Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@06:24:56 GMT

سرگذشت متفاوت دو شهر بیمار با کرونای زمان‌شان

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۵۷۸۲

سرگذشت متفاوت دو شهر بیمار با کرونای زمان‌شان

نوعی ویروس آنفولانزای خطرناک در سال ۱۹۱۸ ظهور و حدود ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان را آلوده کرد که از این جمعیت بیش از ۵۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند. گسترش این بیماری در بعضی از شهرها نسبت به همسایه‌های خود به مراتب کمتر بود؛ دانشمندان اجرای اقدامات زودهنگام را عامل موفقیت این شهرها دانستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات رسمی مینیاپولیس، کلانشهری در ایالت مینه سوتا واقع در ایالات متحده آمریکا، درست پس از شنیدن خبر مرگ اولین فرد مبتلا به ویروس آنفولوآنزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸، بسیار سریع واکنش نشان دادند؛ آن‌ها مرزهای شهر خود را بستند و مدارس، کلیساها، سالن‌های تئاتر و مراکز ورزشی را تعطیل کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدامات در حالی اتفاق افتاد که مدیران شهر سنت پاول، واقع در ایالت میزوری در ایالات متحده آمریکا و در همسایگی میناپولیس هیچ واکنشی نسبت به بیماری از خود نشان ندادند، مرزهای خود را باز گذاشتند و مطمئن بودند که بیماری فراگیر را تحت کنترل دارند. درست سه هفته بعد از شروع اقدامات در میناپولیس، مقامات رسمی سنت پاول نیز دستور دادند تمام مرزهای شهر بسته شود و اجازه فعالیت به مراکز آموزشی، سالن‌های تئاتر و مراکز ورزشی داده نشود.

میناپولیس و سنت پاول هر دو مرکزظهور ویروسآنفلوآنزای اسپانیایی با بالاترین نرخ مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا بودند، اما تعداد مرگ‌های ناشی از این ویروس در میناپولیس به طور چشمگیری کمتر از سنت پاول بود. جالب است بدانید که محققان امروز در تجزیه و تحلیل شرایط آن زمان در دو شهر نامبرده، به این نتیجه رسیده‌اند که مداخلات زود هنگام انجام شده در کلانشهر میناپولیس به طور قابل توجهی شرایط اقتصادی این شهر را نسبت به سنت پاول، که دیرتر اقدامات خود را آغاز کرد، بیشتر بهبود بخشید.

مقایسه شیوع ویروس آنفولانزای اسپانیایی در دو شهر میناپولیس و سنت پاول و دستاوردهای مدیران میناپولیس، می‌تواند به عنوان الگویی برای مهار ویروس جدید کرونا عمل کند. مدیران شهری با مقایسه سرنوشت این دو شهر می‌توانند به اثرات فاصله اجتماعی و اعمال زودهنگام اقدامات ضروری، نه تنها ویروس کرونا را زودتر مهار کنند، بلکه با به کار گرفتن این اعمال، شرایط اقتصادی پساکرونا را نیز بیشتر تحت تاثیر قرار دهند.

در سال ۱۹۱۸، شهرهایی که مداخلات خود نظیر ممنوعیت تجمع‌های عمومی و تعطیل کردن کسب و کارها و مراکز آموزشی، برای مهار ویروس آن زمان را زودتر آغاز کردند به پیامدهای اقتصادی بهتری نسبت به شهرهایی دست یافتند که پس از گسترش زیاد ویروس شروع به اعمال محدودیت کردند.

شرایط دوران شیوع ویروس کرونا نیز همین گونه است؛ گزارشات حاکی است شهرهایی که مداخلات سفت و سختی برای مهار ویروس کرونا در پیش گرفته‌اند موفق‌تر از سایر شهرها عمل کرده‌اند. در واقع رابطه مستقیمی بین اعمال زودهنگام محدودیت‌ها و کاهش نرخ مرگ و میر  و آسیب به اقتصاد وجود دارد. اگرچه درک علت این رابطه کار مشکلی نیست، با این حال، مدیران شهری در بسیاری از شهرهای جهان همچنان نگرانند که با تعطیل کردن بنگاه‌های اقتصادی، کارخانه‌ها و شرکت‌ها ضربه‌ای جبران ناپذیر به اقتصاد جامعه خود وارد کنند و در نتیجه ویروس کرونا در چنین شهرهایی با سرعتی باور نکردنی یکه تازی می‌کند.

برخی از منتقدان استدلال می‌کنند که خود ویروس کرونا به اندازه کافی اقتصاد را به طور منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد بنا بر این، هر گونه اقدامی برای کاهش سرعت گسترش آن می‌تواند به نفع اقتصاد خاتمه یابد. هر چه تعداد افراد کمتری در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دهند، تعداد افراد بیشتری در دوران پسا کرونا می‌توانند فعالیت‌های اقتصادی را از سر گیرند و این خود یک دلیل کوچک از هزاران استدلال مبنی بر تاثیرات مثبت اعمال محدودیت‌های شدید بر بهبود شرایط اقتصادی پساکرونا است.

مقایسه دیگری که می‌توان در خصوص دستاوردهای متفاوت شهرهای همسایه در مقابله با بحران آنفولانزای سال  ۱۹۱۸ به آن اشاره کرد، واکنش‌های متفاوت مدیران شهرهای سان‌فرانسیسکو و لس آنجلس در آن زمان است. در سال ۱۹۱۸ و پس از ظهور ویروس آنفولانزای اسپانیایی در لس آنجلس، مدیران شهری فورا وضعیت اضطراری اعلام کردند و دستوردادند مرزهای شهر بسته، مراکز آموزشی تعطیل و هر گونه گردهم‌آیی عمومی تعطیل شود. مقامات رسمی لس آنجلس خیلی زوتر از مدیران شهر سان‌فرانسیسکو، که تنها استفاده از ماسک و تجهیزات عمومی را بر مردم اعمال کردند، توانستند ویروس آنفولانزای اسپانیایی را مهار کنند.

پژوهشگران امروز در تلاشند با تجزیه و تحلیل شرایط دوران شیوع ویروس آنفولانزای اسپانیایی ۱۹۱۸ و کسب تجربه از پیامدهای آن، توصیه‌های مفیدی در اختیار مدیران شهری برای مهار کووید-۱۹ قرار دهند.

کد خبر 418780

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا شیوع کرونا کرونا در جهان شهرهای جهان انفولانزا آنفلوآنزا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ویروس کرونا مدیران شهری سال ۱۹۱۸ مدیران شهر برای مهار ویروس آن دو شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۵۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!

به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق در سال ۲۰۲۱ به لاوال در لیگ دو فرانسه پیوست اما پس از مصدومیت‌های پرشمار در اواخر فصل گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

مهاجمی که اکنون بازنشسته شده استدلال کرده است که او نه یک نظریه‌پرداز با توهم توطئه است و نه یک ضد واکسن، اما او مایل است دادگاه بررسی کند که آیا ارتباطی بین آسیب‌دیدگی او و واکسن وجود دارد یا خیر.

او گفت:«می‌خواهم بفهمم چرا دیگر بدنم به خوبی کار نمی‌کند.» این بازیکن سابق مدعی شد که در همان زمانی که در برابر بیماری واکسینه شده بود، صدمات و مصدومیت‌های زیادی متحمل شده است.

او علاوه‌بر اینکه از شرکت‌های فایزر و بیونتک که تولید واکسن کرونا را برعهده داشتند، شکایت کرده، بلکه علیه فدراسیون فوتبال فرانسه هم اقدام قانونی انجام داده. وکیل این بازیکن گفت:«ابتدا واکسن برای همه اجباری نبود اما بعد از مدتی واکسیناسیون برای بازیکنان حرفه‌ای هم اجباری شد. من فکر می‌کنم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مسئولیت دارد.»

جلسه‌ای در دوم ژوئیه در پاریس برگزار می‌شود که در آن دادگاه به کمک هیئتی از کارشناسان تصمیم خواهد گرفت که آیا بین مصدومیت‌های وی و واکسیناسیون رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • پیگیری و اجرای پروژه‌ها بر اساس زمان‌بندی در اولویت مدیران باشد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • کشفی تازه و متفاوت از تصور پیشین درباره مرز میان مرگ و زندگی
  • تراز هر ۲ نوبتِ کنکور متفاوت از یکدیگر اعمال می‌شود