Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه گذشته میلادی شش کارشناس پزشکی چینی در حالی از یک جت هواپیمایی صربستان در فرودگاه شهر بلگراد خارج شدند که با استقبال و فرش قرمز آلکساندر ووجیچ، رئیس جمهور این کشور و تنی چند از وزرای کابینه وی مواجه شدند؛ ووجیچ بعد از خوش و بش‌های اولیه در اقدامی نمادین پرچم صربستان و سپس پرچم چین را بوسید.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین در صربستان که یکی از نزدیکترین هم‌پیمانان اروپایی‌اش محسوب می‌شود و همچنین در چند کشور دوست دیگر اقدام به ارائه رهنمودهای میدانی به منظور کمک به مبارزه آنها با شیوع کروناویروسی که جهان را درنوردیده، کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدامات چین بخشی از تلاش‌های گسترده این کشور به منظور نشان دادن رهبری خود در جهان در زمینه مبارزه با شیوع ویروس بیماری کووید ۱۹ است. با این حال اخیراً واشنگتن و چند کشور دیگر از پکن به دلیل مدیریت نامناسب پاسخ اولیه به شیوع این ویروس در خاک خود که گمان برده می‌شود منشاء آن از شهر ووهان بوده، انتقاد کرده‌اند.

 همزمان با این تلاشهای پکن، دولتهای غربی که از مدت‌ها پیش نگران افزایش نفوذ چین در جهان از جمله به موجب پروژه بزرگ "کمربند و جاده" این کشور بوده‌اند، درگیر مبارزه خودشان با شیوع کروناویروس و افزایش تلفات این بیماری در کشورهای خود هستند.

 چین در عین حال تلاش دارد با ارائه یک ژست خیرخواهانه در عرصه خارجی، نگرانی‌ها از بابت قدرت فزاینده اقتصادی و نظامی خود را کاهش دهد و همزمان یکسری آلترناتیوها نظیر بانک سرمایه گذاری زیرساختی آسیا که در سال ۲۰۱۶ ایجاد کرد را در مقابل تسلط غربی‌ها بر نهادهای جهانی ارائه معرفی کند.

 گوردون هولدن، یک دیپلمات سابق کانادایی و مدیر انستیتوی چین در دانشگاه آلبرتا گفت: تردیدی وجود ندارد که چین از مسئله شیوع ویروس کووید ۱۹ به منظور پیشبرد آنچه که در راستای منافع ملی خود در نظر میگیرد، استفاده خواهد کرد.

 وی افزود: این شامل گسترش الگوی مدیریتی خود چین و در این مورد، متدولوژی این کشور در قبال مبارزه با شیوع بیماری میشود.

 این متدولوژی چین بر مبنای اتخاذ یک رویکرد فراگیر امّا تهاجمی است که این کشور اخیراً برای مبارزه با شیوع کرونا در خاک خود در پیش گرفت. پکن در این راستا اقدام به قرنطینه شهر ووهان کرد و به عنوان نخستین کشوری که از شیوع این بیماری رنج برد، به دانش کارشناسی خوبی در زمینه اتخاذ اقدامات لازم برای مقابله با این ویروس دست یافته است. اخیراً سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، هدف این کشور از اعزام تیم‌های پزشکی خود به چند کشور دیگر جهان، به اشتراک گذاشتن تجارب چین در مبارزه با این ویروس بوده است نه صدور الگوی مدیریتی‌اش به خارج. پکن علاوه بر صربستان، تیم‌های پزشکی خود را به کامبوج، ایران، عراق، لائوس، پاکستان ونزوئلا و همچنین ایتالیا اعزام کرده است؛ ایتالیا تنها کشور گروه اقتصادی ۷ است که به پروژه "کمربند و جاده" چین پیوسته است. این کشور اخیرا خسارات شدیدی را از بابت شیوع کروناویروس متحمل شده است. چند روز پیش نیز یک تیم پزشکی ۱۲ نفره چین وارد فیلیپین شد تا به این کشور در زمینه مبارزه با شیوع کرونا کمک کند.

پکن در حالی این تیم‌های پزشکی را به چند کشور اعزام کرده که از سوی دیگر اقدام به اعطا یا فروش محموله‌های اقلام محافظتی و پزشکی خود به حدود ۹۰ کشور از جمله رقبایش همچون آمریکا کرده است. براساس اعلام آژانس همکاری برای توسعه بین‌الملل چین، این کشور همچنین با برگزاری ویدیوکنفرانس‌هایی با دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، دانش کارشناسی خود را برای مقابله با ویروس در اختیار آنها قرار داده است. پنگ ژیکیانگ، یک متخصص مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در استان گوانگدونگ چین و رییس تیم اعزامی چین به صربستان در اظهاراتی از طریق تلفن گفت: ما امیدوار هستیم که کشورهای دیگر تراژدی‌های چین را تکرار نکنند.

به گفته پنگ و همچنین لیانگ، یک عضو تیم چینی که ماه گذشته میلادی به کامبوج اعزام شد، این تیم‌های پزشکی چینی به کشورهای میزبانشان در زمینه ساخت بیمارستانهای موقتی و صحرایی و اجرای دیگر تدابیر مدیریت شیوع ویروس مشابه با تدابیری که خود چین در خانه برای کاهش موارد ابتلای جدید اجرا کرد، مشاوره می‌دهند. از جمله مواردی که این تیم‌های چینی درباره آنها مشاوره می‌دهند قرنطینه ساختن یا جداسازی افراد دارای علائم خفیف بیماری به منظور کنترل گسترش اولیه ویروس، شیوه‌های برخورد با  پیچیدگی‌ها و طرح گسترده سنجش دمای بدن افراد به هنگام ورود به مکان‌های عمومی هستند. صربستان بر طبق توصیه‌های تیم چینی شروع به قرنطینه ساختن افراد دارای علایم خفیف کرده و نظامیان خود را برای ایجاد بیمارستان‌های صحرایی برای افراد دارای علائم خفیف به کار گرفت. صربستان از این اقدامات استقبال کرده و از تأثیر آنها بر کند ساختن شیوع ویروس در آنجا خبر داده است. یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری صربستان که نامش را فاش نکرد، گفت: ما رویکرد خود را تغییر دادیم و با حمایت کارشناسان چینی دست به اجرای تست‌های گسترده‌تر و بیشتر زدیم.

 در کامبوج نیز که یک حامی وفادار پکن در جنوب شرق آسیا است، به پیشنهاد تیم اعزامی از چین صدور روادید برای مسافران خارجی به شدت محدود شد. این کشور خود را آماده موج بازگشت افرادی که  ماه جاری میلادی از تعطیلات سال نوی خمری بازمی‌گردند آماده می‌کند. کامبوج در عین حال در حال بررسی توصیه‌های تیم چینی به منظور تغییر کاربری هتل‌ها و مدارس خود و استفاده از آنها برای مکان‌های قرنطینه مسافران بازگشته از سفر است.

 برخوردها با رویکرد چین در کشورهایی مثل صربستان تاکنون مثبت بوده‌اند. در بلگراد تیم چینی از بنای یادبود کشته شدگان یک بمباران آمریکا علیه سفارت چین در سال ۱۹۹۹ بازدید کردند؛ اتفاقی که واشنگتن آن را یک حادثه تصادفی خوانده و از بابت آن عذرخواهی کرده بود.

 بعد از ورود تیم چینی به شهر بلگراد، پلاکاردی در خیابانی در مرکز این شهر همراه با تصویر رهبر چین به نمایش گذاشته شد که روی آن به زبان چینی و صربستانی نوشته شده بود: برادر بزرگ شی! از شما متشکر هستیم!

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کرونا در جهان کروناویروس مبارزه با شیوع تیم های پزشکی شیوع ویروس تیم چینی چند کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۸۲۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران کرونا هستیم

رئیس‌ کل سازمان نظام پرستاری گفت: سازمان نظام پرستاری پیشنهاد ویژه‌ای در خصوص به‌کارگیری و استخدام نیروهای دوران کرونا داشته است و مجدانه پیگیر این موضوع مهم هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پرستاری، محمدتقی جهان‌پور اظهار کرد: پیش‌نویس لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران که در ۳۱ ماده تنظیم و پیشنهادات سازمان نظام پرستاری مضاف بر مواد پیشنهادی معاونت پرستاری در ۱۲ ماده ارائه شده است که مهم‌ترین محورهای آن استخدام پرستاران همگام با توسعه تخت‌های بیمارستانی و نیاز کشور، تأمین معیشت و رفاه پرستاران و حمایت‌های گسترده جهت جبران خدمت، آینده‌سازی حرفه‌ای و تخصصی پرستاری، تکریم از بازنشستگان و اجرای صحیح قوانین حوزه پرستاری مانند قانون مشاغل سخت و زیان‌آور با مشارکت همه ذی‌نفعان مورد ویرایش و تدوین قرار گرفته است.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری پیشنهاد ویژه‌ای در خصوص به‌کارگیری و استخدام نیروهای دوران کرونا داشته است و مجدانه پیگیر این موضوع مهم هستیم، نسبت پایین پرستار به تخت در مقایسه با استانداردهای حداقلی، علاوه بر کاهش کیفیت خدمات درمانی و مراقبتی، اهمیت جذب و استخدام نیروهای جدید، به خصوص بازجذب نیروهای باتجربه دوران کرونا را بیشتر می‌کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: تدوین این لایحه گامی مهم در جهت حمایت از حقوق پرستاران و ارتقای جایگاه این قشر فداکار در نظام سلامت کشور محسوب می‌شود و می‌توانیم، شاهد بهبود کیفیت زندگی و کاری پرستاران و افزایش انگیزه و رضایت شغلی آنها و در جهت ارتقای سلامت مردم باشیم.

جهان‌پور گفت: ظرفیتی که سازمان نظام پرستاری دارد، یک شبکه بزرگ اجتماعی است که دارای ۱۵۹ هیئت‌مدیره در سراسر کشور است، مجموعه این هیئت‌مدیره‌ها و سازمان مرکزی می‌تواند واسط بین مردم و حِرَف با حاکمیت باشد، بنابراین ارج نهادن به مجموعه‌های گروه صنفی و حرفه‌ای و انجمن‌های علمی از دغدغه‌های مهم ما است و می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها به ما کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال منویات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه پرستاران و درخواست مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی نهاد ریاست‌جمهوری مبنی بر پیگیری مطالبات این قشر زحمت‌کش، سازمان نظام پرستاری کل کشور پیشنهادات خود را جهت غنای بیشتر لایحه حمایت مادی و معنوی به وزارت بهداشت ارائه داده است.

کد خبر 751700

دیگر خبرها

  • بلژیک: کشورهای اروپایی صدور سلاح به اسرائیل را متوقف کنند
  • واکسن‌های آسترازنکا از سراسر جهان جمع‌آوری می‌شوند
  • هشدار برای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران شیوع کرونا هستیم
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران کرونا هستیم
  • ساخت گونه ای جدید و بسیار خطرناک از ویروس ابولا توسط دانشمندان چینی
  • فرصت حج برای غزه
  • برگزاری کنفرانسی برای مهار مهاجران در دانمارک
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • تیرانداز چینی رکورد تفنگ ۱۰ متر بانوان جهان را شکست