Web Analytics Made Easy - Statcounter

هنگامی از اواخر بهمن ماه سال گذشته شیوع ویروس کرونا در کشور تایید شد، می شد پیش بینی کرد که این اتفاق ضربات را به اقتصاد وارد خواهد کرد و بسیاری از کسب و کارها از این واقعه خسارت خواهند دید.

به گزارش تابناک اقتصادی، یکی از صنایعی که از شیوع ویروس کرونا آسیب های زیادی را دیده است، صنعت مرغداری می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند قیمت مرغ از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز تقریباً روندی نزولی بوده است.

روز گذشته مورخه 25 فروردین ماه سال جاری، عظیم حجت عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی طی مصاحبه ای از افت قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان است‌. وی افزود: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده نسبت به ابتدای هفته ۴۰۰ تومان و قیمت مرغ گرم ۶۰۰ تومان کاهش داشته است.

شایان ذکر است که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب برای کیلو گوشت مرغ برای مصرف کننده 12 هزار و 500 تومان می باشد که هم اکنون قیمت بازاری آن حدود دو هزار تومان از قیمت مصوب کمتر است!

دلایل اصلی کاهش قیمت مرغ چه بوده است؟

شاید یکی از اصلی ترین دلایل کاهش قیمت مرغ، کاهش تقاضا برای این کالای خوراکی بوده است. با شیوع ویروس کرونا تمامی مراسمات در کشور به نوعی لغو شده و این موضوع بر روی تقاضای مرغ تاثیرگذار بوده است. غلامعلی فاروغی عضو اتاق بازرگانی و از فعالان صنعت مرغداری طی مصاحبه ای در مورخه 20 فروردین ماه سال جاری با بیان اینکه در طول دو ماه گذشته تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، میزان مصرف مرغ در کشور حدودا ۳۰ درصد کاهش یافته است، افزود: با تعطیلی مراسم‌های عزا و عروسی، مهمانی‌ها و جشن‌ها، عملا تقاضا کاهش یافته است و از این رو ما مازاد تولید مرغ در کشور داریم.

همچنین دلیل دیگر برای کاهش قیمت مرغ، افزایش میزان عرضه به دلیل جوجه ریزی زیاد بوده است. حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی نیز طی مصاحبه ای در مورخه 19 فروردین ماه سال جاری در این رابطه گفت: بخشی از زیان ناشی از برنامه‌ریزی غلط بود که وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته ابلاغ کرد به منظور تنظیم بازار میزان جوجه‌ریزی باید از ۱۲۰ میلیون قطعه به ۱۴۰ میلیون قطعه برسد.

زیان صنعت مرغداری چقدر بوده است؟

از یک سو کاهش قیمت مرغ و از سوی دیگر افزایش قیمت نهاده های دامی باعث شده است تا صنعت مرغداری زیان هنگفتی را یک ماه اخیر پرداخت کند. این در حالی است که این صنعت در زمستان سال گذشته نیز متحمل زیان هایی شده بود.

عظیم حجت عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره میزان زیان مرغداران در زمستان سال گذشته گفت: در فصل زمستان مرغداران به طور متوسط ۲ هزار تومان در فروش هر کیلو مرغ متضرر شدند که با توجه به جوجه ریزی ماهانه ۳۹۰ میلیون قطعه رقمی معادل ماهانه ۵۳۰ میلیارد تومان متضرر شدند.

همچنین همان گونه که گفته شده این صنعت در یک ماه اخیر نیز متحمل زیان های شدیدی شده است. حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در این باره گفت: طی حدود یک ماه گذشته مرغداران حدود ۱۲۰۰ میلیاردتومان زیان کرده‌اند و همچنان نیز در حال زیان هستند.

بنابراین می توان این گونه بیان کرد که در چهار ماه اخیر صنعت مرغداری متحمل زیانی بیش از 1700 میلیارد تومان شده است.

دولت چه کاری برای جلوگیری از زیان مرغداران انجام داده است؟

دولت برای مقابله با خسارت های ناشی از شیوع ویروس کرونا به کسب و کارها یک بسته 100 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته است که 75 هزار میلیارد تومان از این 100 هزار میلیارد تومان قرار است از منابع نظام بانکی تامین شود و نحوه هزینه کرد آن هم پرداخت تسهیلات با نرخ سود 12 درصد و بازپرداخت دو ساله به کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا است. البته پرداخت این تسهیلات ارزان قیمت شروط را به همراه دارد و تنها به کسب و کارهایی پرداخت می شود که نیروهای کار خود را تعدیل نکرده باشند.

بررسی ها نشان می دهد که در دسته بندی های دولت برای صنوفی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند، نام مرغداران و فعالان این حوزه به چشم نمی خورد. غلامعلی فاروغی عضو اتاق بازرگانی و از فعالان صنعت مرغداری در این باره گفت: با کمال تعجب دولت مرغداران و فعالان این حوزه را در فهرست صنوفی که از کرونا آسیب دیده‌اند، قید نکرده است!

بنابراین ارائه تسهیلات ارزان قیمت به مرغداران و فعالان این حوزه هم اکنون در هاله ای از ابهام قرار دارد. البته مرتضی رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی طی مصاحبه ای در مورخه 24 فروردین ماه سال جاری گفت: تسهیلاتی به مرغدارن متضرر با تعویق یکساله در پرداخت در نظر گرفته ایم تا بتوانند زیان های وارده را جبران کنند.

راهکار دیگر دولت، کاهش تعرفه های صادراتی بوده است. مرتضی رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی طی مصاحبه ای در مورخه 18 فروردین 1399 با اشاره به زیان گسترده مرغداران گفته بود: هم اکنون ۲۰ تا ۲۵ درصد مازاد تولید داریم و برای تشویق صاحبان این صنعت به استمرار تولید، عوارض صادرات این محصول را کاهش خواهیم داد تا مرغداران بتوانند مازاد تولید خود را صادر کنند.

وی در مصاحبه دیگر خود در مورخه 24 فروردین ماه سال جاری گفت: با تصویب ستاد تنظیم بازار کشور عوارض صادرات گوشت مرغ از پنج هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مرغ به یک هزار و ۵۰۰ تومان رسید تا علاوه بر تشویق صادرکنندگان برای صادرات مرغ مازاد کشور، بازار داخلی نیز متعادل شود.

حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره نظر مرغداران پیرامون کاهش تعرفه های صادراتی گفت: اینکه دولت تعرفه صادرات مرغ را کاهش داده در شرایط فعلی کمکی به وضعیت مرغداران نمی‌کند ما برای برون رفت از شرایط فعلی نیاز به راهکار کوتاه مدت داریم.

همچنین کاهش تعرفه صادرات در شرایطی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا ارسال محموله های غذایی و خوراکی به سایر کشورها بسیار سخت است. فاروغی در همین رابطه گفت: اینکه بگویند تعرفه صادرات برداشته می‌شود، در شرایط کرونا که امکان صادرات نیست، چه مزیتی برای تولید ایجاد می‌کند؟

کاهش قیمت مرغ برای مصرف کنندگان فرصت است یا تهدید؟

هر چند که هم اکنون قیمت مرغ کاهش یافته است و این به نفع مصرف کنندگان می باشد اما با زیان های وارده به صنعت مرغداری و همچنین کاهش جوجه ریزی این زنگ خطر برای مصرف کنندگان به صدا درآمده است که در آینده نه چندان دور با وضع موجود، قطعا عرضه گوشت مرغ کاهش خواهد یافت که این خود می تواند بر روی افزایش قیمت مرغ بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین با پایان شیوع ویروس کرونا و آغاز مراسمات تقاضا برای گوشت مرغ نیز افزایش خواهد یافت که این مورد نیز در کنار کاهش عرضه مرغ، شیب افزایش قیمت مرغ را تندتر خواهد کرد.

راهکار اساسی چیست؟

با توجه به اینکه مشکل مرغداران باید در کوتاه مدت حل شود تا در سال جهش تولید شاهد ورشکستگی مرغداران نباشیم، پرسش این است که راهکار اساسی چیست؟

حبیب اسدا... نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی راهکار اساسی برای برون رفت از این وضعیت را ورود جدی پشتیبانی امور دام در امر خرید تضمینی دانست و گفت: ورود جدی پشتیبانی امور دام در بحث خرید مازاد مرغ و بدون محدودیت از مرغداران و توزیع مرغ در سبد کالای خانوار و اقشار آسیب‌پذیر راهکاری مناسب در جهت رفع بحران صنعت است.

همچنین عظیم حجت گفت: اگر پشتیبانی امور دام به دنبال کاهش زیان مرغداران است، باید مرغ با وزن ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ گرم را خریداری کند چرا که هفته گذشته بلافاصله با خرید مرغ در این سایز شاهد رویه مثبت افزایش قیمت بودیم، در حالیکه خرید مرغ با وزن ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم در کوتاه مدت نمی‌تواند منجر به افزایش قیمت مرغ شود. حجت تصریح کرد: اگر پشتیبانی امور دام روزانه لاشه ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ گرمی براساس عرضه بازار خریداری کند، ظرف ۴۸ ساعت قیمت مرغ افزایش و زیان مرغداران کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از راهکارهای اساسی کاهش هزینه های مرغداران از جمله هزینه های مربوط به نهاده های دام و طیور می باشد. در چند وقت اخیر قیمت نهاده های دام و طیور همچون ذرت، ریزمغذی‌ها و سویا به شدت افزایش یافته است. پشتیبانی امور دام می تواند با توزیع به موقع نهاده ها اقدام مثبتی در راستای کاهش قیمت آن ها انجام دهد. فعالان این صنعت خواستار این بوده اند که هر هفته حوالجات نهاده های دامی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام اعلام شود تا قیمت ها در بازار کاهش یابد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا عارف لرستانی جهش تولید شبکه اجتماعی شاد فیلم خروج اوپک پلاس ویروس کرونا مرغداران گوشت مرغ ویروس کرونا عارف لرستانی جهش تولید شبکه اجتماعی شاد فیلم خروج اوپک پلاس فروردین ماه سال جاری شیوع ویروس کرونا پشتیبانی امور دام میلیارد تومان زیان مرغداران کاهش قیمت مرغ نهاده های دام صنعت مرغداری افزایش قیمت سال گذشته جوجه ریزی هم اکنون گوشت مرغ نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۰۰۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه متاسفانه حدود ۸۰ درصد نماد‌ها سرخ پوش شدند. کاهش ارزش معاملات سهام و حق تقدم به زیر ۳ همت و بی رمقی و کم تحرکی در تابلوی معاملات مشهود است. 

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید:سهامداران بازار این بار اسیر بی تصمیمی دولت و مجلس در مورد نرخ نیما و مالیات شرکت‌های تولیدی هستند ارزش معاملات بازار بورس در پایان امروز به حدود ۳ هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان رسید. حقوقی‌ها ۳۰۸ میلیارد تومان از حقیقی‌ها خرید کردند.

او افزود: امروز تعداد نماد‌های مثبت ۱۶۰ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۶۵۲ نماد بوده است"فولاد" با ۱۸۷۵ واحد، "فملی" با ۶۷۷ واحد و "شپنا" با ۶۴۴ واحد بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشته‌اند در نهایت شاخص کل با کاهش ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحدی به ارتفاع ۲,۲۶۸,۸۴۵ واحد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • ضرورت خرید حمایتی تخم مرغ در راستای کاهش زیان مرغداران
  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد
  • صادرات تخم مرغ به ۳۰ هزارتن رسید
  • نگاهی به بازار تخم مرغ در اردیبهشت ماه
  • بازار خودرو روی دور تند ارزانی افتاد
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال/ کاهش چشمگیر روند رشد منفی جمعیت در سال ۱۴۰۲
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه