Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@16:12:45 GMT

توکلی؛ مردی که ووهان را قبل از کرونا می‌شناخت

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۲۴۳۳

توکلی؛ مردی که ووهان را قبل از کرونا می‌شناخت

«حسین توکلی» از قهرمانان ملی ایران است که در رفتار و عمل خود همیشه متفاوت از سایر بزرگان ورزش ایران عمل کرده است. او همان جوان ۲۲ ساله محمودآبادی است که توانست در سرزمین کانگروها با کسب مدال طلا در دسته ۱۰۵ کیلوگرم طلسم  بیش از سه دهه ناکامی ایران در کسب مدال طلای این رشته را بکشند.

طلسم‌شکنی که خوش یمن بود و روز بعد از این مدال، ایران در دسته فوق‌سنگین توسط «حسین رضازاده» نیز در بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی صاحب گردن آویز زرین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته دست تقدیر یک دهه بعد این ۲ پیشکسوت ورزشی را در برابر هم قرار داد تا جایی که آنان در رسانه‌ها نقدهای تندی علیه یکدیگر انجام دادند.

اما چرا توکلی متفاوت از سایر قهرمانان ملی است؟ او متفاوت عمل کرد زیرا پس از ۳۲ سال با بازوان توانمند خود توانست با مهار وزنه ۴۲۵ کیلوگرمی در مجموع عنوان قهرمانی المپیک ۲۰۰۰ سیدنی را از آن خود کند و نخستین مدال طلای المپیک در رشته وزنه‌برداری ایران در آغازین ماه‌های قرن بیست و یکم را از آن خود کند. اما این پایان کار شگفت‌انگیز توکلی نبود بلکه وی با حضور خود در سکوی توزیع جوایز با یک حرکت جهشی به سوژه رسانه‌ها تبدیل شد. پرش او روی سکوی نخست المپیک ۲۰۰۰ سیدنی از تصاویر به یاد ماندنی ادوار مختلف این جشنواره ورزشی به شمار می‌رود.

«ووهان» چین را با ویروس کرونا در سطح جهان می‌شناسند جایی که نخستین علائم این بیماری کشنده از آنجا شروع و به سایر نقاط جهان سرایت پیدا کرد. اما این شهر برای توکلی به مراتب شناخته شده‌تر از ویروس آن است. وی ۲۱ سال پیش و در سال ۱۹۹۹ و در سن ۲۱ سالگی در مسابقات قهرمانی آسیا که در این شهر  برگزار شد توانست بر سکوی نخست دسته ۱۰۵ کیلوگرم قرار بگیرد. وی سال ۲۰۰۴ نیز در مسابقات قهرمانی آسیا که در آلماتی قزاقستان برگزار شد عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد.

از نکات بارز کارنامه قهرمان المپیک سیدنی آن است که وی هیچگاه موفق به کسب مدال یا عنوان در مسابقات قهرمانی جهان نشده است. او در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ میلادی در این مسابقات شرکت که یک اوتی و ۲ عنوان پنجم مهم‌ترین نتیجه این ورزشکار به شمار می‌رود. توکلی همچنین مدال برنز بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان کره‌جنوبی را در کارنامه دارد.

دارنده مدال طلای المپیک سیدنی پس از سال ۲۰۰۴ فعالیتی در حوزه قهرمانی نداشت و به جرگه مربیان پیوست. داستان مربیگری او مانند زندگی قهرمانیش هم متفاوت بود. وی از معدود مربیانی به شمار می‌رود که در سه رشته وزنه‌برداری، پاراوزنه‌برداری و دوومیدانی تجربه کار دارد.

قهرمان المپیک به مدت یک‌ سال سرمربی تیم ملی بزرگسالان بود. وی همچنین سابقه مربیگری در تیم های پایه این رشته را در کارنامه دارد.

توکلی در زمان ریاست «بهرام افشارزاده» در فدراسیون وزنه‌برداری در کادر فنی تیم‌ ملی نوجوانان و جوانان فعالیت می‌کرد، اما پس از روی کار آمدن حسین رضازاده در راس فدراسیون، این مربی از سمت خود کنار گذاشته شد.

وی همچنین مدتی پیش از سوی کشور فیجی برای هدایت تیم ملی وزنه‌برداری این کشور دعوت به همکاری شد. در پی این دعوت تعداد زیاد از ورزشکاران نوجوان، جوان و بزرگسال اعتراض کردند. در میان معترضان الین کیکاماتانا، بانوی سال فیجی و یکی از بهترین وزنه‌برداران جوان در جهان نیز دیده می‌شد.

توکلی در سال ۱۳۹۶ رسما سرمربی بدنسازی «احسان حدادی» نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن شد.

توکلی در ابتدای سال ۱۳۹۸ از سوی کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین به عنوان سرمربی تیم پاراوزنه‌برداری انتخاب شد. حضور او در این سمت موجب کار با ورزشکارانی مانند مرحوم «سیامند رحمان» شد که عنوان‌دار جهان و پارالمپیک به شمار می‌رود.

برچسب‌ها کره‌ جنوبی سیدنی حسین توکلی تیم ملی وزنه برداری سیامند رحمان مسابقات قهرمانی آسیا کمیته ملی پارالمپیک پروندهٔ خبری همراه با پیشکسوتان ورزش ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کره جنوبی سیدنی حسین توکلی تیم ملی وزنه برداری سیامند رحمان مسابقات قهرمانی آسیا کمیته ملی پارالمپیک کره جنوبی سیدنی حسین توکلی تیم ملی وزنه برداری سیامند رحمان مسابقات قهرمانی آسیا کمیته ملی پارالمپیک مسابقات قهرمانی شمار می رود وزنه برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۲۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حالا آرون بروکس، تیلور جوان آمریکایی‌هاست؛ نه بزرگش کنیم نه دست کمش بگیریم

آرون بروکس مرموزترین مرد کشتی آزاد امروز دنیاست که سال قبل در مسابقات امیدهای جهان عنوان قهرمانی را به دست آورد و امسال با شکست دادن دیوید تیلور عنوان قهرمانی در مسابقات انتخابی این کشور را کسب کرد و در المپیک پاریس رقیب همه 86 کیلویی های برتر کشتی دنیاست.

به گزارش طرفداری، در وزن 86 کیلوی مسابقات المپیک 2024 به جز آرون بروکس، نماینده ایران (حسن یزدانی یا کامران قاسمپور)، مایلس امینه، عظمت دولت بیکوف و نایفونوف از همه قدرتمندتر هستند. همین دولت بیکوف در 2 سال اخیر و در مسابقات قهرمانی آسیا برابر نمایندگان کشورمان یعنی علیرضا کریمی و هادی وفایی پور برنده شده است.

با این حال به نظر می رسد چه دولت بیکوف قزاق، چه نایفونوف روس و چه مایلس امینه سن مارینویی رقبایی جدی برای نماینده 86 کیلوی ما نخواهند بود و در فینال مسابقات، آرون بروکس برابر نماینده ایران قرار خواهد گرفت.

پژمان درستکار، سرمربی سابق تیم ملی کشتی می گوید:

من این آرون بروکس را از سال گذشته رصد کرده ام و او را کشتی گیر بسیار قدرتمندی دیده ام و تصور می کنم حتی از دیوید تیلور قوی تر باشد.

اما همت مسلمی، مربی حسن یزدانی می گوید:

احتمال دارد که یک کشتی گیر دیگر در المپیک 2024 این آرون بروکس را حذف کند و او اصلا به فینال نرسد.

 

منطقی ترین گزینه به حرف پژمان درستکار نزدیک تر است. کسی که می تواند در 2 مسابقه برابر دیوید تیلور برنده باشد، یعنی کشتی گیری غیرقابل مهار و بسیار قدرتمند است. پس از همین امروز این کشتی گیر را در حد متوسط ها پایین نیاوریم و انتظار قهرمانی در المپیک پاریس برای نماینده ایران، قهرمان ما را در این وزن کم روحیه نکند.

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • کمیته ملی المپیک قهرمانی تیم ملی فوتسال را تبریک گفت
  • حالا آرون بروکس، تیلور جوان آمریکایی‌هاست؛ نه بزرگش کنیم نه دست کمش بگیریم
  • همدان میزبان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور است
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • اعلام مسیر رسیدن به المپیک در دوومیدانی/ برنامه اعزام‌ها مشخص شد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی 
  • استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر