Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@08:50:11 GMT

پسا کرونا؛ دوره جدیدی از زندگی اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۸۰۶۹۶

پسا کرونا؛ دوره جدیدی از زندگی اجتماعی

ویروس کرونا دوره جدید از زندگی اجتماعی را به مردم نشان داد، این بیماری در خود بیماری های اقتصادی، اخلاقی و روانی را هم همراه کرده است که باید برای رهایی از این بیماری ها برای دوره پساکرونا تدابیری حمایتی و مفرح اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، تعطیلات نوروزی تمام شده است. بسیاری از ممنوعیت های که برای مشاغل و سفرها گذاشته شده بود برداشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجم مسافر در مترو بالا رفته است. خیابان ها شلوغ تر از هفته اول و دوم فرودین ماه 99 است. حجم سفرهای برون شهری افزایش یافته است  اما آنچه هنوز ادامه دارد ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از گرفتن این بیماری است.

 

برخی ها مجبور هستند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا به محل کار بروند. برخی از مغازه دار ها مجبورند به دلیل کرایه بهایی که می دهند یا کسب درآمد فعالیت مغازه هایشان را از سر بگیرند. این در حالی است که با وجود فاصله گذاری اجتماعی اما با توجه به شرایط موجود در برخی از موارد رعایت نمی شود.

 

از سوی دیگر هم، قرنطینی خانگی مردم را کلافه و دچار سردرگمی  کرده است همچنین این شرایط احتمال بالا بردن مشکلات روحی و روانی را هم افزایش می دهد. باید تدابیری داشت این دوران کرونایی کوتاهتر شود و برای پس از آن نیز تدابیری برای قوای روحیه مردم  صورت گیرد.

 

در همین ارتباط، «جعفر بای» جامعه شناس به خبرنگار شبستان می گوید: با حضور ویروس کرونا جامعه برای حفظ جان خود ناچار به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینگی خانگی شد.

 

او ادامه می دهد: ممانعت از سرایت این بیماری که بسیار سریع المسری می باشد و به سرعت جهان را درنوردید، چاره ای جز حضور در خانه نیست.

 

این جامعه شناس با بیان اینکه قطعا طولانی شدن این دوره با مشکلات فراوانی همراه است، می گوید: باید با تلاش و کوشش های فراوان این دوره کوتاه شود. کار و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی آغاز گردد.

 

مواجه با دو گروه در پسا کرونا

او ادامه می دهد: در پسا کرونا که امید است با کشف واکسن آن آغاز شود ما با دو گروه از افراد مواجه می شویم؛ افرادی که به این بیماری مبتلا شدند که باید با اقدامات کامل بهداشتی و نظارت دقیق دوره نقاهت را به خوبی به اتمام برسانند و حضور آنها در جامعه با موفقیت فراهم شود.

 

او به گروه دیگری نیز اشاره می کند و می گوید: اما گروه دیگر کسانی هستند که مبتلا نشده اند ولی در معرض ابتلا به این بیماری هستند که باید با رعایت منظم همه پروتکل های بهداشتی زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.

 

او بیان می کند: به هر حال دوره قرنطینه خانگی به اتمام خواهد رسید ولی نباید فراموش گردد که همه فعالیت ها پس از آن باید مطابق پروتکل های بهداشتی انجام شود و برای موفقیت در این کار باید آموزش های عمومی کاملی صورت پذیرد تا با موج جدیدی از بیماران مواجه نشویم.

 

بای بیان می کند: باید در این دوره جدید از زندگی اجتماعی تدابیر دقیق و درست با کمترین اشتباه صورت پذیرد که سرایت بیماری به حداقل ممکن برسد. چگونگی مدیریت، فعال سازی آحاد جامعه و هدایت مجدد عناصر اجتماعی باید با همراه آموزش های کامل و منطبق با پروتکل های بهداشتی و الزامات لازم الاجرای نوین باشد که منجر به کنترل و مدیریت بیماری شود.

 

این جامعه شناس بیان می کند: در بازگشت منطقی و اصولی شهروندان به کار و فعالیت های اجتماعی کوچکترین اشتباه بزرگترین مشکلات را به همراه خواهد داشت. کمترین خطا بیشترین عوارض را در پی دارد. زندگی جدید پسا کرونایی باید با پروتکل های تعریف شده هماهنگ باشد، نمی توانیم هیچ کاری را بر اساس تمایل شخصی خارج از پروتکل تدوین شده انجام دهیم چون رعایت آنها تضمین سلامت ماست. بدون شک در پسا کرونا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد که باید هم اکنون برای آنها چاره اندیشی کنیم و با کنترل و نظارت دقیق شرایطی را فراهم کنیم تا سلامتی آنان تضمین شود.

 

کرونای اقتصادی

 

او تصریح می کند: مبادا با سهل انگاری ناقل بیماری شوند. به هر حال طولانی شدن دوره قرنطینه مشکلات اقتصادی را برای برخی از مشاغل به همراه دارد که اصطلاحا از آن به عنوان کرونای اقتصادی یاد می کنیم. برای درمان مبتلا شدن به کرونای اقتصادی باید سیاست های حمایتی و ترمیمی همراه با کمک های مالی و مساعدت های اقتصادی دولت برای این قشر آسیب پذیر ادامه یابد تا بتوانیم عوارض ناشی از مشکلات اقتصادی را به حداقل برسانیم.

 

کرونای اخلاقی

بای ادامه می دهد: برخی به علت تحمل سختی های قرنطینه خانگی دچار کرونای اخلاقی شده اند. افراد برون گرا دچار مشکلات عدیده ای می شوند. افسردگی و ناراحتی های عصبی همراه با کاهش آستانه تحمل و زودرنجی به خصوص افرادی که با فوت نزدیکان مصیبت دیده، شده و سختی های فراوانی را تحمل کردند، صحنه های دردناکی را شاهد بودند و به دلیل روحی و روانی شدیدا نیازمند حمایت هستند.

 

دعا و نیایش

این جامعه شناس خاطرنشان می کند: برنامه های مسافرتی برای خروج از فضای یکنواخت و دیدن منابع دیداری همراه با تحرک مکانی لازم و ضروری است. این گروه در ایام و ماه رمضان با پناهندگی به درگاه خداوند و دعا و نیایش به آستان او و توسل به ذات اقدس خدای منان مرهمی بر روی زخم های روحی و روانی خویش بگذارند و از مشکلات اجتماعی خویش بکاهند.

 

بای با اشاره به حضور ویروس کرونا در آستانه نوروز می گوید: به لحاظ فرهنگی جامعه دچار شوک فرهنگی گردید و در پسا کرونا که پروتکل ها مطابق عرف اجتماعی نمی باشد و باید پا بر بسیاری از اعتقادات و آیین ها نهاد و بسیاری از مناسک ملی را رها نمود، قطعا در بازه فعالی اجتماع دچار مشکلاتی خواهد شد که با پذیرش تغییرات زود هنگام فرهنگی از بروز مشکلات اجتماعی ممانعت به عمل آورد. کرونا بی رحمانه روح لطیف جامعه را سرکوب کرده و افراد فعال اجتماعی را به انزوا کشانیده و در اوج ارتباطات اجتماعی جامعه را به خانه نشینی واداشته است. اینک در باز فعالی برخلاف موازین پیشین باید به دنبال اجرای پروتکل و رعایت دقیق آنها باشیم. باید با آموزش های عمومی و لازم و ضروری بستر پذیرش آنها را فراهم کرده و کرونا به لحاظ روانی به اقناع درونی بینجامد.

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ویروس کرونا جامعه شناس پسا کرونا ویروس کرونا جامعه شناس پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۸۰۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با موضوع تشریح برنامه‌های حفظ تخصصی، عمومی و موضوعی، به همراه رونمایی از پوستر حفظ عمومی با حضور حجت الاسلام تقی زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و محمد مهدی بحرالعلوم، مسؤول دبیرخانه ملی حفظ و برخی مدیران قرآنی کشور امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در محل سازمان دارالقرآن برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: اهمیت مساله حفظ قرآن و جایگاه آن واضح است و رهبر معظم انقلاب نیز فرمایشات مشخصی در حوزه فعالیت‌های قرآنی بیان کردند. حفظ قرآن فعالیتی است که می‌تواند جامعه را به انس با قرآن سوق دهد از این باب حفظ یک فعالیت راهبردی در خصوص گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه است.

وی ادامه داد: در نظرسنجی آمده است که بالغ از ۷۵ درصد افراد از عدم حفظ قرآن کریم حسرت می‌خورند و می‌توان گفت این مقدار تعداد قابل توجهی هستند. این امر سرمایه ویژه ای می‌شود که دغدغه مندان و سرمایه گذاران این ظرفیت را جدی بگیرند.

حجت الاسلام تقی زاده افزود: در زمینه حفظ موضوعی جریان حفظ زندگی با آیه‌ها با هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی مختلف علی‌الخصوص آموزش و پرورش اجرا شد. امروز ۱۱ میلیون نفر در این طرح شرکت کردند که بالغ بر یک میلیون در امتحان نهایی شرکت کردند و هشتصد هزار نفر گواهی حفظ و فهم آیه‌ها را دریافت کردند.

وی ادامه داد: ما جریان حفظ موضوعی را دروازه ورود جامعه به حفظ تخصصی و ارتباط گرفتن با قرآن می‌پنداریم.سازمان دارالقرآن دغدغه حفظ موضوعی داشته و این جریان در قالب طرح زندگی با آیه‌ها ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: در زمینه حفظ عمومی نیز ما نیاز داریم زمینه حفظ عمومی را فراهم کنیم. از ظرفیت دارالقرآن ها و مؤسسات باید استفاده شود و باید به صورت جدی تری فعالیت کنیم.

حجت الاسلام تقی زاده افزود: تا امروز بالغ بر ۵۷ هزار نفر در حفظ عمومی وارد شدند. جریان حفظ موضوعی اگر موفق باشد باید افراد را به سمت جریان حفظ تخصصی سوق دهد. این ظرفیت بدون بستر جریان‌های آموزش و پرورش و صداوسیما بدون اثر خواهد بود.

وی ادامه داد: ما امسال نوزدهمین اعطای مدرک تخصصی به حافظان را داریم و رکورد شرکت در این آزمون شکسته شد و این رویداد ویژه و فرصت فوق العاده ای و کاری زیرساختی محسوب می‌شود. از سال گذشته حضور اتباع را نیز داشتیم.

وی ادامه داد: همچنین باید گفت برنامه محفل شوق و رغبت برای فعالیت‌های قرآنی را به وجود آورده و ولی افراد از ظرفیت‌های به وجود آمده در فضای جامعه بی اطلاع هستند.

از سال آینده طرح زندگی با آیه‌ها کاملاً در دروس تلفیق خواهد شد

در ادامه این نشست باقری مدیر کل قرآن و عترت نماز در ادامه گفت: در آموزش و پرورش موضوع حفظ از فعالیت‌های محوری اداره کل قرآن و عترت و نماز است و در همین راستا فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی خاصی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در دوره دبستان ۳۰۰ دانش آموز در سطوح مختلف مسابقات قرآن و عترت حضور دارند.

باقری اظهار داشت: آموزش را در سه سطح و سه عنوان برگزار می‌کنیم. حفظ تخصصی در دارالقرآن‌های آموزش و پرورش انجام می‌شود و حفظ موضوعی با اجرای طرح زندگی با آیه‌ها تلفیق شده است. از سال آینده حفظ موضوعی کاملاً منطبق با طرح زندگی با آیه‌ها خواهد بود. دانشگاه فرهنگیان هم آموزگاران خود را برای ورود به مدارس به نحوی انتخاب می‌کند که سواد قرآنی اولیه برخوردار باشند.

وی ادامه داد: حفظ ترتیبی در صد مدرسه شبانه روزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.همچنین از زمانهای خالی این مدرسه می‌توان با هم افزایی نهادهای فرهنگی مختلف بهترین استفاده را برد.

با شناخت ذایقه مخاطب می‌توان اتفاقات خوبی در جامعه رقم زد

در ادامه این نشست خواجه پیری گفت: باوری نهادینه شده بود که دین گریزی دارد در جامعه گسترده می‌شود.

وی ادامه داد: نخبگان قرآنی تصمیم گرفتند روش خود را عوض کنند و این تغییر در برنامه محفل و مسطورا دیده شد. هماهنگی تمام دستگاه‌ها در این طرح دیده شد و به این نتیجه رسیدند اگر ذایقه مخاطب مورد توجه باشد و همه پای کار باشند اتفاق خوبی رقم می‌خورد .۸۷ درصد مردم به قرآن باور دارند و باید از این ظرفیت هم استفاده شود.

در پایان این نشست از پوستر حفظ موضوعی رونمایی شد.

کد خبر 6090805 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • جهادگرانی که درس زندگی می‌دهند/ معلمان باید در قله کوه باشند
  • دولت رئیسی بیخیال لایحه حجاب شد | نیاز به قانون جدیدی نیست معطل نمی‌مانیم!
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • امیر جدیدی در نقش منصور بهرامی ایفای نقش می‌کند
  • امیر جدیدی بازیگر فیلم فرانسوی شد
  • (تصاویر) این زن زندگی خود را وقف گربه‌ها کرد
  • امیر جدیدی نقش تنیسور مشهور ایرانی را بازی می‌کند
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند