Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@10:43:19 GMT

درآمدهای هزار میلیاردی و تاخت کرونا در خراسان شمالی!

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۸۰۳۲۰

درآمدهای هزار میلیاردی و تاخت کرونا در خراسان شمالی!

درآمدهای هزار میلیاردی برخی صنایع خراسان شمالی از سویی و عدم مدیریت وضعیت کرونا در استان، تبدیل به بازی مدیران استانی و مسئولان صنایع شده که در آب گل‌آلود کرونا ماهی خود را می‌گیرند و نیروهای مردمی هستند که دست هم نوعان خود را گرفته‌اند تا غرق در کوران کرونا نشوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد بیش از ۴۰ روز از ثبت نخستین بیمار مبتلای کرونا در خراسان شمالی می‌گذرد و در این روزها بسیاری از مجموعه‌های خودجوش، جهادی و مردمی با همراهی نهادهای انقلابی تا جایی که در توان داشتند همت گماردند تا مردم در کنار درد و آلام کرونا در خراسان شمالی، مشکل دیگری را حس نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلسله گزارش‌های فارس از قرنطینه پرستاران بیمارستان امام حسن بجنورد برای جلوگیری از انتقال احتمال بیماری (+) ، سوپروایزر این بیمارستان که همه‌روزه برای تأمین اقلام بهداشتی موردنیاز کادر درمانی پیگیری‌های مفصلی را انجام می‌دهد(+)، خانواده شهیدی که هزینه مراسم ترحیم فوت پدر شهید خود را صرف تأمین تجهیزات بیمارستان اسفراین می‌کنند (+)، مالکی که در آشخانه از کرایه چندین مغازه خود می‌گذرد (+) و بسیاری از  این قبیل اتفاقات و حرکت‌های مردمی در استان، نشان داد که مردم خراسان شمالی همچون سراسر کشور، برای حضور در عرصه‌های همدلی و همکاری باهم کم نمی‌گذارند و تا جایی که می‌توانند قدردان یکدیگر بوده و به‌قول‌معروف «هوای هم را دارند».

 

اما اکنون‌که آمار بیماران شناسایی‌شده مبتلا به کرونا در استان به ۵۱۸ مورد رسیده است، موضوعی دیگر درباره کمک به رفع کرونا اذهان مردم و مسئولان خراسان شمالی را درگیر خودکرده است. موضوعی که می‌تواند به‌عنوان مکمل همیاری مردمی، گره‌های مهمی را در این استان محروم باز کند.

سخنان استاندار خراسان شمالی در هفته گذشته مبنی بر ورود صنایع بزرگ استان به موضوع کرونا و کمک به رفع مشکلات استان آنجایی اهمیت و جایگاه مهمی پیدا می‌کند که در استان‌های مختلف همچون بوشهر و کرمانشاه و خوزستان و اصفهان و سایر استان‌های دیگر، این صنایع به مدد رفع مشکلات درمانی استان شتافته‌اند و با تأمین اعتباری نامی نیکو از خود بر جای گذاشتند، اما در استان خراسان شمالی گویا موضوع متفاوت است.

 

محمدعلی شجاعی که پیش‌ازاین در موضوعات مختلف به عدم ورود صنایع استان برای کمک به مسائل اجتماعی استان اظهارات تندی را ابراز کرده بود، در جلسه اخیر ستاد مبارزه با کرونا استان نیز بر همان طبل انتقاد به صنایع استان کوبید و خواستار کمک‌های مشخص و بیشتری از آنان شد. انتقادات استاندار به صنایع استان را در این گزارش بخوانید. (+)

چه صنایعی در خراسان شمالی مستقر هستند و چه می‌کنند؟

پتروشیمی خراسان، کارخانه سیمان بجنورد، شرکت آلومینا جاجرم، مجتمع‌های صنعتی اسفراین، لوله گستر اسفراین و چند کارخانه و شرکت در اسفراین تمام سهم خراسان شمالی از صنایع بزرگ کشور است.

پتروشیمی خراسان بر اساس اعلام سازمان بورس و اطلاعات منتشرشده از آن در سال مالی ۹۸ به میزان بالغ‌بر هزار و  ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش تولیدات خود را داشته است که نسبت به سال ۹۷ معادل ۴۹ درصد رشد داشته است.

 

مجتمع پتروشیمی خراسان مستقر در ۱۷ کیلومتری شرق بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، در سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرده است و اوره تولید اصلی این کارخانه است.

سیمان بجنورد نیز در همین مدت ۲۲۷ میلیارد تومان درآمد داشته که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۶۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

این ارقام مربوط به شرکت خصولتی و خصوصی خراسان شمالی است که در بورس عرضه‌شده‌اند اما اطلاعات دقیقی تاکنون از وضعیت درآمدی سایر صنایع استان که نام‌برده شده، منتشرنشده است.

مجتمع‌های صنعتی در اسفراین بر پایه کارهای فولادی هستند و قطعه‌سازی‌های بزرگ و خرد را انجام می‌دهند.

کارخانه آلومینا جاجرم نیز که در ۱۰ کیلومتری شهر جاجرم قرار دارد، از سال ۸۲ راه‌اندازی شده و اقدام به تولید پودر و شمش آلومینا برای استفاده کارخانه‌های آلومینیوم کشور می‌کند.

آیا صنایع استان کمک داشته‌اند؟

برخی از این صنایع بزرگ استان، تاکنون کمک‌های مشخصی را برای مقابله با کرونا انجام داده‌اند. مجتمع صنعتی اسفراین با کمک به دانشکده علوم پزشکی این شهرستان، برای راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا اعلام آمادگی کرده است.

همچنین به گفته طاهر رستمی، فرماندار اسفراین، علاوه بر این اقدام مهم در این شهرستان، سایر صنایع اسفراین نیز بالغ‌بر ۵۰۰ میلیون تومان کمک کرده‌اند که به‌عنوان نمونه، تمامی کارکنان فولاد اسفراین یک از حقوق خود را برای کمک به درمان بیماران مبتلابه کرونا به دانشکده علوم پزشکی اسفراین اهدا کرده‌اند.

 

کارخانه آلومینا که در شهر کویری جاجرم قرار دارد، به گفته علیرضا ایزدی، نماینده خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها، تاکنون درباره مسئولیت‌های اجتماعی خود خوب عمل‌نکرده و در راستای مبارزه با کرونا نیز کمک قابل‌توجهی را نداشته است.

در همین زمینه نیز فعالان فضای مجازی در شهرستان جاجرم، از کارخانه آلومینا مطالبه گری کردند تا برای بیمارستان این شهرستان که جمعیت وسیعی را در غرب خراسان شمالی پوشش می‌دهد، برای یک دستگاه سی تی اسکن کمک‌های لازم را انجام دهد تا سرعت و دقت تشخیص بیماران کرونا در این منطقه از استان افزایش یابد.

حسن رضا رجبی، رئیس شورای اسلامی کار آلومینا جاجرم نیز طی درخواستی از معاون وزیر صمت و مدیرعامل ایمیدرو، از تصویب این کمک خبر داده و خواستار موافقت با آن شده است.

اما به نظر می‌رسد، نقطه اصلی سخنان محمدعلی شجاعی به‌سوی پتروشیمی خراسان باشد. شرکتی که در میانه‌های بحبوحه کرونا در استان، از کمک ۳۰۰ میلیون تومانی برای مقابله با شیوع کرونا خبر داده بود. رقمی که به گفته شفیعی، مدیرعامل پتروشیمی خراسان، ۲۰۰ میلیون تومان آن به کمک به کودکان کار و خیابانی اختصاص‌یافته اما بهزیستی خراسان شمالی این کمک را کاملاً تکذیب کرد.

 

پس‌ازاین تأیید و تکذیب و انتقاد استاندار به رقم پایین کمک‌های این شرکت، مطلبی را مدیرعامل شرکت پتروشیمی منتشر کرد که در آن اظهارات استاندار را نامتعارف خوانده بود. که در پی آن قربانعلی سلطانی، مشاور استاندار خراسان شمالی این مطلب مدیرعامل پتروشیمی خراسان را «فرار روبه‌جلو» خوانده بود و خواستار اعلام آخرین وضعیت ۲۰۰ میلیون تومان شده بود.(+)

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی نیز طی روزهای اخیر با انتشار مطلبی نسبت به رویه پتروشیمی در استفاده از منابع استان انتقاد کرد و خواستار تحقق مسئولیت اجتماعی پتروشیمی نسبت به منابع استان شد.

موضوعی که حال تبدیل به آب گل‌آلودی شده تا هرکسی از آن ماهی خود را بگیرد، به نظر می‌رسد دیگر دردی را برای بیماران کرونا و کادر درمانی استان درمان نخواهد کرد و تنها محلی برای دعواها و عقده‌گشایی برخی مدیران نسبت به یکدیگر می‌شود.

نکته حائز اهمیت در این موضوع، عدم تحقق رفع کاستی‌های استان برای کمک به بیماران مبتلابه کرونا است. بیمارانی که تعداد آن‌ها در خراسان شمالی روزبه‌روز در حال افزایش است، و زمانی که استان در زمره چند استان کم بیمار بود، استاندار این اتفاق را به نام خود ثبت می‌کرد و اکنون‌که وانفسای ثبات تعداد بیماران، خراسان شمالی شاهد جهش در آمار است، مشاور استاندار آن را ناشی از عدم تحقق مسئولیت اجتماعی مسئولان پتروشیمی می‌داند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه نیروهای انقلابی و مردمی که همواره پیش‌قدم و البته جلودار کمک به همنوعان خود بوده‌اند، این بار نیز با خلق حماسه‌هایی دیگر در این استان شهیدپرور که مزین به ۳ هزار شهید انقلاب اسلامی است، از این آزمون سربلند بیرون می‌آید، اما به قول مَثَل معروف «روسیاهی به زغال می‌ماند» و کسانی که در این وانفسا تنها به فکر خود و منافع خود بودند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خراسان شمالی درآمد کرونا شهید پتروشیمی خراسان خراسان شمالی میلیون تومان صنایع استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۸۰۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت

مهدی رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده و در دیدار با رییس امور طرح‌های کلان سازمان برنامه و بودجه که مدیریت اعتبارات سفر رییس جمهور به استان‌ها را بر عهده دارد، ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی تخصیص یافت.

وی در ادامه افزود: از این میزان، ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبارات سفر است که به صورت نقدی به خراسان شمالی تخصیص داده شد و ۲۵۰ میلیار تومان نیز از اعتبارات استانی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی ادامه داد: ۱۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات تخصیصی، ویژه تکمیل طرح محور بجنورد به جنگل گلستان است.

رشیدی بیان کرد: علاوه بر اعتباری که برای محور بجنورد گلستان منظور شده است، برای محور بجنورد_سنخواست، محور جاجرم میامی، محور بجنورد اسفراین، سد گلمندره، تاسیسات فاضلاب بجنورد و دانشگاه علوم پزشکی (دانشکده داروسازی) از این اعتبارات بهره‌مند خواهند شد.

کد خبر 6092543

دیگر خبرها

  • جابه‌جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل در خراسان شمالی
  • راز صاحب سینما می‌شود
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • دستگیری کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس بین‌الملل در بجنورد
  • کلاهبردار میلیاردی دارای اعلام قرمز پلیس اینترپل دستگیر شد
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود
  • دستگیری کلاهبردار میلیاردی بعد از ۷ سال ‌در شیروان
  • بازداشت کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل در خراسان شمالی
  • ۷۰۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت