنگی
  • این میوه‌ها همچنان زیر ۱۰۰ هزار تومان قیمت ندارند/ لیست جدید قیمت انواع میوه را ببینید
  • کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت
  • ◄ رفع انحصار ریلی با ایجاد یک نهاد رگولاتوری
  • فردا میادین میوه و تره بار شهرداری تهران تعطیل است
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • طرز تهیه پنیر با ۲ لیتر شیر ، زنجبیل و لیموترش (فیلم)
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید