Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@06:08:12 GMT

«نردبان» فیلمی تأثیرگذار در بافت سنتی و معنوی قم

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۸۰۸۳۳

«نردبان» فیلمی تأثیرگذار در بافت سنتی و معنوی قم

فیلم بلند «نردبان» که با محوریت بافت سنتی و معنوی قم و در یک تم مذهبی اجتماعی تولید شده؛ نمایانگر ظرفیت عظیم شهر علم و بصیرت برای خلق آثار متعدد تلویزیونی و سینمایی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ایام نوروز سال جاری مانند سال‌های قبل، فیلم‌های ایرانی و خارجی بسیاری از شبکه‌های مختلف سیما به نمایش درآمد که یکی از آن‌ها، فیلم «نردبان» به کارگردانی و نویسندگی مشترک ولی باقری و افسانه آقانژاد و محصول سال 1398 بود، فیلمی در ژانر کودک و نوجوان که در قم، با همکاری اداره کل آموزش و پرورش این استان و در دبستان حضرت زهرا (س) ساخته شد و فیلمنامه آن هم در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جایزه نخست بخش تألیف و اندیشه‌های نو را دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«نردبان»، داستان زندگی دختری 9 ساله به نام نرگس را روایت می‌کند که مدرسه اش در تدارک برپایی جشن تکلیف برای وی و دیگر همکلاسی‌های اوست و قرار است همه این دانش آموزان با چادرهای رنگی خود در جشن تکلیفشان حاضر شوند، اما در این بین اتفاقاتی می‌افتد.

باید گفت «نردبان»، تصویرسازیِ یک «گُذار» است، گذار و گُذرِ نرگس از مسیر زندگی روزمرّه برای رسیدن به یک رفتار باثبات و منطقی.

در این مسیر، انتخاب عنوان «نردبان» برای این فیلم هم نشاندهنده همین سیر و گذر صعودی شخصیت اول فیلم است و نامگذاری دقیقی تلقی می‌شود.

درباره این فیلم می‌توان به این نکته اشاره کرد که این اثر تاحدودی توانسته محیط فکری و رفتاری دخترانِ در آستانه سنِ تکلیف را به تصویر بکشد؛ بویژه آن که فیلمنامه می‌کوشد تا رفتارهای پرخاشگرانه نرگس در ابتدای داستان را با یک سیر منطقی در زندگی روزمره به رفتار توأم با حسّ مسؤولیت وی ختم و آن را به مخاطب عرضه کند.

بر این اساس می‌توان اذعان کرد که تلاش نویسندگان و فیلمسازان این اثر، «نردبان» را به یک فیلم داستانگوی باورپذیر تبدیل کرده که می‌تواند گلیم خود را از آب بکشد و تاحدودی راوی قصه نسبتا جذاب خویش باشد.

البته در این مسیر، تمهید نویسندگان و فیلمسازان اثر برای غیاب مقطعی مادر نرگس در بخش‌هایی از فیلم، خود به باورپذیریِ این تغییر در شخصیت اصلی یعنی نرگس کمک کرده و توانسته حسّ همذات پنداری مخاطبان را نیز با خود همراه کند، در عین حال که در غیاب مقطعی مادر نرگس، حضور پُررنگ مادربزرگ او به عنوان یک بزرگتر معنوی در جای جای فیلم، دیده می‌شود و تأثیر لازم را می‌گذارد.

این چنین است که این مادربزرگ حتی در انتخاب رنگ چادرنماز نرگس و تمرین وی برای یادگیری اذکار نماز تا دیگر موارد، به درستی نقش آفرینی می‌کند و به کمک نرگس می‌آید.

در عین حال باید به این نکته نیز توجه داد که استفاده فیلمسازان اثر از لوکیشن‌های مختلف شهر قم بویژه گذر از بازار سنتی قم و متن بافت فرسوده شهر و استفاده از لوکیشن خانه ای با بافت قدیمی در کنار انتخاب شغل سفالگری برای پدر خانواده، در خدمت داستان فیلم و از دیگر نقاط قوت آن است.

این گونه است که نرگس در قصّه به تصویرکشیده شده «نردبان»، حتی بدون حضور عینی در جشن تکلیف مدرسه، به یک خودباوری ایمانی می‌رسد که در این باره، حضور وی همراه با دوست و مادربزرگش در محوطه اطراف حرم حضرت معصومه (س) و در حالی که چادر محبوب خود را به سر دارد نشانه ای از همین رسیدن به خودباوری، لذت درونی و البته آرامش معنوی است.

او در سِیر قصه خود، از شخصیتی لجباز و پرخاشگر، به دختری مسؤولیت پذیر تبدیل می‌شود که حتی می‌تواند بدون حضور پدر و مادر، تصمیم بگیرد و کارهای خود را به خوبی پیش ببرد.

این چنین است که نرگس با تمهیدات اندیشیده شده در قصه، به یک پُختگی نسبی (مانند سفالی که در کوره پخته می‌شود) یعنی همان آغاز سنّ تکلیف می‌رسد تا صحنه پایانی فیلم یعنی شادی وی در حالی که چادر به سر دارد نیز معنادار باشد.

البته «نردبان» می‌تواند با یک بازنگری در تدوین خود و حذف برخی صحنه‌ها بویژه در یک سوم پایانی فیلم، به ریتمی مناسب تر دست یابد تا همراهی مخاطب بویژه مخاطب کودک و نوجوان با اثر بیشتر شود.

کوتاه سخن آن که «نردبان»، نمایش تلاش یک تیم برای ثبت یک اثر هنری معنوی با محوریت قم است و نشان می‌دهد که فضای معنوی و سنتی قم، بستری کاملا مناسب برای خلق فیلم‌های بلند تلویزیونی و حتی سینمایی است؛ به شرط آن که نهادهای فرهنگی قم نیز زمینه را برای این حضور و خلق اثر مهیّا سازند و مُشوّق حقیقی هنرمندان در این زمینه باشند.

انتهای پیام/2258

 

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه تلویزیون فیلم نوروز شهر مقدس قم فیلم نردبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۸۰۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست مشترک با مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اهمیت مالکیت معنوی در زیست فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان تاکید کرد و گفت: کودکان و نوجوانان این سرزمین باید با عملکرد مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت در زمینه‌هایی همچون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری آشنا شوند و این امر خود نیازمند آموزشی متناسب و درخور سن این افراد است.

در ادامه حامد علامتی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز گفت: آموزش مالکیت معنوی در دنیا به عنوان یکی از بحث‌های پایه‌ای برای کودکان است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از متولیان مؤثر در حوزه کودک و نوجوان است.

وی افزود: آموزش عمومی و فردی منابع انسانی در حوزه مالکیت فکری، تولید پادکست، انیمیشن، تئاتر، تصویرسازی و انتشار کتب مناسب سن کودکان و نوجوانان در راستای آموزش نسل جدید و آشنایی با مالکیت فکری از موضوعاتی است که با تعامل مشترک با سازمان ثبت باید برای کودکان و نوجوانان عملیاتی شود.

در این نشست که اسلامی سرپرست مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت نیز حضور داشت، مقرر شد در آینده‌ای نزدیک تفاهم نامه مشترکی فی‌مابین مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جهت اجرایی شدن موارد ذکر شده منعقد شود.

کد خبر 6097407

دیگر خبرها

  • ننه گلبهار دوستت داریم
  • محتوای فرهنگی برای کاروان‌های حج استان سمنان تدوین شود
  • مهار حریق در ساختمان ۴ طبقه شهرک پردیسان
  • معلمان نقش اصلی و تأثیرگذار در توسعه و بالندگی جامعه دارند
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • تفاوت بین بادکش و حجامت + فیلم
  • زائران حج مورد عنایت ویژه الهی هستند
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • (ویدئو) اصول درمانی طب سنتی برای زیبایی پوست
  • اصول درمانی طب سنتی برای زیبایی پوست