Web Analytics Made Easy - Statcounter

ده‌ها سال است که دانشمندان ترکیب سنگ‌های مریخی و خاک را با ارسال مریخ نورد به سطح یا با بررسی شهاب سنگ‌هایی که از مریخ آمده‌اند، تجزیه و تحلیل کرده‌اند. اما با مأموریت‌هایی مانند مریخ‌نورد "استقامت" که مجهز به ابزار جمع آوری نمونه است مدت زیادی طول نمی‌کشد تا سنگ‌های مریخی برای مطالعه به زمین فرستاده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همانطور که فضانوردان ماموریت آپولو نمونه‌های ماه را به زمین آوردند که این نشان دهنده وجود آب بر روی سطح ماه بود و این نشان دهنده شباهت ماه با زمین بود سنگ‌های مریخی نیز می‌توانند نشانه‌هایی مانند تشکیل و تکامل سیاره سرخ را در دل خود جای داده باشند. اما سوال این است چه نوع سنگی می‌بایست از مریخ به زمین بازگردانده شود و این سوالی است که کمپین بازگرداندن نمونه مریخ به آن فکر می‌کنند تا طی پرتاب مریخ نورد استقامت از آن استفاده کند.

پرتاب مریخ نورد استقامت دو هدف دارد. نخستین هدف، بررسی‌های علمی برای درک محیط مریخ در گذشته و حال و همچنین قابل سکونت بودن آن است. دلیل دوم نیز جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک مریخ برای آوردن به زمین است. در حال حاضر پرتاب این مریخ نورد برای ماه ژوئیه سال جاری برنامه ریزی شده است که ممکن است زمان پرتاب به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق بیفتد. درحالیکه "استقامت" ماموریتی است که توسط آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا رهبری می‌شود اما کمپین بازگرداندن نمونه شامل ۲۲ عضو دولتی آژانس فضایی اروپا است که سال گذشته طی کنفرانس"شورای وزیران اسپیس ۱۹ +"(Space۱۹+ Ministerial Council) در اسپانیا قبول کردند بودجه این برنامه را تامین کنند.

نمونه‌های آورده شده مریخ نورد استقامت یک شاهکار بی‌سابقه در تاریخ اکتشافات فضایی خواهد بود و شامل یک سفر ۵۳ میلیون کیلومتری(۳۳ میلیون مایل)، جمع آوری نمونه‌ها به زمین است. این مأموریت به مدت یک دهه به کاوش سیاره سرخ خواهد پرداخت.

هنگامی که مریخ نورد استقامت به مریخ رسید خواهد توانست سطح مریخ را بیش از یک سال به طور کامل بررسی کند و توسط ابزارهایی که دارد می‌تواند نمونه‌هایی از خاک مریخ را به زمین ارسال کند. این نمونه‌ها هنگامی که به زمین ارسال شوند دانشمندان ابزارهایی را به کار خواهند گرفت و اطلاعات خوبی از آنها به دست خواهند آورد.

خدمه ناسا که در دهه ۲۰۳۰ به مریخ فرستاده خواهند شد نیز در این ماموریت نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. گرچه کمپین بازگرداندن نمونه از مریخ به زمین از دو سطح نورد به نام‌های "سطح‌نورد آوردن نمونه" (Sample Fetch Rover) و "سطح نشین بازیابی نمونه"(Sample Retrieval Lander) نیز در یک ماموریت سال ۲۰۲۶ استفاده خواهد کرد.

در ماه اوت سال ۲۰۲۸ "سطح نشین بازیابی نمونه" در نزدیکی مریخ نورد استقامت قرار خواهد گرفت و در آنجا نیز "سطح‌نورد آوردن نمونه" برای بازیابی و آوردن نمونه و ذخیره آنها پرتاب خواهد شد. این سطح نورد نیز توسط یک موشک به نام "وسیله صعود به مریخ"( MAV) در بهار ۲۰۲۹ پرتاب خواهد شد و به مدار نزدیک مریخ خواهد رسید و هنگامی که به آنجا برسد "مدارگرد بازگشت به زمین"(ERO) آژانس فضایی اروپا که از ماه ژوئیه سال ۲۰۲۸در آنجا بوده به آن خواهد رسید و نمونه‌ها را به زمین ارسال خواهد کرد. اگر همه این برنامه درست پیش روند نمونه‌ها در سال ۲۰۳۲ به زمین ارسال خواهند شد.

با مطالعه نمونه‌های آورده شده از مریخ به زمین دانشمندان قادر خواهند بود با ابزارهای پیشرفته‌ای که دارند این داده‌های بزرگ را بررسی کنند. همانطور که داده‌های آپولو اطلاعات بسیاری از ماه همانند تشکیل و تکامل و ترکیب آن ارائه دادند نمونه‌های آورده شده از مریخ به زمین نیز اطلاعات بسیاری از مریخ در اختیار دانشمندان قرار خواهند داد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری ناسا آژانس فضایی اروپا مریخ زمین پارسی خبر مریخ نورد استقامت مریخ به زمین زمین ارسال آوردن نمونه سطح نورد نمونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۸۹۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسا یک پیام از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین دریافت کرد

فضاپیمای «سایکی» ناسا یک پیام را به زمین منتقل کرده که از فاصله ۱۴۰ میلیون مایل دورتر آمده است.

به گزارش ایسنا، ناسا فاش کرده که زمین به تازگی یک پیام لیزری را از ۱۴۰ میلیون مایلی(۲۲۵ میلیون کیلومتری) دریافت کرده است اما پیش از اینکه منتظر دیدن بیگانگان باشیم، باید به یک توضیح ساده توجه کنیم.

به نقل از دیلی میل، پیام لیزری توسط فضاپیمای «سایکی»(Psyche) ناسا به زمین منتقل شد که در حال حاضر ۱۴۰ میلیون مایل دورتر از زمین قرار دارد. این فاصله ۱.۵ برابر فاصله زمین و خورشید است.

ناسا توضیح داد: این شاهکار چشمگیر می‌تواند راه را برای ماموریت‌های آینده به مریخ هموار کند. این دستاورد یک نگاه اجمالی را به نحوه استفاده کردن فضاپیماها از ارتباطات نوری در آینده ارائه می‌دهد و امکان انتقال داده‌ها، اطلاعات علمی پیچیده و تصاویر و ویدیوهای با کیفیت بالا را با سرعت بالاتر فراهم می‌کند که در حمایت از جهش بزرگ بعدی بشر یعنی فرستادن انسان به مریخ صورت می‌گیرند.

پیام لیزری توسط سیستم «ارتباطات نوری فضای عمیق»(DSOC) ناسا که در حال حاضر روی سفینه فضایی سایکی قرار دارد، به زمین فرستاده شد.

«میرا سرینیواسان»(Meera Srinivasan) سرپرست عملیات این پروژه در «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» ناسا گفت: ما حدود ۱۰ دقیقه از داده‌های فضاپیما را در روز هشتم آوریل دریافت کردیم. این یک نقطه عطف مهم برای پروژه است که نشان می‌دهد چگونه ارتباطات نوری می‌توانند به سیستم فرکانس رادیویی فضاپیما متصل شوند.

این آزمایش اولین بار در دسامبر ۲۰۲۳ آغاز شد؛ زمانی که سایکی تنها ۱۹ میلیون مایل از زمین فاصله داشت. طی آن آزمایش اولیه، داده‌های آزمایشی با سرعت ۲۶۷ مگابیت در ثانیه منتقل شدند که با سرعت دانلود اینترنت پهن‌باند قابل مقایسه است.

اکنون که فضاپیما در فاصله بیش از هفت برابر دورتر قرار دارد، سرعت ارسال و دریافت اطلاعات کاهش یافته است. فضاپیما در جدیدترین آزمایش، داده‌ها را با سرعت ۲۵ مگابیت در ثانیه ارسال کرد.

اگرچه این سرعت ممکن است کم به نظر برسد اما ناسا می‌گوید که از هدف پروژه برای اثبات امکان‌پذیر شدن ارسال حداقل یک مگابیت در ثانیه بسیار بیشتر است. «کن اندروز»(Ken Andrews) مدیر عملیات پرواز پروژه در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا گفت: اگرچه مقدار کمی از داده‌ها در یک بازه زمانی کوتاه منتقل شدند اما این واقعیت که ما اکنون چنین کاری را انجام می‌دهیم، از همه انتظارات ما فراتر رفته است.

پیش از این، ناسا برای برقراری ارتباط با ماموریت‌هایی که فراتر از زمین سفر می‌کنند، تنها از امواج رادیویی استفاده می‌کرد. ناسا توضیح داد: مانند فیبر نوری که جایگزین خطوط تلفن قدیمی روی زمین می‌شوند، جایگزین کردن ارتباطات رادیویی با ارتباطات نوری امکان انتقال داده در سراسر منظومه شمسی را با ۱۰ تا ۱۰۰ برابر ظرفیت کنونی سیستم‌های مورد استفاده فضاپیماها فراهم می‌کند. این امر به همراه پشتیبانی از تجهیزات علمی با وضوح بالاتر، مأموریت‌های اکتشافی انسانی و رباتیک آینده را بهتر امکان‌پذیر می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • ناسا یک پیام از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین دریافت کرد
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری
  • درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد