Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- شرکت آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام برای صادرات به آسیا و منطقه مدیترانه را در ماه مه پایین آورده ولی قیمت نفت خام خود را برای صادرات به آمریکا افزایش داده است.

به نقل از بلومبرگ، با کاهش تقاضا برای نفت به خاطر شیوع ویروس کرونا، عربستان سعودی قیمت نفت خود را پایین آورد که نشان می‌دهد این کشور قصد دارد پس از توافق تولید کنندگان برای کاهش تولید، بشکه های نفت خود را قابل رقابت نگه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام برای صادرات به آسیا و منطقه مدیترانه را در ماه مه پایین آورده است. بزرگترین صادر کننده نفت دنیا قیمت نفت خام خود را برای صادرات به آمریکا افزایش داد و تخفیف هایی را که برای بشکه های نفت صادر شده به شمال غرب اروپا در نظر گرفته بود، کم کرد.

قرنطینه شدن شهرها و دستور دولت ها مبنی بر خانه ماندن مردم، تقاضا برای سوخت را دربحبوحه تلاش برای توقف همه گیری ویروس کرونا کاهش داده است. ائتلاف اوپک و متحدانش در روز یکشنبه توافق کردند تولید نفت را حدود 10 میلیون بشکه در روز پایین بیاورند تا نفت اضافی از بازار خارج شود. ولی حتی این مشارکت تاریخی هم تنها بخشی از تقاضای از دست رفته را جبران میکند.

آرامکو با کاهش قیمت رسمی فروش نفت خود به آسیا برای دومین ماه پیاپی، قیمت نفت خود را تا پایین ترین حد طی دو دهه گذشته کاهش داده است. آسیا بزرگترین بازار آرامکو است و این اقدام عربستان نشان می دهد قصد دارد از سهم فروش خود در این منطقه حتی با وجود کاهش تولید دفاع کند.

با گرانتر شدن نفت عربستان برای خریداران آمریکایی و شمال غرب اروپا که حیات خلوت های روسیه هنگام فروش نفت هستند، آرامکو قصد دارد نفت کمتری به این منطقه بفروشد. دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین به بسته شدن این قرارداد نفتی کمک کردند تا صنایع نفت خود را نجات دهند.

عربستان سعودی که در ماه جاری تولید نفت خود را افزایش داده بود، با گرد هم آوردن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای کاهش بی سابقه عرضه نفت، به جنگ قیمت با روسیه پایان داد. سازمان کشورهای تولید کننده نفت و متحدان آن از جمله روسیه توافق کردند 9.7 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خود را کم کنند.

بیشتر بخوانید

توافق تاریخی اوپک برای پایان جنگ نفتی عربستان و روسیه

فشار سناتورهای آمریکا به عربستان برای کاهش تولید نفت

عربستان و روسیه هر دو متعهد شده اند تولید نفت را حدود 8.5 میلیون بشکه در روز پایین بیاورند.

آمریکا، کانادا و سایر کشورهای عضو گروه 20 هم تولید خود را کاهش می‌دهند. قیمت نفت آنقدر پایین آمده که تولید آن برای برخی کشورها دیگر به صرفه نیست.

آرامکو قیمت رسمی فروش نفت سبک عرب را به خریداران آسیایی 4.20 دلار در هر بشکه پایین آورد که 7.30 دلار کمتر از شاخص خاورمیانه است. کاهش واقعی قیمت نفت عربستان با توجه به نوع آن برای صادرات به آسیا بین 2.95 تا 5.50 دلار در هر بشکه است.

آرامکوی عربستان اعلام قیمت رسمی نفت خود را 4 بار به تعویق انداخت تا از نتیجه نشست اوپک و متحدانش مطلع شود.

تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: قیمت رسمی فروش نفت برای صادرات نفت خود تولید نفت قیمت نفت نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۷۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت دلار در راه است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،روند شاخص ارزی در تعطیلات هفته قبل برخلاف گذشته کاهشی بود. به‌طور معمول در روزهای تعطیل و نیمه‌تعطیل فعالان افزایشی با استفاده از عمق کم معاملات اقدام به رشد نرخ ارز می‌کنند، اما در چند روز گذشته این اتفاق رخ نداد و نرخ فردایی دلار کاهشی ثبت شد. همچنین در روزهای اخیر انتشار یک خبر جدید از سوی سازمان امور مالیاتی نیز احتمال بازگشت رونق به بازار طلا را افزایش داد.

دنیای اقتصاد نوشت:روند معاملات فردایی دلار در بازار تعطیل روز شنبه کاهشی بود. به عقیده برخی از کارشناسان میل بازار ارز غیررسمی به افت قیمت است. پس از تخلیه هیجانات و ریسک‌های سیاسی بازار در هفته‌های اخیر نرخ ارز غیررسمی دچار یک افت قیمت چشمگیر شد. به‌طور مثال قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که برای ساعاتی در کانال ۷۰ هزار تومانی قیمت خورده بود تا رقم ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافت. این افت قیمت چشمگیر سبب شد برخی از فعالان ارقام پایین‌تر را نقطه ورود مناسب جهت خرید دارایی تلقی کنند و در نتیجه یک تقاضای جدید وارد بازار شد. پس از ورود تقاضای مذکور شاخص‌های ارزی دچار اصلاح نرخ شدند و قیمت دلار آزاد مجددا به کانال ۶۲ هزار تومانی بازگشت. اما مشاهدات به عمل آمده از روند معاملات این ارز گویای آن است که نرخ به سطوح قیمتی پایین‌تر میل می‌کند. عمدتا در روزهای تعطیل، معامله‌گران خرد با استفاده از غیبت معامله‌گران کلان اقدام به رشد نرخ در بازار فردایی می‌کنند. اما این در حالی است که در روز شنبه نه تنها این اتفاق صورت نگرفت، بلکه نرخ‌های فردایی از آخرین نرخ نقدی هفته گذشته نیز پایین‌تر ثبت شد. به عقیده برخی از تحلیلگران کاهش ریسک‌های سیاسی در کنار وجود سیگنال‌هایی از بهبود شرایط منطقه سبب شده تا چشم‌انداز نرخ ارز برای برخی از فعالان بازار با ثبات یا کاهشی باشد. گفتنی است که هر برگ اسکناس دلار در بازار غیررسمی روز پنج‌شنبه با حدود ۱۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی روز شنبه در بازه قیمتی ۶۱هزار تا ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد.

طلافروشان کوتاه می‌آیند؟
در روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای فرآیند ثبت صورت‌حساب الکترونیکی را شفاف‌سازی کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور؛ «در راستای تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، مودیانی که ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی شده‌اند از جمله مودیان طلا و جواهر، اختیار دارند از طریق ثبت صورت‌حساب در سامانه مودیان یا سایر سامانه‌های دولتی از جمله سامانه جامع تجارت صورت‌حساب‌های خود را ارسال نمایند. بدیهی است در صورت ارسال صورت‌حساب از طریق سامانه جامع تجارت و دریافت تاییدیه ثبت آن در سامانه مودیان (تاییدیه مذکور در سامانه جامع تجارت نیز قابل نمایش است)، در اجرای تبصره ۳ ماده ۸ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاقی طی ماده (۶) قانون تسهیل تکالیف مودیان نیازی به ثبت مجدد صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان توسط مودی نخواهد بود.»

در هفته‌های اخیر بازار طلای کشور شاهد واکنش منفی فعالان این صنف نسبت به الزام ثبت صورت‌حساب‌های خود در سامانه‌های دولتی بود. این واکنش منفی در مواردی به شکل اعتصاب و ممانعت معامله‌گران از فروش طلا نمایان شد. حال به‌نظر می‌رسد سازمان امور مالیاتی با هدف تسهیل کار معامله‌گران اقدام به انتشار این اطلاعیه کرده است. باید دید در روزهای پیش‌رو فعالان بازار طلا نسبت به این اطلاعیه چه واکنشی نشان خواهند داد و آیا بازار طلا به ‌سازوکار عادی خود بازخواهد گشت یا خیر؟

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902911

دیگر خبرها

  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت!
  • واردات نفت خام آسیا در ماه آوریل کاهش یافت
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت
  • سهم اقتصاد روسیه از اقتصاد جهانی به پایین‌ترین سطح می رسد
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
  • پیش بینی جالب یک کارشناس از قیمت خودرو/ قیمت کارخانه تغییر می‌کند؟