Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@19:09:47 GMT

دیپلماسی ماسک چین، موفقیتی در شرق کرونازده اروپا

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۹۹۳۹۱

دیپلماسی ماسک چین، موفقیتی در شرق کرونازده اروپا

هنگامی که نخستین محموله کمک‌های پزشکی چین برای مبارزه با ویروس کرونا وارد بلگراد شد، رئیس جمهوری صربستان در محل حاضر شد تا بر پرچم چین بوسه زند! در مجارستان اما مقامات کمک اتحادیه اروپا را کم‌اهمیت جلوه داده و کمک پکن را تحسین کردند. رئیس جمهوری چک هم تاکید دارد در دوران شیوع کرونا تنها چین در کنار کشورش ایستاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ در حالی که چین تلاش می‌کند تا وجه مخدوش شده‌اش به خاطر نحوه رسیدگی اولیه‌اش به شیوع ویروس کرونا را جلا دهد، این کشور هیچ مشکلی با حفظ نفوذی که به سختی در شرق اروپا بدست آورده است، ندارد؛ شرق اروپایی که با نفوذ اتحادیه اروپا و همچنین روسیه در کشورهایی چون صربستان مبارزه می‌کند.

چین از سوی بسیاری از کشورهای غربی به خاطر مدیریت نادرست این بحران و پنهان‌کاری‌هایی که با انگیزه سیاسی در این موضوع انجام داده، مورد انتقاد قرار گرفته است. در حال حاضر چین قصد دارد تا از طریق "دیپلماسی ماسک" که ترکیبی است از سیاست قدرت نرم، پیام‌رسانی سیاسی و کمک، خود را به عنوان یک متحد بخشنده و کارآمد نشان دهد.

چین سال‌ها از طریق پروژه‌های سرمایه‌گذاری کمربند و جاده‌اش، نفوذ سیاسی و اقتصادی‌اش را در جنوب شرق اروپا افزایش داده است. جلا دادن چهره‌ چین پس از شیوع ویروس کرونا در کشورهایی چون صربستان و مجارستان که رهبران پوپولیست‌شان به دنبال برقراری روابط نزدیک با پکن یا مسکو هستند، به خوبی پیش رفته است.  

کمک‌های چین در ایتالیا، اسپانیا، هلند و اسلوواکی نیز مورد تحسین قرار گرفته است؛ گرچه برخی از محموله‌های کیت‌های آزمایشی و ماسک چین به علت معیوب یا ناموثر بودن عودت داده شده‌اند.

اخیرا جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در وبلاگی با اشاره به چین نوشت: باید آگاه باشیم که یک مولفه ژئوپولتیکی شامل تلاش برای نفوذ از طریق سیاست‌های سخاوتمندی وجود دارد. با توجه به این حقیقت ما باید از اروپا در برابر مهاجمانش دفاع کنیم.

این در حالی است که چین ضمن رد این ادعاها که پکن با ارسال کمک‌های پزشکی به دیگر کشورها به دنبال منافع سیاسی است،‌ تاکید کرد که این اتهامات از درک نادرست نسبت به اهداف چین در غرب نشات می‌گیرد.

در حالی که ۲۷ کشور اتحادیه اروپا مشغول مبارزه با ویروس کرونا در بحبوحه فقدان تجهیزات محافظی لازم هستند، کمک‌های چین، حتی محموله‌هایی که باید هزینه آن‌ها پرداخت شود، در کشورهای شرق اروپا تحسین شده‌اند.

صربستان و مجارستان گذرگاه‌های مهمی برای چین به منظور رسیدن به اروپا از طریق پروژه‌های زیربنایی و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. گروهی از کارشناسان که بر حضور چین در جنوب شرق اروپا نظارت دارند، اوایل ماه جاری میلادی هشدار دادند که چین در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در این منطقه بسیار فعال است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در جهان چین اتحادیه اروپا ویروس کرونا شرق اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۹۹۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن

آفتاب‌‌نیوز :

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در یک سفر از پیش اعلام نشده از پکن با مقام شماره ۲ چین دیدار کرده است.

به گزارش الجزیره، دیدار ماسک با لی کیانگ، نخست‌وزیر چین در حالی انجام می‌شود که خودروسازان چینی در حال تبلیغ جدیدترین خودرو‌های الکتریکی خود در نمایشگاه خودروی پکن هستند که از ۲۵ آوریل تا ۵ می‌برگزار می‌شود.

رسانه دولتی چین گزارش داد، در جریان دیدار روز یکشنبه آنها، لی به ماسک گفت که امیدوار است ایالات متحده با چین در همکاری “برد-برد” تعامل کند و از عملیات تسلا در چین به عنوان نمونه‌ای موفق از همکاری با یکدیگر نام برد.

لی گفت: «بازار بسیار بزرگ چین همیشه به روی شرکت‌های خارجی باز خواهد بود. چین به قول خود پایبند خواهد ماند و به سختی برای گسترش دسترسی به بازار و تقویت ضمانت‌های خدمات ادامه خواهد داد.»

ماسک در پستی در X گفت که از ملاقات با مقام شماره ۲ “مفتخر” است.

ماسک گفت: “ما اکنون سال هاست که همدیگر را می‌شناسیم، از اوایل روز‌های شانگهای. ”

بازدید ماسک از قبل اعلام نشده بود و مشخص نیست که آیا برنامه سفر او ممکن است شامل بازدید از نمایشگاه خودرو پکن باشد، جایی که خودروسازان چینی خودرو‌های الکتریکی را به نمایش می‌گذارند که مستقیماً با مدل‌های تسلا رقابت می‌کنند.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • آرتتا و موفقیتی که ونگر حسرتش را داشت!‏
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • هیولای کنکور را با افتخار برپا کردیم!/دیپلماسی را نادیده نگیریم/كريدور عراق-اردوغان- اروپا
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد