Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازگشایی به شرط رعایت دستورالعمل های اجرایی و بهداشتی توسط مردم آثار روانی فاصله گذاری اجتماعی را کاهش می دهد.

 خبرگزاری شبستان، گروه اجتماعی - عصمت پناهی: شیوع کویید 19 سبک زندگی خانواده ها را تحت تاثیر قرار داده است و به دنبال اجرای فاصله گیری اجتماعی و در ادامه فاصله گذاری هوشمند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سبک زندگی خانواده ها تاثیرگذار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای خانواده ها که این روزها به واسطه اجرای طرح های پیشگیرانه ویروس کرونا تا مدت زمان زیادی را در خانه سپری کنند و گاه برخی اعضای خانواده تا روزها و هفته ها در خانه مانده اند، تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی، اصناف و تعطیلی بسیاری مشاغل نیز بر این خانه نشینی اجباری دامن زده است. در این میان اجرای طرح تعطیلی بوستان ها و پارک های سطح شهر که از هفت فروردین ماه در سراسر کشور اجرا شد و تا امروز نیز ادامه دارد، باعث شده است تا خانواده ها در بهار طبیعت از حضور در فضای سبز بوستان ها محروم بمانند.

 

در این میان و با گذشت حدود دو هفته از تعطیلی بوستان ها و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی زمزمه هایی از بازگشایی پارک ها و بوستان ها در روزهای آینده به گوش می رسد، به طوری که مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران با حضور در جلسه علنی شورای شهر تهران ضمن ارایه گزارشی از اقدامات این سازمان برای مقابله با کرونا از تصمیم گیری در مورد بازگشایی بوستان ها طی روزهای آینده خبر داد.

 

این در حالی است که زهرا صدر اعظم نوری نیز در صحن علنی شورا از معاون شهردار تهران خواسته بود تا در خصوص بازگشایی بوستان ها با رعایت دستورالعمل و پروتکل خاصی تصمیم گیری شود.

 

رییس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران گفته بود اگر قرار است بوستان ها بازگشایی شوند، باید فاصله گذاری اجتماعی در آنها رعایت شود تا از شیوع کرونا جلوگیری شده و شهروندان امکان استفاده از فضای سبز را داشته باشند.

 

در حالی که گمانه زنی ها درباره تصمیم گیری برای بازگشایی بوستان ها و پارک ها و نحوه حضور شهروندان در بوستان ها ادامه دارد، باید به این نکته توجه داشته باشیم که با وجود گستردگی و حجم بالای تعداد بوستان ها و پارک های بزرگ و کوچک در پایتخت نمی توان سیستم نظارتی برای رعایت دستورالعمل و طرح رعایت فاصله گذاری اجتماعی داشت، بنابراین خود شهروندان بنا به حقوق شهروندی که به آن قایل هستند، باید به صورت خودجوش فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و با خود مراقبتی، رعایت بهداشت فردی و مسایل بهداشتی به صورت عمد و در زمان محدود و مشخص در بوستان ها و پارک ها حضور یابند.

 

مشارکت شهروندان در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در بوستان ها و پارک ها مولفه مهمی است که می تواند علاوه بر بهره مندی شهروندان سلامت خود و خانواده هایشان را نیز تامین کند.

 

«فاطمه رضوانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به تاثیر طبیعت بر خلق و خوی انسان گفت: حضور در طبیعت علاوه بر افزایش سلامت جسمی استرس و افسردگی را کاهش می دهد.

 

این روانشناس با اشاره به شیوع ویروس کرونا، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تبعات آن بر سبک زندگی خانواده ها افزود: مانند طولانی مدت در خانه باعث می شود افراد دچار رخوت، کسلی، افسردگی و تندخویی شوند و این موضوع تنش میان اعضای خانواده را افزایش می دهد.

 

وی با بیان اینکه ماندن طولانی مدت در آپارتمان های کوچک و فاقد حیاط و فضای سبز و استرس ناشی از بیماری کرونا می تواند باعث تشویق روح و روان افراد شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که شیوع کرونا خود باعث ایجاد استرس در خانواده ها شده است، ماندن طولانی مدت در خانه نیز بر استرس افراد می افزاید و آستانه تحمل اعضای خانواده را پایین می آورد.

 

رضوانی با اشاره به تاثیر طبیعت در کاهش میزان استرس در سلامت روح و جسم انسان گفت: ورزش در فضای باز، پیاده روی، باغبانی و طبیعت گردی در تقویت روحیه و کاهش استرس افراد به ویژه در زندگی شهرنشینی نقش بسیار مهمی دارد اما در حال حاضر که با توجه به شرایط شیوع کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی امکان انجام این کارها وجود ندارد، خانواده ها می توانند با رعایت اصول بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی به مدت هرچند محدود در بوستان ها و پارک های محله خود حضور یابند.

 

وی در خصوص تعطیلی بوستان ها و پارک ها به دلیل شیوع کرونا گفت: تصمیم تعطیلی بوستان ها برای جلوگیری از شیوع کرونا اقدام مناسبی بود چرا که بوستان ها محل تجمع افراد زیادی بود و این امر احتمال و سرعت ابتلا به کرونا را در شهروندان افزایش می داد.

 

روانشناس تصریح کرد: امروز که شهروندان اطلاعات کافی در خصوص نحوه شیوع کرونا، راه های مقابله با آن و آگاهی از شیوه های خود مراقبتی دارند، می توانند متناسب با تصمیمی که مسئولان در ستاد مقابله با کرونا درباره بازگشایی بوستان ها خواهند گرفت، شهروندان به صورت کاملا حفاظت شده زمان محدودی در طول روز را به بوستان های محل خود بروند.

 

رضوانی تصریح کرد: مردم باید به تصمیماتی که مسئولان در ستاد مقابله با کرونا می گیرند، اعتماد داشته باشند و برای قطع زنجیره شیوع کرونا مشارکت و همراهی بیشتری داشته باشند.

 

این روزها که با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی بسیاری از اصناف همچنان در تعطیلی به سر می برند و مراکز آموزش عالی، مدارس، آموزشگاه ها و بسیاری مشاغل و حرف فرهنگی، ورزشی، هنری، اجتماعی در حالت تعطیلی به سر می برند، بازگشایی قاعده مند و اصولی بوستان ها و پارک ها می تواند سهمی هرچند اندک در ایجاد نشاط و تقویت روحیه خانواده ها داشته باشد اما مردم نیز نباید از رعایت اصول بهداشتی موضوع غافل شوند و از انجام اقدامات خطرآفرین و مخاطره انگیز خودداری کنند. با این وجود باید منتظر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بازگشایی یا تداوم تعطیلی پارک ها و بوستان ها در سطح کشور باشیم.

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ویروس کرونا اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی بازگشایی بوستان ها بوستان ها و پارک ها تعطیلی بوستان ها اعضای خانواده بوستان ها شیوع کرونا خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۲۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، مائده مهدی‌پور، یکشنبه شب در نشست یکشنبه‌های الگویی با موضوع معرفی الگوی شبکه فعالان مردمی جمعیت برنا با بیان اینکه فرزندآوری یک دغدغه جمعی است و ما برای آگاه‌سازی زنان در این زمینه کار را از سال ۱۴۰۰ آغاز کردیم، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع جوانی جمعیت و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه، به‌دنبال مجموعه‌های دارای دغدغه جوانی جمعیت و مرتبط با این موضوع رفتیم.

مهدی‌پور افزود: در قدم اول، افراد دغدغه‌مند شناسایی شدند و جلساتی با حضور آنها برگزار شد.

فعال اجتماعی و فرهنگی جوانی جمعیت از شناسایی ۸۰۰ مادر دو فرزندی در یزد خبر داد و گفت: مولفه‌های این خانواده‌ها از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تفریحی مورد بررسی قرار گرفت.

وی از تنظیم پرسشنامه برای مادران دو و سه فرزندی و تکمیل آن توسط مادران خبر داد و عنوان کرد: مادران سه تا چهار فرزندی نیز که مسیر فرزندآوری را طی کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند و فشارهای اجتماعی که به آنها وارد می شد، بررسی کردیم.

مهدی پور ادامه داد: این مادران برای دیگر خانواده ها به عنوان الگوی عینی معرفی شدند و شرایطی فراهم شد که مادران بتوانند با مادران چهار فرزندی ارتباط نزدیک داشته باشند و این دورهمی ها به صورت محله ای ادامه دارد.

وی یادآور شد: این دورهمی ها به یکی از پدران چهار فرزندی سپرده شد و کارگروهایی ذیل این دورهمی ها تشکیل شد ضمن اینکه این پدران و خانواده هایشان یک دورهمی خانوادگی را با دیگر خانواده ها برگزار می کنند.

مهدی پور به تشریح برنامه های این دورهمی ها پرداخت و گفت: به دنبال برگزاری این دوره ها، بانک اطلاعات خوب و دقیقی از خانواده های چهار فرزندی در یزد شکل گرفت.

وی همچنین با اشاره به مادران دهه هشتادی که از آنها به عنوان «برنا مام» یاد می شود، افزود: مادران دهه هشتادی در سالهای اولیه ازدواج دچار فشار فرهنگی و اجتماعی بودند بنابراین شبکه مجازی تشکیل شد و مسائل و مشکلات آنها مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی پور با اشاره به دورهمی هایی که توسط برنا مام‌ها تشکیل شده، بیان کرد: اتفاقات جالبی به واسطه این دورهمی ها شکل گرفت از جمله اعتکاف مادر و کودک که به کمک همین هسته ها برگزار شد که اتفاق ناب و ویژه ای بود.

این فعال اجتماعی به تشریح ارتباطات برقرار شده با حوزه های علمیه، ماماها، مراکز بهداشت و ... پرداخت و افزود: تلاش شده تا شرایط به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و تا حدی اقتصادی برای ترغیب مادران به فرزندآوری و کمک به جوانی جمعیت فراهم شود.

کد خبر 6091522

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند
  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • این پز اجتماعی میلیون ها تومان برای افراد آب می خورد | سگ گردانی و درآمد میلیونی داگ واکرها
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم