کرونا و مسائل آن از زاویه فهم هرمنوتیکی
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۴۹۸۹
رویدادها و کنشهای اجتماعی را باید بهمثابه یک متن به خوانش گرفت و به مداقه در آنها پرداخت. درخوانش و فهم رویدادهای از این سنخ، این انگاره و روایت هرمنوتیکی روشنگر خواهد بود: مرگ مؤلف، نادیده انگاشتن ذهنیت کنشگران، گشودگی و به سخن درآوردن هر آنچه از جنس متن است. بدینسان، عاملیت یک فرد و نقشی که در پدیدههای نوظهور دارد از طریق عینک عامل آن فرد قابل تأویل نیست، بلکه این خوانندگان و تماشاچیان هستند که با متن گشوده شده سروکار داشته و آن را در چارچوب عملیات هرمنوتیکی باز تفسیر میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بدین منوال که بعضی از این برشها در روایت خوانندگان و تماشاچیان سره و برخی دیگر از قطعات آن ناسره تشخیص داده شدند. قابل تکراراست که معیار سنجش سره از ناسره آنهم در قالب فهم هرمنوتیکی، کنشگران نیستند که تماشاچیان هستند. زیرا در نگاه عاملان، همه اعمال متصف بهخوبی و زیبایی هستند اما در چارچوب گرایش هرمنوتیکی «گادامر» که رگههایی از تجربه را با تاویل ممزوج کرده است براین منطق پای میفشارد که: «مُشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید».
حسن و قبح در نگاه هرمنوتیکی آن نیست که اول شخص مفرد از آن سخن میگوید بلکه حسن و قبح را باید در نگره دوم شخص آن در حالت گشودگی متن دید. قطعات ناسره کنش کنشگران در زمینه کرونا از نگاه دوم شخص مفرد یا تمامی تماشاچیان (جمع) همان پنهانکاری، احتکار وسایل بهداشتی، تقلب، یاوهگوییهای بیمورد، جعل اکاذیب و فرافکنی است.
این بخش از متن، حداقل در نگاه دوم شخص بریدههایی هستند که بسیار "ضالّه" و "مضلّه" هستند. اما این روایت به اینجا ختم نمیشود. روی دیگر آن، افزون بر نگاه اول مفرد در نگاه دوم نیز بسیار جذاب، زیبا و انسانی است، و آن ازخودگذشتگیها و یا اقدامات جهادی مردان بیادعاست. کسانی که دامن عافیت را رها کردند و بر خودخواهیهای خویش لجام زدند و پیش از آن که گلیم خویش را از موج بیرون کنند، چون شمع سوختند و پرتوافشانی کردند. دوم شخص مفرد وقتی چنین کنشهایی دلانگیز را در آیینه واقعیتهای اجتماعی و در این زنجیره به تماشا نشستند، هیچگاهی نگفتند:
شبی تاریک و بیم موج و گردابی چنین حائل
کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها
بدین ترتیب؛ در سطر بخش اول متن، شاهد مرگ عاطفه انسانی هستیم. کسانی که سود سرشار خود را در مرگ همنوعانشان به جستجو نشستند. این کنشها در نگاه دومشخص مفرد، مرگ احساسات و عواطف را در اجتماع به تصویر کشیده است. تلاش برای بقا، ارضای تمایلات سرکش و احتکار نیازهای ضروری بهداشتی به هر شکل ممکن و به بهای زیر پا گذاشتن اخلاق، زاویههای تاریک متن را در اختیار مطالعه کنندگان قرار می دهد. در واقع، این بخش از متن تمثیلی از رفتارهای مذموم فردی و اجتماعی است که در وضعیت پیش آمدن نابسامانیها، گریبان جامعه را گرفته و خون اعضای آن را در شیشه میریزند (در جنینی کار خونآشامی است).
اینها در نگاه دوم شخص، در حکم کورند و نیازمند راهنمایان و رهبرانی هستند که از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب رهنمون گردند. جامعه که شاهد مرگ اخلاق و عواطف انسانی باشد چیزی جز مرگ، تعفن، وحشت، بینظمی و رذالت باقی نمیماند:
اقوام روزگار به اخلاق زندهاند
قومی که گشت فاقد اخلاق مردنی است
اما در قطعات دوم متن یا نیمه دوم سریال، شاهد سوختن، اقدامات جهادی و احیای عواطف انسانی هستیم. کسانی که با کنششان غیرت و جوانمردی را برای جامعه مشق میکنند.
«شیخ احمد مداحها» بهعنوان سطرهای برجسته از این متن، در نگاه دومشخص، نماد و الگوی رستگاری هستند. اسوه بودن از اینرو که آنان متونی را در زمینه فتوت، خدمت و اخلاق در اختیار خوانندگان میگذارند تا آنان را نه با زبان که با رفتارشان به سمت نور و روشنایی رهنمون شوند (کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم). این رفتارها بر تمامی تبلیغاتی که زندگی این نهاد خدوم را درخور و خواب و شهوت خلاصه میکردند، خط بطلان کشید. آنان از طریق رفتارشان این شعر سعدی را به تفسیر نشستند:
بنیآدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند.
عبادت بهجز خدمت خلق نیست
به تسبیح و سجاده و دلق نیست.
برخلاف دسته اول که کر و کورند، شعور و درد انسانی ندارند، این دسته دارای بصیرت جهادی هستند. بصیرت جهادی، نمادی از پاکی، هوشیاری و درک درست از محیط است.
«بینا» و «کور» مفاهیم کلیدی قطعات نامتجانس یک متن هستند. در واقع فهم این دو نوع کنش در روشنایی این مفاهیم اساسی ممکن و میسر است. «کوری» و«بینایی» در این تفسیر«کوری» و «بینایی» فیزیکی نیست، بلکه «کوری» و «بینایی» مندرج در متن استعارههای معنادار و تمثیلهایی از یک واقعیت متنی است. نماد عقل و جهل، علم و دانایی و در نگاه اخلاقی دو متن معنادار از واژگان کرامت و رذالت است.
برچسبها کرونا افغانستان سعدی پروندهٔ خبری خسارت اقتصادی کرونا به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سهم اهالی فرهنگ در مهار کرونا کرونا و قشرهای آسیب پذیر زندگی پس از کرونا پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا هراس جهانی از ویروس کرونامنبع: ایرنا
کلیدواژه: کرونا افغانستان سعدی کرونا افغانستان سعدی شخص مفرد کنش ها یک متن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۴۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
به گزارش خبرآنلاین، آسترازنکا شرکت بزرگ تولیدکننده دارو سرانجام پس از چندسال تایید کرد که واکسن کرونای این شرکت میتواند عوارض جانبی لخته خون و کاهش پلاکت ایجاد کند.
تسنیم در خبری نوشت: آسترازنکا ـ شرکت بزرگ تولیدکننده دارو ـ سرانجام پس از چندسال تایید کرد که واکسن کرونای این شرکت با نام تجاری کوویشیلد (Covishield) که در سطح گستردهای استفاده شده، ممکن است عوارض جانبی نادر از جمله لخته خون و کاهش پلاکت خون ایجاد کند.
شرکت بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا، کوویشیلد را با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخت و تولید آن در دوران همهگیری کرونا در مؤسسه سرم هند انجام شد. این واکسن در بیش از ۱۵۰ کشور از جمله انگلیس و هند تزریق شد.
یافتههای برخی پژوهشهای انجامشده در دوره همهگیری نشان میداد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد مؤثر است.
با وجود این، یافتههای پژوهشهای بعدی نشان داده که این واکسن ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود که میتواند مرگبار باشد.
تعدادی از افراد در بریتانیا یک شکایت جمعی را ثبت و اعلام کردهاند که این واکسن منجر به بروز مرگ و میر و صدمات شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی هستند.
در حالی که آسترازنکا ادعای افراد را رد میکرد، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن در موارد بسیار نادر، باعث سندرم لخته خون میشود که علامت اصلی ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.
۴۷۲۳۶
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901644