Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتابک جعفری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان بارش در این حوضه طی سال آبی جاری تاکنون به ۳۱۶ میلی‌متر رسیده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۴۳۸ میلی‌متر بود.

وی بیان کرد: با وجود کاهش ۱۲۲ میلی متری بارش‌ها در این حوضه، حجم آب دریاچه ارومیه از سه میلیارد و ۵۸۰ میلیون مترمکعب روز مشابه سال گذشته به چهارمیلیارد و ۶۲۰ میلیون مترمکعب رسیده و افزایش یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعبی را شاهد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر به بیش از سه هزار و ۹۳ کیلومتر مربع رسیده‌، اضافه کرد: وسعت این دریاچه نیز نسبت به سال گذشته ۲۳۱ کیلومتر مربع بیشتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: تراز دریاچه ارومیه نسبت به ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۳۹۸) ۴۰ سانتی متر بیشتر شده و در این مدت همچنین شاهد افزایش ۲۶۵ کیلومتر مربعی مساحت و یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون مترمکعبی آب دریاچه ارومیه بوده ایم.

به گزارش ایرنا طی زمستان ۱۳۹۷ و بهار ۱۳۹۸ به واسطه افزایش میزان آب ورودی به دریاچه، تراز آن طی چند ماه بیش از یک متر افزایش یافت و امید زیادی را در راستای احیای این دریاچه ایجاد کرد؛ اگرچه در ماه‌های بعدی و به واسطه کاهش آب‌های ورودی و تبخیر آب، تراز دریاچه روند کاهشی داشته ولی سطح آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان بالاتر است.

با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل این ستاد تراز دریاچه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا آذربایجان غربی دریاچه ارومیه زمستان ماهواره سال بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی دریاچه ارومیه سال گذشته تراز دریاچه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۸۱۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های بهاری تراز سدها را افزایش می‌دهد

حمید فضایلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: هر چند وضعیت بهتری را نسبت به سال گذشته در ذخیره‌سازی منابع آب داریم ولی همچنان انتظار می‌رود با توجه به تداوم خشکسالی به ویژه در فصول پیش رو اهالی استان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

وی خاطرنشان کرد: بارش‌های اردیبهشت ماه و اوایل خرداد بر اساس اعلام هواشناسی قابل توجه خواهد بود و می‌توان به پر شدن مخازن سدها تا حد امیدبخش بیش از گذشته امیدوار بود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل گفت: حجم ذخایر سدهای استان اردبیل در حال حاضر به بیش از ۱۹۵ میلیون متر مکعب رسیده و ۲ سد بزرگ یامچی و سبلان اردبیل وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارند.

فضایلی افزود: تنها ۳۲ درصد حجم ذخایر سدها پر شدن که با بارش‌های رخ داده در اردیبهشت و اوایل خردادماه امیدواریم این حجم تا ۵۰ درصد و بالاتر هم ارتقا یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سد یامچی در حال حاضر بیش از ۲۷ میلیون متر مکعب آب دارد و پیش‌بینی می‌شود این میزان ذخیره آب افزایش پیدا کند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل اضافه کرد: هر چند نسبت به سال گذشته در همین ایام ما با کاهش پنج درصدی در ذخایر حجم مخزنی سد یامچی روبه‌رو هستیم ولی پیش‌بینی‌ها حکایت از جبران این کسری و بهبود شرایط ذخیره‌سازی سد یامچی دارد.

فضایلی به ذخیره سد سبلان نیز تا ۳۹ میلیون متر مکعب اشاره کرد و ادامه داد: این میزان پنج میلیون متر مکعب نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است و به نظر می‌رسد این روند ذخیره‌سازی در پشت سد سبلان قبل از شروع کشت و زرع بهاره ادامه پیدا کند.

وی به ذخایر سد ارس و خداآفرین به عنوان ۲ سد تأمین‌کننده آب شرب و کشاورزی شمال استان اشاره کرد و گفت: این ۲ سد نیز نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارند و برنامه‌ریزی بر این است تا از ذخایر آن برای بخش‌های کشاورزی و شرب استفاده شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به در پیش بودن فصل گرم سال میزان مصرف نیز افزایش پیدا کند که قطعا با رعایت اصل صرفه‌جویی در مصرف آب و سایر انرژی‌ها امیدواریم تابستان مناسبی را سپری کنیم.

کد خبر 6100415

دیگر خبرها

  • بارش‌های بهاری تراز سدها را افزایش می‌دهد
  • حجم صادرات و واردات افزایش داشته است
  • افزایش ۲۰ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه
  • افزایش حجم آب دریاچه ارومیه به ۲.۵ میلیارد مترمکعب
  • وضعیت مخازن سد حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و ارس
  • تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۵ سانتی‌متر افزایش یافت
  • تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۰ متر رسید/لزوم تغییر الگوی کشت
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد
  • «ارومیه» واقعا احیا شد؟