Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:54:59 GMT

دست مرمت‌گران بازار اراک زیر سنگ کرونا

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۵۹۲۷

دست مرمت‌گران بازار اراک زیر سنگ کرونا

ایسنا/مرکزی اواسط هفته گذشته بود که بارش های شدیدی استان مرکزی را فرا گرفت، در کنار خوشحالی شهروندان برای این بارش که تلطیف هوا را پس از روزهای کرونایی و کسل کننده قرنطینه به همراه داشت، خبری ناراحت کننده از ریزش سقف یکی از سراهای بازار تاریخی اراک به دلیل شدت بارش ها رسید.

بازار اراک با قدمتی ۲۰۰ ساله در هسته مرکزی این شهر قرار گرفته و به نوعی یک رگ مهم اقتصادی برای این شهر محسوب می شود که در کنار کارکردهای متنوع هنوز کارکرد اقتصادی خود را به مانند روزهای اول حفظ کرده است، اما این بنای ارزشمند در طول عمر ۲۰۰ ساله خود فرتوت شده و باید مورد مراقبت جدی قرار گیرد، در سیلاب فروردین ماه ۹۸ بازار از تخریب جان سالم به در برد، اما هرزگاهی خبر از تخریب بخشی از آن به گوش می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اثر بارندگی ۲۲ فروردین ماه ۹۹، چهار حجره سرای تقوایی بازار دچار آسیب جدی شدند به طوری که عمده تخریب مربوط به ضلع شرقی مشرف به حیاط پشتی سرای تقوایی می شود. دیوار ضلع شرقی به دلیل حجم بالای بارش و کاهگلی بودن تخریب شده است.

در بازدید محسن کریمی معاون میراث فرهنگی استان مرکزی از بازار و سرای آسیب دیده، دستور انجام اقدامات حفاظتی به منظور پیشگیری از ادامه و افزایش تخریب صادر و مقرر شد در فرصت مناسب مرمت این بخش از بازار انجام گیرد.

کریمی خسارت اولیه وارد شده به این مغازه ها را سه هزار میلیون ریال برآورد کرد.

بازار تاریخی اراک که در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بنا شده است و با ۱۴ هکتار وسعت و دو راسته عمود بر هم، در واقع شناسنامه این شهر و نمونه ای از معماری ایرانی اسلامی محسوب می شود و از سال های گذشته موضوع مرمت کامل این بنای ارزشمند مکررا مطرح بوده است که در نهایت سال گذشته با عقد قرارداد با مشاور، طرح مرمت و احیای بازار در دستور کار قرار گرفت ولی در حال حاضر عملیات مرمت و احیا متوقف است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در خصوص وضعیت بازار به ایسنا گفت: متاسفانه هفته گذشته به دلیل شدت بارش ها سقف دو باب مغازه در دو طبقه در سرای تقوایی بازار فرو ریخت. در فصل بارندگی انتظار داریم که حداقل مالکان نسبت به باز کردن ناودان ها توجه جدی داشته باشند تا این چنین با تخریب این بنای ارزشمند مواجه نشویم.

علیرضا ایزدی با تاکید بر اینکه همه امور را نباید از دولت و دستگاه اجرایی انتظار داشت و بخشی از کار باید توسط مردم و مالکان واحدهای تجاری بازار اراک انجام گیرد، گفت: موضوع مرمت بازار اراک با هدف احیا در سال ۹۸ در دستور کار قرار گرفت و حتی کارگاه نیز تجهیز شد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا کارگاه تعطیل است.

وی با بیان اینکه در این روزها که منابع مالی مرمت بازار تامین است، کرونا مانع انجام اقدامات مرمتی در بازار شده است، افزود: برای مرمت بازار در مرحله اول پنج میلیارد تومان متشکل از سه میلیارد تومان منابع ملی و دو میلیارد تومان منابع استانی(شهرداری اراک) اختصاص یافته و استانداری مرکزی نیز قول مساعدت داده است.

ایزدی با اشاره به اینکه تعداد کارگران مستقر در کارگاه بالاست و مسلما احتمال خطر بالاست به همین دلیل کارگاه تا زمان مساعد بودن شرایط تعطیل خواهد بود، گفت: امیدواریم هفته آینده قرارگاه پدافند زیستی استان فعالیت کارگاه را بلامانع اعلام کند تا بتوانیم عملیات مرمت بازار را رسما آغاز کنیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر کارگاه در سرای نبی زاده بازار مستقر شده است چراکه این سرا دچار خطر جدی است، تخریب لازم جهت مرمت انجام شده و سرا آماده ادامه کار مرمت است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی اضافه کرد: ۱۷ نقطه بازار نیازمند مرمت اساسی است که برنامه ریزی لازم برای آن صورت گرفته است و یکی پس از دیگری مرمت خواهند شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازار اراک مرمت ابنیه تاریخی کروناویروس استان مرکزی مرمت بازار بازار اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۵۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم روزآمدی مربیان عقیدتی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در دیدار جمعی از مربیان عقیدتی سپاه روح الله و معلمان بسیجی گفت: سطوح علمی، دینی و دانسته‌های مربیان عقیدتی باید به روز باشد تا پیشرو ببوده تا بتوانند راهنمای جامعه باشند.
امام جمعه اراک با اشاره به اینکه خودشناسی درونی و سازمانی دیگر الزام مربیان عقیدتی است افزود: در این صورت است که می‌توان به محرومین و جامعه خدمت کرد و از توطئه‌های سلطه جویانه دشمن پیشی گرفت.
او خانواده و افزایش موالید را از اولویت‌ها دانست و ادامه داد: باید در کنار روشنگری این دو موضوع نیز از اولویت‌ها باشد تا جوانی و طراوت جامعه حفظ شود و البته در این بخش احتیاج به حمایت دولت نیز هست.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: نباید برای امور خود پیامبر، دین و رهبری را سپر بلای خود کنیم.

امام جمعه اراک گفت: باید با شناسایی دشمن و نقاط ضعف او مانع سلطه جویی دشمن شویم.
در ادامه حجت السلام عبدی نماینده دفتر رهبر معظم انقلاب در سپاه روح الله گفت: تا پایان هفته معلم ۷۰۰ برنامه در استان مرکزی و در حوزه عقیدتی اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • لزوم روزآمدی مربیان عقیدتی
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • شناسایی ۵۰۰ کارگاه‌‌ کوچک فاقد بیمه کارگران در مرکزی
  • اجرای همزمان ۱۱ طرح بزرگ ایمنی در راه‌های استان مرکزی
  • دفتر نمایندگی خبرگزاری ایمنا در اراک افتتاح شد
  • شناسایی ۱۰ ساختمان بسیار پرخطر و ناایمن در اراک
  • تجلیل از واحد‌های نمونه در اراک
  • رشد ۸ درصدی تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک