Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در سال ۹۸ شاهد افزایش ۱۳ درصدی بازدید از موزه‌ها و اماکن فرهنگی نسبت به سال ۹۷ بوده‌ایم.

محمدرضا پهلوان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال ۹۸ شاهد افزایش بازدید از موزه‌ها و اماکن فرهنگی در خراسان‌رضوی بوده‌ایم، در این بین پربازدیدترین موزه‌ها و اماکن فرهنگی به ترتیب آرامگاه فردوسی و موزه توس، آرامگاه خیام و موزه نجوم، باغ موزه آرامگاه نادری و همچنین آرامگاه عطار بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



«موزه‌ توس یا فردوسی»

وی افزود: موزه‌ توس در مجموعه‌ فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی قرار دارد. ساختمان این موزه را مهندس سیحون در سال ۱۳۴۷ برای چای‌خانه سنتی طراحی کرد و ساخت، پس از افتتاح آرامگاه و بزرگداشت هزاره‌ فردوسی به مکانی نیاز بود تا بتوانند آثار و اشیاء اهدایی به آرامگاه و دیگر آثار تاریخی مکشوفه از شهر توس را به نمایش بگذارند. لذا در سال ۱۳۶۱ خورشیدی این بنا تبدیل به موزه‌ فردوسی شد.

رئیس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: اشیاء موزه به چهار بخش شامل آثاری که در کاوش‌های باستان‌شناسی از دشت توس به دست آمده، آثاری که تجلی‌گر روح حماسی و پهلوانی شاهنامه است، اشیاء خلق شده در عصر فردوسی و اشیاء اهدایی تقسیم می‌شود.

«موزه‌ خیام»

پهلوان خاطرنشان کرد: این موزه در شهر نیشابور در یکی از ساختمان‌های داخل بنای باغ آرامگاه خیام حدود ۱۲۰ متر و همزمان با برگزاری کنگره جهانی خیام در سال ۱۳۷۹ افتتاح شده است. هدف از ایجاد این موزه به نمایش در آوردن آثار تاریخی مرتبط با مرتبه‌ علمی خیام و آنچه که در دانش نجوم و ریاضیات و دیگر موارد حکیم عمر خیام از آن سخن گفته، بوده است.

«موزه‌ نادری»

وی ادامه داد: موزه‌ نادری در قسمت اصلی بنای یادبود آرامگاه نادرشاه افشار در دو تالار به منظور معرفی آثار تاریخی این دوره شکل گرفته است. این بنا به همت «انجمن آثار ملی» در سال ۱۳۴۲ خورشیدی با طراحی مهندس هوشنگ سیحون ساخته شده است. چشم‌انداز خارجی بنا، تندیسی است از نادرشاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش برفراز یک حجم سنگی مرتفع که آن را مجسمه‌ساز شهیر ایرانی زنده‌یاد استاد ابوالحسن صدیقی ساخته است.

رئیس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: خراسان‌ رضوی دارای ۹۲ موزه فعال در کشور است که ۳۶ مورد از آن‌ها در مشهد بوده و باتوجه به وجود ۷۰۰ موزه در ایران، حدود ۱۴ درصد موزه‌های کشور در این استان قرار دارد که بعد از استان تهران دارای بیشترین تعداد موزه است و توسط اداره کل میراث فرهنگی، آستان قدس رضوی، اداره کل محیط زیست، اوقاف، سازمان زمین‌شناسی، دانشگاه فردوسی و سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی ساخته و اداره می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موزه میراث فرهنگی آرامگاه فردوسي باغ موزه نادری مشهد اماکن فرهنگی مشهد آرامگاه خیام موزه ها و اماکن فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۶۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود

تین نیوز

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی گفت: ایجاد شبکه خانه موزه ها و تهیه اطلس فرهنگی شهر تهران دو پروژه ای هستند که در چارچوب برنامه ریزی کلان اجرا می شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سیدمحمد ناظم رضوی با تاکید بر اینکه پروژه مرمت و تبدیل به موزه «پرواز» آشیانه پرواز قلعه مرغی که اولین فرودگاه شهر تهران است را در سال گذشته آغاز کردیم، گفت: در فاز اول این پروژه بحث مرمت اضطراری مطرح است که در این راستا سازه هایی که بیش از ۱۰۰ سال قدمت تاریخی دارند و آسیب دیده اند را مرمت می کنیم. پس از تکمیل مرمت اضطراری بحث تبدیل این آشیانه به موزه پرواز را خواهیم داشت.

ناظم رضوی با اشاره به اینکه پروژه البرز لشگرک نیز یکی از پروژه هایی است که سال هاست در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار دارد، خاطرنشان کرد: با دستور شهردار و همکاری بخش های مختلف شهرداری به خصوص در بحث های مالی، عملیات مرتبط با تکمیل فضای تجاری این پروژه به پایان رسیده است و به زودی مجموعه البرز لشگرک به بهره برداری می رسد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ۲ پروژه در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار دارد، بیان کرد: برنامه ریزی عملیاتی برای فضاهای فرهنگی شهر تهران با همکاری مرکز مطالعات، ایجاد شبکه خانه موزه ها و تهیه اطلس فرهنگی شهر تهران دو پروژه ای هستند که در چارچوب برنامه ریزی کلان برای آینده زیرساخت های فرهنگی شهر تهران اجرا می شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • عادل فردوسی‌پور پس از چند سال در صداوسیما
  • افزایش ۱۲ درصدی جابجایی مسافر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • افزایش ۲۵ درصدی تردد خودرو بین استانی در بوشهر
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • کاهش آمار جرایم مختلف در بوکان