Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@22:18:09 GMT

آیا همه باید از ماسک صورت استفاده کنند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۰۹۰۱

آیا همه باید از ماسک صورت استفاده کنند؟

آیا اعضای جامعه در پی بیماری همه‌گیر ویروس COVID-19 باید از ماسک صورت استفاده کنند؟ این یک سؤال بحث‌برانگیز است که کشورها و مقامات مختلف توصیه‌های متفاوتی برای آن ارائه می‌دهند. در این گزارش به این موضوع پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در پی شیوع ویروس کرونا محققان و پزشکان در سراسر دنیا به  دنبال ارائه دستورالعمل‌های پیشگیری و همچنین تولید دارو یا واکسن برای آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از انتشار و ابتلا به کرونا، استفاده از ماسک صورت است.

توصیه‌های متناقض

دو تا از سازمان‌های مهم بهداشت جهانی در مورد پوشیدن ماسک اختلاف‌نظر دارند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) معتقد است که در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر استفاده از ماسک (اعم از پزشکی یا انواع دیگر) توسط افراد سالم که می‌تواند از ابتلا آن‌ها به ویروس‌های تنفسی ازجمله COVID-19 جلوگیری کند، وجود ندارد.

سازمان بهداشت جهانی ماسک‌های ویژه (ماسک‌های N95 یا معادل آن) به‌علاوه محافظت‌های دیگر را برای کادر پزشکی کلیه مراکز درمانی که با افراد مبتلابه این ویروس در ارتباط اند، توصیه می‌کند.

اما در مقابل، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) اخیراً به همه توصیه کرده است که ماسک (پارچه‌ای) بزنند. اگرچه  این امر به‌منظور جلوگیری از انتقال ویروس افراد آلوده است، نه برای جلوگیری از آلوده شدن فرد گیرنده.

چه کسی درست می‌گوید؟ آیا ماسک زدن از ما محافظت نمی‌کند؟ آیا از دیگران محافظت می‌کند؟

نحوه گسترش ویروس کرونا

برای بررسی این موضوع، ابتدا باید ببینیم که ویروس کرونا چگونه گسترش می‌یابد و آیا ماسک می‌تواند جلوی آن را بگیرد یا خیر.

چندین حالت ممکن برای سرایت وجود دارد.

فرد آلوده درحالی‌که در فاصله حدود دو متر از شخص دیگر قرار دارد، می‌تواند از طریق سرفه، عطسه یا تنفس، ویروس را به چشم، بینی یا دهان شخص دیگر انتقال دهد.

حالت دیگر زمانی است که فرد مبتلابه ویروس، روی دستان خود یا یک سطح سرفه یا عطسه می‌کند. سپس فردی که سالم است با او دست داده یا آن سطح را لمس می‌کند و از این طریق ویروس را به چشم، بینی یا دهان خود منتقل می‌کند.

این امکان هم وجود دارد که یک فرد آلوده با سرفه یا عطسه در هوا ویروس را از طریق انتشار هوا به فرد سالم منتقل کند، حتی اگر فاصله خود را با وی حفظ کرده باشد.

ما نمی‌دانیم میزان انتقال ویروس کرونا توسط هریک از این حالات مذکور چقدر است. همچنین مشخص نیست که ماسک در هرکدام از این موارد چقدر می‌تواند از افراد محافظت کند.

بهترین شواهد فعلی

برای حل این سؤال، ما 14 کارآزمایی تصادفی از پوشیدن ماسک و سرایت برای بیماری‌های شبیه آنفلوانزا را تجزیه‌وتحلیل کردیم. (هیچ کارآزمایی تصادفی مربوط به خود COVID-19 وجود ندارد، بنابراین بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم بررسی بیماری‌های مشابه است.)

هنگامی‌که ما نتایج این کارآزمایی ها را که در آن تأثیر زدن و نزدن ماسک برای کادر درمانی و مردم جامعه بررسی شد، موردمطالعه قرار دادیم، آن‌ها اثبات نکردند که زدن ماسک منجر به کاهش قابل‌توجهی از بیماری آنفلوانزا می‌شود.

بااین‌حال، این مطالعات برای غیرمحتمل شمردن تأثیر ماسک‌ها بسیار اندک بود.

چرا کسی که ماسک زده در امان نیست؟!

چندین دلیل احتمالی وجود دارد که ماسک‌ها محافظت قابل‌توجهی نمی‌کنند.

اول اینکه ماسک‌ها بدون محافظت از چشم تأثیر چندانی ندارند. ما از آزمایشات حیوانات و تجربیات آزمایشگاهی می‌دانیم که آنفلوانزا یا سایر کرونا‌ویروس‌ها می‌توانند وارد چشم شوند و به سمت بینی و سیستم تنفسی حرکت کنند.

درحالی‌که ماسک‌های استاندارد و مخصوص از محافظت ناقصی برخوردار هستند، به نظر می‌رسد استفاده از ماسک‌های مخصوص همراه با عینک حفاظ‌دار، محافظت کاملی را ارائه می‌دهند. بااین‌حال، هیچ مطالعه‌ای در وضعیت واقعی برای اندازه‌گیری نتایج استفاده ترکیبی از ماسک و عینک وجود ندارد.

تأثیر پایین زدن ماسک ممکن است به این دلیل باشد که مردم از آن‌ها به‌درستی استفاده نکرده‌اند. برای مثال، یک مطالعه نشان داد که متأسفانه کمتر از نیمی از کسانی که موردمطالعه قرار گرفتند "اکثر اوقات" آن‌ها را می‌پوشیدند. همچنین ممکن است افراد ماسک را به‌طور اشتباه استفاده کنند، یا هنگام برداشتن آن، یک قسمت آلوده از ماسک را لمس کرده و ویروس را به دست خود، سپس چشم‌ها و به‌این‌ترتیب به بینی منتقل کنند.

ماسک همچنین ممکن است احساس کاذب از امنیت را ایجاد کند، به این معنی که کسی که ماسک زده ممکن است کارهای خطرناکی مانند ورود به فضاها و مکان‌های شلوغ را انجام دهد.

آیا زدن ماسک باعث محافظت از دیگران می‌شود؟

آیا ماسک می‌تواند از دیگران در برابر ویروس محافظت کند؟ یک مطالعه آزمایشگاهی اخیر در هنگ‌کنگ نشان داد که ماسک‌ها می‌توانند از انتشار ویروس توسط کسی که آن را زده، جلوگیری کنند.

آن‌ها افراد مبتلابه علائم آنفلوانزا را موردمطالعه قرار دادند، به این صورت که به نیمی از آن‌ها ماسک دادند و نیمی دیگر را بدون ماسک رها کردند. سپس به مدت 30 دقیقه ویروس‌هایی که از طریق تنفس و سرفه در هوا بود را جمع‌آوری کردند.

ماسک‌ها باعث کاهش مقادیر قطرات و ذرات معلق در هوا شد. اما فقط 17 مورد از 111 فرد مبتلابه کرونا‌ویروس بودند. درحالی‌که این مطالعه امیدوارکننده است، باید سریعاً تکرار شود.

ما همچنین نمی‌دانیم که چگونه این کاهش قطرات و ذرات معلق در هوا، به کاهش عفونت و سرایت در دنیای واقعی تبدیل می‌شود. اگر اثری وجود داشته باشد، ممکن است این اثر توسط چندین عامل ازجمله افراد بیمار که ماسک نمی‌زنند و افراد سالم که علامتی ندارند اما ناقل ویروس اند و آن را انتشار می‌دهند،کاهش پیدا کند.

آیا فقط برخی از افراد باید ماسک بزنند؟

اگر زدن ماسک باعث کاهش چشمگیر انتقال ویروس به دیگران می‌شود، چه کاری باید انجام دهیم؟ ما می‌توانیم از همه افراد با علائم تنفسی بخواهیم درملأعام ماسک بزنند. این می‌تواند راهبردهای دیگری مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، آزمایش و ردیابی را برای کاهش انتقال، تکمیل کند.

همچنین برای جلوگیری از انتشار ویروس توسط افرادی که آلوده اند اما علائمی ندارند، می‌توانیم از همه بخواهیم در فضاهای عمومی داخلی ماسک بزنند.

احتمال دیگر یک قانون «2 x 2» است: اگر در خارج از منزل، در فاصله بیش از 2 متر از افراد دیگر قرار بگیرید و مدت آن بیش از 2 دقیقه طول بکشد، باید ماسک بزنید.

درمجموع می‌توان گفت ماسک زدن می‌تواند مکملی برای فاصله‌گذاری اجتماعی، بهداشت دست و صورت، آزمایش و اعمال قرنطینه باشد.

انتهای پیام/4112/

منبع: آنا

کلیدواژه: سازمان بهداشت جهانی ماسک ویروس کرونا ماسک صورت ویروس کرونا زدن ماسک ماسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۰۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطرات عادت اشتباه پا گذاشتن روی داشبورد!

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به عادت قرار دادن پا روی داشبورد گفت: متاسفانه این عادت خطرناک علاوه بر سرنشین کنار راننده، بین خود رانندگان نیز مشاهده می‌شود که موجب کاهش توجه و تمرکز آنان از مسئولیت‌های رانندگی به ویژه در شرایط اضطراری می‌شود.

رضا معمارزاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه برخی عادت دارند هنگام نشستن در خودرو پای خود را روی داشبورد بگذارند، اظهار کرد: قرار دادن پا روی داشبورد می‌تواند در صورت فعال شدن کیسه هوا خودرو (ایربگ)، به شدت و میزان صدمه آن بیفزاید.

وی افزود: کیسه هوا برای سرنشینان خودرو البته در صورتی که درست نشسته باشند، طراحی شده است، در غیراین صورت نه تنها کیسه هوا از فرد یا افراد محافظت نمی‌کند، بلکه منجر به ایجاد صدمات جدی‌تری می‌شود. اگر پاها روی داشبور خودرو باشند و تصادفی رخ دهد، فشار ناشی از باز شدن کیسه هوا موجب می‌شود پاها به سمت بالا یا شیشه جلو پرتاب شوند در نتیجه آسیب جدی یا شاید غیرقابل‌جبرانی وارد شود.

معمارزاده با بیان اینکه پرتاب شدن پاها می‌تواند منجر به ایجاد شکستگی در ناحیه صورت و بینی نیز شود، گفت: اگر شدت تصادف زیاد باشد، کیسه هوا ممکن است با سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت هم باز شود. در چنین شرایطی اگر سرنشینان به طرز صحیحی در خودرو نشسته باشند فشار ناشی از چنین سرعتی آسیب جزیی وارد می‌کند اما کیسه هوا از ایجاد صدمات بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند.

وی افزود: باید توجه شود که کیسه هوا در شرایطی غیر از تصادف و بر اثر نقص فنی هم ممکن است باز شود یا احتمال دارد فرد به طور ناگهانی خیلی محکم به داشبورد ضربه بزند و زمینه باز شدن کیسه هوا را فراهم کند، بنابراین همیشه باید احتیاط شود و از قراردادن پاها روی داشبور پرهیز کرد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: هر چند کمربند ایمنی برای محافظت از جان سرنشینان طراحی شده است اما سرنشین خودرو باید درست بنشیند تا کمربند ایمنی بدون آسیب زدن به اندام‌های حیاتی از او محافظت کند. با قراردادن پاها روی داشبورد، وضعیت نشستن تغییر می‌کند و کمربند ایمنی به درستی روی بدن فرد قرار نمی‌گیرد و دچار آسیب می شود.

معمارزاده گفت: اگر سرنشین خودرو درست روی صندلی ننشیند و خودرو واژگون شود، هیچ چیزی برای محافظت از او وجود نخواهد داشت زیرا در صورت واژگونی خودرو، کیسه هوا وظیفه محافظت از قسمت‌های پایینی بدن را دارد و اگر پاها روی داشبور باشند، کیسه هوا نمی‌تواند کار خود را درست انجام دهد و از زانو یا سینه محافظت کند.

وی افزود: بنابراین تجهیزات ایمنی خودرو زمانی می‌توانند کار خود را درست انجام دهند که درست از آن‌ها استفاده شود.

وی به خطرناک بودن این عادت در موارد غیر تصادفی اشاره کرد و افزود: قرار دادن پا روی داشبورد حتی وقتی که ترمز ناگهانی گرفته می‌شود نیز بسیار خطرناک است، زیرا در این شرایط، فاصله بین پا و داشبورد به سرعت کاهش می‌یابد و پاها قفل می‌شوند و ممکن است فرد از روی صندلی به سمت پایین سُر بخورد.

معمارزاده با اشاره به رواج این عادت خطرناک بین سرنشینان گفت: متاسفانه این عادت خطرناک علاوه بر سرنشین کنار راننده، بین خود رانندگان نیز مشاهده می‌شود که موجب کاهش توجه و تمرکز آنان از مسئولیت‌های رانندگی به ویژه در شرایط اضطراری می‌شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دزفول بیان کرد: این کار حتی در سرعت پایین بسیار خطرناک است بنابراین بهترین راه حل این است که همیشه از قرار دادن پاهابر روی داشبورد پرهیز شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • صدور حکم انسداد کد ملی افراد در موارد خاص می‌تواند صورت گیرد
  • ارتباط ویتامین B12 با جوش و آکنه صورت
  • خطرات عادت اشتباه پا گذاشتن روی داشبورد!
  • خطرات عادت عجیب پا گذاشتن روی داشبورد!
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی در گفت و گو با رئیس پلیس آگاهی پایتخت | ماجرای سرقت دو سارق با پابند الکترونیکی چه بود
  • همه چیز درباره ثبت اختراع در سطح جهانی یا پتنت بین‌المللی
  • همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند