Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@01:06:45 GMT

کدام «کالاهای خوراکی» در اسفندماه 98 «ارزان تر» شده اند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۸۹۵۷۹

کدام «کالاهای خوراکی» در اسفندماه 98 «ارزان تر» شده اند؟

به گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم 12 ماهه منتهی به اسفند ماه سال 98 کشور برای ششمین ماه پیاپی نزولی شد و به 34.8 درصد رسید.

به گزارش تابناک اقتصادی، این کاهش های پیاپی نرخ تورم اما نمود آن چنانی در زندگی مردم نداشته است چرا که بسیاری از مردم نرخ تورم را بر مبنای افزایش و کاهش برخی کالاهای خوراکی که روزانه یا هفتگی یا ماهانه با آن ها سر و کار دارند، می سنجند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین منظور در این مطلب به بررسی وضعیت قیمتی کالاهای خوراکی در اسفند ماه سال گذشته خواهیم پرداخت.

به تازگی مرکز آمار ایران، گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی در اسفند ماه سال گذشته را منتشر کرده است. بررسی ها نشان می دهند که رشد قیمت کالاها برخلاف ماه های ابتدایی سال جاری به زیر 100 درصد رسیده است.

پیاز رکورددار رشد قیمت در اسفندماه سال گذشته

بررسی ها نشان می دهد که رشد پیاز و چای خارجی در اسفند ماه 1398 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل بیش از 50 درصد بوده است. قیمت پیاز با رشد 86.9 درصدی در یک سال گذشته رکوردار افزایش قیمت در بین کالاهای خوراکی است و پس از آن قیمت چای خارجی با 83.1 درصد بدین لحاظ قرار دارد.

رشد قیمت 13 قلم کالای خوراکی بین 10 تا 50 درصد

نمودار زیر رشد قیمت اقلام خوراکی را نشان می دهد که در اسفند ماه سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته قیمت آن ها  بین 10 تا 50 درصد رشد داشته است. همان گونه که ملاحظه می شود قیمت برنج ایرانی درجه یک با رشد 42.8 درصدی صدرنشین این دسته بندی است. بعد از آن نیز عدس با رشد قیمت 36.8 درصدی و موز با رشد قیمت 32.3 درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند.

رشد قیمت کدام کالاها بین 1 تا 10 درصد بوده است؟

رشد دو قلم کالا در اسفند ماه سال 1398 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بین 1 تا 10 درصد بوده است. این دو قلم کالا عبارت بوده اند از: کره پاستوریزه با رشد قیمت 2.5 درصدی و پرتقال محصول داخلی با رشد قیمت 8 درصد.

کدام کالاهای خوراکی ارزان تر شدند؟

بررسی گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری در اسفند ماه سال 1398 نشان می دهد که قیمت برخی از کالاها در مقایسه با اسفند ماه سال 1397 کاهش یافته و یا به عبارت بهتر ارزان تر شده است. بررسی ها نشان می دهد که قیمت یک کیلو خیار کاهشی 16.6 درصدی داشته است. همچنین قیمت سیب زرد درختی 13.6 درصد، مرغ ماشینی 13.4 درصد، گوجه فرنگی 12.4 درصد، رب گوجه فرنگی 10.1 درصدی، گوشت گاو و گوساله 5.7 درصد و گوشت گوسفند 1.5 درصد کاهش داشته است.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا حسن انوشه جهش تولید شبکه اجتماعی شاد فیلم خروج اوپک پلاس مرکز آمار پیاز نرخ تورم عدس خیار ویروس کرونا حسن انوشه جهش تولید شبکه اجتماعی شاد فیلم خروج اوپک پلاس اسفند ماه سال کالاهای خوراکی نشان می دهد ماه سال گذشته رشد قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۸۹۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت

به گزارش قدس آنلاین، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در آسیا در روز چهارشنبه یک افزایش قیمت جزئی داشته که می‌تواند نتیجه گزارش کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا طی هفته گذشته باشد. به نظر می‌رسد توجه سرمایه‌گذاران از تنش‌های خاورمیانه دور شده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ سنت معادل ۰.۰۲ درصد کاهش به ۸۸ دلار و ۴۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲ سنت معادل ۰.۰۲ درصد کاهش ۸۳ دلار و ۳۴ سنت معامله می‌شود.

آمار موسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد ذخایر نفت خام این کشور ۳.۲۳۷ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۱۹ آوریل کاهش یافته است. این در حالیست که بسیاری از تحلیلگران انتظار یک افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را داشتند.
تاجران منتظر اطلاعات رسمی در مورد ذخایر نفت و محصولات نفتی هستند که قرار است امروز منتشر شود.
در این بین، احتمال کاهش نرخ بهره در انگلیس و اتحادیه اروپا در ماه ژوئن افزایش یافته که می‌تواند به رشد اقتصاد و در نتیجه رشد تقاضا برای نفت کمک کند.
کپیتال ایکونومیکس طی یادداشتی اعلام کرد فعالیت تجاری در منطقه یورو و انگلیس در ماه جاری میلادی با بیشترین سرعت طی یک سال گذشته رشد داشته که حاکی از ادامه رشد اقتصاد منطقه است.
از طرف دیگر فعالیت تجاری در آمریکا در ماه آوریل تا پایین‌ترین سطح طی چهار ماه گذشته کاهش یافته است. بدین ترتیب سیاستگذاران قانع می‌شوند که لازم است نرخ بهره را جهت حمایت از اقتصاد پایین بیاورند.
با وجود تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه، به نظر می‌رسد توجه تاجران تا حدی از تحولات خاورمیانه در معاملات روز چهارشنبه دور شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • تراز منابع و مصارف تامین اجتماعی استان مرکزی پس از ۱۰ سال مثبت شد
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • افت قیمت در اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی + جدول
  • ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار؛کدام خودرو ۴۰ میلیون تومان ارزان شد؟ | جدول قیمت ها
  • کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟