Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-06@19:33:01 GMT

شکاف بین حداقل مزد و حداقل معیشت کارگران پر نشده است

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۸۱۵۵۶

شکاف بین حداقل مزد و حداقل معیشت کارگران پر نشده است

به گزارش صدای ایران، هادی ابوی در ارزیابی مصوبه دستمزد شورای عالی کار اظهارکرد: حداقل مزد کارگران در سال گذشته یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان بود که امسال با افزایش ۲۱ درصدی در شورای عالی کار به یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان رسید؛ بنابراین رقم دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی که به آن اشاره می‌شود، در کف مزد اتفاق نیفتاده است؛ اما هر آن چیزی که متاثر از افزایش مزد است، محاسبه شده و در واقع با اضافه کردن بن خواربار، حق مسکن، سنوات کارگری و حق اولاد به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بیش از ۷۰ درصد کارگران حداقل بگیرند

وی ادامه داد: اما این افزایش دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی در بخش کارگران با سابقه و دارای اولاد است و بیش از ۷۰ درصد کارگران حداقل بگیرند و در حالت خوشبینانه اگر کارفرمایان بن خواربار ۴۰۰ هزار تومانی و حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی را به آنها بپردازند باز هم کل دریافتی آنها به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نمی رسد.

این مقام مسئول کارگری تصریح کرد: آنچه درخصوص افزایش ۱۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران اعلام شده نیز باید به تصویب هیات وزیران برسد و حداقل شش ماه طول می‌کشد تا مصوبه کمک هزینه مسکن از تصویب بگذرد تا در حقوق کارگران لحاظ شود.

هزینه معیشت کارگران از مرز ۴.۹ میلیون تومان گذشته است

ابوی با اشاره به افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل مزد کارگران در سال گذشته، گفت: در حالی که هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری سال ۱۳۹۷ حدود سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین شده بود، حداقل مزد کارگران را ۳۶.۵ درصد بالا بردیم ولی با وجود آنکه کمیته دستمزد شورای عالی کار بهمن ماه سال گذشته پس از صرف ساعت‌ها وقت و کار کارشناسی، هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران را چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان اعلام کرد، حداقل مزد کارگران را امسال ۲۱ درصد تصویب کردیم.

به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران، حتی اگر افزایش ۳۳ درصدی حقوق کارگران و رسیدن آن به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را هم بپذیریم، هزینه معیشت خانوارهای کارگری امسال از مرز چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان گذشته و با مصوبه شورای عالی کار عملا شکاف بین حداقل مزد و حداقل معیشت کارگران پر نشده است.

تاکید قانون کار بر تعیین حداقل دستمزد کارگران

وی با بیان اینکه قانون کار بر حداقل ها تاکید دارد و افزایش دستمزدی که در آن تاکید شده باید روی کف مزد اتفاق بیفتد، گفت: در ماده ۴۱ قانون کار گفته نشده حقوق کارگری که چند فرزند دارد بیشتر شود و کارگری که مجرد است یا فرزندی ندارد، افزایش نیابد؛ بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار موظف است همه ساله میزان حداقل دستمزد کارگران در نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف را تعیین کند و طبق تبصره این ماده، کارفرمایان موظفند به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید نپردازند؛ لذا اگر کارفرمایان در قانون ایرادی می‌بینند می توانند با همکاری وزارت کار آن را اصلاح کنند.

درخواست نمایندگان مجلس برای بازنگری مصوبه مزد

این مقام مسئول کارگری در عین حال به انتقادهایی که نسبت به مصوبه دستمزد شورای عالی کار مطرح می شود، اشاره و خاطرنشان کرد:جامعه کارگری طی روزهای گذشته پیگیر مصوبه دستمزد بود؛ حتی تعدادی از نمایندگان مجلس هم از وزارت کار خواستند تا مصوبه بازنگری شود و طرح سوال داشتند که چرا به این شیوه و بدون اجماع نمایندگان کارگری حداقل مزد به تصویب رسید. علیرغم آنکه جامعه کارگری در فاصله بین نوروز تا شب نیمه شعبان که مصوبه دستمزد به تصویب رسید چشم انتظار رقم مزد بود ولی عیدی خوبی به کارگران ندادیم. اگر قرار بود همان صورتجلسه ای که ۲۹ اسفند سال قبل نوشته شد را به تصویب برسانیم، چرا تعیین دستمزد کارگران را به سال جدید موکول کردیم؟

دستمزد در حوزه معاونت روابط کار است

ابوی ادامه داد: با وجود اظهارنظرهای بسیاری که از سوی نمایندگان، کارشناسان و مسئولان شاهد بودیم، توقع این بود که به جای معاون اقتصادی و معاون رفاه وزارت کار، معاونت روابط کار در موضع دفاع از حقوق کارگران اعلام نظر می‌کرد، چراکه اساسا تعیین دستمزد در حوزه روابط کار است و صرف‌نظر از عنوان دولتی، ایشان سبقه کارگری دارد و از بدنه جامعه کارگری است.

احتمال بازنگری مزد با توجه به عدم ابلاغ بخشنامه دستمزد

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در پایان گفت: مصوبه دستمزد سال ۱۳۹۹ برخلاف سال‌های قبل که بلافاصله ابلاغ و اجرا می شد، هنوز ابلاغ نشده و این احتمال که مزد کارگران برای سال ۱۳۹۹ بازنگری شود، وجود دارد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: صدای ایران کارگران دستمزد کارگران دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حداقل مزد کارگران شورای عالی کار معیشت کارگران مصوبه دستمزد هزار تومانی قانون کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۸۱۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه کارگری باید مورد تکریم و احترام قرار گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم ظهر یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی کار و کارگر و تجلیل از منتخبان اظهار کرد: نگاه اسلام به کارگر، نگاه قدرشناسانه است ولی نگاه نظام‌های سرمایه‌داری به کارگران نگاه بهره‌گیرانه و استثمارگرانه می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه کارگری باید مورد تکریم و احترام قرار گیرد، افزود: این احترام باید تنها مختص یک روز در سال نباشد بلکه در طول سال این تکریم باید صورت پذیرد. کار و کارگر باید به یک ارزش جاری تبدیل شود و همه خود را به معنای واقعی مدیون کارگر بدانند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ارزشمندی کارگر در مرحله اول ناشی از کار است، خاطرنشان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم که توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان شعار سال جدید نامگذاری شده است بدون تلاش کارگران امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: دولت و مجلس برای بهبود کسب و کار توان مضاعف را به‌کار گیرند و برای تحقق این امر شعار کافی نیست و کارگران انتظار دارند اقدام عملی رخ دهد. تأمین امنیت شغلی جز مسائل مهم جامعه کارگری است و حقوق و مزایای کارگر متناسب با شرایط اقتصادی باید در نظر گرفته شود.

آیت‌الله آل‌هاشم با بیان اینکه معیشت یکی از دغدغه‌های جامعه کارگری است، تصریح کرد: باید به تأمین مسکن کارگران و ساماندهی قراردادهای کار توجهی بیشتری کرد. کارگر و کارفرما ۲ بال پرواز هستند که دولت و مجلس باید با سیاست‌گذاری درست رابطه منصفانه بین این ۲ بال را ایجاد کند.

کد خبر 6097648

دیگر خبرها

  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است
  • تعیین دستمزد کارگران به مجلس واگذار می‌شود؟
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است/ توافق حاصل نشد
  • ۸۰ درصد جمعیت اصفهان جزو جامعه کارگری هستند
  • برگزاری جشن کارگری شهرداری سمنان با نام «سپاس کارگر»
  • حق مسکن کارگران ۲ برابر می‌شود؟
  • جامعه کارگری باید مورد تکریم و احترام قرار گیرد
  • دولت رئیسی می‌خواهد کارگران را از مشارکت در تعیین دستمزدشان کنار بگذارد
  • تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران قطعی شد؟