Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@21:00:25 GMT

معماری صخره‌ای خاص و عجیب روستای تاریخی «کندوان»

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۰۴۸۸

‍‍‍‍‍‍

دریافت 4 MB

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به ممنوعیت سفر به آذربایجان شرقی به دلیل شیوع ویروس کرونا با تماشای این ویدئو سفری مجازی به روستای تاریخی کندوان که یکی از روستاهای شهرستان اسکو است خواهیم داشت و معماری عجیب صخره‌ای این روستا را تماشا می‌کنیم.

روستای کندوان در دامنه سر سبز سهند در ۱۸ کیلومتری جنوب اسکو و ۶۲ کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صخره‌های کله قندی و غارهای دستکند توسط انسان که به عنوان خانه‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از شگفت انگیزترین روستاهای صخره‌ای جهان را پدید آورده است.

روستای کندوان آب و هوای سردی دارد و مردمان آن ۱۸۰ روز از سال را در شرایط یخبندان می‌گذرانند.

کندوان در بخش شمال غربی کوه سهند واقع شده و البته در شکل‌گیری آن نیز این کوه نقش بسیار زیادی داشته است. روستای کندوان به خاطر معماری صخره‌ای خود معروف است که در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌های سهند ایجاد شده‌است. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به فرم کران درآمده‌است. اکنون داخل این صخره‌ها روستاییان خانه‌های کله قندی کنده اند و داخل این خانه‌ها زندگی می‌کنند.

عده‌ای آن را مربوط به‌قرن هفتم و برخی دیگری مربوط به دوران پیش از اسلام می‌دانند. اما آنچه که عمومیت دارد قدمت ۶ هزار ساله این روستا را نشان می‌دهد و گفته می‌شود که خانه‌های صخره‌ای کندوان نیز قدمتی ۷۰۰ ساله دارند.

از دیدگاه برخی محققان، ساکنان اولیه کندوان اهالی حیله‌ور بوده‌اند و برای حفظ جان خود از شر مغول‌ها به این مکان آمده‌اند و برخی سفالینه‌های موجود در این روستا نیز نشان دهنده این است که زندگی قبل از زمان ایلخانیان نیز در این مکان وجود داشته است.

کندوان در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

کد خبر 4899854

منبع: مهر

کلیدواژه: کندوان جاذبه گردشگری آثار تاریخی ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا شیوع کرونا بوشهر شیراز نیمه شعبان شهرکرد بارش باران گرگان بیرجند استانداری قزوین ایلام جهش تولید قزوین خانه ها صخره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۰۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم) جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم) نمایی از طولانی‌ترین پل تاریخی ایران (فیلم)

دیگر خبرها

  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند
  • معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر
  • برنامه ملی بازآفرینی در کشور اجرا می‌شود
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)
  • افتتاح خانه بهداشت روستای لوتک شهرستان هامون
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • رمزگشایی از گورستان تاریخی هفتاد ملا (+عکس)