Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@14:32:02 GMT

میانجیگری روسیه ،چین و عربستان بین ایران و آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۳۳۹۹

میانجیگری روسیه ،چین و عربستان بین ایران و آمریکا

ساعت 24 - نظام سیاسی ایران در وضعیتی قرار دارد که می خواهد از وضعیت ناخوشایند امروز عبور کند و نیک می داند که برای رسیدن به روزهای بهتر باید تکلیف خود را با نظام سیاسی آمریکا یکسره کند. از سوی دیگر نظام سیاسی حاکم بر امریکا نیز می داند برای اینکه مناسبات روشن و بی تنش با خاورمیانه داشته باشد باید تکلیف خود را با ایران یک سره کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین  موقعیت دشواری که دو نظام سیاسی دست کم در حرف و درروی صحنت نشان می دهند که نمی خواهند به نفع دیگری حتی یک گام به عقب بردارند و در وضعیتی که رفتارهای مقامهای دوکشور بوی جنگ را درفضای جهان پراکنده است و به نظر می رسد در عراق این اتفاق بیفتد اما بنیادها و نهادهای مشورتی با ارایه تحلیلهای روزانه روزنه های امید برای اجتنااب از جنگ و رفتن به سوی تنش زدایی را نشان می دهند. سایت دیپلماسی ایرانی که به وزارت خارجه ایران نزدیک است نیز در مسیر انتخاب و انتشار این دست از مطالب پیشگام شده است و می خواهد این روزنه ها را به مقامهای ایرانی و نیز ایرانیان علاقمند به ایران نشان دهد. دومتن زیر خلاصه ای از دو نوشته گوناگون از دونهاد مختلف اندیشه ای و مشورتی غربی است که از سوی سایت دیپلماسی دراین روزهای سخت برای ترجمه انتخاب شده و اگاهان را به این نتیجه می رساند که این نوشته ها همان رویاهای کمرنگی است که شاید انتظار وقوع انها راداریم.

کارنگی اروپا

این نوشته از سوی شاخه اروپایی بنیاد کارنگی امریکای است  که آرزو می کند روسیه به ایران فشار بیاورد که باید دست کم در کوتاه مدت از تنش ها بکاهد و راههای دوستی را برای همیشه نبندد. بکارشناسان کارنگی نوشته اند  "این احتمال وجود دارد که روسیه و چین پیش از جلسه بعدی هیئت مدیره آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن درصدد استفاده از اهرم نفوذ خود بر ایران برای ترغیب این کشور به همکاری با دیگر اعضا برآیند. از آنجایی که روسیه در سال های اخیر در بسیاری از زمینه ‌ها با ایران همکاری دوجانبه داشته، برای کسب اطمینان از اینکه رفتارهای هسته ای تهران به نگرانی دیپلماتیک برای مسکو تبدیل نمی شود، خواهان همکاری شریک خود با آژانس است. ممکن است که کشورهای غربی روسیه و چین را به داشتن استانداردهای پایین در منع گسترش تسلیحات هسته‌ ای متهم کنند، اما هیچ کدام از این کشورها از مجهز شدن ایران به بمب اتم سودی نمی برند.

مسکو در جریان جنگ سرد در تفاهمی دوجانبه با واشنگتن، کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق را از دنبال کردن فعالیت های حساس هسته ای بازداشت. امروز هم اگرچه ایالات متحده رویکرد خصمانه ای در برابر جمهوری اسلامی و منافع روسیه در خاورمیانه دارد، اما آژانس بین المللی انرژی اتمی احتمالا از میانجی گری مسکو برای ترغیب تهران به عمل مطابق تعهداتش در «ان پی تی» استقبال می کند. اما آینده تعاملات روسیه و چین با ایران در رابطه با نظارت هسته ای تنها زمانی از نظر اروپا و ایالات متحده معنادار خواهد بود که مسکو و پکن با پایتخت های غربی در رابطه با قدرت آژانس بین المللی انرژی اتمی هم عقیده باشند. با توجه به این پیش زمینه، کشورهای غربی احتمالا در صورت موافقت روسیه یا چین با میانجی گری بر سر توافقی برای دستیابی آژانس بین المللی انرژی اتمی به مناطقی در ایران، جانب احتیاط را رعایت خواهند کرد؛ به خصوص اگر مفاد چنین توافقی قدرت نظارتی آژانس یا کارآمدی آن را کاهش دهد.

 شورای آتلانتیک

شورای آتلانیک نیز یک نهاد پژوهشی  - مشاوره ای است که کارشناسان ان آررزودارند کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای کاهش تنش ایران و امریکا گامهایی بردارند . کارشناسان این نهاد نوشته اند  "یک الگوی ممکن می تواند از این قرار باشد: تلاش عربستان و امارات برای ایجاد یک توافق عدم تجاوز متقابل بین ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای کاهش میزان تنش در خاورمیانه. این طرح می تواند از آنها در برابر حملات احتمالی محافظت کند و فشارها را از سوی ایالات متحده بردارد. کانال های پشت پرده ایران و امارات متحده و همکاری های عمان، قطر و کویت می توانند راهگشا باشد. دونالد ترامپ می تواند این توافق را یک پیروزی برای ایالات متحده معرفی کند که شایسته اقدامات اعتمادساز و تنش زدایی متناسبی از سوی ایالات متحده است. ترامپ می تواند برخی از تحریم های نمادین ایران را برداشته یا نیروهای امریکایی در عراق را به خانه بازگرداند.

این اقدام ترامپ می تواند مطابق با خواست ایران در کاهش حضور ایالات متحده در منطقه باشد و فضا را برای برداشتن گام های تنش زدای دیگری از سوی ایران هموار کند. مثل متوقف کردن ارسال سلاح به حوثی ها، این چرخه عمل و عکس العمل ادامه خواهد یافت و به کاهش تنش ها منجر خواهد شد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد المللی انرژی اتمی ایالات متحده نظام سیاسی آژانس بین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۳۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟

آیا دولت بایدن برای نجات رژیم صهیونیستی از انزوا و شکست بین‌المللی، عربستان را پیش پای اسرائیل قربانی می‌کند؟

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در حالی که پایتخت‌ها، شهرها و دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای جهان شاهد گسترده‌ترین اعتراضات ضد صهیونیستی است، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای سعودی در ریاض مدعی شد: «روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود. اقدام دوطرفه عربستان و آمریکا در رابطه با پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است. آمریکا و عربستان سعودی طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند».

فیصل بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان هم گفته است: «به مراحل نهائی توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم». این در حالی است که بلینکن با وقاحت گفته است: اسرائیل برنامه‌ای برای حفاظت از غیرنظامیان در حمله به «رفح» در جنوب غزه ندارد.

بلینکن در نشست با وزیران شورای همکاری خلیج‌فارس هم، خواستار سیستم دفاعی یکپارچه در مقابل ایران شد و ادعا کرد: رویارویی ایران با اسرائیل، نیاز به یکپارچگی دفاعی بیشتر را نشان می‌دهد. این حمله، تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع یکپارچه را نشان می‌دهد.

اظهارات بلینکن مبنی بر این که آمریکا و عربستان طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند، در حالی است که تشدید جنایت‌های اسرائیل در ماه‌های اخیر، موجب برانگیختگی گسترده جهانی و همچنین آماده شدن محاکم بین‌المللی برای صدور حکم تعقیب و بازداشت مقامات جنایتکار صهیونیست شده است. در میدان نظامی نیز تحلیلگران، از قطعیت شکست اسرائیل خبر می‌دهند و این علاوه‌بر ضربت راهبردی تحقیرآمیزی بود که اسرائیل از ایران خورد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دولت بایدن و نتانیاهو اصرار دارند دولت‌هایی مانند سعودی، اردن و امارات را قربانی کنند تا هر طور که شده اسرائیل را از باتلاقی که در آن دست‌وپا می‌زند، بیرون بکشند.

پیش از این، دیوید هرست، سردبیر وب‌سایت آمریکایی میدل‌ایست‌آی با اشاره به نقش‌آفرینی اردن، هنگام حمله ایران به اسرائیل هشدار داده بود: «در حالی که مردم اردن، شلیک موشک‌های ایرانی به اهداف خود در اسرائیل را تشویق می‌کردند، ارتش اردن آنها را از طرف اسرائیل سرنگون می‌کرد. اسرائیل ممکن است این واقعیت که متحدان واقعی دارد را جشن بگیرد، اما با این کار، مشروعیت دوستان خود را به طرز مُهلکی تضعیف می‌کند».

البته ایران در آن حمله، پایگاه‌های جاسوسی و نظامی اسرائیل از جمله پایگاه نواتیم را که حفاظت‌شده‌ترین پایگاه نظامی دنیا توصیف می‌شود، درهم کوبید و فقط ذلت و خفّت ماجرا برای شاه خائن اردن بماند.

بیگاری کشیدن اخیر از عربستان و واداشتن او به انتحار با باقی‌مانده حیثیت خود نزد ملت‌های مسلمان، در حالی است که میدل‌ایست مانیتور، آبان ۱۴۰۰ با اشاره به «گاو شیرده» توصیف‌شدن سعودی از سوی ترامپ نوشت: «زمانی که ترامپ، عربستان را گاو شیرده توصیف کرد، بن‌سلمان احساس توهین نکرد. او چرا در مقابل توهین‌های مداوم رهبران غربی سکوت می‌کند، اما در لبنان تنش ایجاد می‌کند؟».

دونالد ترامپ سال ۱۳۹۵ در حالی که هنوز رئیس‌جمهور نشده بود، گفته بود: «عربستان برای ما مانند گاوی شیرده است که هر وقت دیگر نتواند دلار و طلا بدهد، دستور ذبح آن را صادر می‌کنیم و این واقعیتی است که همه دوستان و دشمنان آمریکا به ویژه خود مقامات سعودی از آن آگاهند. عربستان، باید سه‌چهارم ثروتش را به آمریکا بابت حمایت‌های ما بپردازد».

او پس از ریاست‌جمهوری هم در جریان نشست خبری مشترک با سران لتونی، لیتوانی و استونی گفته بود: «می‌خواهم از سوریه خارج شویم و به کشورمان بازگردیم، می‌خواهم کشور خود را بازسازی کنم، هفت تریلیون دلار صرف کردیم اما هیچ چیزی نگرفتیم. ما در این مورد خیلی جدی فکر می‌کنیم و به‌زودی در این مورد تصمیم قطعی خواهیم گرفت. من به ریاض گفتم اگر می‌خواهید در این‌جا بمانیم، پس هزینه‌اش را بپردازید». ترامپ، اردیبهشت ۱۳۹۷ هم در دیدار با محمد بن‌سلمان گفت: «عربستان سعودی جزو خریداران بزرگ ما بوده است. [خطاب به بن‌سلمان] یکی از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شما خرید سهام و اقلام مختلف و تولید شغل برای آمریکایی‌ها است. من در ماه می در ریاض بودم. صدها میلیارد دلار به ایالات‌متحده بازگرداندیم. ما این را می‌دانیم و آنها هم می‌دانند». ترامپ سپس با نشان دادن چند لوح درباره خریدهای سعودی گفت: «اینها بعضی از چیزهایی هستند که از ما خریده‌اند. این یکی سه میلیارد دلار است، آن ۵۳۳میلیون دلار و آن یکی ۵۲۵میلیون دلار. این پول‌ها برای شما چیزی نیست؛ بیشتر بخرید این ۸۸۰میلیون دلار، این ۶۴۵میلیون دلار، این یکی ۶میلیارد دلار...».

اما بیش از صد میلیارد خرید نظامی از آمریکا- فقط ظرف یکی دو سال- نتوانست عربستان را به هنگام حمله متجاوزانه به یمن و تلافی‌شدن از سوی انصارالله، از گرداب نجات دهد و مانع از فرود آمدن موشک‌های در مناطق نفتی و نظامی شود. حالا هم به نظر می‌رسد اگر پای عربستان بیش از گذشته به بازی جنایتکارانه اسرائیل و آمریکا سُر بخورد، طرفی که بیش از همه زیان خواهد کرد، دولت سعودی است. مقاومت یمن نشان داده که کمترین ملاحظه‌ای درباره حامیان جنایات رژیم صهیونیستی ندارد.

دیگر خبرها

  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • آیا چین می‌تواند؟
  • مدودف خواستار مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست شد
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟